Fanoušci Days Gone dlouho volali po pokračování své oblíbené hry, kterou si nakonec koupilo celkem dost lidí. Problém byl v tom, že až s velkým časovým odstupem od launche. Tedy v době, kdy už se neprodávala za plnou cenu. Vlastně se není čemu divit. Pamatuji si, že když Days Gone vyšel, měl problémy se snímkovou frekvencí a celkově nebyl moc odladěný (vlastně byl narvaný chybami). Patche opravující chyby a optimalizaci postupně přišly, stejně jako první slevy, nástup PlayStationu 5 a v neposlední řadě bazarový prodej, kde krabičky postupně ztrácely hodnotu. Days Gone prostě nebyl velký úspěch a Sony se do pokračování moc nechtělo. Volání fanoušků ale neustávalo, a tak se stalo, že dostali remaster jednoduše nazvaný Days Gone Remastered.
Upgrade z Unreal Enginu 4 na zmodernizovaný Unreal Engine 4, pár nových obtížností, nový herní režim a tradá! Souboje s hordami byly hodně populární a vděčné hlavně pro streamery. Proto není divu, že nový režim se na souboje s hordami specializuje. Kdybych ale byl člověk, který má v původním Days Gone nahráno stovku hodin a posbírané trofeje, nechal by mě remaster chladným. Já jsem ale nový hráč, velký fanoušek PlayStation exkluzivit a Days Gone jsem si chtěl vždycky zahrát. Remaster je dokonalá příležitost zahrát si původní hru v lepší grafice, v šedesáti snímcích za sekundu a s dokonale odladěným kódem. Dobře, na dosažení té dokonalé odladěnosti bude hra ještě pár patchů potřebovat.
Depresivní apokalypsa na každém kroku
Na začátku se o příběhu mnoho nedozvíte. Jen to, že je všechno v kopru. Něco se stalo a většina lidstva buď vymřela nebo se proměnila v primitivní krvelačné mutanty - takzvané freakery. Označit je jako zombie není na místě, protože jsou živí a musí shánět potravu. Nejvíc ze všeho asi připomínají nakažené z filmu 28 dní poté. Jen málo lidí je odolných proti děsivému viru a ti se ve snaze udržet se naživu sjednocují tváří v tvář záhubě. Boj o přežití je znatelný na každém kroku. Když přeživší překonají nástrahy divočiny, stále jim hrozí zotročení v některém z pracovních táborů. Moc jiných možností nemají. Pokud hledáte jakoukoliv romantiku ve světě Days Gone, jděte o dům dál. Tady ji nenajdete.
Náš motorkářský hrdina Deacon St. John nic o původu pandemie neví. Jen se snaží přežít a se svým drsňáckým kamarádem Boozerem se nechávají najímat různými tábory na všemožné práce, na které si jiní netroufnou. Díky tomu mohou postupně odhalit pozadí celého příběhu. Nutno říct, že pěkně napsaného a poutavého příběhu. Nitky se rozplétají jen pomalu a hra toho na vás nikdy nevybalí dost, aby hrozila ztráta motivace k dalšímu postupu. Pokud máte dostatek času. Days Gone je opravdu hodně pomalá hra.
Zdroj: PlayStation Publishing
Bez motorky ani ránu v ryzím otevřeném světě
Days Gone obsahuje velkou mapu ve které si bez motorky ani neškrtnete. Velké vzdálenosti mezi úkoly jsou plné freakerů, divé zvěře, sektářů a banditů. Rychlé cestování i ukládání je navázané na motorku, takže ta se stane vaší nejlepší kamarádkou. Zároveň je ale hlasitá a přitahuje nechtěnou pozornost. K jejímu provozu musíte neustále shánět benzín. Často s nutností prohledávat zamořené oblasti. Osobně jsem rezignoval na nějaké velké plánování a jen přijímal další úkoly. Cestou k nim se skoro vždycky přihodila nějaká událost navíc a já takto prohledával mapu. Jako bezstarostný motorkář, který nikdy neví, kam ho mašina zaveze.
Počet možných aktivit je v Days Gone tak akorát. Můžete zničit tábory vražedných tuláků nebo sektářských ripperů. Můžete zničit hnízda nebo rovnou celé hordy freakerů , objevovat vědecké stanice, zachraňovat přeživší, stopovat náhodné události, sbírat byliny, lovit, jezdit na motorce kamkoliv po mapě a tak dále. Prostě všechny takové ty fajn věci, které otevřený svět může nabídnout. Nebezpečí může přijít odkudkoliv a v přírodě je dobré mít se na pozoru a sledovat denní cyklus. Po setmění vylézají freakeři na lov a v tu dobu je lepší být v táboře. Pro správný pocit nejistoty doporučuji nastavit si těžší obtížnost. Budete pak mít mnohem intenzivnější pocit, že hrajete survivalovou hru a atmosféra bude ještě tíživější.
