Boo Men – menu

Boo Men – levný horor, co plní svůj účel

28. 3. 2024

Nedávno se mi dostala do rukou levná kooperativní hororovka Boo Men, kterou vydalo studio Twisted Corridor v předběžném přístupu na Steam v roce 2019 jako svoji první a zatím jedinou hru. I přes svá kladná hodnocení však tento titul není moc známý. Zaslouží si tedy Boo Men větší popularitu?

Podstata hry

Zahrajete si na zloděje, kteří vykrádají prokleté baráky. Jak už vám tak asi došlo, nebude to snadné. Podle zvolené obtížnosti (od jednoduché až po noční můru) budete mít určitý počet předmětů ke šlohnutí, plus můžete najít ještě peníze. Nikdy ale nevíte, odkud na vás co skočí. Nebo spadne. Hlavně nezapomeňte na nejdůležitější pravidlo hry – ZŮSTAŇTE VE SVĚTLE. V temných koutech domu se schovávají věci – bytosti, které by vás nejraději…

Ačkoliv je hra v předběžném přístupu, můžeme zde najít celkově sedm map různých velikostí. Na začátku budete mít odemčené pouze dvě, ke zbylým si za vydělané peníze musíte v obchodě koupit klíč. Musím také zmínit možnost customizace postavy a kupování perků, které vám hru příjemně zlehčí. Ale ne zas moc! Po zhasnutém baráku vás bude nahánět jeden ze sedmi možných duchů. Proto si před hraním prolistujte jejich vlastnosti, které najdete v seznamu ve hře, ať víte, jak se máte zachránit a čemu se vyvarovat.

Podle obtížnosti máte „povolený“ počet světel. Tedy počet světel, při kterých vám okamžitě nevypnou pojistky. I když ale dodržíte maximální osvícení, stejně se v nějaký moment pojistky vypnou za doprovodu nepříjemného odbíjení hodin (k mé smůle jsem to zjistila v okamžiku, kdy se vše zhaslo a já při své smrti málem dostala infarkt). V tuto chvíli nastává nejnebezpečnější situace ve hře a duchovi, který se vás snaží dostat, nic nebrání v cestě. Proto se snažte dostat k pojistkám co nejdříve, abyste je znovu nahodili. Gamesa je poměrně detailní, co se týká rabování šuplíků a skříněk. Proto se vždy ujistěte, zda skříně či jiné skrýše nejdou otevřít. Nejčastěji v nich najdete peníze, ale sem tam i jeden z požadovaných předmětů. Mimochodem, ve chvíli, kdy zhasnou světla, nebudete úplně potmě. Po ruce máte glowstick, který ale osvítí minimální část prostoru a před duchem je prd platný. Naopak na vás ještě více upozorní.

Boo Men – duch si jde pro me, jupi

Pomocníčci

Nejhorší momenty byly, když jsem vynechala tutoriál a vše zjišťovala až během hraní. Tím horším způsobem. Ve hře však všechny potřebné informace najdete, a to ve formě tutoriálu + guide se seznamem všech duchů, abilit a panenek. Panenky mají tři druhy, přičemž první vám pomůže oživit vašeho zesnulého kamaráda. Druhou pak oceníte při hledání pokladů, umí je totiž vystopovat. No, a poslední je vaše pojistka, když zrovna ty opravdové pojistky vypadnou. Může je za vás totiž nahodit zpět do provozu. Panenky se nedají nijak koupit ani získat, ale můžete je najít během hry na mapě. Pomoc panenek vás nijak nemusí rušit, neb se oživí, až když se k nim přiblížíte nebo na ně kliknete. Pokud tedy chcete hrát bez nich, aniž byste hráli na nejtěžší obtížnosti, kde vůbec nejsou, můžete je jednoduše ignorovat. Já jsem upřímně za jejich pomoc byla ráda obzvlášť na větších mapách, kde je opravdu těžké najít všechny předměty, jež máte ukrást. Kromě toho možnost oživit vašeho mrtvého kamaráda je vždy super.

Kooperace, či válka mezi přáteli?

Doporučuji si vzít na pomoc kamaráda, protože sólo mi Boo Men přijde suchý. V jednom člověku je hra vcelku nezáživná, děláte dokola to stejné a po pár kolech vás to omrzí. Nespoléhejte ale na „random“ hráče – BM kvůli své malé popularitě hraje minimum lidí, obzvlášť ve stejný čas, a najít někoho skrz herní menu je tak téměř nemožné.

