Bang-On Balls Chronicles

Bang-On Balls: Chronicles – dokola a dokola

22. 10. 2023

Lehce mimo realitu, a přesto neuvěřitelně zábavná 3D plošinovka typu collect-a-thon Bang-On Balls: Chronicles si získá srdce každého, kdo rád skáče a vráží do věcí. Vaším avatarem je totiž koule naměkko, která se umí občas pořádně nafouknout. Ačkoliv je titul od Exit Plan Games v předběžném přístupu už od března 2021, což jsou krásné dva roky, je to titul, jenž nabízí úplně vše, včetně hromady zábavy.

Vítejte ve filmovém ateliéru

Samotný Bang-On Balls: Chronicles nemá žádný příběh, ale plníte sérii různých misí, jež se snažíte odehrát na maximum. Kola si vybíráte ve filmovém ateliéru, kde se nachází koule symbolizující státy světa. Vy jste jediná neutrální, respektive žlutá, protože nemá příslušnost k žádné zemi, a můžete tak navštěvovat různá místa a plnit tam úkoly. Do těchto míst vstoupíte jednoduše, z filmového ateliéru skočíte rovnou do obrazovky.

Místa, jež navštívíte, jsou velice různorodá, bohužel jich ani po dvou letech v předběžném přístupu není mnoho. Hlavní dominantou je obrana Velké Británie před nájezdem norských, dánských a švédských agresivních koulí známých jako vikingové. V jiné části je zaměřena na pirátství a zámořské objevy, kde zase bojujete proti conquistadorům nebo bláznivým domorodým voodoo čarodějům.

Titul se zaměřuje především na dobrodružství a nekonečné kutálení se tam a zpět s cílem zničit nepřátele. Ty na konci každého kola zastupuje jejich boss, v případě vikingů asi nikoho nepřekvapí, že to byl sám Thor. U pirátů je to zase Kraken vytvořený jako španělský dobyvatel. Hra se rozhodně inspirovala tím, že fantazii se meze nekladou, a je to velmi dobře. Nyní je v přípravě westernová mise, uvidíme, jak moc si vezme na paškál kovboje a indiány.

Koule sbírá koule

Myšleno velmi expresivně. Vaše kulička během pobíhání po mapách sbírá dva různé druhy dalších kuliček, modré a zelené. Modré značí energii, za niž se u ostatních kuliček dají kupovat různé kloboučky (o tom níže), případně si za ně můžete domluvit asistenci od jiné kuličky, abyste se dostali na uzavřená místa.

Druhou možností jsou zelené koule. Ty znamenají dvě věci. Zaprvé to jsou vaše životy – čím více zelených koulí (maximálně 15) na sobě máte, tím více úderů a útoků od svých soupeřů vydržíte. Tou druhou a podstatnou je, že když jich nasbíráte více, než je maximum, promění se vaše kulička v megakouli, která je daleko silnější a menší soupeře drtí rychleji. Jednoduše řečeno máte tolik síly a enegie, že se vaše elasticita maximalizuje.

Všeho je navíc v titulu dostatek. Mapy jsou obrovské, a to ve skutečném slova smyslu. Nejenže na jedné můžete strávit klidně šest, sedm, patnáct hodin, než se vám podaří proválet každý kout, ale zároveň vás čeká hromada cestování, poznávání a odhalování. Především jedna záležitost počinu přidává na zábavnosti, a to vytuněné zbraně a modifikace.

Zbraň, helma a štít

Naštěstí si svou žlutou, plešatou a nevýraznou podobu můžete vylepšovat různými předměty, jež sbíráte během navštívených misí. Základem jsou různé kloboučky a helmy. Během celého kutálení po světě můžete získat například žabí pokrývku hlavy, korunu švédského krále, Thorovu helmu s křidélky, slamák nebo rytířskou přilbu. Bohužel, nemají žádné výhody, kromě estetického prožitku, ale věřte mi, že ten koule potřebuje.

Podobné je to se štíty. Ty mají stále jedinou primární vlastnost, a to je bránit vašeho hrdinu před útokem. Je jedno, jestli máte rytířský, nebo vikingský. Jakmile jej držíte připraveni se bránit, vždy bude fungovat a plní svůj hlavní účel.

Se zbraněmi je to konečně trošku jiné. Vaše kulička má jako hlavní útok náraz, jenže jakmile získáte skutečnou zbraň, konečně se ukáže její užitečnost. Po porážce Thora získáte jeho kladivo, které nepřátelům může způsobit šok. Rozluštíte-li hádanku kouzelnické věže, můžete získat ledovou hůlku, jež dokáže nepřítele zmrazit. Po zabití voodoo čaroděje můžete mít jako památku jeho magickou hůl. Každá jednotlivá zbraň se do soubojů vyplatí a těch vás čeká víc než hromada.

Bang-On Balls: Chronicles je neustálé rolling, rolling

Ovládání je primitivní a sedne perfektně na joystick i klávesnici. Musím přiznat, že mi více vyhovovala kombinace myši a klávesnice. Klasické WSAD na pohyb, mezerník na skok, shift na sbírání kuliček z nepřátel, levé tlačítko myši na sprint a útok a pravé na použití štítu. Specialitkou je pak využití ctrl, kterým můžete „přišpendlit“ soupeře.

Překvapením poté je multiplayer. Některé místnosti a hádanky totiž můžete splnit pouze s jiným hráčem, a toho sehnat… upřímně jsem narazil na jediného spoluhráče, a to byl Bulhar bez komunikačních schopností. Doporučuji pokusit se odehrát titul v singleplayeru. Ten vám dá sice neuvěřitelně zabrat, především bossfighty, ale výsledek stojí skutečně za to.

Zábavný vizuál a super soundtrack

Bang-On Balls: Chronicles je dle mého názoru už v předběžném přístupu na svém grafickém maximu. Titul je neuvěřitelně barevný, magický, a až animovaně pohádkový. Koule stylizované do vlajek jednotlivých států a jednoduché bojové animace i přes jejich šílenosti jsou vším, co potřebujete, a vůbec nic tomu skutečně nechybí. Najde se pouze několik bugů, na něž můžete v pár chvílích narazit, především když se seknete na trampolíně nebo pod vodou. Nicméně opět je to u předběžného přístupu odpustitelné.

Soundtrack je snad ještě lepší, tvůrci se v hudbě skutečně vyřádili. Kupříkladu hned v první kapitole u vikingů, jejíž hudbu tvořil polský autor Łukasz Salomon Bryła, jsem měl chvílemi pocit, že nehraji, ale se svou koulí tančím. Hra umí vychytat přesně moment a chvíli probíhajícího dění. Napětí, klid, párty, pohodová muzika, a kdyby to bylo všechno. Zároveň i zvuky efektů jsou úžasné, tohle tvůrci dostali na vyložené maximum.

Bang-On Balls: Chronicles jsou skvělá, jednoduchá a zábavná hra, jež nabízí daleko víc, než by se mohlo na první pohled zdát (kdo by se divil, ovládáte kuličku). Senzační komický námět, jednoduchá grafika, parádní soundtrack a snadné ovládání jsou jako stvořené pro nenáročné hráče, kteří mají rádi zábavu. Bohužel, dvouletý předběžný přístup se na hře stále podepisuje, protože působí nedodělaným dojmem, a neustálá touha po novém obsahu, jenž neexistuje, je až neuvěřitelně demotivační. Ohromný potenciál, jen potřebuje pořádně vyhrabat.

• snadná hratelnost
  • komický námět
  • úprava reálné historie