Before We Leave od vývojářského studia Balancing Monkey Games, vydaná v květnu tohoto roku, nás zavede na zdevastovanou planetu, kde vaším jediným úkolem bude vybudovat novou civilizaci úplně od píky. To, co se zdá jako pohoda, je však ve skutečnosti docela náročná práce. Hra vám totiž nedá nic zadarmo.
Vstávat, lenoši!
Začátek Before We Leave vás zavede na planetu kdesi ve vesmíru a vy se dozvídáte, že kvůli apokalypse se místní lidé (ve hře se jmenují Peeps) museli stáhnout do úkrytu, kde žili několik generací, a nyní se vrací zpět. Musí se naučit znova žít na zemi a na vás je, jak moc jim to půjde. Hra vás celou dobu vede, říká vám, co máte dělat, i když nejedete tutoriál (který jsem já, mimochodem, ukončila skoro po osmi hodinách hraní). Po vysazení prvního človíčka na povrch zemský budete muset postavit obydlí a zahrádky pro jídlo, vykopat studnu na vodu a samozřejmě vybudovat výzkumné středisko. Postupně vám z úkrytu vylézají další a další lidé, a tak musíte vesnici rozšiřovat.
Kam s tím?
Hexagonová mapa je zpočátku malá a musíte si dobře naplánovat, kam co postavíte. Všechny budovy navíc musí sousedit s cestou, která zabírá vždy jedno políčko. K tomu také má každá budova minusové a plusové body v závislosti na tom, kde stojí – například když dům stojí vedle pole, zvyšuje se produkce jídla i lidí, ale když stojí dům vedle studny, klesá výroba vody. Stejné to je i s budovami továrními, které jsou v závislosti na typu budovy ohraničeny a v jejichž okolí lidem klesá spokojenost. V náhledu budov je však vše hezky popsané, a tudíž po naučení se těchto věcí už vám nic nebrání v tom, vytvářet si pěkné a prosperující městečko.
Rozkaz, kapitáne!
Sbíráte dřevo, ovoce, zeleninu, kutáte kameny a železo, když tu na břehu moře objevíte polorozpadlou loď. Co s ní? Samozřejmě, že je čas lodních výprav za dobrodružstvím, jelikož váš malý ostrůvek už přetéká lidmi a budovami. Postavíte tedy přístav a výrobnu lodí, vytvoříte svého prvního lodního scouta a dáte se na prozkoumávání širého oceánu. Hexagonová mapa se vám pomalu zvětšuje, i když většinou je to samá voda, občas nějaký vrak staré lodi. Když pak narazíte na první nový ostrov, zklamání z toho, že je to jen jeden z pólů, bude krátké, neboť celá planeta je malinká a obyvatelný ostrov naleznete vlastně hned vedle. A tak se dáte do budování nového města na ostrově číslo dva. Začínáte dělat vlastně úplně to samé jako na začátku hry.
Podívej, co už umíme
Každý ostrov, který objevíte, je jedinečný v tom, že na něm objevíte hromady, ze kterých získáváte body zkušeností. Ty pak využíváte ve stromě technologií a postupně si otevíráte důležité budovy, technologie a věci. Hlavními body jsou ze začátku zelená a na novém ostrově červená, ale u pozdějších výzkumů pak potřebujete tyto body kombinovat. Musíte tak vyslat obchodní lodě, které vám, kromě jiného, budou tyto body posílat mezi ostrovy. Obchodování bylo ze začátku těžké pochopit, musela jsem cesty zrušit a vytvořit znovu, ale později jsem se do toho dostala. Problém také začal, když už jsem měla ostrovy tři a na posledním jsem trávila nejvíce času. Lidé na jedničce totiž začali být nešťastní a já tak musela létat z jednoho ostrova na druhý, abych jim jejich neštěstí vymazala z tváří.
Jupiterská důlní se hlásí
Na druhém ostrově najdete vrak kosmické lodi, a abyste ji opravili, potřebujete toho opravdu hodně. Sklo, dřevo, kámen, naftu, lidi, energii… Až jde z toho hlava kolem. Většinu z toho byste dokázali vyrobit na jednom ostrově, ale to by bylo moc jednoduché. Každá z věcí vám totiž kvůli růstu dochází a vy tak musíte zvyšovat počty obchodních cest. Naftu navíc získáte až na třetím ostrově, ale až po vyčerpání skoro všeho dřeva a železa, které musíte převézt z obou zbývajících ostrovů. Tak vám vaše výroba začíná od začátku. Mezitím se musíte starat o blaho vaší populace. Po zdatné práci přijde kýžená odměna v podobě nové vesmírné lodě a je čas na prozkoumání vesmíru.
Nová planeta
Jste na místě. Nová planeta se zdá nehostinná, ale to je jen první dojem. Vše začíná nanovo. Postavit domy, pole, vykopat studnu, vybudovat knihovnu, továrny a začít makat. Nacházíte červené body zkušeností, které se hodí do vašeho stromu technologií, ale později se opět dají využít jen s body ostatními. A tak musíte vytvořit mezigalaktickou obchodní cestu, což však bude poněkud těžší, než se zdá, jelikož surovin tu není na rozdávání. Vaši lidé na planetě jedna navíc začnou strádat ještě více a vy potřebujete přeskakovat z jedné části vesmíru do druhé, abyste vyřešili vše, co musíte. Hra začíná být opravdu makačka.
Stále ve vývoji
Pokud čekáte bojovku, jděte o dům dál, Before We Leave totiž žádné boje neobsahuje, svět je mírový, a vy si tak užijete klid při kolonizování vesmírného prostoru. Hra je to bezesporu zajímavá, obsáhlá, a díky vývojářům, kteří s hráči komunikují a stále přidávají a opravují, se nemusíme bát, že by se ztratila.
Už nyní máte na výběr ze čtyř různých scénářů, díky kterým si užijete ještě více zábavy, ale i nervů. Hra je navíc stále v předběžném přístupu za nějakých 18 euro (ve slevách na Steamu byla za 13). Za ty peníze to opravdu stojí.
Pokud hledáte klidnou, budovatelskou oddechovku bez násilí, od které však nečekáte jednoduchý průchod a kde strávíte několik hodin, Before We Leave je pro vás to pravé. Od prvních krůčků, až po celovesmírné impérium, vás tato hra nepřestane bavit a vy se k ní budete chtít vracet.
Recenzi pro Gaming Professors napsala Kateřina Cveková.