Crysis 2 Remastered - mimozemské plavidlo

Crysis Remastered Trilogy – recenze omlazené FPS trilogie

15. 11. 2021

Psalo se 16. listopadu roku 2007, kdy herní svět spatřil první díl dnes již legendární střílečky Crysis od německého vývojářského studia Crytek pro PC. Titul zásadním způsobem ovlivnil technologickou stránku dosavadních her a nabídnul revoluční vizuální stránku díky enginu CryEngine, který několik dalších let dával našim miláčkům pořádně zabrat. Nezůstalo však jen u počítačů a první díl později vyšel i na obstarožní konzole Xbox 360 a Playstation 3. U hráčů Crysis slavilo nebývalý úspěch, a proto jsme se o čtyři roky později, konkrétně 22. března 2011, dočkali druhého dílu Crysis 2. V roce 2013 pak vyšel i třetí díl, jenž je prozatím posledním dílem celé série.

Fanoušci dlouhá léta vyhlížejí pokračování v podobě Crysis 4, avšak ani po dlouhém čekání studio Crytek žádného přímého nástupce neoznámilo. Místo toho jsme se dočkali předělávky původní trilogie pod názvem Crysis Remastered Trilogy, o níž bude i naše dnešní recenze. Ta je určena pro novější konzole Playstation 4 a 5 a Xbox One / Series X a S. U nové generace konzolí je možné hrát jen díky zpětné kompatibilitě, jelikož oficiální verze bohužel není. Vývojáři slibují vylepšené prvky, lepší vizuál a rovněž podporu ray tracingu (pouze pro PC verzi). Bohužel, ani remaster nezůstal bez chybiček, které i po těch letech jsou až do očí bijící.

Crysis Remastered

Crysis vypráví příběh o Nomadovi a amerických vojácích, kteří se vydávají na tropický ostrov zachránit archeology v čele s doktorkou Rosenthalovou ze zajetí Korejců. Z původně banální mise se ovšem stane rozsáhlý boj o přežití, jelikož kromě nepřátelské armády Severní Koreje ostrov obklopuje i neznámá mimozemská rasa, která má za úkol vyhladit lidstvo. Příběh hry je bezesporu jednou ze silných stránek a i po těch dlouhých letech dokáže nové hráče zaujmout. V naší redakci jste již měli možnost přečíst si naše dojmy z prvního dílu, který vyšel v minulém roce. Kolega Petr udělil hře krásných osm bodů, a ačkoliv se to může zdát jako skvělá známka, nad některými nedostatky, jež první díl obsahuje, i mně zůstal rozum stát. Především se jedná o slabou umělou inteligenci nepřátel, od které jsem doufal, že ji vývojáři po letech dokážou nějakým způsobem vyladit a alespoň trochu přiblížit standardu posledních let. Je tomu ovšem naopak, AI ve hře mi v některých ohledech přišla dokonce horší než u původní hry. Co se týče vizuálního zpracování, to se o něco více posunulo, bohužel se ale stále bavíme o hře, jež sahá do roku 2007, takže pokud čekáte opravdu grafické orgie dnešní doby, budete malinko zklamáni. Vylepšily se především textury stromů a skal, které jsou detailnější. Reálněji působí také vlnící se voda nebo výbuchy vozidel a granátů. První díl je tak po vizuální stránce spíše vylepšeným vzpomínkovým návratem do roku 2007 s tehdejšími prvky. Za zmínku naopak stále stojí poměrně dobrý destrukční model, který ani po čtrnácti letech rozhodně nezklame.

V roce 2020 provázelo první díl, jakožto exkluzivní titul pro Epic Games, i několik velmi zásadních problémů, které mnoho hráčů frustrovaly. Jednalo se především o různé glitche, propady snímků a stabilitu samotné hry. Po přibližně roce, kdy vývojáři předělávky vydali několik větších i menších patchů, se Crysis stalo o něco lepším produktem, avšak drobné glitche zde najdeme i nyní. Nevím, jak je na tom konkrétně verze na Steam, o které byla naše recenze, ale u Epic Games jsem i po několika měsících našel zakysnuté pohyby umělé inteligence, kdy místo klasické chůze AI jen v uvozovkách „jezdí“ jako na kolečkách. Občas uvidíte i zbraně padlých nepřátel zaseknuté v texturách a také samotná inteligence nepřátel působí v některých ohledech trochu zvláštně. Ve výčtu nedostatků pak musím zmínit i absenci rozšíření Warhead, což je rozhodně škoda. Naopak mě velmi překvapilo, že remaster disponuje českou lokalizací, což v dnešní době, kdy v našem jazyce vychází stále méně a méně titulů, rozhodně potěší. Pokud se chcete dozvědět, jak si první titul vede na Steamu, odkážu vás na výše zmíněnou Petrovu recenzi.

