Flashpoint - úvodka

Flashpoint – Stůj, Barry! Neběhej!

13. 7. 2023

Legendy DC jsou série, v níž nakladatelství CREW nedělá chyby. Po studiu emocí největšího superhrdiny všech dob v Supermanovi v každé roční době jsme se mohli podívat i do hororového Gothamu a jeho největšího ústavu pro šílence v Batman: Arkham – Pochmurný dům v pochmurném světě. My se ale podíváme na další dílo od Geoffa Johnse, jenž je jedním z největších guru DC univerza. Ostatně, Nejtemnější noc je také jedním z počinů, který u nás v recenzi naleznete. Od Lanternů se přesuneme k nejrychlejšímu muži světa, Barrymu Allenovi, k němuž máme nyní úplně opačnou prosbu; ať chvilku stojí a rozhodně neběhá.

Svět:
Rok a měsíc:

Geoff Johns
Andy Kubert, Sandra Hope
Crew
DC
Hana Vrábelová
176
barevný
Vázaná s přebalem
červen 2023
9788076793842

Zdroj: Crew

Dle složení tvůrců předurčen k úspěchu

Díla Geoffa Johnse zná snad každý fanoušek komiksů. Psal skoro o každém z nejvýznamnějších hrdinů DC, od Lanternů po Supermana. Byl to on, kdo vymyslel postavu Stargirl. Spojil i světy DC a Strážců v sérii Hodiny posledního soudu nebo napsal Black Label Batman: Tři Jokeři. Skutečně, mohl Flashpoint napsat někdo povolanější?

Hlavním kreslířem byl známý Andy Kubert. Ten se proslavil nejen u DC, kde pracoval například na sérii Adam Strange. Známý je i z marvelácké tvorby, v níž jeho jméno stojí u děl jako Marvel: 1602 nebo Wolverine: Zrození. S ním na kresbách spolupracovala známá Sandra Hopeová. Ta vytvářela například Iron Mana. U DC má své jméno u projektů jako Batman, Robin, Superman nebo Birds of Prey.

Když se Barry rozhodl zachránit svou maminku

Nejrychlejšího muže na planetě, Barryho Allena, asi není nutno představovat. Není moc hrdinů, kteří nikdy o dobrotě v lidských srdcích nepochybovali. Flash je takové pojítko celé Justice League a jedním z nejmilejších lidí pod sluncem. Jenže jako většina má své trauma z dětství. Tím je smrt jeho matky, již nadevše miloval a kterou mu vzal jeho největší nepřítel Eobard Thawn neboli Reverse Flash.

Flashpoint se nezaměřuje na smrt jeho matky, ale na to, co by se stalo, kdyby se Barrymu povedlo ji zachránit. Kdyby se o něj starala, vyrostla s ním a vychovala jej. Pro něj je to splněný sen, pro ostatní zase noční můra. Tento jeho návrat do minulosti změnil život každému a je jen na něm, jak tuto svou chybu nyní napraví. Jak to má udělat? Pomůže mu samozřejmě Batman. Kde je zbytek hrdinů? Asie tradičně skoro nikoho v amerických komiksech nezajímá (pardon, musel jsem), a co zbylo z Evropy, je ve válce. Irsko, Norsko, Dánsko, Francie, kusy Španělska, Portugalska a Německa jsou zatopené Aquamanem a Atlanťany. Británie jako Nová Themiskyra je zase zničena Amazonkami v čele s Wonder Woman. Aby toho nebylo málo, tito dva jsou ve střetu a jejich válka hrozí zničením světa. Dokáže tomu Flash zabránit jen s pomocí Batmana a několika velmi netypických hrdinů? Kdo ví, přece vám to hned neřeknu.

Zdroj: Crew

Flashpoint, chápete, jako Flash a point

Příběhy z alternativní reality se dají uchopit různě. Svými jednohubkami to ukazuje série Black Label, kde se v temných příbězích díváme na netypické rozhraní hrdinů. A to hlavní, Black Label je, řekněme hloupě, „mimo lore“. Flashpoint je jedna z největších událostí posledních dvaceti let, jež změnila DC univerzum, a jako na takovou se na něj musí nahlížet. Není to jednohubka. Vše, co se stane, ovlivní každého z hrdinů a lidí nejen na naší planetě, ale v celém vesmíru.

