Bitoku – náhledovka

Bitoku – japonská mytologie u vás doma

4. 5. 2023
 

Japonsko patří jednoznačně mezi nejvíce fascinující místa na Zemi. Jde o ostrovy opředené mnoha legendami a pověstmi, které přetrvávají do dnešních let, a co víc, objevují se stále nové záhady o tajemných, až mytických bytostech. Do kraje bájných bytostí, lesních duchů, nadpřirozených jevů a posvátného lesa vás zavede krásná eurohra Bitoku, která se jen hemží japonskou mytologií.

Pohádkový příběh, který zaujme malé i velké hráče

Za dávných dob, za časů našich předků, v období, na něž již lidstvo dávno zapomnělo, obýval Les Velký duch. Již pouhá jeho přítomnost vše sytila životem, hojností a pokojem. Poté, co se jeho čas naplní, však musí Velký duch odejít do nenávratna. V té chvíli povstane jeden z duchů Bitoku, a bude-li hoden, zaujme jeho místo a zajistí, aby rovnováha Lesa byla zachována.

Tento pradávný, tisíce let starý Les sahá od Zemětřesných plání až k úpatí pohoří Akaiši. Zde se nachází pramen posvátné řeky Kurirakugan, jejíž mohutný tok prochází skrz Les a nakonec její vody padají z útesů Mořského spáru. 

Les nemá žádné jiné jméno. To všechny ostatní lesy světa přebírají svá jména po něm. Je jedním z pěti srdcí světa a říká se, že v jeho nejhlubších a nejneprostupnějších částech jsou stromy a keře tak husté, že ztracené duše, které sem zabloudí, mohou konečně nalézt klid a přejít na druhou stranu. Nebo se v Lese ztratí navždy a rozplynou se, až zmizí i poslední vzpomínka na to, že kdy existovaly.

Nikdy nebylo a nikdy nebude žádné další místo, jako je toto. Žijí zde kouzelné bytosti a duchové, které dnes známe už jen z pohádek.

Za eurohrou Bitoku, kterou v české lokalizaci přináší vydavatelství REXhry, stojí Germán P. Millán, o grafické zpracování se pak postaral Edu Vallse. Hned ze začátku se sluší zmínit, že rozhodně není pro každého, protože je poměrně obtížná na počáteční rozestavení i na hraní, a to i přesto, že je postavena na jednoduchých základech.

Hra je určena pro 1–4 hráče, tedy můžete hrát i sólo, s věkovým doporučením od 14 let. Pokud jste mladší hráči a máte za sebou již něco odehráno, můžete si zkusit zahrát také. Zde bych totiž spíše než na věk dbal na fakt, zda jste začátečníci, nebo patříte mezi ostřílené hráče euroher. Herní partie trvá zhruba 120 minut, počítejte však s tím, že prvních několik her vám může zabrat podstatně déle. Hra probíhá ve čtyřech kolech, z nichž každé představuje jeden z posledních čtyř let života Velkého ducha, a vítězem se stane hráč, který má na konci nejvíce vítězných bodů.

Bitoku jako výlet do říše snů, mýtů a pohádek

Jak již název hry a úvodní text napovídá, Bitoku vás zavede do krásného prostředí zasazeného do lesa z japonské mytologie. O tom, že hra nabízí mnoho prvků a mechanismů, se přesvědčíte záhy, jakmile otevřete její krabici. Naleznete zde opravdu velké množství převážně kartonových komponentů, dřevěné figurky a mnoho ukazatelů, žetonů, velkou hrací desku, hráčské desky, kostky (ne, neděste se, zde se kostkami nehází, mají funkci ukazatelů), karty bitoku, karty jókai a naštěstí i pravidla s nápovědou. Pravidla jsou opravdu rozsáhlá a je nutné věnovat jim delší čas, než tomu může být u běžných her tohoto typu. Navíc jsou prošpikována japonskou terminologií.