Zdroj: PlayStation Publishing
Vylepšená grafika, žádný ray tracing a skvělé ozvučení
Hlavní devízou remasteru by mohla být grafika, ale není to tak úplně pravda. Jak jsem zmiňoval, je zpracována ve zmodernizovaném Unreal Engine 4, což znamená osvědčenou záruku kvality, ale žádný velký rozdíl v porovnání s originálem. Pokud pominu PC verzi, Days Gone Remastered je optimalizován hlavně pro PS5 Pro, kde si ho s dobrou televizí můžete zahrát ve vysokém rozlišení v šedesáti snímcích za sekundu. Naše televize zvládne maximální rozlišení 1440p a díky tomu jsem mohl hru rozehrát v performance režimu na původní PS5 bez kompromisů. Autoři slibují zachování stejných detailů, ať hrajete na čemkoliv. Rozdíly dělá jen použité rozlišení. Pokud máte PS5 Pro, můžete si 60 fps dovolit v rozlišení 1800p. Ray tracing remaster nepodporuje. Na PS5 Pro si ale můžete pomoci k lepším výsledkům použitím PSSR v enhanced režimu.
Vylepšeno je osvětlení, stíny, dohled, efekty, ale obecně jsou to spíš kosmetické věci, které já osobně k životu tolik nepotřebuji. Od grafiky jsem možná čekal trochu více. Přeci jenom už nějakou dobu existuje Unreal Engine 5 a je s čím porovnávat. Na PS storu stojí hra 1200 korun. Šetřivějšího člověka by mohlo napadnout sehnat si v bazaru původní krabičkovou PS4 verzi za pár stovek a vylepšit si ji za dvě stovky updatem. Hudbě ani ostatním zvukům není co vytknout. Skvěle podbarvují strašidelnou noční atmosféru a pocit osamění ve dne. Je dobré poslouchat, neboť zvuky okolí předznamenávají přepadení. Rachot motoru ale nepřehluší. Ozvučení je jeden z nejdůležitějších aspektů hry, skvěle podporuje napětí a vývojáři na něm odvedli skvělou práci.
Zdroj: PlayStation Publishing
Hratelnost, která vytváří závislost
Základní charakteristika Days Gone je návyková hratelnost. Je velký, je dlouhý, je v něm pořád co odhalovat a příběh plyne pomalu. Je to přesně takový ten typ her, u něhož si řeknu: „Ještě jeden úkol a jdu spát‘‘. To už jsou ale dvě hodiny po půlnoci, herní počítadlo ukazuje nesmyslný počet hodin a já s rudýma očima zjišťuji, co jsem za celý den zanedbal, co jsem všechno neudělal a že za pět hodin vstávám do práce. Radši si už znovu nedám předsevzetí, že tohle bude určitě můj poslední open world, protože ho určitě někdy v budoucnu poruším.
Days Gone Remastered se hraje skvěle a nabízí úžasnou variabilitu jak hrou procházet. Je libo se vším prostřílet na blízko brokovnicí, na dálku odstřelovačkou nebo zvolit stealth řešení s chladnými zbraněmi? Všechno funguje na jedničku. Stačí se řídit aktuální náladou nebo schopností rychle a přesně mířit pomocí gamepadu. Příběhové úkoly jsou plné honiček na motorce a já po mnoha hodinách hraní nepociťuji stereotyp. Zato radost z objevování nových území je pořád stejně uspokojující. Zdejší prostředí amerického Oregonu totiž vůbec nevypadá genericky, nýbrž působí autenticky, je krásné a zapamatovatelné.
Zdroj: PlayStation Publishing
Pár nedokonalostí se určitě najde
Days Gone Remastered samozřejmě není bez chyb. Občas se najde chyba v oblasti grafiky, kdy hlavní postava či motorka propadne nějakou texturou. Rozporuplné je zvláštní střídání dne a noci. Jako kdyby noc trvala věčnost. Mnohem déle než den, který rychle uteče. Celkově bych potřeboval větší kontrolu nad spánkem. Deacon se probouzí vždy ráno nebo na začátku noci. Menu se ovládá dotykovým panelem na ovladači, který je až moc citlivý. Stačí centimetr nad ním projet prstem a menu se otevře. Bojuji s tím celou dobu. Není nic příjemného, když se ve vypjatých situacích pořád otevírá menu. Vůbec by neškodilo, kdyby se případný budoucí patch zaměřil mimo jiné na tento problém a alespoň umožnil nastavit citlivost.
Jinak je Days Gone naprosto pohlcující. Úkolů je hodně a s každým je spojený nějaký příběh. Vyzobávání desítek otazníků se nekoná. Mapou vás skrz na skrz provede mnoho úkolů, na kterých si scenáristé dali záležet a skoro každý obsahuje pár cutscén. Podle mě je Days Gone nedoceněný a nedivím se fanouškům, že chtějí pokračování. Chci ho taky.
Days Gone má propracovaný otevřený svět, super atmosféru, skvělý příběh a dlouhou hrací dobu. Pro nové hráče je remaster nejlepší volbou, jak se ponořit do zdejšího pohlcuzjícího a pochmurného světa. Pro hráče, co už titul mají dohraný, bude remaster asi zbytečný. Trochu vylepšená grafika, jeden herní mód navíc, pár nových obtížností a několik kosmetických změn hru nevylepší natolik, aby bylo potřeba ji znovu kupovat. V případě, že starou verzi pořád vlastníte, je na zvážení, jestli update za cca dvě stovky za to stojí. Já jsem nezatížený nový hráč a podle toho hru hodnotím. Rozhodně moc nesouzním s naší recenzí na původní Days Gone.