Archamon – prší prší jen se leje...

Archamon – vybudujte si svůj vlastní příběh

24. 3. 2021

Při spuštění hry vám Archamon dá na výběr z pěti různých možností, jak titul můžete hrát - barbarské hrady, s mocnými protivníky, se slabšími protivníky a nebo stavitel. Záleží tedy čistě na vás, jaký typ hráče jste a jakou cestu zvolíte. Hledáte-li čistě budovatelskou hru, kde budete poklidně stavět své vznešené království a nemusíte se obávat rušivých elementů v podobě válek či nebezpečných zvířat, Archamon vám tuto možnost nabídne. Pokud jste ale srdcem i duší rozený válečník a taktik, můžete tento titul hrát i ve válečném módu, kde na vás budou útočit nepřátelské klany

Vytváření vašeho světa

Nesmím opomenout, že výběrem obtížnosti to nekončí. Jakmile si zvolíte svou cestu, budete si moci vybrat ještě z několika dalších nastavení, která ovlivňují váš svět. Pokud si třeba zvolíte čistě budovatelský mód, budete si moci také navíc ještě vybrat, jestli chcete útoky vlků, automatické vozy ze skladišť se surovinami nebo teplo v každém obydlí pro vaše občany. Tuto možnost úprav máte u všech volitelných obtížností, ale touto konfigurací vaše možnosti stále nekončí.

Jakmile si nastavíte obtížnost vašeho průchodu hry, upravíte si ještě nastavení vašeho generického světa – velikost herní mapy, krajinu, nerostné a cenné materiály, lesy, skaliska a klima. Pak už si jen zvolíte pohlaví, za které chcete hrát, zadáte své jméno, popřípadě přezdívku, pojmenujete svou první vesnici, a nakonec dáte jméno i vašemu národu. Tímto končí veškeré nastavování. Teď se můžete konečně vrhnout na budování svého království.

Archamon – požadavek

Budování mocného impéria

Než budete moci hrát, spustí se vám krátká úvodní scénka, která bohužel není nijak dabovaná a zároveň neobsahuje ani text. Příběh si tak budete muset domyslet či vytvořit s pomocí své fantazie sami. Po skončení úvodní animace se ujmete stařešiny (vaše postava), kterého následuje velká skupina osadníků s válečníky. Vaším prvním úkolem bude najít vám vyhovující místo, kde se usadíte se svou skupinou a začnete budovat mocné impérium.

Pro vaši říši budete zajišťovat důležité suroviny, jako je dřevo, kámen, hlína, voda, chmel, maso, uhlí a mnoho dalších. Zároveň také budete zajišťovat důležité nástroje pro své občany – sekera, kladivo, motyka, krumpáč... Pokud jste si zvolili obtížnost, kde na vás budou útočit vlci, popřípadě barbarské nájezdy, tak nesmíte zapomenout ani na vybavení vašich věrných válečníků – meč, luk, palcát, brnění, helma, štít. Abyste zajistili co nejlepší prosperitu vašeho království, budete muset také obchodovat s jinými klany a uzavírat diplomatická jednání.

Vaším nepřítelem budou zajisté též roční období a vliv počasí na vaše pěstování a náladu obyvatel. Nejhorší je samozřejmě zima, kdy budete mít celé své království pokryté bílým sněhem a vaši nezbední pracanti budou rebelovat z několik možných důvodů. Třeba že nemáte zajištěné oblečení, z nedostatku potravy nebo tepla v budovách.

Také tu samozřejmě budujete svůj vlastní rod. Najdete si svoji manželku, se kterou zplodíte svého potomka. Pokud nebudete mít svého nástupce a vaše postava zemře hlady či padne v bitvě tak vaše hra automaticky končí a vy tak budete muset začínat úplně od začátku, popřípadě od vaší poslední uložené pozice. Díky této mechanice pak máte pocit, že opravdu budujete svou vlastní aristokratickou rodinu, bez které by vaše království jinak padlo.

Smíšené hodnocení – je titul Archamon špatný?

Chápu smíšené pocity některých hráčů, jelikož já sám jsem ze začátku měl velké problémy s ovládáním hry, které není náročné, ale musíte si na něj zvyknout. Archamon vám nevysvětlí mechaniky, na ty si musíte hezky postaru přijít metodou pokus-omyl. Samozřejmě plno lidem tato absence tutoriálu může připadat jako chyba nebo velký problém. Ovšem old school hráči, kteří jsou na tyto drsné začátky od dob prvotního Strongholdu či Settleru zvyklí, se v tom po pár vteřinách najdou.

Hodně hráčům může vadit na pohled až „zastaralá“ grafika, která je nejspíš tím hlavním důvodem, proč se odrazuje od tohoto titulu. Ano, titul má starší grafické zpracování, ale to nic nemění na faktu, že po mechanické stránce funguje skvěle, a k Archamonu to zkrátka sedí. Nemluvě o tom, že trailer dostupný na platformě Steam bude podle mého názoru ze starší verze hry, protože samotný titul vypadá o dost lépe.

Archamon je něco jako vaše drahá polovička ve vztahu – ať uděláte cokoliv sebelíp, vždycky si najde nějakou maličkost, za kterou vás profackuje. Studio Vionsoft udělalo dobrou hru, která funguje skvěle, ale schytává kritiku jenom kvůli postarší grafice a mechanikám, na které dnešní generace hráčů již není zvyklá. Osobně si myslím, že kdyby se studio rozhodlo udělat pokračování, popřípadě jen grafické zlepšení, a přidalo tutoriál, aby se v tom kdokoliv našel, tak by si tento kousek dokázal prorazit cestu k více hráčům. Nebál bych se říci, že by se mohl stát i lepším titulem než nedávno vydaný Stronghold: Warlords

Titul Archamon není vůbec špatnou hrou, která vám nabídne vytváření své aristokracie, budování šlechtických titulů a rodinných svazků. Mapy jsou náhodně generované s volitelnými vlastnostmi. Máte prakticky neomezené budování vašeho království s třiceti devíti různými budovami, nemluvě také o komplexní správě říše. Grafické zpracování, byť je zastaralé, funguje a dodává titulu své vlastní kouzlo oldschoolové doby, které neurazí.

• generovaná mapa
  • rozsáhlý management
  • bitvy a válčení