Bus World - náhled

Bus World – zajímavý simulátor, který zabíjí mnoho chyb a nedostatků

1. 12. 2023
Zdroj náhledu: KishMish Games

Kdo by to byl čekal, že i z autobusového simulátoru se může dát vytvořit lineární koridorovka, v níž plníte jednu misi za druhou bez nějakého vážnějšího cíle ani dalších aspektů, jako je například otevřený svět. Ano, série Bus Simulator je dlouhodobě známá svým tak trochu příběhem a nutnou řádkou misí, jejichž plněním se vám ovšem postupně otevírá velký otevřený svět, kde si můžete prakticky dělat, co chcete. To však není případ dnešní recenze, v níž si ukážeme, jak se dá tento žánr opravdu zprznit a dost možná i znechutit. To všechno kvůli zásadním nedostatkům, podprůměrnému vizuálu a otřesné technické stránce.

Bus World je další z řady her ruského vývojářského studia KishMish Games, jež za sebou již pár titulů má. Některé z nich, jako je Bus Driver Simulator, Metro Simulator či Fly Corp, jsme v naší redakci dokonce recenzovali a například zmíněný Bus Driver Simulator nedopadl v celkovém hodnocení úplně nejlépe. Člověk by řekl, že po tolika simulátorech naberou vývojáři nějaké ty zkušenosti a tak trochu se ze svých chyb i poučí. To však neplatí u KishMish Games, kteří díky hře Bus World vytvořili dost možná ještě horší autobusový simulátor, než byl právě Bus Driver Simulator.

Je libo zažít Černobyl nebo nějakou tu přírodní katastrofu?

Náplň misí, respektive jejich zaměření, přitom vypadá na první pohled docela zajímavě. Simulovat černobylskou jadernou katastrofu nebo se vžít do role zachránce před různým typem přírodních katastrof zní bezpochyby skvěle. Co ale už tak skvělé není, je samotné zpracování, nad kterým budete velmi často kroutit hlavou. I ve hře Bus World je vaším úkolem dodržovat jízdní řád a sbírat určitý počet bodů k dokončení mise, stejně jako tomu bylo u režimu scénářů v Bus Driver Simulatoru. Tady mi však tento způsob plnění misí značně vadí. V době, kdy vám jde primárně o záchranu lidí, by mělo být dodržování nějakého jízdního řádu absolutně bezpředmětné a spíše bych uvítal nějaké jiné, propracovanější cíle mise. Vývojáři prostě jen vzali do rukou funkční model z ostatních svých her a umístili jej do Bus Worldu. Tady však tento model nedává absolutně žádný smysl a je i kvůli zaměření hry značně nelogický. Ano, ve hře jsou výjimky, kdy by tento model našel své opodstatnění, je jich ovšem zatraceně málo. Pokud se vám podaří přes toto přenést, dostane se vám zajímavých misí, které simulují různé události. Mně se to ovšem nepodařilo a celá náplň misí je pro mě jen kopírkou předchozích her studia bez nějakých inovací.

Totéž platí i o hratelnosti

Totožná je také hratelnost, ovládání autobusu, a dokonce i zvuky z předchozího autobusového simulátoru studia. Kdyby alespoň ty bugy vymizely, dokázal bych na chlup stejnou hratelnost skousnout. To se nicméně nestalo a chyby, které byly v Bus Driver Simulatoru, jsou v podobné míře přítomny i tady. Sečteno podtrženo je tak Bus World úplně ta samá hra jako před lety, odehrávající se jen v jiném prostředí a za jiných situací. Alespoň malinko mě uklidňuje fakt, že je titul v předběžném přístupu, a budu doufat, že vývojáři do budoucna přinesou nějaké inovace a možná i více obsahu v podobě herních režimů. Prozatím je totiž po obsahové stránce Bus World spíše chudým příbuzným. V současnosti je k dispozici pouze 19 scénářů odehrávajících se ve dvou lokalitách, a to zmíněném Černobylu a jižní Číně. Malou náplastí je také cenovka, která se zastavila na necelých 20 euro. Je ovšem otázkou, zdali je tato částka dostatečně nízká na to, aby si ospravedlnila značné nedostatky a chyby. V době slev totiž za podobnou cenovku získáte i některý z Bus Simulatorů od Astragonu, které jsou o několik levelů výše, či některou autobusovou hru od Aerosoftu.

