Arkham Horror Karetní hra - náhledovka

Arkham Horror: Karetní hra

10. 1. 2023

Patrně každý měl nebo má z něčeho strach. Strach provází lidstvo od nepaměti a určitým způsobem se jedná o naši nejsilnější emoci. V karetní hře Arkham Horror, která je inspirována tematikou H. P. Lovecrafta, se pokusíte přijít na kloub tajemné záhadě a nezešílet z toho.

Karetní hra na principu LCG – Living Card Game

Za hrou, ve které se ujmete role jednoho z odvážných vyšetřovatelů, stojí Nate French a MJ Newman. O ilustrace se postarala celá parta věhlasných jmen jako Christopher Hosch, Tony Bradt, Ignacio Bazán Lazcano, Deborah Garcia a další. Na český trh v kompletní české lokalizaci přináší titul vydavatelství Blackfire. Omrkněte i naše další recenze deskových her.

Arkham Horror: Karetní hra spadá do kategorie Living Card Game (LCG), tento termín je chráněn ochrannou známkou společnosti Fantasy Flight Games. Jedná se o stejný princip jako TCG, s jedním zásadním rozdílem – balíčky karet nejsou náhodné. Pokud si tedy hráč koupí balíček LCG, přesně ví, jaké karty dostane. Jedná se tak o odpověď na problém s modelem sběratelských karetních her CCG, který se zpravidla točí kolem systému vzácnosti, takže některé karty je těžší získat než jiné.

Hráči, pak tyto karty kupují v balíčcích booster pack, u nichž je určitá garance, že obsahují vzácnou kartu, ale nevíte přesně, kterou dostanete. Princip LCG se této náhody zcela zbavuje a vy přesně víte, jaké karty se v balíčku nachází. Jediný problém může znamenat, že pokud chcete mít kompletní sady karet na vytvoření dostatku balíčků, musíte získat více než jednu základní sadu.

„Nejstarší a nejsilnější emocí lidstva je strach a nejstarším a nejsilnějším druhem strachu je strach z neznáma.“ – H. P. Lovecraft

A hned na začátek musím dát důležitou radu. Vzhledem k tomu, že se jedná o kooperativní příběhovou karetní hru, na rozdíl od jiných her zde neprohlížejte všechny karty a kochejte se jimi až při hraní. Minimálně neprohlížejte karty scénářů, protože si tím jinak zkazíte ten nejlepší dojem, kterým je zmíněné tajemno a neznámo. Ani já vám tedy nebudu více poodhalovat samotný příběh.

Hra je zasazena do městka Arkham v Americe ve 20. letech. Tajemné kulty probouzí prastaré zlo, které se dere z jiných světů plných beznaděje, utrpení a čistého šílenství. Vaším úkolem je porazit toto zlo a zapečetit brány do těchto zapovězených světů.

Ve své podstatě se jedná o karetní verzi již starší hry Arkham Horror. Budete stavět balíčky karet a se svými hrdiny se utkáte s balíčky daného příběhu. Hra je určena pro 1–4 hráče, můžete ji tedy hrát i sami, čistě proti kartám příběhu, což je jedna z velkých výhod.

Naleznete zde celkem tři scénáře, které jdou postupně a tvoří jednu ucelenou kampaň. První scénář nese název Shromáždění, následuje scénář Půlnoční masky a třetí ze scénářů je Ničitel v zemi. Kampaň tak řešíte v tomto pořadí.

Na výběr máte z pěti vyšetřovatelů, kteří mají různé dovednosti a atributy. Každý vyšetřovatel spadá do jedné ze tříd, kterými jsou Strážce, Přeživší, Hledač, Mystik a Samotář. Každý také disponuje unikátním balíčkem karet. Nutno zmínit, že je vše nachystáno k okamžité hře a balíčky jsou již předpřipraveny k optimálnímu zážitku. Naleznete tak balíčky sestavené pro jednotlivé scénáře, balíčky vyšetřovatelů apod. Balíčky vyšetřovatelů obsahují kartu vyšetřovatele s jeho popisem, kartu průběhu kola a doporučený balíček karet. Pokud byste cíleně nebo nějakým nedopatřením balíčky otevřeli a pomíchali, nemusíte se strachovat – v návodu hry, případně na internetu je jasně rozepsáno, jak je máte sestavit. Je zde samozřejmě i možnost sestavení si vlastních jednotlivých balíčků. K tomu máte k dispozici na kartě vyšetřovatele informace, co by měl daný balíček obsahovat, co by naopak zde být nemělo, jaké podmínky musíte dodržet a kolik by pak takový balíček měl obsahovat karet.

