Boj o Řím – komponenty

Boj o Řím – urvěte si kousek impéria

23. 7. 2023
Zdroj náhledu: Markéta Nesvadbová

Římské impérium nepřestává udivovat svou rozlohou a organizovaností, ale jak víme, ani tato civilizace nebyla ušetřena svého pádu. A když dojde k rozpadu celé říše, nezbývá než se vrhnout na zbytky a pořádně se napakovat.O to se také ve hře Boj o Řím od vydavatele Blackfire budete snažit. Strategie hry se opírá o rozpad římského impéria a staví vás do role jedné z mocných patricijských rodin kladoucí si nárok na místní vinice, lomy nebo nějaký ten amfiteátr. Vaším úkolem je sestavit si své vlastní prosperující území a trochu to znesnadnit svým soupeřům.

Zdroj: Markéta Nesvadbová

Kombinacím se meze nekladou

Deskovou hru Boj o Řím tvoří čtyři kola, na začátku každého si náhodně postavíte pět políček označujících různá území (vinařství, olivový háj, amfiteátr, obilné pole, levandulové pole, lom) a na první dvě následně postavíte budovy. Každá budova barevně ladí s políčkem, ke kterému patří. Jakmile máte připravena území, máte za úkol je za zástěnou rozdělit do dvou hromádek. Velkou roli hraje kombinatorika, kartičky můžete rozdělit třemi způsoby (0–5,1–4, 2–3), menší hromádka navíc obsahuje diamant. Jak si výsledná políčka konkrétně nakombinujete, je už čistě na vás.

Rozděl a panuj

V této chvíli tedy přichází na řadu vaše strategické schopnosti. Území musíte rozdělit dostatečně výhodně, aby se vám hodilo, co zbude, zároveň však nesmíte příliš pomoct svému soupeři. Zdá se to skoro jako nemožný úkol a nad tímto drobným úkonem si pořádně potrápíte své mozkové závity. Po dokončení výběru vás soupeř připraví o jednu zvolenou hromádku a druhou si doplníte vlastní mapu. Úspěšným handlířem se stanete ve chvíli, kdy se vám podaří propojit budovy se správnými políčky.

Hlavní otázka zní, dokážete vyzrát nad svými soupeři a zvolit ten nejlepší směr? Zda je výhodnější vsadit na diamanty, nebo se soustředit na rozvoj území, na to už musíte přijít sami. V každé hře si můžete ověřovat různé možnosti, což jen nahrává tomu, že budete chtít soutěžit stále dokola. Velkou roli hraje také váš odhad soupeře a přehled nad jejich územím i taktikou. Hra je dynamická, ale běda, jestli se ve vašem okolí najde nějaký overthinker. Neočekávejte velkou složitou strategii, které budete věnovat hodiny a budete muset promýšlet každý svůj krok. Boj o Řím je drobnějšího ražení, hru odehrajete maximálně za půl hodiny. Díky tomu je ale svižná a zábavná, a přesto se při vymýšlení nejlepší taktiky celkem zapotíte. Ačkoli se zpočátku zdá hra jednoduchá a kola rychle ubíhají, po chvíli zjistíte, že zajistit si tu nejvýnosnější provincii a zároveň omezit tu soupeřovu není procházka růžovým sadem (nabízí se říct olivovým hájem). I když má hra jednoduchá pravidla a roli hraje i náhoda, milovníci strategií tu najdou své uplatnění a nejspíš zakusíte i trochu té rozhodovací paralýzy.

Zdroj: Markéta Nesvadbová

Serepetiček není nikdy dost

Pokud jste jako já milovníci kartiček, destiček, diamantů a jiných blbůstek, mám pro vás dobrou zprávu, všechny tyto prvky Boj o Řím obsahuje, navíc perfektně graficky zpracované. Celá deskovka je krásně barevná, nechybí příjemné ilustrace a vybavení každého hráče je sjednoceno pod jedním erbem, což je milý detail. Hrací plocha vzniká postupně a dost se během hraní rozroste, komponenty se navíc často přesouvají, takže je potřeba vyčlenit si trochu více místa a také počítat s tím, že musíte mít rozhled nad již postavenými územími. Své taktické dovednosti však musíte skrývat až do posledního okamžiku, k tomu slouží přiložené zástěny obsahující infografiku.

Trochu navíc se zdají kartičky znázorňující směr tahu, přece jenom stoly nejsou nekonečné a stejnou informaci naleznete i na jiném vybavení.Pravidla jsou sepsána stručně a výstižně a až na jednu krkolomnou větu jsou dobře pochopitelná. Skvělé je, že po prvotním nachystání můžete v podstatě rovnou začít postupovat s pravidly a učit se za pochodu. Nemusíte se tak prokousávat textem příliš dlouho a rychle se můžete vrhnout do rozdělování a panování. Postupně se vám před očima tvoří mapa vašeho nového území a výnosných statků. Destičky svým tvarem krásně zapadají do sebe a jejich spojování je vyloženě uspokojující. Na závěr už nezbývá nic jiného než spočítat výnosy a zjistit, jak vám sedla role správce území. Body se zapisují na přiložené kartičky, zlatého bludišťáka designéři získávají za šetření prostoru, jelikož si všichni hráči mohou své body zaznamenat do jedné společné tabulky. Navštivte i další naše recenze deskových her.

Zdroj: Markéta Nesvadbová

Dynamická strategie Boj o Řím staví na systému kombinatoriky a pořádně vám potrápí mozkové závity. Jednoduchý herní systém v sobě skrývá spoustu taktických možností i zábavy. Bavit vás bude i po několikátém opakování a okouzlí vás především design kartiček a ostatních prvků. Časově se vejdete do 30 minut, proto je hra skvělou volbou na rozproudění zábavy, velký prostor pro taktizování však nenabízí.

Recenzi pro Gaming Professors napsala Tereza Nesvadbová.

• design
  • obsah