Je pravda, že The Bus na tom asi po roce a půl vývoje není o mnoho lépe, a recenzovat tento titul dnes, odnesl by si o hodně menší hodnocení než v alfa verzi. Nicméně, byť pomalu, i přesto vývojáři hru pravidelně obohacují o nové linky či licencované autobusy, tudíž pravidelný přísun nového obsahu tu je, a co víc, v době slev je rovněž možné tento titul získat za výhodnější cenu. Je tak otázkou, zdali je Bus World za 20 euro tou správnou investicí. V současném stavu bych se nad koupí hodně rozmýšlel a spíše počkal, jestli se vývojářům podaří všechny chyby odstranit a přidat nějaký ten obsah navíc. Pokud by se to podařilo, nemusel by být Bus World vůbec špatným počinem a díky svému zaměření by mohl i přinést trochu něco jiného než ostatní autobusové simulátory.

Vizuální stránka také moc nenadchne

Když už si porovnáváme Bus World s Bus Driver Simulatorem, porovnáme si tyto dvě hry i po stránce vizuální stránky. Již po základním zkoumání zjistíme, že je grafika v Bus Worldu taktéž totožná a dělaná snad ve stejné verzi Unity Enginu jako ostatní hry studia. Nenajdeme zde téměř vůbec žádný posun, a co si budeme, v roce 2022 už bych čekal o něco modernější a kvalitnější kabátek. Textury i různé efekty už v dnešní době působí staře a z celého vizuálu mám spíše pocit, jako bych se ocitl o generaci, možná i dvě zpátky, v dobách Playstationu 3 a Xboxu 360.

Technickou stránku jsem načal již výše, ale v této kategorii se o ní rozepíšu o něco více. Bus World trápí opravdu mnoho chyb a na většinu narazíte již v první misi při evakuaci města Pripjať. Asi tím nejvíce do očí bijícím problémem jsou propady snímků, které vás budou doprovázet při každém dočítání textur a krajiny. Načítání krajiny probíhá docela často, čehož si všimnete díky malému textu v dolní části obrazovky. Nevím, jestli toto upozornění do hry vývojáři umístili záměrně, nicméně mi přijde, jako by nás chtěli před propady takto dopředu varovat. Dále je velkým problémem umělá inteligence, která se v mnoha případech zakysne a například při otevření dveří do autobusu nenastoupí. Tento problém lze naštěstí vyřešit opětovným zavřením a otevřením dveří. Problémů je ale daleko více, a i vzhledem k nedostatkům výše je jasné, že Bus World ještě velkou péči potřebuje. Nyní jsme se dostali na samotný závěr naší recenze, a tudíž nezbývá nic jiného než si udělit závěrečné hodnocení.

Bus World je autobusový simulátor se zajímavým nápadem, ale otřesným zpracováním. Tak nějak by se titul dal v celkovém součtu označit. Simulovat jadernou havárii v Černobylu či nějaký typ přírodní katastrofy je bezpochyby zajímavý a skvělý nápad, avšak nápad není vše, a pokud neumíte všechny tyto aspekty zabalit do funkčního celku, vznikne z toho pouze slabě průměrný titul, kterým Bus World je. Za nás, za Gaming Professors, uděluji hře pět bodů z deseti, a tu pětku dávám jen za zajímavý nápad. Být to jenom další obyčejný autobusový simulátor, hodnocení by bylo o známku nebo dvě nižší.

• zajímavý nápad simulovat různé události, které nás mohou kdykoliv potkat
  • věrohodně zpracované město Pripjať, včetně jaderné elektrárny Černobyl
  • jednotlivé lokace dokáží malinko zamaskovat některé chyby