„Když teče voda nehnutě a obloha má barvu havraní perutě, to značí temnou zvěst, že starobylý svazek otevřen jest.“

Mezi další komponenty, které jsou součástí této hry, patří žetony a krásný sáček chaosu. Naleznete zde klasické atributy jako zranění a strach, jedná se o dvě základní věci, které budete na sobě, tedy na vámi zvoleném vyšetřovateli, sledovat. Tyto atributy určují zdraví a příčetnost, můžete proto zemřít nebo se zbláznit. Každý vyšetřovatel má, jak jsem již napsal výše, jiné hodnoty.

Naleznete zde také zdroje, které slouží jako platidlo, když chcete zakoupit určitý efekt, vyložit kartu apod. Ze začátku máte těchto zdrojů pět. Dalším zajímavým prvkem je oboustranný žeton, který má na jedné straně lupu a na straně druhé zkázu. Tento žetonek určitým způsobem hatí váš scénář a ubírá jej k neúspěšnému konci.

Sáček chaosu nabízí žetony, které modifikují výsledek nějaké vaší zkoušky. Pointou je, že skládáte zkoušky či pokusy na různé činnosti, když chcete bojovat, případně když chcete utéci před nějakým nepřítelem nebo zkoumat a získávat další stopy, abyste se mohli dostávat dále v příběhu, apod.

Tím se opět dostávám k vyšetřovatelům a k jejich kartám, každý vyšetřovatel má své atributy, vlastnosti a dovednosti. V tomto aspektu se pracuje s vůlí, vědomostmi, sílou a obratností. Vědomost slouží k řešení a bádání nad stopami, síla je (nečekaně) k útoku, obratnost slouží k úprku před nepřítelem a k pohybu. Neméně důležitým prvkem je vůle, na té záleží, abyste se v daný moment, kdy vás hra vyzve, nezbláznili a zůstali příčetní.

Každý ze scénářů představuje výběr karet lokací, po kterých se postavy, tedy vyšetřovatelé, mohou pohybovat. Zde již opět nastupuje ono tajemno a strach z neznáma. Každá karta má dvě strany, takže budete moci hádat, která verze dané lokace je ve hře. K tomu se váže další balíček karet, konkrétně balíček setkání, z něhož budete velmi často tahat. Jak název napovídá, zde se jedná o věci, situace nebo nepřátele, které potkáte v rámci vaší cesty.

Arkham Horror: karetní hra, která otestuje vaši příčetnost

Vyberete si postavu, kterou chcete, případně na které se dohodnete s kamarády. Každý z hráčů má také svou specifickou oboustrannou kartu, jejíž jedna strana je šedivá a jedna barevná. Ta má informační charakter a slouží k tomu, aby bylo jasně zřetelné, zda jste už hráli (černobílé zobrazení), nebo jste na tahu (barevné zobrazení).

Následně je na vás vybrat scénář – doporučuji začít postupně, tedy od prvního k poslednímu. Každá karta scénáře má jasně daný popis, co znamená, když vytáhnete určitý žeton, jaký má efekt daná specifická akce apod. Jedná se tedy o legendu k danému scénáři. Ve scénáři se nachází karty, proti kterým budete stát, může se jednat o nepřítele či událost, a samozřejmě jsou zde i různé statistiky, případně požadavky, kolik musíte mít síly na poražení nepřítele, kolik musíte mít bodů v obratnosti pro útěk nebo jaká musí být síla vaší vůle.

Průběh herního kola je skvěle rozepsaný na zmíněné kartě herního kola, kterou má každý hráč u sebe. Herní kolo se skládá ze čtyř fází, kterými jsou Fáze mýtů, Fáze vyšetřování, Fáze nepřátel a Fáze údržby. Hlavní fází je fáze vyšetřování, ve které provádíte až tři akce a je na vás, zda všechny využijete. Akce pak naleznete z druhé strany této kartičky. Můžete si zvolit, zda se posunete do připojené lokace, aktivujete schopnost na kartě, budete bojovat, nebo se pustíte do řádného průzkumu.

