Přemýšleli jste někdy, jaké by to bylo, kdybyste se stali továrníkem? Tedy vybudovali si svou vlastní fabriku, od naprostých základů až po soběstačnou průmyslovou oblast, které vůbec nic nechybí? Tak přesně to vám nabídne simulátor Captain of Industry, ve kterém se můžete stát tím největším továrníkem ze všech. Tato hra od MaFi Games je sice nyní pouze v předběžném přístupu, nicméně už je plně hratelná a stojí za to.
Jste na pustém ostrově
Máte malou posádku přeživších, jste na ostrově a kolem vás je nekonečný oceán. Musíte tak začít budovat kolonii, abyste přežili. Základem je samozřejmě těžit suroviny a pěstovat něco k jídlu. Poté můžete budovat malé manufaktury, vyrábět první produkty, začít konstruovat vozidla, těžit v dolech, rozšiřovat se po okolí, zbudovat přístav a opravit si loď. Nakonec, když vám to dobře půjde, klidně vystudujete vesmírný program a budete stavět rakety, ale to je běh na už hodně dlouhou trať.
Základním kamenem je však budovat chytře. Hra vám ze začátku dle vašeho nastavení bude chtít hodně pomoci, jenomže ani to někdy není dost. Logistika sice funguje automaticky, bohužel je nutná vaše neustálá kontrola, jestli je dost všech zdrojů i materiálů a jestli všechno pořádně na sebe navazuje. To platí především u základních surovin, jako je železo, uhlí, voda a brambory.
Přednastavené ostrovy jsou ale naštěstí velice kolegiální a všechno, co potřebujete, na nich najdete. Pro vaše obyvatele postavíte sídliště, pro jejich odpadky zase odkladiště, ostatně s bordelem pak budete mít problém, ale k tomu se dostaneme později. Hra se totiž postupem času komplikuje a to, co jste si mysleli, že je na začátku zbytečnost, je najednou nepostradatelnou nutností.
Spousty a spousty materiálu
Ve hře je více než 150 jedinečných produktů a všechny se vám hodí. Ze začátku vám jich i hra v představené mapě sama naštěstí daruje dost, tudíž budete mít čas se rozvíjet co nejlépe a co nejlevněji. Základní postup se dá shrnout jako postavit vědeckou laboratoř, k tomu pár sběren na odpadky u sídlišť, důl a postupně se rozrůstat dle potřeb vašeho výzkumu.
Tam se Captain of Industry inspirovala Civilizací. Ostatně výzkumy jsou i stejně jako v Civilizaci seřazeny velice logicky. Začnete tím, že budete chtít například malou manufakturu, sběrnu na vodu, základní zemědělství atd. Čím déle však hrajete, tím více i budete potřebovat. Základní vědecká laboratoř tedy velice brzy bude málo, a abyste mohli vyzkoumat složitější technologie, budete potřebovat vylepšenou laboratoř, což už je docela drahá zábava. Naštěstí vám stále stačí jenom jedna, i když výzkum v ní dlouho trvá.
Důležité je ale přemýšlet, kde co budete stavět a především kde všude budete těžit. Na každém ostrově je dostatek ložisek, která se dají vytěžit. Musíte si však dát pozor na těžební materiál. Při mém prvním hraní jsem vytěžil ohromné množství písku, které mi pak překáželo, a velice dlouho mi trvalo si najít, že ho nemusím používat, ale že ho stačí prostě jenom vysypat někam jinam.
Captain of Industry jsou továrny, autíčka a pole
Nejsnazší je to s autíčky, všechna se dají v klidu nastěhovat do garáže. Vozí materiál, staví budovy a starají se o celkový chod vaší kolonie. Tyto malé kamiony ale zase mají slabinu, že nemají nekonečný benzín, takže si dejte pozor, abyste postavili rozumně ropnou plošinu i s benzínkou. Bez aut totiž kolonie nefunguje. Další důležité jsou pak také bagry a stroje na těžení stromů. Bez bagrů netěžíte v dolech, bez strojů na stromy zase dřevo. Především stroje na dřevo jsou základem, bez těch se ve hře nepohnete. Také tu pro vás mám jedno varování: každý stroj vždycky potřebujete jedno autíčko k sobě, aby převáželo materiál. Je sice super, že máte bagr v dole, ale pokud u něj nemáte náklaďák, můžete na ten bagr pouze vesele koukat.
Pole jsou takoví kulišáci celé hry. Captain of Industry vám do začátku dá jídlo na hodně dlouhou dobu. Bohužel jídlo také dochází a vy potřebujete někde nabírat nové. K tomu pomáhají pole, jenomže ze začátku máte pouze pole na brambory, a čím dále ve hře postupujete, tím je nutnější mít více jídla. Studovat zemědělství jako to nejdůležitější se ale nevyplatí. To jídlo totiž bude potřeba vždycky, a pokud nemáte vodu, cisterny a další, je vám pole ležící ladem úplně k ničemu.
Továrny, to je to hlavní, o čem hra je. Můžete si postavit malé rozptýlené komplexy a spoléhat na dopravu autíčky nebo vybudovat pořádnou návaznou fabriku, ve které jsou všechny stroje spojeny trubkami, a to je prostě nádhera. Nejsnazší je to například u železa. Postavíte zpracování uhlí, k němu přiložíte komín na emisní odpad, k tomu připojíte slévárnu a nakonec železárnu. Najednou máte železo a vaše možnosti na stavbu se rozšiřují. Čím dále se ve hře dostanete pomocí výzkumu, tím větší komplexy vám hra dovolí budovat a tím více na sebe mohou navazovat.
