Crysis Remastered intro

Crysis Remastered – oživení legendy

17. 9. 2021
Zdroj náhledu: igdb.com

Když v roce 2007 vyšla hra Crysis, ihned způsobila značný rozruch a náhle se z ní stal jeden ze symbolů perfektní grafiky nové generace. Zmíněná grafika byla dokonce fotorealistická, protože vývojáři pořizovali snímky reálných budov a nahrávali je do hry. Studio Crytek se tak dostalo prakticky na vrchol herní scény, a to nejen díky skvělému Far Cry, ale právě i díky technologicky průkopnickému Crysis. Hra v době svého vzniku bořila prakticky všechny technologické hranice a stala se jakýmsi pomyslným benchmarkem pro test nových komponentů. Crysis Remastered bylo tak v dnešní době jakousi duchovní povinností, která tuto legendární hru oživí.

Hned z počátku se sluší rozhodně zmínit, že za samotným Remasterem nestojí přímo Crytek, nýbrž vývojářské studio Saber Interactive. Druhým důležitým faktem také je, že Crysis Remastered vyšlo na světlo světa již v roce 2020, a to jako exkluzivita pro Epic Games Store. Nyní přišla konečně řada i na Steam.

Crysis Remastered sunshine

Crysis Remastered: průlom, nebo technologické selhání?

Říká se, že s CryEnginem dokáže nejlépe pracovat jenom Crytek a pár vyvolených, a to se ze začátku potvrdilo. Rozhodně si nešlo nevšimnout, že krátce po vydání na Epicu byla hra pod velkou palbou kritiky. Někteří ji považovali za technologické selhání a ohlasy nebyly vůbec dobré. Nejednalo se však o kritiku vizuálního zpracování, ke kterému se ještě dostaneme. Velký problém byla optimalizace hry, která byla katastrofální. Většina hráčů, a dokonce i streamerů byla nucena na svých výkonných strojích hrát na střední detaily, protože jinak byla hra silně nestabilní. Navíc docházelo k častým výkyvům fps a velmi dlouhým načítacím časům při přechodu do nových lokací. Jak si však hra vede na Steamu po ročním „testování“ na Epicu? To se vám pokusím přiblížit níže.

Opět v kůži (obleku) Nomáda

Vzhledem k tomu, že se jedná o remaster, vás Crysis Remastered zavede do již známých lokací a opět tak si tak můžete vychutnat příběh Nomáda. Nicméně protože se jedná přeci jen o starší hru, tak trochu k samotnému příběhu.

Původně se mělo Crysis odehrávat ve fiktivní budoucnosti, tedy v roce 2020. Na souostroví Lingshan probíhá archeologický výzkum týmu IAS. Nicméně se něco stane, do děje vstupuje Korejská lidová armáda, která ihned evakuuje veškeré obyvatelstvo, a krátce na to se přestane ozývat i tým archeologů. O týden později je do akce povolán speciální tým Delta Force, tvořený pěti vojáky v nanooblecích, kteří mají za úkol zjistit, co se stalo. Již od začátku je patrné, že se nejedná pouze o obyčejnou záchrannou misi. Hned při seskoku padákem je tým rozdělen a hlavní postavě Nomádovi se rozbije padák. Nomád naštěstí dopadá do vody, nicméně nebýt nanoobleku, jistě by zemřel. Nyní se ocitáte plně v kůži Nomáda a hra začíná.

Váš úkol je znovu se setkat s ostatními členy týmu, najít zmizelé archeology a rychle zmizet. Nicméně nic není, jak se na první pohled zdá, a to nejhorší na vás teprve čeká.

Crysis Remastered Nomád

Datadisky v budoucnu?

K původní hře přibyl i datadisk s názvem Warhead, v němž jste se ujali role Psycha, Nomádova parťáka. Ten se v jednom okamžiku vydává na svůj vlastní úkol, o kterém však ke konci hry Nomádovi nechce nic říci. Tento datadisk přidal do hry i skvělý multiplayer, který v jednu chvíli doslova válcoval i tituly, jako byl Counter Strike, a to i přesto, že si jej mohli zahrát spíše jen majitelé lepších PC sestav. Co do hratelnosti se jednalo o skvělý herní režim, a navíc toto rozšíření přineslo do hry pár nových zbraní, především legendární Psychovo AY-69 Micro Machine Gun. Tento datadisk bohužel součástí Crysis Remastered není.

Crysis Remastered hodit

V první řadě zábava

Stejně jako u původního Crysis je i remaster hlavně poctivou zábavou. Jedná se o prvotřídní FPS ze „staré školy“, tedy spousta akce, různých taktických možností a samozřejmě arzenálu, ničení a zabíjení. Pohled z vlastního pohledu je možné změnit, pouze když používáte nějaké vozidlo, tedy džíp s kulometem, tank nebo třeba člun. Ovládání je pak klasické WASD + myš s tím, že na různých klávesách jsou mapovány i taktické dovednosti vašeho obleku. Nanooblek vám poskytuje masivní nárůst, nebo chcete-li, navýšení vaší síly, rychlosti, odolnosti a také velmi oblíbenou kamufláž.