Zajímavou akcí je rozhodně průzkum připojené lokace. Karty těchto lokací mají společnou ikonu, aby bylo jasné, kam můžete jít. Povaha místa se projeví však již samotnou návštěvou, zároveň se na této kartě (odhalením její zadní strany) ukáží žetony stop, které budete muset odhalit. K tomuto kroku je potřeba využít akci průzkumu, pokud tedy budete mít dostatečnou inteligenci, respektive vědomosti.

V lokacích můžete narazit také na již zmíněné nepřátele, a zde se dostává na akci boje. V tomto okamžiku si vezmete kartu protivníka a položíte ji před sebe, což znamená, že vaše postava je s nepřítelem v bojovém zaklesnutí a váš hrdina může zaútočit. K tomu využíváte karty balíčku určené pro vašeho hrdinu, konkrétně karty vybavení. Tyto karty lze využívat pro jejich schopnosti, které jsou na dané kartě vyobrazeny. Boj se pak odehrává za pomoci tahání žetonů.

Nepřítel trestá tvrdě

Když využijete vaše akce, dostává se ke slovu nepřítel. Nejenže se nepřátelé mohou přesouvat, ale mohou, a samozřejmě že budou, útočit na vyšetřovatele, s nimiž jsou zaklesnuti v boji. Vyšetřovatel pak musí odolat nejen fyzickému poškození, ale také uvalení nepřítelovy hrůzy. Tím se stav dané postavy může rapidně změnit, nicméně lze tyto neduhy také rozmělnit mezi karty, kterými budete disponovat.

Každé kolo končí obnovením síly všech karet, které lze používat pouze jedenkrát za kolo. Následně si každý z hráčů dobere jednu kartu z balíčku, vezme jeden žeton zdroje a partie pokračuje další fází.

Postupně tak v rámci fází získáváte stopy, bojujete a objevujete tajemství, abyste se mohli posouvat skrze balíček aktu stále kupředu. Tím, jak postupujete, se dostáváte k fázi rozuzlení, kde se podle dosaženého výsledku dočtete, co vaše vyšetřovatele potkalo. V rámci průchodu se pak může stát, že na konci všichni vyšetřovatelé zemřou, zblázní se apod. Každý scénář má proto připraven i různé speciální konce.

Radost se kochat, ale nedělejte to!

Již při samotném otevírání krabice vás pohltí krásné ilustrace a provedení karet. Jestli se něco opravdu povedlo, tak je to onen grafický prvek karet a celkového zasazení do Lovecraftova univerza. Při otevření totiž ihned budete mít nutkání prohlédnout všechny možné karty a, jak se říká, do všeho strčit nos. Pokuste se odolat, alespoň u karet scénáře, i když to bude těžké. Karty jsou krásně ilustrované, popisky jsou jasné a přehledné a díky přítomnosti karty s průběhem kola a akcí, kterou má každý hráč u sebe, vzniká velmi příjemná hratelnost.

Určitou výhodou je, že formát LCG samozřejmě znamená spoustu nového obsahu. Základní sada je však sama o sobě skvělým zážitkem, a když se do hry dostanete trochu hlouběji a budete sami vytvářet balíčky, zabavíte se opravdu na několik večerů. Je zde spousta možností znovuhratelnosti, tím spíše, že různé kombinace a nápady lze nalézt na internetu na fanouškovských stránkách. Někomu sice tento koncept nemusí úplně vyhovovat, ale to je prostě princip LCG.

Hru Arkham Horror: Karetní hra můžete zakoupit například zde.

Arkham Horror: Karetní hra mě opravdu mile překvapila a zanechala ve mně skvělý dojem. Jde o velmi komplexní kooperativní hru, kterou si nejlépe užijete s přáteli, ale zároveň ji můžete hrát i sami. Díky designu a povedeným ilustracím vás každá karta určitým způsobem přenese ještě více do příběhu, který je sám o sobě poutavý a v rámci přítomných scénářů tvoří fajn kampaň. Hra nadchne nejen milovníky H.P. Lovecrafta, ale všechny, kteří mají rádi tento styl kooperativních her a zároveň touží poznat tajemno a strach z neznáma.

• zasazení do univerza H. P. Lovecrafta
  • předpřipravené balíčky, díky kterým můžete ihned hrát
  • i se základní verzí bez dokoupených balíčků si hru užijete