Belaad Země učenců a bojovníků – náhledovka

Belaad: Země učenců a bojovníků – recenze

30. 5. 2023

V deskové hře Belaad: Země učenců a bojovníků se podíváte na Blízký východ do Persie, do období zlatého věku islámského světa. Tato doba byla charakterizována významnými učenci – lékaři, astronomy, inženýry, matematiky, filozofy či vynálezci. Jejich vědění chce ku svému prospěchu v podobě upevnění moci a nahromadění bohatství zneužít místní sultán. Obyčejnému lidu se to ale samozřejmě nelíbí, bouří se a snaží se učencům zajistit volnost a možnost prosperity pro všechny. V nastalém konfliktu vzniká i nový řád hašašínů, jehož přesvědčením je, že vědění je v nesprávných rukou až moc nebezpečné, a proto se snaží učence raději vyvraždit.

Karetní hra Belaad: Země učenců a bojovníků vám tedy umožní stát se představiteli jedné ze zmíněných frakcí: království, lidu nebo řádu hašašínů, jejíž cíle se snažíte naplnit. Pomocí draftování karet a využívání schopností svých herních postav usilujete o verbování učenců na svou stranu, nebo naopak o jejich eliminaci. Herní kolo sestává ze čtyř generací najímání.

Belaad Země učenců a bojovníků – Spojenci

Tematické zasazení

Vydavatelství Blackfire se podařilo pro český trh získat a přeložit nepříliš časté tematické umístění do oblasti Blízkého východu. Perské kresby, zbraně a motivy na vás dýchají z veškerých komponent. Belaad je určený pro dva až šest hráčů, přičemž, hrají-li více než tři hráči, se hra odehrává v týmech. Lid a Království mají k dispozici pět postav, Řád pak jen čtyři. Každá postava má své jedinečné schopnosti a úlohu. Naleznete je v podobě velkých dvouvrstevných tematicky ilustrovaných desek, na kterých je popsána ona speciální schopnost a symbol jejího typu. Díky dvěma vrstvám vznikají políčka pro umisťování spojenců sloužících k aktivaci a posilování schopností.

Největší karty patří samotným třiceti různým učencům. Během jedné hry jich využíváte pouze dvacet, díky čemuž se přidává trocha variability. Karty jsou velmi pěkně portrétně ilustrovány a každý jeden učenec představuje konkrétní reálnou historickou postavu. Součástí krabice je i jejich samostatný přehled a popis, díky němuž se o nich můžete dozvědět více. Každý učenec má svou vlastní cenu, kterou je třeba zaplatit, a také hodnotu v podobě vítězných bodů. Menší karty stylizované do podoby pergamenu představují karty akcí, nejmenší karty s meči a lebkami jsou pak karty bojové. Přítomný je i pěkný potisklý látkový sáček na žetony spojenců a zbylé komponenty tvoří kartonové žetony mincí, pečetí, mečů a hašašínů. Krabice je pak opatřena velmi praktickým insertem.

Proveditelné akce

Při sudém počtu hráčů hraje jen Lid a Království, při lichém počtu se přidává Řád. Každý začíná se čtyřmi kartami akcí a ve svém tahu může jednu z ruky zahrát a další si z dobíracích balíčků dle libosti vzít. Akční karta se skládá z hlavní a vedlejší akce. Hlavní akce se týká použití vašich herních postav a je zcela bezplatná. Vedlejší akce vám pak většinou zaručí zisk žetonů nebo možnost zahrát další kartu, nicméně už za ni musíte svými zdroji zaplatit. Zahrát můžete jakoukoliv část, klidně obě z nich. S možností zahrání více karet lze vytvořit velmi pěkná komba.Postavy se dělí do pěti typů označených příslušným symbolem. Symbol zlaťáků umožňuje zisk peněz. Ikona ruky sahající po penězích dovoluje krádež zlaťáků někomu jinému. Znak potřásajících rukou sjednává verbování učenců. Pozor ale, učenci navíc stojí určitý obnos peněz. Emblém zkřížených mečů zahajuje bitvu a atribut pergamenu poskytuje vylosování spojenců. Spojenci jsou žetony, které přidáváte k postavám a tím je posilujete. Čím více spojenců postava má, tím více peněz nebo dalších spojenců získá či ukradne a o to levnější bude mít cenu verbování či bude mít v boji větší sílu.

