book of travels - nahledovka

Book of Travels – (ne)omezený role-playingový svět

14. 1. 2022
Zdroj náhledu: IGDB.com

Hra Book of Travels se objevila v říjnu 2019 na Kickstarteru a vývojáři z Might and Delight vybrali 300 000 $ na její vývoj. Po dvou letech dorazila na Steam v podobě předběžného přístupu za 30 $. Vývojáři ji popisují jako TMORPG (tiny multiplayer online role-playing game), kvůli maximálnímu počtu osob na jednom serveru. Na rozdíl od MMORPG, kde je hráčů na jednom serveru až tisíce, v Book of Travels je jich pouhých osm, a proto má každé shledání s jiným hráčem vytvářet jakýsi unikátní zážitek. Celá hra je svým způsobem unikát, nic podobného jsme tu totiž ještě neměli.

Zdroj: igdb.com

Opravdu podrobný role-play Book of Travels

Poprvé při zapnutí hry si vyberete server, na kterém chcete hrát. Musím vývojáře poprosit o přidání možnost zapamatování si vybraného serveru, abych ho nemusel pořád překlikávat a znovu se přihlašovat. Dále se dostanete k tvorbě vašeho cestovatele. Vyberete si mezi předvolenými vzhledy postav, z nichž každá je (podle světových stran) spřízněna s jiným větrem. Následně si pojmenujete postavu a můžete si ručně napsat backstory vašeho hrdiny. V dalším kroku si vyberete i povahu (dvě pozitiva a jedno negativum).

Charakter vašeho cestovatele má vliv na gameplay, takže vybírejte s rozvahou. Poté si vyberete jeden ze tří začátečních skillů podle toho, k jakému ze čtyř větrů se řadí. Jediné, co si na svém vzhledu můžete změnit, je barva očí a hlas. V současnosti má každá barva jiný popisek, ale zatím nemá žádný vliv na gameplay, takže se můžeme těšit, co si pro náš vývojáři vymyslí. Posledním krokem je, že se vás hra zeptá na otázky – „Jak začala vaše výprava?“ a „Ve kterém regionu chcete začít?“ Po hodině vytváření postavy a psaní příběhu, který stejně nikdo krom vás neuvidí, se můžete konečně vrhnout do hry.

Zdroj: igdb.com

Začnete s holým zadkem

Nikdo vám nepomůže a začnete si připadat, že hra chce, abyste byli naprosto zmatení. Ano, takové je Book of Travels. Budete pobíhat od NPC k NPC jako splašené kuře a takovou hodinu hraní se budete snažit pochopit, co máte vlastně dělat. Následně jsem si díky klidné atmosféře uvědomil, že hra je spíše oddechovka, a tak jsem následně začal čistě cestovat po krásném a ručně namalovaném světě Book of Travels a sbírat rostliny. Jenže nikoho by dlouho nebavil simulátor chození, když se hra prezentuje tak, jak se prezentuje. Ať cestujete, jak dlouho chcete, určitě byste měli narazit na někoho, s kým si pokecat nebo i obchodovat. Většina dialogů je čistě o situacích, ve kterých se obyvatelé nacházejí. Musím uznat, že díky těmto rozhovorům jsem nejvíce pronikl do příběhu a začal si vytvářet obrázek, kde to vůbec jsem. Může se také stát, že NPC bude mluvit dlouho a například vám řekne, že nedaleko odsud je čajovna, ve které se o vás dobře postarají. Tento aspekt je jediná věc, která vás posouvá dopředu, nějak vám říká, kam máte jít a co vlastně dělat, takže se po zadaném „úkolu“ vrhnete jako dravá zvěř.

Zdroj: Might and Delight

Obchodování v Book of Travels

V tomto světě není žádná měna, ale každý předmět má svou cenu. Funguje zde výměnný obchod. Nabídnete pár kytiček obchodníkovi za něco k snědku, ale on vás pošle jednoduše do háje, protože všechno je zde naprosto předražené. Toto je asi největší překážka vašeho postupu hrou. Máte plný inventář různých zbytečností, ale vyměnit je za nic nemůžete.

A jak si vlastně na něco vůbec vyděláte? Pokud jste viděli někdy video „Vytraduju skin z CS:GO za pár centů za nůž“, pak máte jasno. Vyměníte hromadu bordelu za cenu jedné zbytečnosti, následně putujete světem a sbíráte kytičky, pak u jiného obchodníka prodáte zbytečnost a kytičky třeba za děravý plášť a takhle pokračujete pořád dokola. Za mě doporučuji si co nejdříve vydělat na schopnosti. V Book of Travels za úrovně nezískáváte schopnosti, ale jen možnost si je aktivovat. Nejlepší na začátek je se co nejdříve naučit rybaření, jež vám může lehce vydělávat, aniž byste pořád někam chodili.

Svět namalovaný na plátně

Book of Travels se především může pyšnit svými ručně malovanými texturami. Celá hra je do toho zpracovaná v jakémsi 2D až 3D prostoru (něco podobného jako u Don´t Starve, ale nemůžete si otáčet kameru, což je velká škoda) a vytváří tak dojem, že se náš příběh se odehrává na pohyblivém plátně. Pohybující se plátno je sice fajn nápad, a i hezky vypadá, ale jenom na papíře. V realitě občas nevíte, kam klikáte, textury vám brání ve výhledu, nebo postava jde přímo do řeky, i když jste jí ukázali, ať jde na most. Osobně mi také chyběla možnost si ještě víc přiblížit kameru, nebo zase naopak v některých případech více oddálit.

Zdroj: igdb.com

Hra sice jede tak, jak má, ale za cenu 30 $ je tu tak strašně málo obsahu, že to za tuto částku opravdu nestojí. Vývojáři hrají až moc na to, že jsou originální a mají pro nás něco unikátního. To je sice pravda, ale po chvíli se bohužel začnete nudit. Book of Travels s krásným, ale prázdným světem by mohla být opravdu skvělá hra, ale prozatím je to spíše demo než early access. Doporučuji sledovat jakýkoliv update. Po troše práce by si hra mohla vytvořit skvělou a silnou komunitu.

Článek pro Gaming Professors napsal Daniel Červinka.

• originalita
  • ručně malovaný svět