Nejtemnější noc – Cover

Nejtemnější noc – i hrdinové mohou umřít, ale ne navěky

20. 9. 2022

Ve světě komiksů a především u těch velkých nakladatelství, jako jsou DC a Marvel, je hrozně těžké zabít nějakého toho hrdinu. Nyní se už ale čím dál častěji stává, že někdo umírá. Připomeňme si pár smrtí hrdinů od DC, protože Nejtemnější noc je právě z tohoto univerza. Během jednoho období zemřel Flash, Aquaman, Batman, Superman, Green Lantern nebo Martian Manhunter. Naštěstí pro lidstvo se někteří dokázali vrátit zpět k životu a Nejtemnější noc je o jednom z nich, o Green Lanternu Halu Jordanovi a všech Lantern Corps. Do České republiky souborné vydání přineslo nakladatelství Crew jako součást edice Legendy DC.

Svět:

Geoff Johns
Ivan Reis
Crew
Legendy DC
Jan Kukrál
304
barevný
vázaná s přebalem
srpen 2022
9788076791916

Zdroj: Crew

Nejtemnější noc má na starosti legenda Geoff Johns a kreslíř Ivan Reis

Jeden z nejplodnějších a momentálně nejproslulejších scenáristů dnešní doby, Geoff Johns, je známý hned z několika velkých projektů u DC, ať už se jedná o hrdiny jako Superman, Flash, Young Titans, nebo Justice Society of America. Jeho největší díla se ale udržují především v oblasti Green Lanternů a v bestsellerech New York Times se objevili například Green Lantern: Rage of the Red Lantern nebo Green Lantern: Sinestro Corps War. Kreslířem komiksu je známý Ivan Reis, který pracoval například i na Dark Horse sériích Ghost nebo Maska. V DC se poté podílel kromě Green Lanterna i na Young Titans, Aquamanovi nebo Justice League. Nyní už je pevně spojen s DC, kde se věnuje i na těm největším hrdinům, od Batmana po Supermana.

Pomoc! Všude vstávají mrtví z hrobů a nejsou hodní

Na komiksu Nejtemnější noc je hrozně fajn, že nepřímo odkazuje na další slavný komiks z DC, Krizi identity, který naprosto změnil tvář celého univerza DC a jeho hrdinů. Uvedl vše do naprosté deprese a temnoty. Aby toho nebylo málo, spousta velkých supráků zemřela a jenom některým se podařilo vrátit zpět.

Z těch, kterým se to povedlo, je tak nutné jmenovat Supermana, Flashe nebo právě Green Lanterna, Hala Jordana, který je tou nejdůležitější postavou celého komiksu. Od počátku se na Zemi totiž naráží nejen na nedostatek nejslavnějších hrdinů, ale zároveň na všechny ty obrovské problémy, které jsou ve vesmíru. V tom však má Země štěstí, Lanternů je totiž vícero – přece jenom, kromě Hala Jordana je tu i Jon Stewart, Kyle Rayner nebo Guy Gardner, a i tak toho štěstí není dost.

Všude ve vesmíru začínají vstávat mrtví z hrobů a všichni vládnou mocí černých prstenů, prstenů smrti. To je u armády mrtvých docela výhoda, protože mrtví mohou z prstenů smrti využívat skoro nekonečnou energii. Začíná tak boj Lanternů proti mrtvým – jenom jedna strana může zvítězit, a to buď strana života, nebo smrti. To ale nezvládnou Green Lanterni sami, musí být povoláni i Lanterni ze zbytku spektra.

„Z krví a vzteků karmínově rudých, vyrvaných z těl jen pár vteřin tuhých, vytryskla nenávist pekelným planeme – osud vás volá, shořte v něm.“

Zdroj: Crew

Nejtemnější noc je obrovský event, čekejte tak chaos

Pokud máte obavy z toho, že neznáte svět DC a celkově se to projeví během čtení, máte zpola pravdu. Celý tento smyšlený vesmír je obrovský a Nejtemnější noc je v něm pouhou kapkou, nicméně i tato kapka může způsobit oceán nepochopení v příběhu. Naštěstí tvůrci mysleli také na toto, a tak kromě zmínek o několika předchozích událostech je pouze výhodou vědět, proč a kde jaký hrdina zemřel nebo co dělal.