Bát se můžete až se třemi dalšími kamarády. Na dělání si nějakých naschválů můžete zapomenout, protože jediné, jak byste mohli svým kamarádům zavařit, je vyhozením pojistek, jež je stejně součástí hry. Tento titul se od ostatních liší také možným PvP módem, v němž jeden z vás hraje za ducha a snaží se zabít ostatní, zatímco zbytek party krade, co může. Na výběr máte až ze šesti duchů, za které můžete hrát. Každý s jinými schopnostmi, pochopitelně. Pokud se rozhodnete hrát za babičku Edith, budete převážně své kamarády stalkovat a zhasínat jim světla předtím, než je v tmavých zákoutích baráku zabijete. Pokud preferujete rychlá monstra, vyhoví vám Scav, nejrychlejší Boo Man.

Samozřejmě aby se někde přidalo, musí se někde ubrat, tudíž je slepý a můžete se spoléhat pouze na svůj vylepšený sluch. Nebudu zde vypisovat všechny duchy a jejich vlastnosti, ale v poslední řadě zmíním Mimica. Pokud hrajete hororovky běžně, už asi tušíte, co tento bubák dovede. Tenhle uličník se umí převtělit za jednoho z vašich kamarádů, z čehož vyplývá, že alespoň ve hře nikomu nevěřte. Možnost PvP se mi zde líbí, jen mít s kým to hrát…

Audio a vizuál

Po vizuální stránce hra vzhledem ke své ceně nepřekvapí a s texturami celkově dostává velké minus. U hororových titulů očekávám nějaké surové, hrubé textury, zatímco tady je spousta z nich hladká jako dětská prdelka. Na svůj odraz v zrcadle zapomeňte, s tím má drtivá většina her problém, ale v tomhle případě se ani moc vidět nechcete. Postavy nejsou žádné haló. Dobrý detail je však viditelný prach, který vám létá po obrazovce, obzvlášť pokud jdete zhasnutou místností. Pro hráče Phasmophobie: nebojte se, nejde o ghost orby, i když to tak vypadá.

Po zvukové stránce titul naopak může mírně překvapit. Strašidelné a mráz nahánějící zvuky tvoří minimálně třetinu atmosféry. Vrzání podlahy, zlověstné odbíjení hodin i znepokojující zvuky pozadí, to vše vás čeká a nemine. Jakmile hru poprvé zapnete, doporučuji si ztlumit sluchátka či reproduktory. Během prvního zapnutí jsem totiž málem přišla o sluch.

Barevné zebry

Jak už jsem předtím zmínila, Boo Men nabízí úpravu postav. Ta ale není nijak robustní. Můžete si vybrat pohlaví, barvu pleti a nakonec barvu proužkovaného trika, jako správní zloději. V in-game obchodě si můžete za vydělané peníze pořídit masky na oči, aby se neřeklo. Ve finále tedy vypadáte jako barevné zebry, co se nahání s duchem po baráku, ale proč ne. Ona ani pokročilejší hororovka, jako je Phasmophobie, nemá tu customizaci postav o moc lepší.

In-game market

Kromě pásek kolem očí pro své postavy si v obchodě za vydělané peníze můžete koupit již zmíněné klíče k dalším mapám. Například se můžete vloupat do kempu nebo nekonečného labyrintu – skladu. Také si můžete pořídit perky, z nichž každý má za kolo vlastní počet použití. Výhodným perkem je určitě Seeker, který při použití zviditelní neobjevený předmět. Dále bych doporučila Electrician, který sice můžete po koupi použít jen jednou, ale zato je nejlevnější. Díky němu vaše pojistky zůstanou déle nahozené, což uvítáte především na velkých mapách.

U Boo Men jsem málem vypustila duši. Atmosféra mi naháněla strach a každý krok do hlubin tmavého baráku mi přiváděl srdeční zástavu (snad dostanu odškodné). Nepočítám, kolikrát jsem dostala jumpscare od ducha a na kolikátý pokus se mi úspěšně podařilo odjet se všemi předměty. Hratelnost je svým způsobem originální a připomíná mi trochu Phasmophobii, jen místo pátrání po typu ducha pátráte po drahých cennostech. Obávám se sice, aby se Boo Men v předběžném přístupu nezaseklo na věky, ale zatím se o něj vývojáři zajímají a pomalu na něm pracují. Posuďte tedy sami, zda hře dáte šanci. Mě vzhledem ke své ceně určitě překvapila.

Článek pro Gaming Professors napsala Vanessa Burdychová.

• kooperace
  • možnost PvP