Batman / Soudce Dredd

Batman / Soudce Dredd – když se dva shodnou neshodou

5. 12. 2023

Už jsem si několikrát v životě řekl, že toho sbírám skutečně dost. Vždy mi ale někdo do cesty hodí vidle a musím začít sbírat něco dalšího. Před pár lety to například udělalo nakladatelství Crew, které začalo vydávat komiksovou sérii Legendy DC. Samozřejmě jsem opět neodolal a má sbírka se s každým dalším dílem nebezpečně rozrůstá. Tuto sérii s železnou pravidelností recenzuji a některé komiksy si u nás můžete přečíst, např. Superman v každé roční době, Flashpoint, Nejtemnější noc nebo Batman: Arkham – Pochmurný dům v pochmurném světě. Na dnešní recenzi se podíváme z trochu jiného úhlu. Batman / Soudce Dredd totiž není jeden příběh, ale hned čtyři. Vezmeme tak jeden po druhém a na konci si řekneme, jak tato sbírka v závěrečných dojmech reálně působí.

Svět:

Skupina autorů
Skupina autorů
Crew
DC
Ľudovít Plata
256
měkká vazba
říjen 2023
978-80-7679-445-0

Rozsudek nad Gothamem

V prvním příběhu se podíváme na to, jak soudce Smrt naletěl do Gothamu a soudí jednoho jeho obyvatele za druhým. Než samozřejmě narazí na Batmana, který ho chce zastavit. Ten se ale ocitá v dimenzi soudce Dredda a nyní se tito dva i přes veškeré neshody a vzájemné potyčky spojí, aby soudce Smrt zastavili. Proč to udělali, i když se vůbec ti dva neshodnou? Dredd je přece jen po většinu času také spíše popravčí. Je to kvůli tomu, že Smrt ani pořádně nesoudí. Zabíjí a vydává tato svá rozhodnutí za soud.

První příběh mě absolutně nenadchl. Přišel mi chaotický, a pokud čtenář nezná v nějakých základech Dredda, nebude tušit, co se kolem něj děje. Batman zde je velmi zapadlý, až utlumený, a většinu prostoru má nejeden šílený soupeř, kteří proti nepravděpodobným spojencům stojí. Také musím dodat, že mi nesedla plně kresba Simona Bisleyho. Připomíná mi spíše raná Jodorowského díla smíchaná s umělecko-hororovým podáním Dave Mckeana. Zní to sice náramně uspokojivě, v tomto případě to ale považuji spíše za rušivé. První příběh Batman / Soudce Dredd tak budu hodnotit možná až nečekanými pouhými 5,5 body.

Zdroj: Crew

Vendeta v Gothamu

Nyní se soudce Dredd dostává do Gothamu, kde hledá koho jiného než Batmana, s nímž už jednou byl nucen spolupracovat. Příběh má dvě linky. V té první jde Dredd Batmana zatknout, a tak vidíme jedno zajímavé vyříkávání, a druhý ukazuje spolupráci Scarface a Ventriloquista, kteří plánují nějakou tu kulišárnu. Nakonec se děj propojí a ukáže velmi zajímavou pointu, k níž příběh směřoval.

Vendeta v Gothamu je velice povedená. Dvojice Dredd a Batman konečně střetávají svá ega se vším všudy, nic si nedarují a s druhou linií v pořadí ukazují, jak by scénář mohl správně fungovat. Kresba je navíc velmi povedená a Cam Kennedy nenápadně čerpá u Tima Salea. Neuvěřitelně zapadá ne svou surovostí, ale určitou pohodou, jakou jsme u dvojice Batman / Soudce Dredd nikdo určitě nečekal. Obálku nakreslil sám Mike Mignola. I přes menší nešvary tak Vendetu v Gothamu ohodnotím 8 body.

Poslední hádanka

Česká pohádka Nejkrásnější hádanka se může jít vedle této poslední klouzat. Rovnou řeknu, že se jedná o nejlepší část Batman / Soudce Dredd. Oba dva jmenování skončí v jiné dimenzi na smrtícím turnaji, kde musejí bojovat o své holé životy. Poté, co předvedli ve Vendetě v Gothamu, nyní musejí spolupracovat, aby oba vyvázli víceméně v pohodě, maximálně s menší psychickou újmou. V této povídce je úžasná gradace příběhu a epické vyvrcholení. Tohle bych chtěl od každé jednotlivé části.

