Builders of Greece art1

Builders of Greece – v čele řecké civilizace

11. 3. 2024

Antické Řecko bylo a je stále bráno jako kolébka civilizace a místo právního i kulturního rozkvětu. Od antického Řecka se snažili brát si příklad nejen Římané, ale také Egypťané nebo třeba Kartaginci. Builders of Greece je budovatelská strategie, ve které se vrátíte k samému počátku rozkvětu a budování Řecka.

Zdroj: IGDB

„Řím nebyl postaven za den“

Builders of Greece je ve fázi předběžného přístupu klasická budovatelská strategie, která přebírá svou časovou osu z historických pramenů lidských dějin. Za titulem stojí vývojářská studia BLUM Entertainment a Strategy Labs, vydavatelem je CreativeForge Games. Builders of Greece se svým námětem dá přirovnat ke svým starším příbuzným ze světa historických budovatelských strategií, jako je Nebuchadnezzar, Pharaoh (případně Pharaoh: New Era), Caesar, Zeus: Master of Olympus a mnoho dalších.

Poté, co jste sotva přežili nájezd na svou domovinu, se v roli vůdce musíte postarat o vybudování a správu vašeho města, aby se z něj mohla stát soběstačná a prosperující polis, v překladu městský stát. A to je k příběhu prozatím všechno. Můžete zvolit scénáře, kterých bude dle zobrazených možností osm, ale zatím máte možnost volby pouze základního, prvního, který jsem vám nastínil výše. Další možností je volná hra v podobě sandboxu, kde si můžete zvolit počáteční (zatím velmi skromné) nastavení. Také z připravovaného výběru map si můžete zatím zvolit pouze jednu. Opět připomínám, že titul je ve fázi předběžného přístupu, takže je potřeba brát ohledy na to, že některé funkce nejsou ještě plně přístupné a funkční.

Agora je základ pro polis

Jdeme rovnou k hratelnosti a mechanikám hry. Builders of Greece jede na mřížkovém systému rozmístění budov a všech stavebních prvků, včetně cest. Stejně jako v jiných podobných titulech, i zde začínáte se základní budovou. Tou je v tomto případě Agora, po jejímž umístění se vám postupnou výstavbou zpřístupňují další a další stavby.

Systém budování je zde velmi přímý a intuitivní. Hra navíc klade velký důraz na logistiku, ekonomiku a plánování, co kde bude stát v závislosti na vzdálenosti od počátečního zdroje surovin. Nejste nijak limitování a cesty můžete postavit skoro všude, ale v rámci logistiky je pro vás vhodné postavit určité budovy na zpracování materiálu v dobré vzdálenosti od skladišť nebo lomů, dřevorubců a dalších zdrojů materiálu. Když se zdá, že máte všechno pro to, abyste se mohli posunout výše, zpravidla se něco zasekne. Zde se opět připomíná, že se jedná o hru s předběžným přístupem. Velmi často se můžete dostat do situace, že vaši nosiči nebo osoby s trakaři, co přesouvají materiál, se zaseknou a narážejí do sebe. Tuto situaci v některých případech pomohlo vyřešit rozšíření cest na tři políčka, někdy to nefungovalo. Jedná se bohužel o poměrně zásadní bug, který dokáže značně ovlivnit fungování vašeho městského státu.

Vrátím se k zaměření na logistiku a ekonomiku. Zmínil jsem, že systém budování je přímý a intuitivní, což je pravda. Výběr z možných staveb je také dobře rozdělen, na spodní lince obrazu je přehledný a nikterak nepřekáží. Odvrácenou stranou mince je ale bohužel absence tooltipů nebo jiných rad, což v některých situacích při správě ekonomiky činí hru dílem pokus–omyl. Dostanete řádkové grafy a přehledy výroby a spotřeby, ale nevyčtete z toho, která budova co vyrábí a spotřebovává. Tyto prvky si můžete pouze domyslet nebo odvodit v porovnání s potřebou domů. To je přitom ve hře, kde potřebujete mít jasné informace o produkce a spotřebě, poměrně klíčové.