V tomto případě neznalost omlouvá. U těchto velkých crossoverů se stává, že jste občas ztraceni. Pokud ale znáte komiks Krize Identity, lehce se orientujete v Sinestro Corps War, viděli jste Batman vs. Superman, znáte trošku lore Green Lanternů a především postavu Black Handa, jste úplně za vodou. A pokud neznáte, užijete si komiks i tak, protože je napsaný naprosto fantasticky a tvůrce se opravdu snažil, aby i to, co nevíte, vám vlastně nechybělo.

Postavy jsou totiž naprosto fantastické a hýbou emocemi

Pokud Nejtemnější noc něco obsahuje, je to obrovské spektrum postav, které můžete milovat nebo nenávidět. Uvidíte je tam všechny – Superman, Wonder Woman, Flash, Green Lanterni, Vesmírní strážci, Lex Luthor, Mera, Atom nebo můj obrovský favorit Larfreeze a mnoho dalších. Hrdinů najdete hromady a záporáků ještě více a upřímně, je to super.

Ono totiž ukočírovat takové množství postav může být někdy neuvěřitelný hardcore. Geoff Johns však ukázal, že je mistr svého řemesla a zrovna Lantern Corps má perfektně zmáklé. Ono když se vám tam totiž sejdou najednou hrdinové napříč všemi spektry barev, někdy tato individua může být těžké ohlídat, ale zde se to povedlo.

Ve správných chvílích si tak projdete spolu s příběhem těmi naprosto stejnými emocemi jako naši hrdinové. Máte o ně strach, cítíte naději, že vše dopadne dobře, doufáte, že se nikdo neobětuje, a v určitý moment jste naštvaní, že i něco tak hloupého jako chamtivost může zmařit všechno, o co se ostatní snaží. Vše je naprosto perfektně vybalancované.

Příběhu dominuje hlavně kresba

Pokud je něco ještě lepšího, než je celý scénář, tak je to kresba. Ivan Reis se ukázal jako naprostý vládce svého řemesla a spolu s inkerem Oclairem Albertem přinesl čtenářovi naprosto perfektní grafický zážitek. Vše je jedním slovem precizní. I v chaosu, kde je všude temno a smrt, najednou dokážete spatřit na jedné stránce ten malý záblesk světla a naděje, kterou chcete vidět.

Nemrtví také vypadají naprosto uvěřitelně a nepřehnaně. Každou jednotlivou postavu, která má být vidět, tam rozeznáte, a i v momentech, kde Flash dočasně přebere místo hlavní postavy se svou superrychlostí, si můžete užít skvělý pohled na tohoto červeného rychlíka přesně tak, jak jste si vždycky přáli.

Stejně tak obálce nelze vůbec nic vytknout. Hal Jordan stojící v temnotě, obklopený zombie Supermanem, Aquamanem, Firestormem a Batmanem, dává divákovi onu potřebnou vlnu zoufalství a přesně vám ukazuje, čeho se v komiksu dočkáte. Zoufalství, smrti a touhy po tom, zachránit nejen Zemi, ale celý vesmír.

Zdroj: Crew

Nejtemnější noc je naprosto fantastický komiks, který má velice silný a kvalitní příběh a především naprosto perfektní kresbu, která ještě více pozvedává celou jeho kvalitu. Jediné, co se skutečně dá vytknout, je, že v našich luzích a hájích nejsou Green Lanterni natolik známí, tudíž přehršel postav a takový obrovský skok do jejich loru může být matoucí. Stejně tak návaznost na některé události z DC nemusí být známá všem.

• skvělé postavy
  • perfektní příběh
  • propracovaná kresba