Co vás rozhodně zaujme a zpočátku vám bude připadat více či méně chaotické, je základní hrací deska, která na první pohled působí lehce rušně a trochu skličujícím dojmem. Ilustrace jsou krásné, jedná se o kombinaci zasazení do zmíněného lesa a hor, zároveň jsou však všude znázorněné sloty pro různé symboly, žetony, karty, stavební kameny nebo větvící se cesta. Hrací deskou protéká řeka, která ji v určité oblasti vodorovně půlí a kterou musíte překročit, abyste se dostali dále.

Deska je oboustranná, jedna strana je určena pro hru 1–2 hráčů. Pro 3–4 hráče je pak druhá strana desky, kde už vás čeká hutná příprava hry. Vše je naštěstí dobře vysvětleno v pravidlech. Ze začátku vám to může trvat trochu déle, ale čím častěji budete hrát, tím rychleji to budete zvládat. Během hry se také můžete obrátit na velmi povedenou nápovědní kartu, kterou rozhodně mějte po ruce.

Krásné karty, které budete chtít vidět všechny

Jak jsem zmínil, hra zahrnuje spousty karet a žetonů, které mají opravdu krásné ilustrace. Naleznete zde specifické karty jókai, bitoku a také tengu, z nichž každé využijete jinak. Karty tengu použijete pro sólovou hru. Karty jókai pak přijdou na řadu na začátku hry a tvoří základní dobírací balíček. Tyto karty budete postupně vykládat a vyhodnotíte efekt, který je na nich uvedený. Můžete získat surovinu nebo si přímo odemknout kostku, kterou budete moci následně umístit na herní desku, abyste mohli vykonat další akce.

Deska, jak bylo řečeno, obsahuje mnoho míst na umístění karet a různých dílků či žetonů. Jedná se o nabídky krystalů, duchů mitama, vážek a také budov. Z těchto prvků budete mít vždy k dispozici (pokud nehrajete sólo) čtyři kusy od každého dílku. Nebylo by to opravdové Japonsko, kdyby chyběly brány torii na Cestě moudrosti, které ve hře také naleznete. Součástí jsou i kameny, iwakura a žetony surovin, které jsou umístěny do společné zásoby vedle hrací plochy a symbolizují dřevo, kámen, nefrit a saké. Dále zde naleznete značky hikaru, které slouží ke skrytí využitých akcí v prostoru na mapě u řeky. 

Každý hráč má svou hrací desku, která má několik znázorněných polí, kam je potřeba rozmístit různé komponenty. Nechybí ani specifické ukazatele v barevném provedení pro každého hráče, což zahrnuje trojici kostek, figurky pro označení pořadí ve hře, žetony poutníků nebo ukazatele kodamů.

Hra je po stránce obsahu (i po stránce potřebného místa) opravdu rozsáhlá. Díky různým mechanismům a přítomnosti mnoha komponentů se jedná o hru, která nabízí poměrně vysokou variabilitu partií a vysokou znovuhratelnost. Tomu nahrává také fakt, že mnoho komponentů lze různě kombinovat mezi sebou. Zároveň s tím jde však ruku v ruce i další z řady faktů, že některé hráče může tolik podrobností a zvláště pak důraz na přípravu prostě odradit.

Hurá do světa japonské mytologie

Samotná hra probíhá ve čtyřech kolech představujících roky, které si budete označovat figurkou Velkého ducha. Každý rok je rozdělen na čtyři roční období, tedy jaro, léto, podzim a zimu, na tento ukazatel umístíte pagodu. Jádro hry pak spočívá ve třech klíčových volbách, které na sebe navazují. Některé fáze hry jsou poměrně rychlé, u jiných se zdržíte trochu déle.

Hru začínáte na jaře, které je spíše takovým úvodem do každého kola. Jde o fázi, ve které si doberete a připravíte karty jókai a případně posbíráte plody z fialových krystalů. Nejvíce se toho děje v létě, zde probíhají tahy jednotlivých hráčů. Na podzim se v konečném důsledku pouze upraví pořadí, v jakém budete se svými přáteli hrát. To je odvozeno od aktuálních pozic v oblasti Příbytku Velkého ducha. V zimě probíhá uspořádání, případně úklid hrací plochy i celé hry. Z herního plánu si vezmete zpět vaše kostky, aniž byste změnili jejich hodnoty. V případě splnění podmínek můžete vyřadit ze hry jednu z aktuálních karet jókai a ostatní karty následně odhodíte. V této fázi se také doplní či zcela vymění nabídka karet a žetonů na herní ploše.