V tom našem. Scénář samotný je lehce pomalejší, z počátku. Dezorientovaný Barry hned ví, koho má hledat a jak si má pomoci. Tam začíná obrovská a rychlá jízda. Flashpoint není nějaká obrovská bichle, takže děj utíká, stejně jako hlavní hrdina, a eskaluje v perfektním, skoro bych řekl až dokonalém cíli. Jen je nutné si možná přiznat, že nejzajímavější linku nemá protagonista, ale Batman. Jasně, je to Batman, ten je úžasný vždy. Zde jsem k jeho odkazu získal ještě větší respekt. Ne že by ho Flash za to nezískal, jen mám v duelu ultimátního a chaotického dobra svého osobního favorita.

Pohled na ostatní hrdiny v alternativní realitě je skvělý. Oproti jiným komiksům se nevsadilo na obrovská kvanta supráků, ale na známější postavy, jež, když je vidíte v jiném kabátě, vás přitahují a šokují. Nehledě na to, zda dobře, nebo špatně. Reálně je perfektní, že za Flashem nikdo nezaostává natolik, aby jim nejrychlejší muž světa uprchl do dálek – utekl jen, řekněme, o jeden Batmobil. Scenáristicky je to nepřekonatelná paráda. Ukočírovat cesty časem, aby měly hlavu a patu, je dle mého obrovské umění a zde se to povedlo geniálně. Nenudil jsem se, užil jsem si to a zhltnul každý jednotlivý řádek textu, který mám podtrhnutý kresbou.

Zdroj: Crew

Proč se tolik bojím masek?

Myšleno v hodně dobrém smyslu. Upřímně, dlouho jsem neměl tak negativní pocit z antagonistů jako v tomto komiksu. Oni nejsou úplně děsiví, jen je alternativní realita postihla natolik, že k nim máte úplně jiný vztah a cítíte k nim úplně jiný respekt. To je důvod, proč si i podle něčeho občasně mizerného, jako jsou masky, troufnu tvrdit, že komiks před mým zrakem žije. Detaily kreseb jsou úžasné. Nestává se mi často, že bych se přistihl, jak studuji jednotlivá zákoutí různých stránek a snažím se nalézt v nich jedinečné malé detaily. Tohle jsem chtěl číst a tohle jsem chtěl vidět. Nehledě na to, jak dokonale ještě vypadají alternativní obálky. Už se mi i občas stává, že nemohu vydržet a první si na komiksu prohlédnu tyto přídavky. U toho, co jsou nyní alternativní obálky 2 a 3, mi brada spadla až ke kolenům.

Abych nebyl jen nadšený a super pozitivní, musím přece jen jeden malinkatý škraloup najít. Jsou to ti alternativní hrdinové a záporáci. Já vím, že bych se o tom neměl zmiňovat, abych něco nevyspoileroval, ale řeknu to kulantně. Když vidím, kolik změn celý tento vesmír přinesl, nemůžu si přece být vůbec jistý některými dojmy, jaké z toho mně známého mám. Nemůžeme mít jistotu, že dobro je dobro, zlo je zlo, poník je koník a Austrálie tradičně neutrální. Tady mám malou chybu, již jsem jednu pasáž komiksu skutečně nechci říct, že protrpěl, ale byl jsem jí maximálně překvapen.

Nutno ke konci zmínit ještě dva filmy. Tím prvním je animovaný Justice League: The Flashpoint Paradox, jenž vznikl právě podle tohoto komiksu. Nevadí-li vám animované bijáky, tohle je skvělá věc. Sice je oproti komiksu lehce okleštěný a jsou v něm k nalezení menší úpravy, ale je to jeden z nejlepších DC animated movies. Druhou záležitostí je v současné době Flash pobíhající v kinech. Film jsem viděl, moc podobností jsem nenašel, ale všude říkají, že tam ta inspirace je. Reálně ji můžete nalézt, ale zase tolik z Flashpointu tam zase nevidím. Především tedy při srovnání Barryho Allena z komiksů a Ezry Millera ve filmu, ale to je spíš můj osobní problém.

Je načase si dát krátké shrnutí. Příběh mi prosvištěl pod očima a hrozně jsem si jej užil. Hrdinové mě potěšili, nezklamali a zažil jsem s nimi skvělé dobrodružství, které bych nechtěl pocítit na vlastní kůži. Vizuál je nádherný, bezchybný, perfektní a detailní. Flashpoint je paráda, jež se dá číst stále dokola. Jen tam je ten jediný škraloup, ale s tím se dá žít, aniž bych z toho dělal nějakou obrovskou vědu. Všem fanouškům DC komiks více než doporučuji, protože bez tohohle počinu vaše sbírka rozhodně kompletní nebude.

• skvělý scénář
  • fantastická kresba
  • zajímaví hrdinové