V Builders of Greece se musíte starat o potřeby vašich obyvatel

Jak se od poctivé budovatelské strategie očekává, kromě rozkvětu, budování, správy logistiky a ekonomiky se musíte postarat i o spokojenost vašich obyvatel. Obyvatelé se dělí na tři skupiny. K tomu, aby se z prostých osadníků mohli stát opravdoví měšťané, musíte zajistit jejich potřeby, jako je dostatek jídla, vody a předmětů, například džbánů, kvalitního ošacení nebo šperků. Ty můžete získat obchodem nebo přímou výrobou.

Trvalé zajištění potřeb má kromě obyvatelstva vliv také na vzhled obydlí, která se z obyčejných domů mění na hezké vily nebo sídla, tedy přesně jako třeba ve zmíněném Nebuchadnezzar. Nechybí ani technologický strom, kde můžete zkoumat technologie, které vám pomohou nejen se správou města, budováním a lepším zpracováním materiálu, ale i s postupem na další tier. Nevýhodou je, že technologický strom vám nedá žádnou zpětnou vazbu ohledně technologií, které jste se již naučili. Musíte to tedy stále kontrolovat, abyste neztráceli čas.

Během vaší cesty za vybudováním skvělého městského státu budete přicházet do křížku s náhodnými událostmi, které mohou být pozitivního charakteru, jako třeba nalezení pokladu či nové zlaté žíly, nebo záporné s negativním dopadem, jako třeba výskyt moru. Událostí vás mohou zaskočit i uprchlíci. Na vás pak bude zvolit jednu z možností, tedy přijmout je, dám jít zásoby a poslat jinam, nebo tvrdě odmítnout. Všechny volby vás ovlivní, ať už na zásobách, zdrojích, nebo postojích.

Tím se dostáváme k politice a obchodům. V průběhu vývoje a hlavně ve finální verzi hry se budete muset na politiku zaměřit rozhodně důkladněji. Dle plánovaných prvků bude politika ovlivňovat obchod s vaším státem a ostatními městy, ale také bude mít vliv na možný vojenský konflikt. Na základě těchto informací přibudou i nové vojenské jednotky. S tím úzce souvisí také mechaniky bohů a víry. V tomto stádiu hra nabízí poměrně slušnou zábavu, ale je znát, že toho ještě opravdu hodně chybí.

Zmíněné vojenské jednotky, které můžete postupně trénovat, fungují formou zástavy, tedy vlajky. Vyberete si tak jednotky a tam, kam je chcete přesunout, umístíte jejich bojovou zástavu. Boje probíhají automaticky při střetu s nepřátelskými vojsky. Tento koncept mi o to více připomíná Pharaoh.

Builders-of-Greece mesto-roste-1

Když to funguje, je to skvělé!

Po vizuální stránce vás Builders of Greece opravdu zaujme. Budovy mají krásný antický nádech a některé vychází z dochovaných staveb, což rozhodně přidává na atmosféře a pocitu ze hry. Mírně stylizované pojetí antického Řecka v kombinaci s vkusnou předlohou a estetikou se opravdu povedlo. Přesto je znát, že některé budovy dostaly větší péči než jiné na rovině detailů, ale třeba to vývojáři ještě doladí. Neočekávejte však žádné high-tech moderní efekty ve smyslu horkého vzduchu a dalších. Dle informací vývojářů hra dostane změny počasí a možná i dne a noci.

Audio stránka a soundtrack jsou v rámci žánru poměrně adekvátní. Jde o klidnou ambientní hudbu stylizovanou s ohledem na na hru a období, ve kterém se odehrává, spolu s efekty okolí. Nic co by urazilo, je to opět jeden z prvků, který mi připomíná klasické budovatelské strategie.

Builders of Greece je sympatická budovatelská strategie z období Antického Řecka, která chtě nechtě odkazuje na své předchůdce. Zaměření na logistiku, ekonomiku a plánování je znát, a když všechno funguje, jak má, můžete se bavit a kochat, jak se váš městský stát pohybuje a funguje jako samostatný komplex. Bohužel je znát, že se jedná o předběžný přístup, a tak je zde i několik bugů v mechanikách hratelnosti. Stejně tak je znát, že mnoho věci ještě chybí. Titul má ohromný potenciál stát se skvělou budovatelskou strategií z antického prostředí. Momentálně se však jedná spíše o sochu, v níž umělecké dílo, které je ale potřeba ještě značně opracovat a vytesat do finální podoby.

• vizuální a tematické zpracování budování města
  • solidní logická provázanost budov
  • technologický strom dává smysl a má logické postupy i návaznosti technologií