Skutečná krása celého systému spočívá v tom, že umožňuje osobitou volnost, ale zároveň vás dokáže omezit v rámci herních mechanismů. Nejvíce se toho děje tedy v létě, v této fázi máte na začátku v ruce tři karty jókai, tři zamčené kostky na své hrací desce a případně nějaký materiál v podobě surovin.

V rámci akce můžete jednu ze svých tří karet jókai umístit na svou hráčskou desku, díky tomu odemknete sousedící kostku. Následně vyhodnotíte schopnost na dané kartě a případně i na sousedícím krystalu. Tento prvek může mít za následek, že získáte nějaký herní komponent nebo možnost pohybu. Akce vyobrazené na kartách jsou stejné jako ty, které provádíte při pokládání kostek, což znamená, že při pečlivém plánování můžete technicky vždy provést každou akci v každém kole (čtyři možné akce, tři karty a tři kostky na tah).

Při akci můžete případně umístit svou již odemknutou kostku na jednu z pěti obytných oblastí. Dle hodnoty na kostce pak můžete využít akci lesa, která vám rovněž zajistí získání nějakých herních surovin, komponentů nebo možnost pohybu. Zároveň můžete také využít akce jedné z budov v dané oblasti. Pokud máte již kostku umístěnou na některé obydlené oblasti, můžete s danou kostkou překročit řeku a dostat se tak do Kopců Hikaru, kde získáte kartu bitoku, kartu jókai, případně další z pestrých bonusů. To je vlastně celý princip hry – vyložíte tři karty na svou hráčskou desku, použijete tři kostky (které nejdříve musíte odemknout) a následně přejdete řeku. Poslední akce je pasová, což značí ukončení vašich akcí v rámci fáze léta. Ano, princip je ve své podstatě jednoduchý, ale dostat se do této fáze a všemu správně porozumět, kombinovat různé komponenty a dělat správná rozhodnutí, to už je to, co dělá z této hry složitější zábavu.

Kostky a plánování jdou ruku v ruce

S ohledem na zmíněné kostky je to však ještě trochu složitější, než se může zdát. Respektive je s tím spojen prvek soutěžení. Pokud již někdo umístil kostku pod řeku, musí vámi umístěná kostka mít stejnou nebo vyšší hodnotu. Jedině tak můžete provést příslušnou akci. V důsledku vás tak může i zkušenější hráč efektivně zablokovat ve svém prvním tahu v daném kole. Fakt, že kostky s vyšší hodnotou vám v rámci hry umožní provádět silnější akce, vás nutí nalézt ideální „závodní linii“ s kombinací daných možností.

Samotné akce, jak jsem již zmínil, jsou tedy jednoduché. Budete utrácet suroviny, abyste získali kameny z hrací desky, které budete používat ke jejímu zlepšení a rozšiřování dalších možností pro své tahy.

V rámci tohoto mechanismu se sluší si lehce představit další komponenty. Duchové mitama vám dávají okamžitý bonus a mohou se započítávat do určitých podmínek bodování na konci hry. Vážky jsou na tom stejně, ale dávají vám bonus pouze v kombinaci s duchem mitama, takže jejich získání je potenciálně riskantnější. Zároveň jsou tyto kombinace nejvíce efektivní v rámci celé hry. Zmíněné budovy se dávají na hrací desku pod místo, kam umisťujete kostky, výhodou jsou pak bonusy v následujících tazích. Zde hraje také velkou roli, kde přesně se rozhodnete budovu umístit, protože umístění jde ruku v ruce s možným bonusem nebo výhodou. Dále zde naleznete krystaly, které se umisťují na hráčskou hrací desku. Poskytují vám trvalé bonusy na začátku každého kola mají specifické bonusy při hraní karet jókai v budoucích tazích a zároveň probouzejí vaše poutníky.

