Dead by Daylight – mám to na háku

Sdílet
Sdílet
Sdílet
Zdroj: igdb.com
Anebo smrt má na háku mě? To všechno v Dead by Daylight záleží na vaší schopnosti zdrhnout před masovým vrahem, jehož cílem je poslat vás do věčných lovišť. Nějak takto bychom shrnuli hru od vývojářského studia Behaviour Interactive do jedné věty. Studio nestojí jen za touto multiplayerovkou, ale i např. za další hororovou hrou – Disney Games Princess. Tak, úvodní trapný vtip bychom měli za sebou a teď už nám jen zbývá pořádně rozpitvat Dead by Daylight v naší recenzi.

O čem je vlastně ta hororovka?

Koncept je poměrně jednoduchý, jde o multiplayerovou hru pro 4 + 1 hráčů. Čtyři hráči jsou takzvaní přeživší, jejichž úkolem je utéct před posledním hráčem – vrahem. Hned na úvod se tak hra dělí na dva oddělené bloky. V prvním, kde hrajete za jednoho ze čtyř přeživších, je vaším úkolem opravit pět ze sedmi generátorů na mapě. Po jejich opravě vám stačí už jen otevřít jednu ze dvou bran, které dostávají šťávu z generátorů, a utéct. Docela jednoduché, pokud by ve hře nebyl pátý hráč (z druhého bloku), který lační po tom, nakrmit entitu jeho pravidelnou dávkou lidských duší. Vrah tedy nahání přeživší a snaží se je zabít dřív, než otevřou bránu a utečou pryč. Souboj mezi přeživším a vrahem je poměrně jednoduchý, vrah je o něco rychlejší běžec než přeživší, a tak vždy pomalu dožene svoji oběť. Jakmile je konečně dostatečně blízko, zasadí jí úder, který vraha na moment zpomalí a přeživšímu dá na chvilku náskok, aby se koloběh mohl opakovat. Po zasazení druhého úderu přeživší padá k zemi a vrah ho zdvihá a odnáší k háku. Z toho ho efektivně (ale často i neefektivně) mohou svěsit spoluhráči. Na háku můžete viset dvakrát a během třetího zavěšení umíráte, přičemž hra pro vás končí. Jako přeživší můžete používat lokality, které vraha zpomalují, jako jsou například okna nebo palety, které máte možnost na vraha shodit. Načrtli jsme vám kostru souboje mezi vrahem a přeživšími, pojďme si ale oba bloky postav rozebrat podrobněji.

Utíkáš, utíkám, utíkáme

Během hraní za přeživšího hrajete týmový multiplayer, zde je potřeba to hned jasně na úvod zvýraznit. Neměli byste tedy ve hře hrát sólo a skrývat se za každý strom, ale snažit se vašim spoluhráčům pomáhat co nejvíc. Vrah je rozhodně silný, ale určitě ne silnější než sehraná parta přeživších. V rámci spolupráce si navzájem přeživší dávají heal, blokují vraha, kryjí se vlastním tělem a společně opravují rychleji generátory… Možností je mnoho, avšak kreativity, respektive ochoty hráčů pomoct, často méně. Hněv na spoluhráče je tedy častý a samozřejmě existují i situace, kdy můžete i vy něco pořádně pokazit. Tehdy se tváříte jako správní politici, kteří nikdy nic nezkazili. Při hraní za přeživšího máte na úvod možnost hrát za čtyři postavy a později si můžete dokoupit za reálnou nebo herní měnu další přeživší. Každý z nich má svoje unikátní perky – specifické schopnosti, které mu pomáhají ve hře. Zároveň si můžete do ruky vzít klíč, mapu, toolbox, lékárničku, anebo baterku, které vám taktéž pomáhají v souboji s vrahem. V konečné možnosti kombinujete čtyři perky, které se vám postupně odemykají vylepšením každé postavy. Speciální možností úniku na mapě je hatch – poklop, který se odemyká jako zadní vrátka pro přeživšího, pokud zůstane na mapě sám vůči vrahovi.

Toužím po tvé krvi

Víme, tento nadpis zní trochu jako z bollywoodské reklamy na tampóny, ale k postavě vraha tento popis sedí perfektně. Podobně jako u přeživších má vrah dostupné čtyři perky a jednu speciální superschopnost. Cílem vraha je zabít všechny čtyři přeživší a styl jeho hry je přímo úměrný schopnostem. Abyste dosáhli co největšího počtu bodů, musíte jako vrah chytat přeživší, ničit generátory, poranit všechny živé a v konečném důsledku zabránit přeživším, aby utekli. I tady existuje neblahý způsob hraní, což je klasický camping či tzv. tunneling, nejhorší kombinace tohoto stylu hraní vraha. Camping funguje klasicky, vrah vás pověsí a kouká se vám do tváře, přičemž kralovsky ***** hru. Druhý způsob navazuje na ten první, kdy vrah svojí neschopností honí jen jednoho z přeživších, kterého užene k smrti. Tunelovaný hráč si absolutně nezahraje a vrah v podstatě nevyhraje, jelikož zbylí tři přeživší mají dostatek času opravit všechny generátory potřebné k úniku. V konečném důsledku si tak nezahraje nikdo a hra ztrácí smysl.

