Contraband Police – v kůži rudého pohraničníka

6. 6. 2023

Díky schengenskému prostoru to na našich státních hranicích už nevypadá tak jako kdysi. Dnes se můžeme volně pohybovat z místa A na místo B a kontroly nás víceméně čekají jenom na jiných kontinentech. Do období hraničních plotů a zdí nás zanesli vývojáři ze studia Crazy Rocks ve hře Contraband Police. Ta se na první pohled jeví jako jednoduchý simulátor komunistického pohraničníka, který kontroluje příchozím cestovatelům nebo přistěhovalcům doklady a různé dokumenty. Den co den je zapotřebí kontrolovat víc a víc papírů, proto jako hráč musíte být pořád ve střehu. Chyby z nepozornosti vám polezou do kapes a bankrot pro vás v této hře znamená to samé co smrt – tedy tvrdý a ničím nefalšovaný „Game Over“. Jestli je Contraband Police jenom nezáživný simulátor, nebo má v sobě ukrytého i něco víc, se dozvíte dál v naší recenzi.

Zastavte, prosím, hraniční kontrola

Contraband Police dělá jednu věc velice dobře – snaží se bojovat vůči stereotypu. Vaše hlídka na hranici začíná jednoduchými kontrolami a vždy, když byste měli dojít do momentu monotónnosti, se hra jemně změní a nedopřeje vám tenhle unuděný pocit. Hezky se zde pracuje i s pocitem radosti, který se dostaví, když se vám podaří chytnout toho zmetka, co se snaží něco nelegálního propašovat. Hranice se stává vaším domovem, a proto do ní můžete investovat své peníze. Vylepšovat zde jde vše, od policejních aut přes vězeňskou celu, sklad a kolegy až po vaše ubytování. Místní platidlo zde získáte správnou prací na hranici, přepravou vězňů do pracovních táborů a odevzdáním pašovaného zboží. Zdali jde o jediné možnosti vydělání si peněz, vám možná prozradí malý open world, do kterého si po službě budete moct vycestovat a třeba tam i doplnit nutné zásoby, nebo otravně se rozpadavající nářadí, které ve vaší službě nezbytně budete potřebovat.

Vítejte v Acaristanu, v zemi omezených možností

Nebyli by to Poláci, kdyby si jemně nekopli do komunistické éry, a ono je to tak v podstatě správně. Proč jsem začal úvodní větu způsobem, za který bych pár let nazpátek skončil v lochu, asi nemusím víc přibližovat. Hra Contraband Police totiž všechno postupně vysvětlí sama a možná i z toho nejlepšího možného úhlu neboli pracovního místa. Simulovat hraničáře ve smyšlené komunistické zemi s názvem Acaristan totiž hodně přiblíží (nejenom) mladším ročníkům, jak to v takové třešňové zemi fungovalo. Sladký začátek s lukrativním pracovním flekem se postupně mění a závoj propagandy začíná lehce opadat. Hraniční kontroly jsou pořád těžší a těžší (nemyslím jenom způsobem udržení pozornosti) a hra na vás začíná vyvíjet morální tlak poukazováním na různá zákoutí pohraničnické práce. Příkladem je třeba samotný komunistický systém, který dává často i amorální příkazy, nebo jenom chlap, co spěchá za svojí umírající sestrou a nemá v pořádku doklady. Jakým způsobem se ve vybraných případech rozhodnete, je čistě na vás. Contraband Police v tomto směru nádherně ukazuje křižovatku mravnosti – svět není, nebyl a nebude černobílý. Tohle se pirohákům povedlo skvěle.

Krvavým odbojem za svobodu! Nebo ne?

