Assassin’s Creed: Orlog – kostková hra pro dva hráče

21. 9. 2023

Assassin’s Creed: Orlog je originální kostkovou mini hrou vytvořenou pro videohru Assassinʼs Creed Valhalla z roku 2020. Představte si, že jste nelítostný vikingský válečník, který se musí v 9. století starat o svůj klan. Temná Anglie byla obdobím nájezdů, velkolepých bitev, drancování a získávání nových území. A jak jinak si zkrátit občasnou dlouhou chvíli než hostinou a hrou v kostky v nejrůznějších po světě roztroušených tavernách. Fanouškům se Orlog natolik zalíbil, že jej na Kickstarteru podpořili a přenesli tak z digitálního světa do fyzické podoby. O české vydání se pak postarala společnost Blackfire.

Nevšední obsah balení

Assassin’s Creed: Orlog vás přivítá menší krabicí, jednoduchými pravidly a spoustou lepenkových žetonů. Kostková hra je určená pro dva hráče a nezabere vám i s přípravou déle jak čtvrt hodiny. Balení obsahuje dvě házecí misky, jejichž design imituje dřevo. Bohužel opravdu pouze imituje a za nás to je velká škoda. Všechny komponenty se snaží o dobový vikingský nádech a tvrdý plast to poněkud kazí. Navíc v kombinaci s dopadem kostek se nejedná o nejtišší řešení. Co naopak musím vyzdvihnout a pochválit, je třicet na omak velmi příjemných, leštěných, tvarově originálních zelených kamínků zastupujících hráčovo zdraví. Dále tu nalezneme padesát žetonů přízně bohů, které představují měnu, a předposlední jsou pak žetony bohů samotných.

Rozlišuje se jich tu dvacet a jsou dostupní ve dvou sadách, pro každého hráče jedna. Zepředu jsou bohové ztvárněni v graficky specifickém vikingském stylu, zezadu pak najdeme název a popis jejich jedinečné schopnosti a její cenu. Zde je opět nějaké to bohužel. Písmena jsou velmi titěrná a v kombinaci grafiky zadní strany boha v podobě rozpraskaného dřeva jsou již po pár centimetrech od oka naprosto nečitelná. Naštěstí je přiložena papírová karta, ve které si můžete všechny bohy bez problému prostudovat. Znalost jejich schopností bude v nadcházejících partiích naprosto nezbytná. Stejně tak nesmí chybět dvě sady po šesti kostkách. Vše je pak uspořádáno v perfektně padnoucím insertu.

Assassinʼs Creed Orlog – miska s kostkami
Assassinʼs Creed Orlog – detail komponent
Assassinʼs Creed Orlog – detail bohů

Bude štěstěna na vaší straně?

Orlog je válečnická hra, ve které na svého soupeře útočíte, bráníte se mu, okrádáte ho a zároveň se snažíte dovolávat o přízeň svým bohům a dopomoci si tak k vítězství. K dispozici máte šest kostek s různými symboly představujících vybavení každého správného vikingského válečníka. Padnout vám tak ze zbraní může meč značící útok na blízko nebo šíp pro útok z dálky. Meč se dá vykrýt symbolem helmy a šíp pomocí štítu. Poslední je pak znak zlodějské ruky, díky kterému můžete soupeři ukradnout žeton přízně. Některé symboly jsou také ohraničené zlatým rámečkem, který vám přidává bonus v podobě zisku zmíněných žetonů.

Průběh hry sestává ze tří fází a hod kostkami je součástí té první. Hráči se v hodech střídají. Ten, kdo hází první, se následně rozhoduje, které kostky mu vyhovují, a nechá tak padlé symboly být, a které by naopak chtěl ještě přehodit. Druhý hráč pak svým hodem může na soupeřovu strategii reagovat, případě na základě svého vlastního hodu zvolit něco jiného. Jak už z popisu vypovídá, je zde velký prvek náhody. V přehazování a vybírání se můžete vystřídat až třikrát. Ty kostky, které si zvolíte, si tím zablokujete a přehazujete pouze ty zbylé. Po třetím přehozením už padlé předměty musíte akceptovat.

Assassinʼs Creed Orlog – kameny života
Assassinʼs Creed Orlog – návod
Assassinʼs Creed Orlog – komponenty

Podplať bohy

V druhé fázi se, pokud na to máte peníze, dovoláváte bohů. Orlog nabízí tři obtížnosti. V té nejjednodušší, začátečnické, máte tři bohy pevně přiřazeny. Ve střední, která přesně kopíruje digitální předlohu, si své tři bohy ze zmíněných dvaceti vybíráte dle své libosti. A v té expertní si je na střídačku se soupeřem jen z jedné sady draftujete a nikdo tedy nemůže mít ty stejné. Nejvýraznějším rozdílem oproti hře v AC: Valhalla je, že v Orlogu máte všechny bohy dostupné ihned, zatímco ve videohře si je postupným prozkoumáváním světa odemykáte. Nicméně ani bohové nedělají nic zadarmo a musíte si tak jejich přízeň zasloužit, a to ničím jiným než dostatečnou platbou.

Každý bůh má odstupňované tři úrovně svých dovedností, a čím více zaplatíte, tím více vás odmění. Jejich schopnosti vám zaručí obnovu zdraví, přímé soupeřovo poškození nebo doplňkové interakce s určitými kostkami. Efekt nastává ihned nebo až po následující vyhodnocovací fázi. V té si vezmete získané žetony, spočítáte útoky, obranu a případně odečtete body zdraví. Pokud někomu klesnou na nulu, prohrál. Občas bohužel může dojít kvůli strožejším pravidlům k dohadům, jak co přesně funguje a jak postupovat správně.

Assassin’s Creed: Orlog to z videohry dotáhl dále než světoznámý Gwent v Zaklínači a vyšel jako zcela samostatná v retailu dostupná desková hra, díky které si můžete vyplnit své kratší volné chvíle. Přestože se tu najde několik pohledových nedostatků, mechanismus hry je dostatečně chytlavý a zábavný. Díky velkému vlivu náhody v podobě padlých symbolů na kostkách a velkému výběru různých bohů nebude žádná partie úplně stejná. Budete tak chtít hrát znovu a vyzkoušet různé strategie a jiné kombinace, které by mohly ladit dohromady.

• nevšední ukazatele zdraví
  • padnoucí insert
  • božské kombinace
  • 1 : 1 ku své předloze
  • plastové misky
  • příliš stručná pravidla
  • nečitelné žetony bohů
0.0

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.