AWAY The Survival Series náhled.

AWAY: The Survival Series – malý tvor ve velkém světě

7. 11. 2021
Zdroj náhledu: Breaking Walls

AWAY: The Survival Series je dobrodružná příběhově založená adventura, kde se vcítíte do role malé vakoveverky létavé, která se jmenuje Joey. Joey a jeho milovaná rodinka se snaží přežít v postapokalyptickém světě, nicméně to není vůbec jednoduché a situace se jen zhoršuje. Hra se velice podobá dokumentárnímu filmu, kde vy se chopíte hlavní role a jste to jedno pozorované zvíře, kterému fandí sledující za obrazovkou. Myšlenka zní velice zábavně a lákavě, že ano? Dokázali ale tvůrci tuto myšlenku převést do správného zpracování?

Sám ve velkém světě

Titul hned ze začátku upoutal moji pozornost a já si nejdříve užívala každou sekundu hraní. Vy jakožto malý šestiměsíční Joey putujete se svojí rodinkou po postapokalyptickém světě, kde lidé už nějakou tu dobu nežijí. Vy, váš táta, maminka a sestřička, kterou mamča nosí na zádech, vypadáte jako šťastná a velká rodina. Toto štěstí se vám ale brzy celé rozplyne. Při ničivé a silné bouři ztratíte svého otce a nadále putujete jen se dvěma členy své rodiny. Musí se z vás stát teď hlava rodiny, a tak vás matka okamžitě začne učit vše, co může, abyste dokázali v tomto světě přežít. Vývojáři ze studia Breaking Walls tuto výuku vaší matky použili jako tutoriál, což považuji za chytrý nápad. Svět je ale velice krutý a vaši milovanou maminku se sestrou odnese dravý a silný soupeř – orel. Zde vaše cesta začíná, jste plní odhodlání svoji zbylou rodinu zachránit, a tak se vydáváte po stopě únosce.

Chyba sem, chyba tam, chyba všude, kam se podíváš

Vakoveverka létavá je malý vačnatec žijící v Austrálii, který má na svém těle kožní blány, jež mu umožňují plachtit. Také to je velice obratný skokan. Toto roztomilé zvířátko je vaše postava v titulu AWAY: The Survival Series, a tak si musíte říkat, jaká to bude zábava skákat obratně ze stromu na strom a plachtit si světem, kudy jen bude možné. Musím vás zklamat, opak je pravdou, a v tomto případě to platí dvojnásobně. Ovladatelnost hry je špatná, bugů je až příliš a kamera s vámi hlavně na stromech odmítá jakkoliv spolupracovat. I když jsem se neskutečně snažila si hru aspoň trochu užít, nebylo to v mých silách. Při plachtění stačilo lehce kliknout na nějaké tlačítko a Joey změnil směr o mnoho více, než jsem chtěla. Na stromech se často kamera objevila uprostřed stromu a kvůli špatné ovladatelnosti bylo docela složité se dostat z kmene stromu na nějakou větev. Často jsem se také ocitla na místech, odkud se nedalo nijak dostat nebo kde se moje veverka bugnula, a nemohla jsem se tak nadále pohnout. Poslední věc, která mě už dostala téměř do kolen, byly textury, které byly vidět ale neexistovaly. Příkladem byla dlouhá větev čouhající z vody, na kterou jsem skočila, ale jen se propadla do vody pode mnou. Dlouho jsem takovou frustraci u hraní počítačových her nezažila, naštěstí jsem se dokázala ovládnout a monitor společně s klávesnicí oknem kupodivu nevyletěl.

Upřímně vůbec nechápu, jak je možné, že takový titul vývojáři nechali vyjít. Hra na Steamu ani není označená jakožto předběžný přístup. Kde se stala chyba? Proč vývojáři neoddálili datum vydání? Titul má na Steamu hodnocení 56 % a upřímně si myslím, že i toto hodnocení je poněkud vysoké.

Boj s pavouky, hady a dalšími nepřáteli

Velice nedoporučuji hrát hru lidem, kteří mají strach z pavouků, hadů či myší. Tito tvorové se v AWAY: The Survival Series objevují až příliš často, což je samozřejmě vzhledem na zaměření hry logické. Jejich zpracování bylo dobře provedené a i okolní svět vypadal na pohled velice pěkně. Mohu tedy tvůrce pochválit za vizuální provedení a za velice realisticky vypadající okolní zvířata.

