Daymare 1998 intro

Daymare: 1998 – oživlá klasika

16. 11. 2021

Jestli jedna hra dokázala vzbudit celosvětový fenomén, inspirovala mnoho filmů a zároveň se k ní vracejí i mladší generace, pak je to bez pochyby Resident Evil. Na popularitě následné série se snažilo svézt mnoho tvůrců, nicméně ne všem se to podařilo v kladném slova smyslu. Inspirací slavnou sérií se netajili ani vývojáři ze studia Invader Studios se svojí hororovou survival hrou Daymare 1998. kterou pak následně vydalo Destructive Creations. To můžete znát například jako autora titulů Ancestors Legacy nebo Hatred.

Daymare 1998 a klasické hororové klišé ze tří pohledů

Stejně jako v drtivé většině hororů, ať už her nebo filmů, začne příběh „nečekanou“ katastrofou. V přísně střežené laboratoři unikne vyvíjená biologická látka, která mění živé lidi v krvelačná monstra. Jak už to tak bývá, vláda nepošle na místo armádu, ale pouze malou skupinu, která má za úkol nejen zjistit, co se stalo, ale i celou situaci ututlat, tedy postarat se, aby nikdo nemohl říci, k čemu tu vlastně došlo.

Hlavní dějová linka je rozdělena mezi tři hlavní postavy. Hru nejprve hrajete za specialistu jednotky H.A.D.E.S., Lieva, který se původně měl postarat o to, aby se virus a případné informace o jeho existenci nedostaly za vrata laboratoře. V průběhu hry však začne o rozkazech pochybovat a nastává otázka, co je vlastně správné udělat pro záchranu lidstva.

Druhou hlavní postavou, za kterou budete hrát, je strážce parku jménem Sam, který trpí psychickými problémy, protože jeho žena se nacházela ve špatnou dobu na špatném místě. Pošramocená psychika a bolest z osudu manželky nakonec způsobí, že se Sam rozhodne vzít spravedlnost do svých rukou.

Třetím hrdinou příběhu je mladý a nadějný pilot Raven, který byl stejně jako Liev vyslán do zamořené laboratoře. Na rozdíl od Lieva je však do celé situace vtažen až poté, co se celá situace vymkne kontrole a nákaza se dostane do ulic přilehlého městečka.

Patrně vás ihned může napadnout otázka, která postava (případně její příběh) je nejlepší a nejpoutavější. Inu, sluší se jednoznačně říci, že každý z těchto lidí, a tedy i příběh z jeho pohledu, má své kouzlo. Každá ze zmíněných epizod dodává celkovému příběhu velmi povedenou úroveň.

Daymare 1998 zoom

Podobnost není náhodná

Co se rozhodně vývojářům povedlo, je krom skvělého „rozdělení“ příběhu mezi tři postavy také poměrně dobře odklonit od se příběhu série Resident Evil – nejedná se tak díky tomu o pouhý klon. Vývojáři totiž v minulosti pracovali na neoficiální předělávce hry Resident Evil 2, díky čemuž  znalí hráči v hratelnosti na první pohled poznají řadu „původních“ mechanismů, které kultovní sérii RE proslavily.

Samotná hratelnost a pohyb jsou na velmi příjemné úrovni, hrajete z pohledu třetí osoby a kamera je umístěna v klasickém oddálení nad ramenem postavy. Po úrovních obíháte s 1–3 zbraněmi (víc se vám do inventáře nevejde) a zapnutou baterkou. Stiskem pravého tlačítka na myši pak klasicky zamíříte, čímž se pohled lehce přiblíží.

Co už je krapet horší, je ovládání inventáře, a nutno zmínit, že to je poněkud přetrvávající problém, který byl dlouhou dobu zmiňován i po vydání hry a byl předmětem mnoha diskusí. Většina hráčů, kteří měli tu čest s Resident Evil 2, si jistě pamatuje práci s inventářem. Inu, zde se opravdu jedná o velmi převzatý aspekt hry.

Zdroj: igdb.com

Práce s inventářem vyžaduje cvik a pevné nervy

Vzhledem k tomu, že hra nabízí i určité survival prvky, musíte s inventářem pracovat velmi často. Po vyvolání inventáře se nepohybujete pomocí myšítka, nýbrž pomocí kláves WASD a následnou interakcí kláves E/F/Q. Tento prvek je nejen na dnešní dobu poněkud zastaralý a po pravdě se ani moc nehodí do konceptu hry, ale také je značně pomalý oproti pohybu a volení myší.

Tento fakt určitým způsobem však vyvažuje již zmíněná nutnost práce s inventářem v rámci zbraní. Vývojáři velmi povedeně zpracovali systém zbraní a kontrolu dostupného střeliva. Na rozdíl od jiných her tak zde nemáte náboje do vašich zbraní na jedné hromadě. Po vystřílení máte dvě možnosti, jednou z nich je otevřít inventář a ručně se vybavit municí – tedy vložit ji do zásobníku ke zbrani, což samozřejmě v rámci ovládání inventáře zabere již zmíněný čas a může to vést ke smrti. Druhá možnost je použít záložní zásobník, jímž nahradíte ten, který jste vyprázdnili. Tento prvkem značně navyšuje obtížnost a také určitou frustraci v kladném slova smyslu, protože určitá část atmosféry je i frustrace, nebo spíše napětí a hra o čas, abyste se nestali pouhou potravou pro nestvůry.

