Beach Invasion 1944 art

Beach Invasion 1944 – ubraňte Normandii

14. 1. 2023

Lidé proti sobě bojovali už od počátku bytí. Říká se, že kámen člověk nejdříve použil proti jinému člověku ve snaze jej usmrtit a přivlastnit si něco, co dotyčnému patřilo. Jednou z nejvíce tragických válek byla druhá světová válka, která měla za následky miliony obětí. V akční base defense FPS Beach Invasion 1944 se zúčastníte vylodění v Normandii, největší námořní invaze v historii lidstva.

Beach Invasion 1944 flak

Operace Neptun a „Bestie z Omaha Beach“

Jak již název napovídá, děj hry se odehrává přesně 6. června 1944 během spojenecké invaze do Normandie v rámci operace Overlord pod kódovým označením operace Neptun, známé také jako „Den D“ nebo „Nejdelší den“. Jednalo se o největší námořní invazi v historii, tato operace zahájila osvobození Francie a později západní Evropy. Téma druhé světové války je oblíbené napříč všemi žánry, je mnoho her, filmů i knih. Jen velice ojediněle se všakk v rámci herní scény stane, že hrajete za stranu nacistického Německa. Tato možnost se objevuje většinou v rámci různých strategií, případně multiplayerových PVP titulů. Vývojářské studio AIx2 Games, skládající se ze dvou členů, tedy konkrétně Alpera İşlera a Anıla İşbilira, se vydalo v tomto ohledu na velmi tenký led. V jejich hře Beach Invasion 1944 se ujmete role obránce proti útočícím spojeneckým jednotkám. Celý tento koncept je z určitého pohledu kontroverzní, což se ukázalo i v řadě uživatelských recenzí na platformě Steam. Tomuto faktu nahrává i podobnost s nechvalně proslulou „Bestií z Omaha Beach“, jednalo se o Heinricha Severloha, který obsluhoval kulomet MG42 a vystřílel z něj přes 12 000 ran.

V této recenzi se však budu věnovat čistě herní stránce hry a posouzení, zda se jedná o vhodnou, či nevhodnou hru v rámci svého zaměření a strany konfliktu, za kterou hrajete, nechám na každém z vás. Z herní stránky věci se jedná rozhodně o dobře využité téma pro base defense FPS.

Ikonické zbraně druhé světové války v Beach Invasion 1944

Beach Invasion 1944 nemá žádný hlubší děj, zvolíte novou hru a hrajete. Princip spočívá v odolání různě silných vln nepřátel za pomoci dobových zbraní, která měla Osa v danou dobu k dispozici. Začínáte postupně, ze začátku máte k dispozici pouze dva kulomety MG 08, které mají pomalejší kadenci než MG 42 a také se velmi rychle přehřívají. Dále, jak budete odvracet vlny nepřátel, budete získávat body. Za tyto body si můžete otevřít další vybavení v podobě zbraní, tedy konkrétně již zmiňovaný kulomet MG 42, kanón Flak 88 a dělo Panzerturm. Celkem máte možnost zvolit z devíti pozic, které jsou vybaveny zmíněnými zbraněmi. Není to však pouze o tom, že budete bezhlavě střílet. Ano, munice máte neomezeně, musíte však čekat, než daná zbraň vychladne, dojde k opětovnému nabití kanónu nebo výměně nového pásu s náboji pro váš MG 42.

Vrátím se zpět k bodům. Kromě zpřístupnění výše zmíněných zbraní nebo pozic si můžete za body také tyto posty opravit. Je zde možnost položení protipěchotních či protitankových min, umístění sudů s výbušninami nebo dělostřelecký úder na pláž ve snaze odvrátit vylodění nepřátelských jednotek. Celý koncept je velmi jednoduchý a nabízí přesně to, co se od něj v tomto ohledu očekává. V rámci různých vln pak budete mít možnost zničit zásobovací bedny, které vám propůjčí různé bonusy. Jedná se o výbušné či zápalné střely po krátký časový úsek, oprava pozice, ze které jste tuto bednu zničili, nebo možnost dělostřelecké podpory.

Když se útočícím jednotkám podaří zlikvidovat jednu z devíti pozic, automaticky se přesouváte na další. Pokud se vám podaří vlnu přežít, máte opět možnost si zničené pozice opravit za zmíněné body, nepřátelé vám však nedají nic zadarmo.

