Astro Colony náhled

Astro Colony – budování napříč vesmírem

13. 10. 2023

I když hraní strategických her není zrovna moje hobby, Astro Colony mě zaujala hned na první pohled, a tak jsem si řekla, že ji musím vyzkoušet. Vývojáři z Terad Games nabízejí budovatelskou vesmírnou strategii zabalenou v pěkné vizuální podobě. Kromě inženýrského plánování a vyvíjení nové techniky zde najdeme zajímavé úkazy, jako jsou černé díry, mini planetky, asteroidy nebo třeba alternativní dimenze. Je však tato nabídka tak lákavá, jak se může na první pohled zdát? Nebo jen klame tělem?

Vzhůru za nepoznaným

Příběh začíná vysazením vaší postavy z vesmírné stanice na vlastní kolonii. Pod pojmem kolonie si zatím nepředstavujte nic moc extra kromě kusu plechu, který jen tak existuje ve vakuu. Další vývoj je už jen na vás a vaší fantazii. Jelikož já osobně tuhle vlastnost ohledně budování dost postrádám, byla jsem vděčná za jakoukoliv radu, jak začít s budováním vlastního světa. Od toho máte v Astro Colony pomocníka – malého robota, jenž vám pomůže s rozšiřováním i objevováním. Postupně jsem tak mohla zjistit, jak létat vesmírem, pěstovat květiny nebo třeba chovat prase. Také jsem postupně poznala, jakou hodnotu má automatizace výroby a kolik množství času se tím vlastně ušetří.

Přes překážky ke hvězdám

Zní to jako otřepané klišé, avšak tak tomu v Astro Colony je. Začínáte jako malý soukromý dělník, který jen létá vesmírem, těží z asteroidů a snaží se získat prvek O2, aby přežil. Zarážející je v tomto ohledu fakt, že vaše postava nemusí jíst ani spát, zatímco ostatní kolegové astronauti ano. Ne nadarmo se však říká – přidej do jakékoliv hry hunger bar a máš z ní klasický survival. O ten nám ale v tuto chvíli nejde. Vy jste sem přišli, abyste mohli stavět a budovat. Vraťme se tedy k těžení surovin z asteroidů, díky kterým si můžete vyrobit například energetický generátor, ten můžete spojit například s automatickým zpracovatelem surovin, díky němuž bude výroba zase o něco jednodušší. Odměnou jsou vám body v podobě technologie, vědy a biologie. Tyto body investujete do rozvoje techniky a rázem stavíte pokročilejší vybavení a už nestíháte. Proto si pořídíte automatizaci, ta proces značně urychlí. Těžíte nové prvky, abyste mohli zefektivnit výrobu a tím přivést více lidí na svou kolonii, kteří vám s výrobou pomohou.

Astro Colony - technologie
Astro Colony - scan
Astro Colony - planetka

A je tu první překážka

I když vám robot může někdy dost dobře poradit, nezvykejte si na něj příliš. Ne všechny věci vám totiž prozradí a vy jste nuceni si na ně přijít sami. Osobně mi zabralo dost času přijít na některé úkoly, to mi bránilo v dalším postupu hry. Tímto způsobem může být hraní někdy až stresující a mně nezbývalo nic jiného než se uchýlit k návodům nebo jiným tutoriálům, jež často ani neobsahovaly to, co jsem potřebovala vědět. Někdy tento zásek trval i pár hodin, což začalo být mírně frustrující a od hry odrazovalo. Avšak ten pocit, když jsem přišla na jednoduché řešení, po němž jsem se plácla do čela, byl k nezaplacení. I přes mé nedostatečné zkušenosti v oblasti strategických her se zde podle mého názoru objevilo mnoho nejasných postupů, které hraní tvořily zbytečně komplikovaným.

Grafické nebe

Po vizuální stránce se toho vytknout moc nedá, jelikož hra nabízí propracované textury a nebojí se zobrazit i více detailů. Astro Colony vás zaujme svým vzhledem hned na první pohled a dobrý dojem si drží po celou dobu, ba dokonce ho i vylepšuje. V ojedinělých případech se mohou dvě textury objevit v sobě, ale to je spíše detail a logická nedomyšlenost než nějaká obrovská chyba. Ovladatelnost je uživatelsky velmi přívětivá a vy se tak dokážete se svojí postavou dostat téměř do jakéhokoliv zákoutí. Když jsme u té ovladatelnosti, i fyzika ve hře funguje skvěle. Můžete si zapnout gravitaci nebo raketový pohon na vašich botách a výsledek vás příjemně překvapí svojí fyzikální přesností. Soundtrack ve hře se může zdát monotónní a není až tak důležitý. Proto během hraní můžete relaxovat a poslouchat hudbu nebo nějaký ten podcast.

Po práci legraci

Kromě budování a stavění máte ve startovní nabídce vedle singleplayeru také multiplayer, takže osamělé putování vesmírem nemusí být tak osamělé, a dokonce může být i zábavné. Připojit se můžete také k online serverům, jichž je bohužel minimum. Dále zde máte možnost nainstalovat různé mody, které vám zpestří hraní. Mimo jiné se také můžete zúčastnit závodu na vesmírném vozidle nebo se proletět vesmírnou raketou, projet předem určenou dráhu a vylepšovat si svůj osobní rekord, za který ji překonáte. Musíme uznat, že i když je hra stále v předběžném přístupu, má toho dost co nabídnout. Někdy se mi však stalo, že jsem se během hraní posunula o obrovský kus dopředu a najednou jsem si řekla „tak, a co teď?“. Můžete se tak někdy ocitnout ve slepé uličce, kdy si řeknete, že vlastně nevíte, co dál dělat, nebo se vám vlastně ani nechce.

Astro Colony je budovatelská strategie, jež je vhodná jak pro začínající kolonisty, tak i pro ostřílené veterány. Nabídne vám spoustu možností realizovat své představy a jediným limitem je zde vaše fantazie. Hra sice ve svém smyslu patří mezi jedny z běžných, a tak nemůžeme vypíchnout zvláštní specifika, kterými by disponovala, avšak během hraní zabavila dostatečně. Mimo jiné jí přidává na atraktivnosti také její grafická stránka, jež se autorům skutečně vyvedla. I když je Astro Colony stále v předběžném přístupu, 20 € je přiměřená cena za porci zábavy, kterou dostanete.

• grafické zpracování
  • technické zpracování
  • prostředí
  • samotná technologie
  • někdy až komplikované postupy
  • hra se může stát monotónní
  • Datum vydání 07.11.2022
  • 0.0

Anežka Ebrová

Anežka je hráčka již od dětských let. Její vášeň propukla již na základní škole díky školním počítačům, kde ztrácela pojem o časoprostoru. Mezi její první herní lásky patří série Half-Life. No a jak se říká, stará láska nerezaví. Hry od Valve prostě zbožňuje stejně jako střílečky a skákačky. Mezi její další koníčky patří hlavně sport, cestování, knihy a deskovky. Avšak její láskou zůstávají vždy hry, stejně jako pivo - tanková Plzeň 12° středně vychlazená.