Contraband Police byl příběhem zasazen do toho nejideálnějšího období. Osmdesátá léta, kdy komunismus v Evropě postupně upadá a odboj vítězí, ale v Acaristanu může dopadnout jakkoliv. I vaše hlavní postava má jako pohraničník velký vliv na to, kam bude směřovat osud krajiny. Během vašeho pobytu na hranici vás hra poměrně často vytrhne ze stereotypu a vtáhne mezi tyto dva mlýnské kameny. Jak z toho vyváznete vy i celý Acaristan, je jenom na vás. Můžete být zaslepení mocí, můžete nenávidět krutý režim nebo můžete ladně kličkovat mezi oběma zmíněnými světy, přičemž se budete snažit z dané situace vytěžit co nejvíce. Příběh sám o sobě je čitelný už hned na začátku, a to je menším, možná i větším minusem. Naopak během hry jsou pro vás nachystané různé mise, které nejsou čitelné téměř vůbec. Jestli bych je ale měl zařadit mezi kreativní prvek hry, o tom docela pochybuji. Plusové body získává celková atmosféra Contraband Police, která je vynikající!

S technickým podáním si ruku nepodám

Sice zní podnadpis hůř, než jsem chtěl, ale něco málo pravdy na tom bude. Začnu nejhorším – a tím je životní výdrž postavy neboli HPčka (která tam však nenajdete). Hrát v kůži Ramba není úplně ono a chybí tam větší náročnost. Když přišlo na střelbu, přežijete více kulek, než měl v sobě Rasputin, ať zachovám tu správnou geolokaci. Opravdu zde chyběla těžší obtížnost a počet smrtelných ran, které je schopna vaše postava přežít, by prvňák na základní škole nedokázal spočítat. V podstatě celá mechanika střelby pokulhává a systém obtížnosti podle mě není správně nastaven. Další silně otravnou věcí byla nutnost běhat za kolegou, aby uklidil bordel, který jsem během hraniční kontroly nadělal. Když tam člověk jde párkrát, je to fajn, ale když to probíhá xkrát, začne to být otrava. Podobných nezáživných mechanismů bylo ve hře vícero. Smíšený pocit mám z vizuálu hry. Ono to grafické zpracování mělo chladný nádech režimu, což je super, ale něco mi na něm nesedí a já neumím pořád přijít na to, v čem je zakopaný pes. Co se mi po technické stránce líbilo nejvíc, byla jednoznačně zvuková složka. Zvuky a hudba dodávaly hře správně nepříjemnou atmosféru, kterou už zmiňuji podruhé. Co se týče možností hraní, ty docela jsou omezené. Multiplayer zde nenajdete a já si ho ani v momentálním provedení neumím moc představit. Jedinou možnou cestou, kterou se můžete vydat, je příběhový singleplayer. V tomto směru by měla nastat změna, jelikož oficiální ptáčci už šepotají, že se připravuje mód Endless Game, který by byl docela další vítanou možností.

Contraband Police je simulátor rudého pohraničníka, který se fakt povedl. Atmosféra hry se nese na vysokém stupni (zvuková část má na tomto nemalý podíl) a mezi velké plus patří její boj vůči herní stereotypnosti. Příběh je slabší, chybí zde filmové animace, na druhou stranu prostředí komunistického státu a morálních dilemat je pro mladší hráče vykreslené skvěle. Zapracovat to chce ještě na některých mechanikách, ale výsledný produkt bych si já osobně zakoupil.

• vždy se něco děje
  • správně udělaný svět komunismu
  • atmosféra
  • zvuková stránka
  • možnosti vylepšení
  • achievementy
  • lživý trailer
  • příběh
  • herní mechaniky
  • nudný open world
  • Datum vydání 08.03.2023
  • 0.0

Pavol Kunca

Pavol je typický vášnivý hráč, ktorý na hry nemá čas. K hernej stoličke ho posadila stará dobra 1.6, ktorej sa drží do dnešných dní. Akčné strieľačky sú jeho „domovské vody“ a preto nedá dopustiť na herné série ako Far Cry alebo Mafia. Nevyhýba sa ani stratégiám, športovým, či rôznym puzzle logickým hrám. Ako perfekcionista rád dohráva hry na 110%, kedy loví každý jeden možný achievement. Okrem hrania sa rád vzdeláva, veľa cestuje a ani šport či kniha mu nie sú cudzie pojmy. Rozhodne nejakým tým pivečkom s priateľmi nepohrdne.