Crysis 2 Remastered

Ve druhém pokračování se z tropického ostrova přesouváme do roku 2023, do ulic amerického velkoměsta New Yorku. Příběh Crysis 2 se odehrává tři roky po událostech z prvního dílu. Veškeré obyvatelstvo je kvůli nájezdu mimozemšťanů a infekci evakuováno. Do Manhattanu se blíží ponorka mariňáků, která je ovšem napadena neznámým nepřítelem. Vám tedy nezbývá nic jiného než ponorku opustit. Dostáváte se tak v roli Alcatraze do ulic zničeného a opuštěného města New York. Vaším primárním úkolem ve druhém díle je najít a zachránit doktora Nathana Goulda, který je bývalým členem korporace Hargreave-Rasch. Příběhová stránka byla v prvním díle bezpochyby velmi silnou stránkou a osobně musím říci, že totéž platí i pro druhé pokračování. Příběh vás opět dokáže zásadním způsobem vtáhnout, nutno podotknout, že během hraní se dočkáme i několika zajímavých zvratů. Rozhodně tedy budete s příběhem spokojeni, a to také díky tomu, že i Crysis 2 Remastered obsahuje české titulky.

Po stránce hratelnosti je Crysis 2 o něco akčnějším a modernějším dílem a již nenabízí tak robustní otevřenost jako jeho předchůdce, kde si můžete prakticky dělat, co chcete. V druhém pokračování budete především více střílet a samotné zmenšení světa a lineárnější pojetí jednotlivých misí vás bude více nutit věnovat svou pozornost pouze hlavnímu příběhu. Také přemístění z rozlehlého tropického ostrova do betonových a ocelových ulic města jde znát už od prvních kroků. Mně osobně se atmosféra v New Yorku líbila o něco více než na ostrově, a pokud bych měl za sebe říci, pro sérii Crysis se více hodí zmíněná uzavřenost a akčnější pojetí. Přesto se však nemůžeme zlobit na hráče, pro které je kvůli těmto aspektům Crysis 2 o něco horším titulem – přece jen, ne všichni mají rádi lineární postup a mnoho lidí má spíše raději možnost prozkoumávání a otevřený svět, jako má například série Far Cry. Té se první díl Crysis podobal o něco více. A jak druhá hra ze série vypadá v novém kabátku? Crysis 2 Remastered se již o něco více podobá dnešnímu standardu, a pokud máte silný stroj, který zvládne titul rozběhnout ve 4K rozlišení s ray tracingem, dostanete absolutně boží vizuální zážitek, kterému by mohl závidět i nespočet her v současné době. Opět musím zmínit detailnější textury, lepší efekty střel nebo výbuchů a rovněž lepší nasvícení nebo detailněji zpracované postavy. Taktéž mě na rozdíl od prvního dílu překvapila i celková optimalizace a méně glitchů a bugů.

Umělá inteligence obdržela pár mozkových buněk navíc a její chování je oproti předchůdci o několik úrovní dále. Jde vidět, že Saber Interactive, jež má na starost předělávku trilogie, nabralo již nějaké ty zkušenosti a druhý díl je i po technické stránce o hodně dál než jeho předchůdce. Zajímavý fakt, jehož jsem si v průběhu hraní všiml, je, že druhý díl na podobně nastavené detaily zatěžoval můj hardware o něco méně než první Crysis Remastered. To mi i přes fakt, že Crysis 2 Remastered zabírá na disku asi o 30 GB více, značným způsobem vyrazilo dech. Abych však jen nechválil, u vylepšeného druhého dílu absentuje multiplayer, jenž byl u původního Crysis 2 docela dobrý. Škoda, že se vývojáři nepokusili nějakým způsobem oživit hru pro více hráčů. Na druhou stranu i přes svou kvalitu nebyl multiplayer u série Crysis nikdy moc oblíbený, takže jeho absence se dá i pochopit.