Emigrace, piráti a obchod
Do vaší kolonie navíc stále proudí obyvatelé. Bez těch byste neměli lidi na výzkum, neměl by kdo řídit dopravní prostředky a nebyl by nikdo, kdo by vyráběl materiály nebo obdělával vaše pole. Lidé jsou prostě potřební a bez těch se nehnete. Lidské zdroje jsou další velký motor hry, dají se ale krásně omezit a ovlivňovat. Můžete například omezit výrobu v továrnách, nebo se rozhodnout nepostavit na vašem ostrově maják, který by nové členy vaší kolonie lákal. Bez majáku je sice trošku těžší hrát, alespoň však nebudete mít pak hladomor, což se hodí, protože se nezastaví produkce.
Ve hře si můžete postavit i přístav a obchodovat s nejbližšími koloniemi. To je velice přínosná věc, protože občas se stává, že máte třeba dřeva zbytečně velké hromady, sklady jsou plné a jeho těžba stojí. Tak ho prostě vyměníte za něco, co potřebujete víc. Naštěstí je obchodních center kolem vašeho ostrova docela dost, jenom je stačí s lodí objevit.
Lodnictví je něco zvláštního. Ve chvíli, kdy opravíte svou loď a dáte na ni posádku, můžete cestovat po moři. Tam ale oxidují piráti a s těmi se potýkat nechcete. I loď proto můžete vylepšovat různými motory, zbraněmi nebo jenom vylepšit obrnění, které na ní je. Jednoduché a účinné. Naštěstí to slouží k rozvinutí obchodu, protože častý nedostatek surovin je herní klasika.
Odpadky a emise způsobují katastrofu
Můj největší herní nepřítel je obrovské množství odpadků. Čím více obyvatel vaše kolonie má, tím více odpadků lidé produkují. Je tak nutné na mapě vytyčit oblast, kam se budou vyvážet. Bohužel, i vybrané oblasti se rychle zaplní a hlavně to území je následně úplně k ničemu, což je hrozná škoda.
Emise jsou další věc. Každá továrna potřebuje komín, který pouští odpad i do vzduchu. Hranice vzdušného bordelu se tak musí udržovat také v nějaké rovině, přece nechcete otrávit svoje obyvatele. V pozdějších fázích hry se dá sice oboje omezit na minimum, ať už ničitelem odpadků nebo odvedením odpadu do moře (ano, ekologie), i tak to může zdržet a utvořit obrovskou herní překážku.
Jak jste si asi všimli, Captain of Industry má prakticky neomezený herní budovatelský potenciál. Ačkoliv je hra stále v early accessu, už nyní nabízí více variant než většina jiných budovatelských her a je parádní to všechno hrát a ovládat. Bohužel místy absolutně nevíte, co dělat. Hra vám sice dává nápovědu dle postupujících výzkumů, neřekne vám ale vše. Jako nováček tak budete místy absolutně bezradní, když nebudete tušit, co vlastně máte zkoumat a jak moc se vám to vyplatí.
Nápověda vám sice poradí, například jak vyrábět a těžit, neřekne vám však, jak napojovat továrny či se starat o nekonečný přísun vzájemných výrobních materiálů. Hra se vám tak o 90 % logisticky postará, ale ani to bohužel po většinu času nestačí a momentů, kdy vůbec nevíte, co dělat, pořád vám něco chybí a lidé vás opouštějí, přibývá. Stejně tak ale přibývá i odpad a nedostatek zboží, takže můžete spadnout do smyčky jednoho velkého problému, ze kterého se nedá ani pořádně dostat.
Hudba, kamera a žrout času
Soundtrack hry je velice příjemnou záležitostí. Je to taková ta hudba, která vám hraje v pozadí a vy si ji užíváte, ačkoliv ji moc nevnímáte. Většinou jí dominují kytarová sóla a to vám například ve chvílích, kdy jste v nervech, že se vám vše rozpadá, není moc fajn. Jinak se ale jedná o parádní herní vložku, která působí přesně tak, jak má.
S kamerou jsem ze začátku hry spíše válčil, než abych ji používal. Většinou se totiž ovládá přes klávesnici a pomocí myši můžete maximálně tak létat po mapě a objekty si přibližovat. Než jsem se tedy naučil, že pro lepší přehlednost musím tou rukou klikat na správná místa, chvilku mi to trvalo, nehledě na to, že se kamera i občas bugla.
To, co je ale šílenost, je, kolik času hra dokáže sežrat. Normální rychlost je totiž prakticky nekonečná a na vše se nepříjemně dlouho čeká. Naštěstí v tomto případě Captain of Industry nabízí i zrychlení kupředu. Jinak je to neustále čekání na něco, a ne běžné čekání, ale jako u doktora, kdy prostě víte, že jednou půjdete na řadu, ale může to být klidně za x hodin. V běžné rychlosti jsem pustil pár staveb, šel si udělat čaj, pustil díl Simpsonových, a stejně jsem po návratu ke hře neměl hotovo.
Captain of Industry je naprosto solidní budovatelskou strategií. Zbytečně ji ale brzdí místy zbytečná komplikovanost a občasná nepřehlednost, kdy netušíte, co máte dělat. Samotný námět má své kouzlo a možnosti, jak se ve hře vyřádit, jsou skoro neomezené. Hra je zatím v early accessu, přesto hratelností a stylem už nyní spoustu her předbíhá.