Commandos Origins - cover

Commandos: Origins – návrat série  

5. 5. 2025
 

Mezi jednu z nejikoničtějších herních sérií v žánru taktických real-time strategií patří bezesporu Commandos. Vedete svůj elitní tým specialistů, s nimiž plníte náročné mise za nepřátelskými liniemi během druhé světové války a důmyslně při tom plánujete každý váš pohyb. Commandos: Origins je nejnovějším přírůstkem slavné taktické RTS série, který vypráví příběh o zrodu elitního týmu specialistů operujících za nepřátelskými liniemi.

Trocha historie s Commandos

Než se přímo vrhneme na Commandos: Origins, tak se rozhodně sluší si připomenout počátky samotné série Commandos. Jak jsem již zmínil, tak série Commandos spadá do žánru taktických real-time strategií zobrazených z izometrického pohledu. První díl s názvem Commandos: Behind Enemy Lines vyšel již v roce 1998 a stálo za ním legendární španělské vývojářské Pyro Studios.

Úspěch prvního dílu přinesl pokračování Commandos: Beyond the Call of Duty, které vyšlo v roce 1999. Mezi nejlepší tituly série pak patří Commandos 2: Men of Courage, který mnozí hráči a herní kritici považují za vrchol celé série, protože přinesl větší rozmanitost misí s hlubší hratelností a (na dobu vydání) povedenou grafikou. Dalším úspěšným titulem série je Commandos 3: Destination Berlin z roku 2003, který je zároveň považován za její konec. Do série v roce 2006 přibyl titul Commandos: Strike Force, který je však FPS střílečkou, která se setkala s vlažným až chladným přijetím. Nebyl to prostě žánr RTS, který je pro celou sérii charakteristický, i když možnost měnit kabát jako špeh v podání FPS nebylo úplně nejhorší. Po dlouhých 16 let bylo ticho, až v roce 2022 vyšel Commandos 2: HD Remaster, který se stal poměrně silným propadákem o rok později následovaný Commandos 3: HD Remaster, který taktéž silně pokulhává za svými kvalitními předchůdci. Třešničkou na hořkém dortu byla pak pro hráče na Steamu tajná instalace Epic Games Store souborů, které ve vašem zařízení zůstaly i po odinstalování hry.

Commandos: Origins je tak po více než 20 letech plnohodnotný titul série, prequel, za kterým stojí vývojáři Claymore Game Studios, pod taktovkou vydavatele Kalypso Media.

Commandos: Origins aneb začátky skupiny

Před samotným hraním si můžete vybrat, zda zůstanete věrni historii a necháte si zobrazené specifické znaky a symboly spjaté s druhou světovou válkou. Na základě vaší volby se pak můžete pustit do hraní.

Jak jsem již nastínil, tak Commandos: Origins sleduje počátky formování jednotky, kterou tvoří specialisté všeho druhu, a to od řidiče, přes odstřelovače, zeleného barata, nebo špiona.  V tomto ohledu mi příběh připomínal film Tucet špinavců (The Dirty Dozen) z roku 1967 a Lee Marvinem v hlavní roli.

Píše se rok 1940 a Velká Británie potřebuje přijít s plánem, jak ochromit síly nacistického Německa a získat tak čas na vhodný protiútok. Thomas Hancock, sapér, pověřený samotným premiérem sestavením nové speciální jednotky, cestuje, aby našel vhodného kandidáta. S faktickým podílem na bojových zkušenostech potřebuje pro svou experimentální jednotku vysoce kvalifikované členy. Jako prvního člena si vyhlédl Zeleného bareta, který sedí ve spojeneckém vězení hluboko v Africe.

Příjemná hratelnost je základem k pohodlnému hraní

Hra tak začíná v pískem lemované Africe, kde po krátkém úvodu máte možnost se plnohodnotně seznámit s principy a mechanikami hry, včetně ovládání a práce s kamerou, která je nyní volná a můžete s ní libovolně rotovat a mít tak lepší přehled o bojišti. Ovládání je velmi intuitivní a úvodní mise je jeden velký tutorial.

Nicméně v nových Commandos nenajdete žádná dialogová okna, vedlejší mise ani mise, které jsou specifické pro dané postavy. Hlavní příběh jako takový neexistuje. Je zde prostě válka, úkol sestavit tým a následně se vydat plnit specifické úkoly za nepřátelskou linii. Sem tam proloženo o cutscénové rozhovory postav. V tomto ohledu jasně dominují tituly od bohužel již zaniklého studia Mimimi Games (Desperados III, Shadow Tactics a Shadow Gambit), které nabízely taktéž taktické dobrodružství v reálném čase z izometrického pohledu, ale také hlubší a celkem povedený příběh. Taktéž měla každá postava svoji osobnost a specifický styl. Zde se o to vývojáři bohužel ani nepokusili, což je rozhodně škoda, je jednoznačně znát, že se vývojáři zaměřili na hlavní mechaniky Commandos série a nechtěli se pouštět do žádných experimentů. Nedá se tomu divit, nedá se to vytýkat, ale je to prostě škoda. Tím spíš, když se jedná vlastně o formování celé jednotky, kde to přímo svádí k hlubšímu příběhu.

Jdeme zabít pár nácků!

Samozřejmě, že se můžete těšit na plížení, tiché omráčení, či zabíjení nožem, ale také na lákání nepřátel do pastí. Nechybí ani specifické kužely pohledu vybraných nepřátel. Prakticky se jedná o specifické mechaniky, které jsou v tomto žánru her dobře známé a osvědčené, takže není třeba je měnit. Jen si musíte dát při hraní pozor, protože hra nemá automatické ukládání.