Není to o tupém nabíhání na smrt

Nepřátelé v Beach Invasion 1944 (kromě prvních třech vln) rozhodně nenabíhají tupě na smrt. V tomto ohledu se vývojářům podařilo velmi zdatně skloubit arkádový styl base defense FPS s určitou dávkou realismu. Celá pláž je poseta různými kovovými a železobetonovými zábranami a ježky majícími za úkol zabránit vylodění těžkých strojů na pláž. Vyloďující se vojáci a jejich bojová technika však těchto zábran obratně využívají. Pokud jste viděli film Zachraňte vojína Ryana, je to přesně jako ve filmu. Vojáci se snaží co nejrychleji dostat z pláže a snaží se ukrýt za zmíněné ježky či jiné překážky. Velmi se mi také líbí, že zůstávají nehybně ležet, vždy vystřelí pouze pár dávek a poté opět zalehnou. Kolikrát tak nevíte, zda se jedná již o padlé nepřátele, nebo zda na vás budou poté střílet.

Nemusíte se bát, že budete stát pouze proti běžným vojákům. Vaše pozice se budou snažit dobýt vojáci vyzbrojení plamenomety, granáty nebo i bazukou. Spojenci zároveň budou vaše pozice dobývat pomocí jeepů s kulomety, BVP či tanků nebo leteckých náletů, bojových člunů s kulomety a leteckých výsadků. Ano, zde je vidět ona arkádovost hry, do celkového konceptu to však zapadá poměrně elegantně. Sluší se zmínit, že pokud u zmíněného jeepu s kulometem zabijete střelce, řidič se podívá za sebe, a když zjistí, že je střelec mrtvý, snaží se rychle dostat na jeho místo. Ošetřování raněných či vojáci s červeným křížem na helmě ve hře nejsou. Není zde ani žádný souboj s bossem nebo nějakým tužším nepřítelem, třeba v podobě Ramba. Jednoduše se snažíte přečkat vlny nepřátel s tím, že od desáté vlny nastupují tanky a od dvacáté pak bojové čluny a letadla. Vaším úkolem je zničit určitý počet nepřátel.

Pozoruhodné zaměření na detail

Po grafické stránce je hra velmi povedená. I když se jedná pouze o base defense FPS, zpracování zbraní a vojenské techniky je opravdu působivé. To platí i pro různé efekty, včetně výbuchů a v případě měnícího se počasí také osvětlení a stínů. V rámci vln totiž můžete náhodně bojovat za mlhy, deště nebo noci, což přidává více na atmosféře a vám to ztěžuje obranné práce.

Bohužel se nejedná o dílo bez bugů. V rámci hry se mi často stalo, že i když byl nepřítel „otevřený“, případně již opustil obranou pozici zpoza ježka, hra nezaznamenala zásah. Pokud využijete možnost použít centrální pozici Flak 88 na pláž, výbuch nezabije vojáky okolo, ale pouze jednoho až dva při zásahu. Smrt v rámci výbuchu, případně rozptýlení střepin, zde tedy neplatí. Taktéž někdy zlobí přepnutí na sedmou pozici, což je bohužel MG 42, ale o tomto problému již vývojáři vědí a měl by být odstraněn v rámci další aktualizace.

Po zvukové stránce se jedná rovněž o povedené dílo. Zvukové efekty se poměrně dobře podobají reálným předlohám. Během hry vás doprovází i hudba v pozadí, větší pozornost ale budete rozhodně věnovat efektům zbraní, které se prostě povedly.

Beach Invasion 1944 defeat

Beach Invasion 1944 je povedená base defense FPS, která využívá téma druhé světové války v neotřelém konceptu. V rámci vylodění v Normandii se ujmete role obránce a máte k ruce ikonické vybavení v podobě kulometu MG 42 nebo Flak 88. Hra bohužel trpí určitými bugy, což ji lehce táhne dolů. Absence bosse, třeba na každé desáté vlně, pak působí lehce stereotypně. Pokud patříte mezi milovníky tohoto žánru či chcete povedenou hru žánru base defense, která kombinuje arkádový styl s realistickými prvky, tento titul vás nezklame.

• zasazení hry a využití jejího konceptu
  • reálné zbraně a vybavení
  • pestrá paleta nepřátel