Belaad Země učenců a bojovníků – akční karty
Belaad Země učenců a bojovníků – učenci

Prvky náhody a štěstí

Boj je víceméně náhodná záležitost. Lze se na něj sice nějakým způsobem připravit, ale ve výsledku to stejně je o štěstí. Při souboji si se soupeřem porovnáváte síly. Počáteční sílu udává počet žetonů na vaší bojové postavě. Ten, kdo prohrává, se může rozhodnout vzdát a umožnit soupeři získat vítězné body, anebo meč, ale sám o nic nepřijít, anebo zkusit své štěstí a losovat si kartu z bojového balíčku. Bojový balíček obsahuje kladné karty, které vám bojovou sílu přidají, nebo naopak karty, které vám ji uberou. Posledním typem pak je karta s lebkou, kterou lze vyrušit zmíněným mečem, anebo okamžitě prohráváte a rovnou přicházíte i o všechny spojence na jedné z postav, kterou vybere protivník. Karty jsou zamíchané a v náhodném pořadí, a proto nikdy nevíte, kdy co padne. Karty se losují, dokud se někdo nevzdá nebo neprohraje skrze lebku. Vždy si losuje ten, kdo aktuálně prohrává.

Tento systém tedy nebudou mít rádi hráči, jejichž předností je přesně daná strategie bez náhody. Nicméně nikdo vás útočit nenutí, můžete hrát mírumilovnou hru. Osobně mi útočení přišlo celkem rizikové a raději jsem využívala akce pro rozvíjení ostatních postav. Bylo to také určitou nevyvážeností ve vlastnictví mečů dle frakcí. Království je může díky svým schopnostem poměrně jednoduše získávat. Lid jej může získat jedině úspěšnou obranou nebo okopírováním schopnosti protivníka. Řád nemá meče vůbec. Obecně má boj asi smysl, pokud má soupeř velmi silnou postavu a raději se vzdá, než aby si vytáhl lebku a přišel o všechny spojence.

Další určité prvky náhody jsou přítomny při losování spojenců. Spojenci mohou být služebníci, kteří na sobě mají znázorněné přesné symboly určující, ke kterému typu postav patří. Můžete si tak pro svou smůlu tahat žetony, které vůbec nepotřebujete. Na druhou stranu vás Belaad: Země učenců a bojovníků vyzkouší z toho, jak dokážete reagovat na vzniklé situace a přizpůsobovat své plány. Druhým typem jsou pak přívrženci, které můžete dát, kam chcete, anebo jimi aktivujete speciální schopnosti. Můžete například ukradnout soupeřům všechny peníze, získat meč, naverbovat učence zdarma nebo třeba schovat své žetony do trezoru, ať vám je nikdo neukradne.

Belaad Země učenců a bojovníků – bojové karty
Belaad Země učenců a bojovníků – žetony

Herních možností a strategii je opravdu spousta. Můžete si hrát jen na svém písečku a s protivníkem moc neinteragovat, anebo naopak zvolit škodící mód a tvrdě po sobě jít. Každá partie je díky prvku náhody, dostatečnému počtu akčních karet i množství různých učenců jiná. Pokud je navíc přítomen i Řád, dává to hře úplně jinou dynamiku. Řád má schopnosti učence vraždit a hraje vždy dvě akční karty zároveň. Konec hry nastává, pokud hašašíni zavraždí učence v hodnotě šesti bodů nebo se naverbuje třetí učenec čtvrté generace. Vždy se totiž z celkového počtu dvaceti učenců otočí jen pět z nich, a jakmile se naverbují tři, zbylí dva se odhodí a otočí se další generace po pěti. Vyhrává ten, kdo má v součtu z učenců a soubojů nejvíce bodů. Omrkněte i naše další recenze deskových her.

Belaad: Země učenců a bojovníků přináší tematicky povedené ztvárnění perského období. Kvůli významnému prvku náhody si jej užijí spíše méně nároční hráči a díky tomu je karetní hra přístupná širší hráčské základně. Mechanismus není nikterak složitý, ale přesto umožňuje provést velké množství akcí a prověří vaši schopnost přizpůsobovat se dynamice aktuální hry. Možnost hrát za různé frakce přidává na rozmanitosti a celkové znovuhratelnosti při různém počtu hráčů.

• frakce s rozdílným cílem
  • ovládání více postav najednou
  • insert
  • ilustrace
  • náhodnost boje
  • nemožnost dlouhodobě plánovat
  • určitá nevyváženost s meči
0.0

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.