Věci se samozřejmě stávají zajímavějšími, když máte plně otevřené jedinečné schopnosti postav, které umožňují naplno využít zajímavé taktiky a postupy. Abych vás nepřipravil o kouzlo hry, tak zmíním pouze úvodní misi a duo sapéra a Zeleného bareta. Abyste prošli celou úvodní misi, tak budete muset odstranit pár nácků. Nejde to bohužel vždy hezky zezadu s nožem v ruce, a tak budete muset využít past a volání vysílačky. Vysílačku, kterou na místo umístí Zelený baret dokáže elegantně nalákat nepřítele na past, kterou předtím nastražil sapér. Když se všechno povede, jak má, tak past sklapne a na zemi leží mrtvý voják třetí říše. Samozřejmě, že tělo nemůžete nechat jen tak ležet a také potřebujete získat zpět své nástražné vybavení. Takže hurá všechno sebrat, včetně těla příslušníka wehrmachtu a následně je schovat do houští, keřů, studny nebo dalších míst.

Ano, zní to krásně, ovšem kdyby to všechno fungovalo, jak má. Přestože vývojáři již vydali zásadní aktualizaci, která mnoho bugů a chyb odstraňuje, přesto se můžete setkat s některými chybami, hlavně co se týče právě zmíněných pastí. Jako příklad mohu uvést, kdy jsem položil past do úzké uličky, ale voják wehrmachtu ji doslova (patrně) o milimetr obešel a když mě následně viděl, tak začal střílet. Přestože past byla umístěna tak, že se prakticky nedalo na ni nešlápnout. Naštěstí se podobné chyby již vyskytují opravdu zřídka.

Co rozhodně musím vyzdvihnout, je umělá inteligence. Tedy ne úplně, záleží, jakou zvolíte obtížnost. Na té jednoduché se nepřátelé hodně schovávají a když vás na okamžik zahlédnou, tak ještě nealarmují své okolí a nestřílí. Ale v případě, kdy hrajete na vyšší obtížnost, tak se jedná opravdu o výzvu. Navíc, a to musím symbolicky podtrhnout, protože to považuji za velké plus, nepřátelé reagují, když ztratí druha. Teď nemám na mysli, když někde necháte povalovat mrtvolu, ale když voják na hlídce během obchůzky zjistí, že předtím zde stál jeho druh, s kterým vždy prohodil pár vět a najednou zde nikdo není, tak začne prohledávat okolí. Taktéž, pokud najde stopy ve sněhu.

Nechybí možnost zapnout „taktický režim“, který zpomalí tok času a vy můžete zadat svým hrdinům specifické úkoly, které následně v reálném čase do puntíku splní.

Zimou i létem, pískem či blátem. Plazím se dobře, šplhám rád, ale ne každý je můj kamarád

Přišel čas si něco říci o vizuálu nových Commandos. Po vizuální stránce je jasně patrné, že se jedná o hru dnešní doby a Unreal Engine 5 odvádí dobře svou práci. Je znatelný detail postav, prostředí a také osvětlení včetně stínů a výbuchy jsou taktéž působivé. Přesto se však můžete setkat a drobnými bugy v případě mrtvých těl, které se snažíte po zemi přemístit. Těmto tělům se sem tam zblázní končetiny a propadávají skrze podlahu, i když i tento nešvar byl aktualizací vylepšen, není zcela eliminován. 

Mise, které budete plnit se odehrávají v různých lokalitách od zmíněné pouště v Africe, sněhu Arktidy až po vlakové nádraží nebo městské prostředí Evropy. Lokace jsou opravdu pestré včetně možnosti využití prostředí ve váš prospěch, a to jak po stránce maskování a plížení, tak po stránce „jistých incidentů“, kdy třeba na skupinu vojáků „něco spadne“. Nicméně  po čase můžete dospět k pohledu, že i když jsou lokace rozsáhlé, tak jsou určitým způsobem přímočaré, což se projevuje hlavně s hlubším postupem hrou.

Určitým pocitem svázanosti je absence tradičního inventáře, na který jsme byli u série zvyklí. Postavy nemají batohy ani mřížkový inventář. Předmět, který seberete, je okamžitě dostupný prostřednictvím schopností daného specialisty, Za zmínku taktéž stojí možnost hrát v kooperaci s kamarády.

Zvuková stránka hry je na dobré úrovni. Dabing postav je kvalitní a přispívá k atmosféře. Znalcům pak neunikne hudební doprovod, ve kterém můžete nalézt silnou inspiraci kultovními válečnými filmy. Zvukové efekty, jako jsou kroky, střelba a interakce s prostředím, jsou povedené a odvádí svou práci.

Commandos: Origins je povedeným návratem ke kořenům slavné série, která tímto titulem opět ožívá. Intuitivní ovládání a možnost práce s kamerou dodává hře na hratelnosti a zároveň otevírá nové možnost práce s prostředím a načasováním. Titul je bezesporu poctivým přírůstkem do série, kterému však ubírají bodíky lehké bugy, přímočarost a prakticky žádná větší hloubka. 

Klady
  • věrnost původnímu konceptu
  • intuitivní ovládání a hratelnost
  • design lokací
  • AI nepřátel dokáže někdy opravdu zapůsobit
Zápory
  • prakticky žádný hlubší příběh
  • absence automatického ukládání
  • drobné chyby
  • špatná optimalizace
Platforma PC
  • Datum vydání 09.04.2025
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Hratelnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 30 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.