castle morihisa - úvod

Castle Morihisa – fantasy rogue-lite z éry Eda

28. 5. 2023

Smokingbear Studios přichází se svojí první hrou Castle Morihisa, která se odehrává ve vzdálené éře Edo, a my si v ní zahrajeme za jednoho z několika špiónů. Postavíme se tradičním nepřátelům i bizarním monstrům z japonského folklóru. Vytvořte si balíček, získejte mocné talenty a ovládněte sílu padlých hrdinů, abyste odhalili pravdu, která stojí za povstáním v Castle Morihisa.

Metsuke potřebuje špeha

Poté, co generál Tokugawa ze šógunátu vydal „zákony pro vojenské rody“ pro své vazaly, žádný z vyslanců, kteří byli posláni k Ishikawům na hrad Morihisa, se nevrátili. Zvěsti tvrdí, že lord Ishikawa Shinjuku se pokouší uzurpovat trůn, a tak před několika dny uzavřel všechny cesty k hradu. Možná místo snahy o diplomacii vraždí lidi. Velký metsuke (inspektor šógunátu Tokugawa, měl povinnost odhalovat a vyšetřovat případy nesprávných úředních postupů, korupce a případů nespokojenosti kdekoliv v Japonsku) Yagyū Munenori potřebuje špeha, který by se dostal nepozorovaně na hrad a zjistil pravdu o tom, co se tam děje. Nyní nastává váš čas a musíte si zvolit toho správného špeha. Na výběr máte ze čtyř brilantních špiónů, kteří mají na své straně sílu, mazanost a vytrvalost. Jedná se o mnicha, onmyoji (mistr jing a jang), samuraje a ninju. Navíc můžete využít ještě pátou postavu Miko, jež vyšla jako DLC zdarma.

Karetní hra s různými možnostmi

Castle Morihisa je rogue-lite karetní hra, která je rozdělena do různých akcí. Každá akce má svůj specifický symbol, jichž je celkem pět. Jedná se o minci (zde se nalézá truhla s pokladem), otazník (neprozkoumané místo – zde je výběr z několika možností, co dělat), oniho masku (souboj s démonem), zkřížené katany (klasický souboj) a plamen (zde může hráč odpočívat či vylepšit nějakou kartu z balíčku). U oniho masky a zkřížených katan nejvíce využijete karetní aspekt hry (budete vytvářet balíčky, vylepšovat schopnosti atd.). U každého pohybu na mapě si můžete vybrat, jaké střetnutí chcete vykonat, což vám dává možnost utvářet si hru pokaždé podle sebe. Můžete tak bojovat za sebou nebo klidně i tři souboje vynechat. To vše vám ve hře Castle Morihisa umožňuje vytvářet zajímavé strategie, protože ne vždy je výhra v souboji lukrativnější než bedna obsahující zajímavé vylepšení.

Karty a souboje

V Castle Morihisa najdete karty obrany, dovedností a taktiky. Karty dovedností a taktiky mohou vytvářet další efekty v boji, přičemž dovednosti působí v daný okamžik a taktika trvá celou dobu, dokud souboj neskončí. Obranné karty zase snižují poškození od nepřítele v příštím kole nebo mu zabraňují, což není nic překvapujícího a není to nijak složité na pochopení.

Když souboj v Castle Morihisa skončí, získáte nějakou hotovost a další kartu do balíčku. Peníze vyhrané v soubojích a sesbírané z truhel můžete kdykoliv využít v obchodě. Ten je vždy k dispozici, kromě chvíle, když jste uprostřed boje. V obchodě můžete zakoupit karty do balíčku, jednorázové karty (jež se objeví ve vašem balíčku při příštím souboji a pak zmizí), obnovení nabídky obchodu a také si zde zakoupíte body vlastností vašeho špeha. Body vlastností se používají k odemknutí trvalých buffů a změn v „kole“ dovedností postav.

Dovednosti postav

Každá z postav v Castle Morihisa má svoje vlastní kolo dovedností. Jak bylo zmíněno výše, v obchodě můžete přikupovat body vlastností. Kolo vlastností se skládá ze čtyř kruhů. Každý z těchto kruhů má své speciální vlastnosti, samozřejmě ty nejlepší se nacházejí až v posledním kruhu (vnějším) a stojí nejvíce bodů. Mezi některé speciální vlastnosti například patří, že pokud přítel dostane další poškození, vy se po ukončení tahu vyléčíte o dva body. Nebo můžete rovnou do boje vstoupit s tím, že každý nepřítel dostane +2 do snížení síly útoku.

Postavy v Castle Morihisa mají i své specifické schopnosti. Monk využívá mantru, aby si udělal velice mocný štít. Onmyoji zase hojně využívá shikigami (familiáry – bytosti v podobě zvířete, jež slouží praktikantovi magie), kteří umí vytvořit štít, přidat postavě zdraví nebo na konci kola udělit všem nepřátelům poškození. Samuraj využívá sílu sakur a má silnější útoky katanou. Předposlední postavou je ninja, který sbírá mantry červené a modré. Pokud sesbírá devět kousků dané barvy, může vytvořit speciální útok genjutsu. Poslední je pak postava Miku, která ve svých soubojích využívá fáze měsíčního cyklu (dark moon, full moon), to jí dovoluje dělat speciální útoky. Tato postava je dle mého názoru spíše už pro zkušenější hráče této hry.

Zajímavé doplňky

V Castle Morihisa bych vypíchla ještě zajímavé doplňky, které vylepšují zážitek z této hry. Jsou to úkoly, které vám padnou z elitních monster. Z těchto úkolů tak můžete získat třeba hotovost, upgrade karty či vyléčení se. Úkoly jsou odstupňované tak, aby vám ze snadnějších padaly malé výhody a ze složitějších lepší odměny. Jakmile dokončíte některý z nich, je jen na vás, kdy se rozhodnete využít odměnu.

Všechny postavy mají duchovní schopnost. To znamená, že si na začátku vyberete jednoho ze tří padlých hrdinů dle výběru. Každý padlý hrdina má jiné schopnosti. Například můžete každému nepříteli udělit okamžité poškození –20 bodů života, přidat si brnění +30 či rychlé vyléčení. Maximálně během cesty můžete nasbírat tři tyto padlé hrdiny. Za hru je můžete použít třikrát, ale dají se i v průběhu znovu dobít (když budete mít štěstí).

Vzhled starověkého Japonska

Design světa v Castle Morihisa na vás dýchá érou starověkého Japonska. Velice pěkné je ztvárnění hlavních postav, yokaiů (označení pro nejrůznější strašidla, démony, přízraky apod. v japonském folklóru) či skutečných postav z éry Edo. Mapa působí jako reálný historický kousek. Je doplněna o dobře vypadající značky pro elitní nepřátele (minibossové s lepšími odměnami) a samotné hlavní bossy. Velice dobrou kresbu můžeme vidět i na kartách v balíčkách. Rozhodně je vidět, že si autoři dali opravdu záležet.

Hra Castle Morihisa je po grafické stránce opravdu skvost. Ovládání je jednoduché a rychle pochopitelné. Jediné, co bych vytkla této hře, je, že když ji dokončíte, dostanete body, které vám jsou naprosto k ničemu (nic za ně nekoupíte ani nic nového neodemknete). Jediným vaším uspokojením tak může být, že jste hru úspěšně dohráli. Pak můžete vzít další postavu a zkusit to zase znovu.

• grafika postav (hlavní hrdinové i nepřátelé)
  • úkoly navíc s odměnami
  • snadné hraní