Dead by… vůbec není dead

Tato hororovka se těší obrovské popularitě a hraji ji desítky tisíc hráčů. Není se čemu divit, protože vývojáři se jí věnují, a i přes všechny nedostatky a opravdu těžkou balancovatelnost má Dead by Daylight skvělou hororovou atmosféru, která možná nováčkům způsobuje i zlé sny. Když už jsem načal jeden z nedostatků hry, je potřeba přidat i další: hra se z vás snaží dostat peníze. Není to sice styl €A, avšak nechybí zde Battle pass, množství skinů, a každý přibližně půlrok přibudou nové postavy s novými perky, které si můžete koupit. Každý hráč má jiné schopnosti a zakoupitelné postavy mají schopnosti přece jen atraktivnější a možná i lepší než ty základní. Při vyhledávání zápasů je potřeba počítat s několikaminutovým zdržením. Co mám vypozorované, dopoledne je obvykle snadné najít hru za přeživšího a odpoledne zase za vraha. Hlavním důvodem je podle mě to, že hraní s partou je logicky frekventovanější v odpoledních a večerních hodinách – proto takové časové rozložení.

Vypadá komplikovaně, ale je úplně primitivní

Přesně tak se titul tváří, ale chce to jen pár her a člověk se do toho postupem času dostane. Proto jsem se rozhodl pro nováčky vypsat nějaké vysvětlivky, které jim ulehčí vstoupit do světa Dead by Daylight. Systém perků u přeživších funguje tak, že musíte dosáhnout 30. úrovně postavy a tím se vám odemknou tzv. teachable perky. Při jejich získání jsou perky z postavy získatelné i pro ostatní postavy, které už je jen potřeba aktivovat na Bloodwebu. Vyjma perků (nejhranější: Defensive Strike, Borrowed Time, Selfcare, Dead Hard) se u přeživších vyskytují další pomůcky, které pomáhají v boji proti vrahovi. Baterkou můžete oslepit vraha, toolboxem mu shodit hák, mapou rychleji najít generátory a klíčem si odemknout zavřený hatch a utéct. Schopnosti těchto pomůcek silně ovlivňují tzv. add-ons, které speciálně vylepšují každou z nich. Všechny tyto pomůcky můžete získat na Bloodwebu nebo ve skrytých truhlách. U vraha funguje zrcadlový systém s perky (nejhranější: Nurse Calling, Hex: N.O.E.D., Barbecue and Chilli, Hex: Ruin), výjimkou jsou pomůcky, které nahrazuje specifická vrahova superschopnost. Vrah má na své mapě základnu, kde se nacházejí čtyři háky, a odtud je náročnější utéct.

Atmosféra

Atmosféru jsem již zmiňoval, ta je ve hře vynikající. Dík za ni patří zvukovému pozadí i grafickému vykreslení postav, které se snaží být co nejstrašidelnější. Někteří vrahové jsou velice tiší, a proto vám po kvalitním jumpscaru občas vyskočí srdce až do čtvrtého patra. Dalším plusem je převádění populárních hororových postav a jejich obětí z kultovních filmů, seriálů a her. Nechybí zde Nemesis ze série Resident Evil, Kat ze Silent Hillu nebo Demogorgon a Steve Harrington ze Stranger Things… Nejen postavy, ale i mapy přidávají strašidelné atmosféře. Najdeme tu například městečko Springwood spojené se známou hororovou postavou Freddyho Kruegera či mapu Lampkin Lane z další filmové kultovky: Halloween. Není tedy divu, že občas zatrne i staršímu a zkušenějšímu hráči. Množství věcí zde nebylo vysvětleno, jelikož hra je komplexnější, ale přitom jednoduchá. Všechno se dá postupně naučit a zde je vypsán jenom základ.
GP uvozovky

Dead by Daylight je hororová multiplayerová (4+1) hide and seek hra s perfektní atmosférou, kterou hraje obrovské množství lidí, a svoji popularitu si právem zaslouží. Můžete ji najít na mnoho herních platformách a hrát crossplayově s přáteli za přeživší nebo samostatně za vraha. Menším minusem je horší vyváženost, na které ale vývojáři pilně pracují, a také to časté vytahování peněženky kvůli novým, poměrně drahým DLC. V konečném důsledku jde o originální AAA titul, který vám způsobí nervové šoky, a my jej vřele doporučujeme.

Klady

atmosféra
originálnost
propracovanost
grafické zpracování
starání se o hru
přidávání různých eventů
množství achievementů
neustálá práce vývojářů

Zápory

bugy
špatná vyváženost
drahá, malá DLC
toxicita hráčů
0

Doporučujeme

Sdílet na Facebooku
Sdílet na Twitteru
Sdílet na LinkedIn