Samozřejmostí je i povedený arzenál zbraní od pistolí po samopaly, brokovnice raketomety apod. Je to prostě tak, jak to má v dobré FPS hře být.

Crysis Remastered base

Vylepšená grafika, nebo omalovánky?

Největší otázkou je samozřejmě grafika a následné srovnání s původní hrou. V první řadě je nutné si uvědomit, že první Crysis bylo skutečně velmi nadčasové, až průlomové. Proto i v dnešní době vypadá velmi obstojně. Remaster pak nabízí rozhodně perfektní bujnou vegetaci ostrova, která je spolu s osvětlením a stíny opravdu oku lahodící. Procházka po ostrově se tak může stát malým nevšedním zážitkem, tím spíše, že ve hře můžete ničit stromy tím, že je jednoduše prostřílíte, až spadnou na zem. Můžete ničit i některé typy budov, což zde doprovázejí pěkné efekty. Když procházíte džunglí, vidíte, jak se některé listy ohýbají a prakticky se otírají o váš oblek. V určitých momentech by se grafika vegetace a celkového prostředí dala přirovnat ke hře Hunt: Showdown, která je rovněž od Cryteku, a tedy běží na CryEnginu.

Pokud jde o detaily, zejména v klasickém zorném poli a na menší vzdálenost, jedná se opravdu o pohlazení pro vaše oko. Různé výbuchy dostaly lepší a uvěřitelnější efekty, nicméně samotné „kostry“ jsou stejné. Když tedy přistoupíte například k džípu, je na první pohled vidět uhlazenější a hezčí hlubší grafika a jeho výbuch je doprovázen efekty ohně a plamenů. Kostra džípu však zůstala stejná, jen možná trochu vyhlazenější.

Střelba a použití obleku prošly také určitou změnou. Maskování, se kterým takřka zmizíte a jste průhlední, je zde na skvělé úrovni. Zde se předělávka opravdu povedla, taktéž zbraně dostaly vylepšení co do úhlednosti a různých detailů.

Co však už lehce pokulhává, jsou postavy, respektive jejich vzhled, a to nepřátel i klasických NPC. Krom hlavních postav se totiž moc změn neudálo. Zde je opět nutné zdůraznit kvalitu původní hry. Například mimika nepřátel, když jste je v původní hře škrtili, i nyní působí dobře, a tak patrně ani nebylo moc co měnit.

Crysis Remastered boom

Ach, ta optimalizace

Remaster dostaly i cutscény. V nich jsou rozdíly nejvýraznější, respektive poznáte, co bylo upraveno a přidáno a co je původní. Je to dobře patrné hned v úvodu, kde vidíte hory a ostrov z původní hry a následně již předělané letadlo s vaším týmem. Zde jsou rozdíly vidět i v samotném interiéru letadla.

Abyste si mohli naplno vychutnat tento povedený remaster, je opravdu vhodné, abyste měli dobré herní PC. Hra však bude vypadat dobře i na střední detaily. S nastavením si můžete pohrát, máte na výběr ze tří základních možností a poté „CAN IT RUN CRYSIS?“, což představuje ULTRA nastavení. Na nejlepší detaily ve 4K vypadá vše opravdu skvěle, nicméně dochází k různým propadům fps (což se stává i na velmi vysokém nastavení, ovšem ne tak znatelně). Oproti verzi z Epicu však hra běží čistěji a hlavně bez pádů, což je patrně to nejdůležitější.

Crysis Remastered korejci

Crysis Remastered čeština

Hra má Českou lokalizaci. Rozhraní hry, včetně textů a rozhovorů je kompletně přeložené a dokonce i rozhovory jsou přeloženy co nejblíže naší mateřské řeči.

Crysis Remastered je těžké hodnotit, protože se jedná o skvělou hru v novém grafickém kabátě. Jedná se tak o kvalitní FPS, která nabízí prvotřídní herní zážitek, zajímavý příběh a mnoho herní zábavy. Hru především v některých situacích sráží dolů propad fps a optimalizace, absence datadisku Warhead a místy slabší AI. Pokud však chcete zavzpomínat na titul, který bořil herní a technická měřítka, případně si chcete zahrát poctivou FPS a budete hrát Crysis poprvé, dostanete skvělou porci zábavy v krásném grafickém kabátě.

Klady
  • příběh
  • hratelnost
  • herní mechaniky
  • grafika
  • soundtrack a ozvučení
  • česká lokalizace
Zápory
  • datadisk Warhead není součástí hry
  • slabší optimalizace
  • v některých situacích slabá AI
Platforma PC
  • Datum vydání 17.09.2021
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.