Na jaře tohoto roku unikly skrze internetové fórum 4chan dva rozpracované buildy hry Duke Nukem Forever z roku 2001, které zachycovaly opuštěnou vývojovou větev této ambiciózní střílečky. Ta se do herní historie zapsala především svým mimořádně komplikovaným a zdlouhavým vývojem. Buildy nicméně fungovaly především jako technologické demo a neobsahovaly mnoho skutečně hratelného obsahu. To se ovšem tým fanoušků rozhodl napravit a spustil Duke Nukem Forever 2001 Restoration Project (na některých místech autory nazývaný také DNF2001 Restoration Project), na jehož konci má být hotová a odladěná verze hry v takové podobě, v jaké byla roku 2001 prezentovaná nadšenému publiku na E3. Význam projektu nyní můžeme docenit v hratelné podobě, neboť byl uvolněn takzvaný První řez (First Slice), který nabízí celou první epizodu o devíti levelech.
Zájem o restaurovaného Dukea ilustruje skutečnost, že zpřístupnění diskutované první ochutnávky významně zatížilo servery portálu Moddb, kde byla zveřejněna, a na stažení zip archivu o velikosti zhruba 1,6 GB si tak většina uživatelů musela počkat i několik hodin.
První řez nejen opravuje chyby a nedostatky z uniklého buildu, ale také doplňuje skutečný hratelný obsah, který svým designem zůstává věrný mechanikám běžně užívaným na přelomu tisíciletí. Na hráče tak čeká třeba občasné bloudění či hledání klíčů. Hra stále pracuje s původním kódem, a je tedy vystavená na rané verzi Unreal Engine, jenž využívá postarší aplikační rozhraní DirectX 9. Ačkoli ve hře v současnosti najdeme množství technických nedostatků a nedopilovaný level design, nic to nemění na její zábavnosti a schopnosti nabídnout přesně takový zážitek, který byl původními vývojáři před 21 lety slibován.
Duke Nukem Forever, pokračování slavného titulu Duke Nukem 3D, byl ohlášen již roku 1997, ale vydání se dočkal až o 14 let později – po mnoha změnách v tvůrčím týmu, použitých technologiích i obsahu. Hotová hra nakonec byla přijata s rozpaky a zdaleka nepůsobila tak inovativně a pokročile jako ve své době bombastické trailery, které vývojáři prezentovali v letech 1998 a 2001 na veletrhu E3.
Mimořádně zajímavý projekt, nabízející nám možnost podívat se do herní minulosti, která se vlastně nikdy neodehrála, ovšem může narazit na legislativní problémy. Z právního hlediska nemá Duke Nukem Forever 2001 Restoration Project pevnou půdu pod nohama. Značku Duke Nukem vlastní společnost Gearbox a celý tvůrčí tým vlastně pracuje s kódem a assety, které se dostaly na veřejnost skrze nelegální únik dat. Můžeme tedy pouze doufat v to, že majitelé slavné značky v tomto případě projeví benevolenci a fanouškovský projekt buď budou zcela ignorovat, nebo se s jeho autory dohodnou ku prospěchu všech.