Děj běží před očima, je narvaný parádními hláškami jako „Zmrzni v Pekle“ nebo „Zemři s křikem“. Pro mě osobně bylo překvapení mít dva kreslíře. Stránky se rozdělily mezi Carla Critchlowa (114–145) a Dermota Powera (146–159). Nejde vůbec vidět, že by dílo kreslili dva rozdílní autoři na jiné části. Navíc surovost turnaje o přežití jde vidět na každé straně, přesně jak bych si ho představoval. Tohle byla pecka, kde si vše až na pár malinkých detailů sedlo. Konkrétně pár obrázků je lehce nepřehledných, nejspíš úmysly tvůrců. Budu hodnotit 9 body.

Zdroj: Crew

Zemřít smíchy

Už podle názvu vám asi musí být jasné, s kým se Batman / Soudce Dredd utkají nyní. Je to samozřejmě legendární šílenec Joker. Tomu navíc pomáhají temní soudci, včetně Smrti z prvního příběhu. Zde je oproti všem předchozím děj vyloženě magořina. Nešetří se násilím, krví, nechutenstvím, bláznivými hláškami. Jasně, hodně tomu napovídá, že když je přítomen Joker, dalo se s tím počítat, ale něco takového jsem nečekal.

Tvůrci zde zařadili nejvyšší kvalt, pustili nitro a letí nezastavitelně kupředu, aniž by se nechali něčím zabrzdit. Zní to až moc dobře, aby dojeli bezchybně do cíle. Takový spěch nešel rozhodně ukočírovat a slibná plynulá jízda naráží do hran, kde se odráží z jedné strany na druhou. Vizuál se hrozně snaží s příběhem držet tempo, je rozhodně ze všech povídek nejčistší, nejpřehlednější a především nejbarevnější. Dohromady mi ale se zběsilým tempem neladí, a tak závěrečný komiks hodnotím 7,5 body.

Jak Batman / Soudce Dredd ladí dohromady?

Jednotlivé hodnocení povídek už znáte, nyní je čas dát dohromady kompilaci, jak vše dle mého skromného názoru funguje jako celek. Nefunguje. Kvalita jednotlivých příběhů je na můj vkus až příliš rozdílná. I když si v každém jednotlivém příběhu užívám rozdíly mezi Dreddem a Batmanem, vedle sebe v rozdílných povídkách rozhodně nefungují. Abych se vyjádřil přesně, takto příběhy vedle sebe vážně nekorespondují. Stejně jako například u Anthonyho Ryana a jeho Písní temnoty, i zde se části vyrušují. Jsem si sice vědom toho, že u nás původně vyšly jako jednotlivě ještě v devadesátých letech v Modré Crwi, ale kolem nich byli jiní hrdinové. Nikoliv tito dva neustále dokola.

Vedle sebe stojí různé kvality scénářů a rozdílné kresby, což nikdy nemůže dělat dobrotu. Určitě se dá namítnout, že si každý den můžete přečíst jednu část, ale připravíte se tím o čtenářský maraton, jaký zatím vyjma Batmana s Mikem Mignolou série Legendy DC nabízí. Navíc si vzhledem k rozdílným délkám Vendetu v Gothamu přečtete rychle jako blesk a Zemřít smíchy chce studování každé jednotlivé strany. Nechci říct, že jsem zklamaný – nejsem, jen bych potřeboval jednu velkou dlouhou ucelenou linku jako Legendu DC, ne čtyři vesměs povídky.

Batman / Soudce Dredd jako jednotlivé kousky funguje perfektně, jako kompilace různých děl rušivě a nesourodě. Ta jednotlivá dělná kvalita je obrovská. Nechci být extrémně přísný, ale když vedle sebe člověk vidí Rozsudek nad Gothamem a Vendetu v Gothamu, je to jako snažit se porovnat Zaklínače 1 a Zaklínače 3, nehledě na technické vymoženosti daných dob. V závěru jsem se tak rozhodl pro jednoduché hodnocení, kdy prostě sečtu body za jednotlivé povídky, vydělím to čtyřmi a věřím, že to je spravedlivé hodnocení této sbírky.

• každá část nabízí hromadu akce
  • zemřít smíchy je topový komiks
  • jsou to jednohubky