Crysis 3 Remastered

Ve stejně akčnějším a modernějším pojetí je zpracována i třetí, závěrečná část trilogie Crysis 3. Ta volně navazuje na konec druhého dílu a opět v ní zavítáme do zpustošené americké metropole New York. Děj hry se odehrává v blízké budoucnosti, konkrétně v roce 2047, což je přibližně 23 let po událostech ze dvojky. Rozdíl mezi Crysis 2 Remastered a Crysis 3 Remastered není už ovšem tak markantní, jako byl mezi jedničkou a dvojkou, a mnoho aspektů mají tyto dva tituly společné. Malou novinkou je v podstatě jen nová zbraň v podobě luku pro tiché zabíjení vašich nepřátel, kterou hlavní hrdina nově disponuje. Co se příběhové stránky týče, ta je stejně skvělá, jako už jsem u série Crysis několikrát zmínil. Bylo řečeno, že příběh tak trochu navazuje na dvojku, proto nebudu o samotné příběhové stránce nic psát, abych náhodou nevyzradil nějakou zásadní část. Kdo bude mít zájem se o zaměření Crysis 3 více dozvědět, bezpochyby si informace o příběhu dokáže najít.Totéž mohu říci i o hratelnostní stránce. Také v Crysis 3 Remastered očekávejte spíše rychlejší a akčnější pojetí včetně uzavřenějších úrovní, jež vás budou nutit věnovat pozornost především hlavnímu příběhu. Jinak je ve všem třetí díl absolutně totožný s dvojkou, tudíž si osobně myslím, že opakovat zde věci, které už jsou řečené výše, je celkem zbytečné. Opět platí, že zmíněná uzavřenost nemusí tak úplně sednout každému hráči.

Po vizuální stránce není moc co dodat. Stejně jako druhý díl působí vylepšená grafika opravdu famózně a rozhodně jsem nenašel nic, co bych Crysis 3 Remastered měl vytknout. Malým rozdílem je alespoň fakt, že samotné město New York doznalo po dvaceti letech výrazných změn a k ocelovým a betonovým budovám se přidala i nějaká ta zelená vegetace, jako v pravé apokalypse. Svým vizuálním stylem mi Crysis 3 připomíná tak trochu titul Potentia, který jsem v naší redakci rovněž recenzoval. Když zapomeneme na různé problémy, které titul měl, a porovnáme pouze vizuální a především pak atmosférickou stránku, je Crysis 3 na podobné úrovni.

Na závěr už jen připomenu, že i závěrečná část disponuje původním českým překladem, za což si vývojáři zaslouží pochvalu. Multiplayer tu naopak chybí, ale o důvodech, proč tomu asi tak je, jsem se zmiňoval výše.

Zdroj: Crytek

Pro koho je Crysis Remastered Trilogy určeno?

Tato zásadní otázka bude jistě zajímat mnoho z vás. Osobně musím říci, že se Crysis Remastered Trilogy povedlo, a krom několika chyb, které jsou přítomny především v prvním díle, nemohu předělávce nic moc vytknout. Vizuální posun rozhodně poznáte, a ať už jste fanoušci rozlehlejšího světa, nebo naopak máte rádi větší uzavřenost a koridorovější postup, najdete si zde bez pochyb každý to své, jelikož každý díl můžete mimo balíček Crysis Remastered Trilogy zakoupit i samostatně. Pokud jste původní trilogii nehráli a po vydání remasteru jste na Crysis dostali chuť, není potřeba se nad nákupem nijak zvlášť rozhodovat a mohu vám předělávku jednoznačně doporučit. Totéž platí i pro majitele konzolí Playstation 4/5 a Xbox One / Series X a S. Konzolisti ovšem musí počítat s tím, že ovládání je i v Crysis Remastered Trilogy optimalizováno primárně pro počítače s klávesnicí a myší, takže chybí jakékoliv funkce, jež konzole nabízí. Škoda je také absence next gen verze určené přímo pro Playstation 5 a Xbox Series.

Pro hráče, co původní trilogii hráli, je situace o něco složitější. Tam bych osobně asi pár měsíců počkal na nějakou malou slevu, i když ani za plnou cenu s titulem chybu neuděláte a dostane se vám nostalgického zážitku v modernějším a vylepšeném kabátku. Pokud ale na remaster nijak zvlášť nespěcháte, vyplatí se chvíli vyčkat na zmíněnou slevu.

Crysis Remastered Trilogy se bezpochyby povedlo a jde vidět, že remastery starších her nemusí být vždy jen propadák. Vývojáři dokázali z CryEnginu v tomto ohledu vymačkat asi maximum, co mohli, a za jejich práci si Saber Interactive zaslouží klobouk dolů. Škoda jen těch chyb v prvním díle.

• podpora ray tracingu
  • fantasticky vypadající druhý a třetí díl
  • stále dostupná česká lokalizace