BZZZT - Titul

BZZZT: česká retro skákačka

10. 5. 2024
Zdroj náhledu: cinemax.cz

Už jsem se docela smířil s tím, že mezi hardcore plošinovkami zůstává dodnes nepřekonaný Super Meat Boy. Stejně se ale občas podívám, co je v této oblasti nového, a dvojnásob, když jde o počin z našich končin. Od vydání Blackhole už je to přece jenom nějaký ten pátek a jinak se u nás tento žánr příliš nenosí.
Seznamte se proto s BZZZT, hrou od KO.DLL, tedy sólového vývojáře Karla Matějky. Tento malý nezávislý projekt už vyhrál několik cen, sklízí skoro výhradně kladné recenze a dočkal se i pocty nejvyšší, když se letos v lednu dostal na obálku ABC – a to zaslouženě.

Hrdinný testovací subjekt

Jste robůtek ZX8000, výtvor vědců Emily a Norberta. Těm se konečně podařilo stvořit umělou inteligenci, a tak pro vás připravili několik jednoduchých testů, aby věděli, jestli všechno funguje, jak má. Než se ale nadějete, celé to začne být složitější. Objeví se padouch Badbert, najednou je tu dvojitý skok, opakovaný skok, fofrování (hezký překlad anglického „dash“), lasery, silová pole, nepřátelé, a dokonce záchrana světa? Ve dvaapadesáti úrovních toho uvidíte dost, naučíte se mnoho nového a potkáte i pár bossů.

Na kontrastu si ostatně autor dal záležet – malý roztomilý robot sice vystupuje v příběhu vhodném pro děti, ale to mu nebrání, aby v každé z úrovní nezemřel. Mnohokrát. BZZZT se totiž inspiruje tou nejlepší tradicí obtížných skákaček à la NES a vytáhne na vás všechny jejich osvědčené triky. Jeden zásah a konec, pokud nehrajete na Easy? Ano. Potřeba skoků s přesností na milimetry? Ano. Překvapivé podrazy, jimž se napoprvé nemáte šanci vyhnout? Ano. Finální boss, ze kterého si budete chtít vyškubat vlasy? Ano.

Na druhou stranu od podobných retro záležitostí přebírá i barevný pixelartový vizuál a soundtrack dělaný převážně přes chiptune, takže vás svou prezentací určitě neurazí. Možná to hraní pořád bude z vaší strany masochismus, ale přinejmenším masochismus v milém prostředí. Co se týče jiných požadavků na hráče (kromě vytrvalosti), obligátní upozornění na ovladač zas tak vážně brát nemusíte – dohrát se to dá i na klávesnici.

Hlavně se nevzdávat

BZZZT si naplno užijete už při prvním průchodu. Postupně se učíte nové mechaniky, zvykáte si na narůstající obtížnost, občas vám vše zpestří změna prostředí. Zvolna se posouváte dopředu, prokousáváte se jednotlivými úrovněmi a máte ze sebe radost. Čas, který to zabere, je přiměřený, stejně jako výzva. Mně osobně první průchod zabral něco přes tři hodiny (a kolem čtyř set smrtí), hrál jsem na normální obtížnost a za extra zkušeného fandu plošinovek se přitom nepovažuji.

Dohráním ale zábava nekončí, protože pak můžete dále pracovat na svém skóre. Body dostáváte sbíráním šroubů a dokončováním úrovní v časovém limitu, případně můžete zkusit obojí zároveň pro získání trofeje. Za odměnu se posunete nahoru v online žebříčku. Kromě toho autor do některých úrovní schoval čipy, tedy kombinaci sběratelských předmětů s nepovinnými výzvami. Podobná tajemství se nacházejí v bonusové části levelu a jsou (v původním i v dnešním smyslu) celkem vtipná. Většinou vám podstatně ztíží dokončení úrovně, některá se inspirují arkádovými klasikami, a u jednoho z nich dokonce najdete počitadlo úmrtí, abyste věděli, jak si stojíte (spoiler: nebude to pěkné).

Je ale pravda, že podobné dohrávání nemusí být úplně každému po chuti. Šrouby momentálně nemají žádné další využití, neodemykají žádný nový obsah a nic si za ně nekoupíte – slouží opravdu jenom k získávání bodů/trofejí. Časový limit je zase naprosto vražedný a v mnoha úrovních jde o to, najít a pak bezchybně projít jedinou správnou trasu. Jestli se navíc chcete nějak dobře umístit v žebříčku, musíte tento čas ještě překonat.

Tady bych také viděl jediný zásadnější nedodělek, neboť tyto bonusové cíle se po dokončení už pokaždé ukazují jako splněné. Pokud se pak snažíte o trofej, nemůžete z ukazatelů přímo v úrovni na první dobrou vyčíst, kolik vteřin/šroubů vám ještě zbývá. Tenhle problém tu snad ale nezůstane dlouho, koneckonců autor prý s updaty zatím ještě neskončil.

BZZZT nabízí v první řadě výzvu. Jakmile se tedy prokoušete hlavním příběhem, můžete plynule pokračovat dohráváním na 100 %, plněním bonusových výzev nebo překonáváním nejvyšších skóre. Pokud ale neholdujete plošinovkám, které vás potrestají za každou chybu, zde to ani nezkoušejte.

• dobře navržené úrovně
  • přesné ovládání i na klávesnici
  • detailní a originální pixel art
  • chytlavý soundtrack
  • přiměřená výzva
  • nepřehledné ukazatele při dohrávání
  • šrouby zatím zůstávají nevyužité
  • místy velmi striktní požadavky na trofeje
  • Datum vydání 13.11.2023
  • 0.0

Hudba

Jan Pinc

Korektor, kterého občas políbí múza. Jeho specialitou jsou hry příliš staré, nudné, obskurní nebo bizarní na to, aby kohokoliv zajímaly. Je vášnivým lovcem achievementů a rád vše dohrává na 100 %. Zbožňuje české lokalizace, alespoň tedy ty povedené. Po nocích stále ještě oplakává Adobe Flash Player a svoje stařičké PSP.