Poutníci jdou ruku v ruce s body pohybu. Podél horní části desky jsou dvě stezky (ve hře sólo a dvou hráčů pouze jedna stezka). Závěrečná akce spočívá v utrácení „bodů pohybu“ za vyslání poutníků po cestě (cestách). Na cestě jsou místa, kde si mohou odpočinout, což vám na konci hry přinese bonusy a potenciální body.

Interakce mezi hráči dokáže hru Bitoku pěkně oživit

V Bitoku je poměrně velká interakce mezi hráči – výše jsem naznačil, že můžete své protihráče efektivně zablokovat (nebo oni vás). Zároveň však můžete sebrat kámen, který chtěl váš protihráč, můžete efektivně využívat umístění budov a téměř vždycky někomu zkřížíte cestu a narušíte mu tak jeho strategii. V určitém ohledu je zde tedy specifický závodní charakter, zvláště když si některá místa může nárokovat pouze jeden hráč. Bonusy jsou pak lepší podle toho, kam se vám podaří dostat. K tomu je třeba přičíst prvek deckbuildingu, protože, i když je balíček karet, které máte k dispozici, poměrně strohý, lze z každé získané karty efektivně vytěžit opravdu maximum možností, které nabízí.

V rámci interakce je zde potřeba brát v potaz ještě jednu důležitou vlastnost, a tou jsou samotní hráči. Pokud budete hrát se zkušenými oponenty, případně je některý z vašich protihráčů (nebo i vy) analytickou osobou, mohla by pro vás být hra opravdu zdlouhavá. Hledání ideální strategie a „závodní cesty“ může zabrat při přemýšlení nad cestou, kombinací různých prvků a komponentů hry opravdu dlouho. Je zde mnoho možností, co použít a využít pro získání výhod a bonusů.

Interakce v této hře může být ale i opravdu zničující, protože se můžete dostat do fáze, že jste na tahu, ale nebudete schopni prakticky nic udělat. Váši protihráči mohli efektivně rozmístit kostky s vysokou hodnotou, aby vás zablokovali, nebo případně kámen, který zapadal do vaší strategie, mezitím už někdo vzal. To se neděje ojediněle, ale poměrně často. V takovém případě jen sledujete, jak ostatní uhání k vítězství, nudíte se nad složitou hrou a dál se vám u ní nebude ani chtít sedět, i když je velmi hezká a kvalitně zpracovaná. Přesto ten fakt, že všechny mechanismy a prvky, kterých tu najdete opravdu dost, fungují tak plynuje (když hru plně pochopíte), je opravdu pozoruhodný.

Bitoku je rozhodně velmi unikátní hra. Zasazení do japonské mytologie a spojení několika různých prvků se v tomto ohledu prostě povedlo a milovníci japonského folklóru zde budou nadšeni. Titul nabízí hutnou porci zábavy, mnoho mechanismů a prvků, s kterými se dá operovat, a to ve své podstatě založených na jednoduchých akcích. Rozhodně se nejedná o hru pro příležitostné hráče, ale spíše pro ty, kteří už mají něco za sebou. Je také potřeba se obrnit notnou dávkou trpělivosti, a to jak při přípravě hry, tak i pokud všichni hráči pečlivě zvažují své kroky. Premisa je opravdu povedená, ale provedení se pak může některým hráčům zdát skličující.

Klady
  • zasazení hry do japonské mytologie a folkloru
  • hromady komponentů
  • velká rozmanitost pro využití různých strategií
  • spousta interakce
  • Ilustrace a zpracování
  • můžete efektivně blokovat své protihráče a obrátit jejich strategii proti nim
  • jde hrát i sólo
Zápory
  • pro nováčky může být skličující a nepřehledná
  • je tu možnost, že se v případě úplného zablokování nikam za celou hru neposunete
  • složitější příprava
Infobox
  • Autor Germán P. Millán
  • Vydavatel REXhry
0.0

Doporučujeme

Petr Polák

Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.