Barcelona - desková hra

Barcelona – oslava architektury a designu

4. 4. 2024
 

Desková hra Barcelona vás vtáhne do urbanistického plánování a architektury druhé poloviny 19. století, ve kterém se ujmete role stavitelů nové městské čtvrti Eixample, tehdy nejlidnatějšího města Evropy. Budete stavět různé obytné či veřejné domy, křižovatky, ulice, tramvajové linky a realizovat modernistické projekty. V českém překladu si deskovku můžete zahrát díky vydavatelství Albi. Barcelona je určena pro jednoho až čtyři hráče od čtrnácti let a jedna herní partie vám zabere kolem 75 minut.

Umísti obyvatele

Barcelona je středně těžkou euro hrou, ve které kombinujete umisťování obyvatel s akčním výběrem. Centrem hry je herní deska, jejíž většinu zabírá načrtnutý plán města. Ten se skládá z 5 x 5 akčních polí křižovatek propojených ulicemi a dohromady obklopujících stavební parcely. Ke každé křižovatce pak horizontálně, vertikálně a u těch středových i diagonálně připadají jednotlivé akce, kterých je jedenáct různých. Jejich konkrétní rozmístění lze každou hru měnit.

Hráči si na začátku svých tahů jednu křižovatku zvolí a umístí na ni dva obyvatele. Ti se barevně rozdělují do tří tříd (nižší, střední, vyšší) a záleží, v jakém pořadí je na sebe na ni položí. Následně se provedou připadající akce. Ty umožňují získat zdroje, poklást dlažbu, začít nebo vylepšit projekt, pohnout tramvají, postavit ulice, veřejné domy nebo křižovatky. Správným plánováním je můžete i řetězit, vytvářet silná komba a získat mnoho bodů.

Postav domy

Po akcích nastává fáze stavby obytných domů, ty se musí postavit vždy, když je to možné. To znamená, kdykoliv se kolem stavební parcely nachází dostatek vhodných obyvatel k nastěhování. Domů je více typů a mohou se postupně přestavovat a skládat na sebe. Pro domy první úrovně jsou potřeba libovolní dva obyvatelé, pro druhou úroveň je nutný aspoň jeden obyvatel střední vrstvy a pro poslední, třetí úroveň už musí být obyvatelé tři, z toho jeden z vyšší vrstvy. Nastěhovaní obyvatelé se pak postupně dle tříd rozdělují pod plán do tří cílů Cerdàova bodování, které deskovou hru oddělují na tři etapy. Po té poslední hra končí.

Zmíněné cíle se na začátku celé hry vylosují a tak nějak vám určují, na jaké akce byste se při umisťování obyvatel na křižovatky měli zaměřit. Jakmile je stupnice pod cílem některou barvou obyvatel zaplněna, dochází k její bodování. Aby toho ale nebylo málo, vedle plánu města se nachází ještě jedna stupnice, tzv. Cerdàova, která odráží plnění vizí tehdejšího velkého architekta. Čím výše se na ní nacházíte, tím vyšší multiplikátor bodů k Cerdàovu bodování získáte. Bodovací stupnice lemuje celý herní plán a není výjimkou, že jej obkroužíte vícekrát.

Získej body

Navíc má každý hráč svou vlastní herní desku. Na té má své ulice, křižovatky, dlažby a žetony k použití. Dále sklad surovin, pole pro modernistické projekty a jejich vylepšování. Vybrané projekty se bodují na konci celé hry. Ty vám tedy s Cerdàovými cíly napovídají, na co se nejvíce zaměřit. Ten, kdo má na konci hry nejvíce bodů, vyhrál.

Body se získávají téměř za vše. Cokoliv, co uděláte, vám dává šanci, že nějaké body dostanete. Čím více toho totiž postavíte, tedy odeberete žetony ze své herní desky a umístíte je do města, tím se vám odhalují nová políčka, která jsou bodovaná. Stejně tak téměř za cokoliv, co postavíte, dostanete body. A to, ať už napřímo, nebo prostřednictvím zakrytí nebo obklopení konkrétními poli na plánu.

Komplexní strategický zážitek

K tomu všemu tu je ještě třetí deska pro pokládání dlaždic a s veřejnou nabídkou budov a projektů. Prvotní příprava vám tak zabere docela dost času. Je tu velký počet všemožných žetonů, které je třeba vyloupat a správně rozmístit. Pro další hry krabice deskové hry Barcelona nemá žádný insert, jen plastové sáčky, do kterých si komponenty můžete libovolně rozdělit a o něco přípravu urychlit. Mohlo bych ji tam být ale více.

Během hraní deskové hry Barcelona máte v každém svém tahu velký počet možností. Celkem máte na výběr 25 akčních míst pro umístění obyvatel, kombinujících 11 různých akcí, při kterých musíte řešit i dostatek surovin k jejich provedení. Přestože si některé křižovatky postupným umisťováním obyvatel na nějakou dobu, dokud se obyvatelé nenastěhují do domů, zablokujete, stále je tu spousta míst k výběru. V závislosti na vašich soupeřích a vašich plánech může být poměrně těžké si zvolit, co bude nejlepší udělat a za co bude ve výsledku nejvíce bodů. Může tak dojít i k analytické paralýze, kdy se vaši spoluhráči zaseknou a budou zdržovat.

Rozmýšlíte, kam umístíte své obyvatele, tak, aby se vám hodily připadající akce, ale zároveň abyste pak mohli stavět obytné budovy a nenahráli je hráčům hrajících po vás, kteří by tak pobrali všechny body. Navíc, čím více se blíží hra ke konci, tím vyšší jsou zisky bodů za stavby. Jsou tu tak přítomné i základní interakce mezi hráči. Pokud umístím na křižovatku obyvatele, je do postavení budov a přemístění obyvatel blokována. Zároveň tak mohu někomu nahrát k dalším tahům. Pokud postavím svou křižovatku, ostatní mi musí platit peníze, když ji využijí. Některé výhodné žetony a veřejné budovy vám pak mohou být ostatními vyfouknuty. Finální rozhodnutí má tak několik rozhodujících vrstev.

Přestože to vše může zní složitě, pravidla jsou dostatečně srozumitelná, s konkrétními ilustrativními příklady, a akce jsou docela přímočaré. Stejně v nich ale budete muset zpočátku pro velký výběr možností listovat. Příjemným bonusem navíc, pro zájemce o historii, tu jsou jednotlivé herní postupy a mechanismy doplněné historickým kontextem, z kterého vycházejí. Člověk se tak může i něco zajímavého přiučit. To vše završují kvalitní, vizuálně působivé a barevné komponenty, přispívající k celkovému zážitku.

Barcelona je ideální deskovou hrou pro milovníky strategických euro her. Nabízí povedené komponenty a promyšlené herní mechanismy, které vám dovolí mnoho herních možností a dostatečnou variabilitu. Pro dosáhnutí co nejlepšího skóre musíte inteligentně plánovat své tahy a efektivně využívat své zdroje. Neustále je třeba vyvažovat krátkodobé a dlouhodobé cíle a přizpůsobovat se dynamice hry. 

Klady
  • herní design
  • využití promyšleného plánování
  • mnoho cest k zisku bodů
  • historický podtext
Zápory
  • pro někoho příliš složité
  • analytická paralýza
Infobox
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Zpracování

Interakce

Mozkovar index

Znovuhratelnos

Strategie

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.