Nicméně to není všechno, co budete ve vašem inventáři provádět. Ve hře se můžete také setkat s oblíbeným a dobře promyšleným systémem kombinování předmětů. Tento systém je opravdu povedený, nicméně je na chlup stejný jako v předloze, tedy jedná se o plně převzatý koncept z Resident Evil. Stejně jako ve zmíněném titulu, i v Daymare 1998 máte možnost propojením dvou specifických nástrojů vytvořit léčivou injekci, sérum zvyšující odolnost nebo posilující bojovou efektivitu. Každou vámi vytvořenou vakcínu můžete navíc ještě vylepšit tím, že nalijete obsah dvou lahviček do jedné nádobky, čímž získáte to nejlepší z obou.

Daymare 1998 inventory

Hádanky, u kterých se zapotíte

Je zde i možnost sbírání různé výstroje, kterou, pokud se vám nehodí, můžete jednoduše přes obchodní terminál vyměnit třeba za munici nebo jiné, vámi v danou chvíli potřebné věci.

Dalším silným aspektem hry jsou jednoznačně hádanky a různé hlavolamy, které musíte řešit, abyste se dostali dál, otevřeli určitou oblast laboratoře, získali potřebné informace atd. Oproti původnímu konceptu hry je tu však nyní možnost hádanky „vypnout“ a hrát bez nich. Tím se samozřejmě připravujete o značnou porci zábavy a také zadostiučinění při jejich zdolání, stejně jako o určité achievementy. Pokud tedy tuto možnost zvolíte, stačí přijít k určitému terminálu, hádanka bude již vyřešena a vám bude stačit jen pouhá interakce. Tato volba byla přidána do hry dodatečně, a to po ohlasech, že některé puzzly jsou moc těžké a odebírají pozornost od příběhu a hry samotné. Je tedy na uvážení každého hráče, jak moc chce při hraní namáhat krom svých smyslů také hlavu.

Zdroj: igdb.com

Touha po mase je přirozená

Přišla řada na umělou inteligenci, tedy AI, která ovládá nestvůry. AI v Daymare 1998 pracuje na trochu jiných principech. Dokud „nenarušíte“ určitou zónu nebo přímo z dálky nezačnete střílet na jednotlivá monstra, nebudou si vás všímat (pokud nebudete moc blízko nebo nepřejdete přes určený bod). Jakmile však nahodíte generátor a spustíte elektřinu, kolem vás se najednou začnou vynořovat a vylézat celkem agresivní potvory, co touží po vašem mase. Nejedná se ovšem o armádu taktizujících elitních zabijáků, jejich jediný cíl je dostat se k vám a rozsápat vás.

Zde se lehce dostáváme k hororové atmosféře hry. Nejenže má opravdu povedené hororové ladění podporované různými efekty, ale i již zmínění nepřátelé dokáží velmi efektivně číhat na vhodnou příležitost, aby vás mohli překvapit. Stačí například projít kolem potemnělého rohu, najednou uslyšíte pohyb skleněné lahve na zemi a zpoza temna se vynoří pěkně nasupená potvora. Pokud se přihodí, že se vám jeden z těchto štastlivců dostane až na tělo, máte ještě šanci se jej snažit ze sebe setřást, nicméně bez zranění neodejdete. O to větší výzvou pak je, když se dostanete do obklíčení těchto zombie, zde je už opravdu velké riziko úmrtí.

Během hraní se setkáte s rozdílnou škálou nestvůr, mutantů a různých zombie, které se liší silou útoků, odolností nebo rychlostí. Někdy potkáte namísto nestvůr, které se vás snaží dostat na blízko, i nestvůry, které po vás budou plivat kyselinu.

Zdroj: igdb.com

Grafika a ozvučení

Graficky je Daymare 1998 na poměrně slušné úrovni po herní stránce, po stránce různých cutscén a obličejů hlavních protagonistů už je to s ohledem na dnešní dobu spíše chabý průměr. Celkový pohyb postav je spíše strnulý a o nějakém hlubším výrazu nemůže být ani řeč.

Po zvukové stránce je hra povedená a nabízí mnoho hutných okamžiků s perfektní hororovou atmosférou. Také psychické problémy jednoho z protagonistů jsou velmi povedené a různé halucinace se skvěle kloubí s reálným světem a naopak.

Hra má příjemný soundtrack, na kterém se podílel Alessandro Galdieri a který si jistě mnoho milovníku žánru oblíbí.

Hru můžete sledovat zde.

Daymare 1998 je povedená hororová hra, která dokáže zaujmout zejména svým vyprávěním příběhu rozděleným mezi tři hlavní protagonisty. Příběh a hororová atmosféra dokáží zaujmout a spolu s povedenými zvukovými efekty a soundtrackem tvoří opravdu dobrou kombinaci zábavy s nutností přemýšlení, a to i díky náročnějším hádankám. Jedná se tak o dobrou hororovou hru, i když má bohužel některé grafické nedokonalosti, které ji na dnešní dobu sráží dolů, a poměrně neohrabanou správu inventáře.

• příběh
  • hádanky
  • hutná hororová atmosféra