Jelikož hrajete za malé roztomilé stvoření, je bohužel jasné, že kolem vás se pohybuje mnohem více větších zvířat, která by si na vás ráda smlsla. V některých momentech se jen snažíte skrývat a přebíhat nepozorovaně z jednoho místa na místo jiné. Jindy se ale musíte svému soupeři postavit a cestu si probojovat. Boj s hadem byla docela zábava, avšak čeho je moc, toho je moc. Během první poloviny hraní jsem se s hadem setkala třikrát. Každý boj s ním byl naprosto stejný, uhýbání doleva, poté doprava, poté zase doleva, skok hadovi na hlavu a následně útok.

Dokumentární zpracování opět nic moc

Příběhem vás doprovází milý mužský hlas, který k dokumentárnímu filmu velice pěkně sedí. Nicméně jeho zpracování už tak pěkné nebylo. Muž velice často opakuje ty stejné věty, například když váš roztomilý Joey je na pokraji smrti, vždy řekne to stejné. Nevadilo mi, že některé věty se používaly vícekrát, ale nechápu, proč se musely používat vždy u určité činnosti, bylo to otravné. Dále mužský hlas měl potřebu často vyprávět příběh zrovna v momentě, kdy se ve hře odehrávalo něco naprosto jiného, přičemž jsem neměla tedy šanci se soustředit i na komentátora. Ženy prý zvládnou více činností zároveň? Vypadá to, že jsem výjimka.

Kudy vede správná cesta?

Dobrá otázka! Ptala jsem se vícekrát, než by bylo zdrávo, nicméně odpověď nikde k nalezení. Znovu a opět jsem byla u hry naprosto bezmocná a frustrovaná. Grafické zpracování sice je pěkné a tvůrci se snažili, aby každý úsek herního světa vypadal jinak – jednou je tma, jednou svítí slunce, jindy hoří les a zvířata kolem vás pobíhají s panikou v očích. Problém ale je, že vždy v tom jednom určitém úseku vše vypadalo téměř stejně. Bylo pro mě tedy těžké se někdy zorientovat a nepomohlo mi ani takzvané „zvířecí vidění“, ve kterém jsem se ocitla po stisknutí klávesy „R“. V tomto režimu například můžete zahlédnout nebezpečná zvířata kolem sebe zbarvená bílou barvou. Dále zde vidíte takové bílé bublinky, které by vás měly navádět správným směrem, což moc nefungovalo. Je pravda, že ten cíl byl tím směrem, kudy bubliny ukazovaly, avšak nejdříve vás zapomněly navést doleva, poté doprava a poté o pár metrů zpět. Byly tedy naprosto špatně vytvořené, jako mnoho dalších herních funkcí.

AWAY: The Survival Series je skvělá myšlenka, která bohužel byla téměř ve všech směrech hrozně zpracována. Špatná ovladatelnost, nespolupracující kamera a k tomu bugy jsou snad až pekelná kombinace. Skvělý koncept hry ani pěkné grafické zpracování mě u hry nedokázaly udržet a ani mě to nepřesvědčilo o kladném hodnocení. Doufám, že tvůrci nad titulem nezlomí pomyslnou hůl a budou se snažit nejvíce svých chyb opravit, snad v co nejkratší dobu.

• grafické zpracování
  • myšlenka hry
  • špatná ovladatelnost
  • bugy
  • podobně zpracované úseky
  • cena téměř 30 eur
  • Datum vydání 28.09.2021
  • 0.0

Nedoporučujeme

Adéla Pfefrová

Od útlého dětství sledovala staršího bratra, jak hraje hry. A nakonec se to i pro ni stalo její vášní. V současné době téměř každý den ztrácí své nervy u hry Counter-Strike: Global Offensive, kterou hraje dlouhých 5 let. Její slabostí jsou rozhodně survival hry, jako například The Long Dark nebo The Forest. Svojí povahou je extrovert, když zrovna nesedí u her nebo seriálů, ráda poznává nové lidi a věnuje všechen svůj volný čas svým přátelům a rodině.