Sdilet
Share on twitter
Sdílet
Share on linkedin
Sdílet
Zdroj: manapotionstudios
Becastled od Mana Potion Studios je realtimová strategie zaměřená na budování hradu. Přes den rozšiřujete svoje území o další pole, stavíte budovy, opevnění, těžíte zdroje a pěstujete jídlo. Čím víc materiálů máte, tím rychleji se vaše panství rozrůstá a tím víc můžete naverbovat vojáků. Po setmění totiž stavění končí, místo mírumilovného rozvoje vás budou napadat nepřátelská vojska, která se snaží váš hrad srovnat se zemí.
Becastled - vesnice
Becastled je něco mezi tower defense a budovatelskou strategií. Snažíte se tu vyvážit rozvoj ekonomiky, počet dělníků a velikost armády. Zdroje tu jsou čtyři – dřevo, kámen, jídlo a sluneční kámen. Ze dřeva stavíte téměř všechny budovy a z kamene silnější druhy opevnění. Všichni dělníci spotřebovávají jídlo a vojáci sluneční kámen. Neustále se tedy rozhodujete, jestli už máte zajištěný dostatek zdrojů na to, abyste zvětšili vaši populaci a mohli se vyvíjet dál. Zdroje ale nelze získat všude, musíte si za dřevo koupit sousední šestiúhelníková pole, kde se nacházejí. Zároveň musíte budovat stále větší vojsko, nepřátelé totiž také s každým dnem sílí.

Ale stačilo to?

V noci se vše změní, dělníci jdou spát a vy se musíte bránit. Máte jednu velkou výhodu – víte, odkud útok přijde. Můžete se na něj přes den připravit, postavit na napadené straně hradby, rozmístit na ně lukostřelce a podobně. Ale pozor, protože dělníci už budou spát, musíte si vystačit s tím, co jste vybudovali přes den. K dispozici jsou zatím čtyři typy jednotek a dva válečné stroje. Jsou to lukostřelci, vojáci, rytíři a kopiníci, ze strojů trebuchet a balista. Nepřátelé mají navíc ještě trolly, beranidla a obléhací věže. Jednotky na blízko jsou poněkud zaměnitelné, hlavní roli ale hrají lukostřelci a válečné stroje, které můžete libovolně rozmístit po hradbách a věžích. Pak už zbývá jen přežít.

Zdroj: manapotionstudios

Předběžný přístup přišel brzy

Mana Potion Studios je malý tým a tuto hru vydali teprve v předběžném přístupu. Čekají, že plná verze bude za dva roky. S vývojem se toho tedy ještě hodně změní. V momentálním stavu je ale velkým nedostatkem právě to, že s postupem ve hře zůstává hratelnost pořád stejná. Chybí tu odemykání pokročilých budov nebo jednotek. Už od začátku máte k dispozici prakticky všechny budovy a až do konce hry stavíte pořád to samé a verbujete stejné jednotky. Čekám, že se to do vydání změní, ale bohužel je to v momentální podobě velké minus. Největší předností Becastled je zatím grafické zpracování. Ačkoliv je to jednodušší grafika s méně polygony, budovy jsou hezky vymodelované a jejich klasická středověká estetika se perfektně hodí k téměř bezstarostné denní atmosféře hry. I díky vzhledu a různým typům obranných budov je na hře nejlákavější právě budování hradeb, věží a dalšího opevnění v přípravě na obranu města.

A tak pořád dokola

Většina indie her sází na neobvyklý nápad nebo originální herní mechaniku. To má nalákat hráče na něco nového, co ještě v jiné hře neviděli. Tady to tak není. Nejsilnější stránkou je podle mě hezky udělaná grafika a stavění opevnění, zároveň tu ale není moc co objevovat. Po téměř celou dobu hraní jsem měl pocit, že už hru znám, a vše bylo poněkud předvídatelné. Doufám, že se to během dalšího vývoje změní.
GP uvozovky

Becastled je hra pro milovníky budovatelských strategií, kteří si ale i rádi zabojují. Nám ostatním zatím nemá moc co nabídnout. Až ale vyjde v plné verzi, určitě ji ještě vyzkouším a pokud se tvůrcům podaří překonat některé nedostatky, mohou vytvořit skromnou, ale skvělou hru.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Viktor Bobůrka

grafické zpracování
budování opevnění