Death Roads intro

Death Roads: Tournament – ovládněte silnici

30. 12. 2023

Každý z nás patrně někdy viděl film či četl knihu o postapokalyptické či dystopické budoucnosti. V ní svět, jak jej známe dnes, již skončil, existují země nikoho a svět řídí různé válčící gangy, které mezi sebou soupeří na silnicích v po zuby vyzbrojených rychlých automobilech. Auta, která brázdí silnice, na sobě mají připevněné kulomety a ostny, jejich řidiči se snaží vybojovat si slávu, peníze a respekt. Death Roads: Tournament vás vezme na divoké závody plné střelby, výbuchů a pekelné jízdy drsným prostředím v deckbuildingové rogue-lite hře inspirované deskovkou Death Roads: All Stars

Mad Max a jeho svět

Jak jsem zmínil v úvodu, Death Roads: Tournament vychází z deskové deckbuildingové hry Death Roads: All Stars. Zasazení hry by nejlépe odpovídalo univerzu Mad Maxe, tedy postapokalyptickému světu, kde přežije jen ten nejsilnější. Death Roads: Tournament si jako premisu bere závod v zmíněném světě od pobřeží k pobřeží. Příběh samotný se dá rozdělit do dvou samostatných kapitol, ke kterým se ještě dostanu.

Po určité události, která byla příčinou úpadku do postapokalyptického světa, se lidi změnili. Obyvatelé Pustiny začali před nějakou dobou jezdit ve svých vlastních přestavěných autech a v rámci ovládnutí území spolu v těchto vyzbrojených autech bojují na život a na smrt. Dokonce probíhá i turnaj s příhodným názvem Death Roads: Tournament. A nyní se dostáváme zpět k příběhu a zmíněným kapitolám. Máte možnost vybrat si prolog, který byl v předběžném přístupu a je úvodem do světa Death Roads. V prologu se setkáte s Maggie, starou, závody ošlehanou ženou, která vám sdělí víc o tamním světě a také o své cestě a následném vítězství v prvním ročníku Death Roads: Tournament, který se konal „již“ v roce 2066. Vítězové turnaje mají slíbený vstup do posledního soběstačného města, do Ráje. Stařenka vám však také sdělí, že celý závod je zmanipulovaný a jedná se o špinavou hru, kde vládnou peníze a samotné vítězství vám k ničemu nebude. K tomu, abyste se dostali do Ráje, potřebujete víc než jen vyhrát, musíte získat respekt. Prolog je také jakýmsi tutoriálem, ve kterém se naučíte všechno podstatné.

Hurá na vlastní Death Roads: Tournament

Nová hra pak začíná s postavou Zeda „The Dude“ Murdocka, syna legendární Maggie (zmíněná stařenka), která vyhrála první a prý nejbrutálnější Death Roads: Tournament. Jedná se o rogue-lite titul, takže každá vaše cesta a případný neúspěch s sebou nese určité ovoce v podobě zkušeností a odemykání dalších funkcí a vybavení, ať už u postav, nebo automobilů. Postavy a automobily včetně vybavení si budete moci postupně otevřít a plně okusit veškerý dostupný arzenál včetně plamenometů, raket a turbo boostu. Na výběr budete mít bytelné, ale neohrabané vozy i rychlé stroje vybavené pouze lehkými kulomety.

Každá postava má své vlastnosti a startovní balíček karet. Driver karty jsou přímo karty řidiče, zatímco bojové karty a karty podpůrné se už odvíjí od toho, jaké máte auto a hlavně čím máte svého plechového miláčka vybaveného.

Při startu si zvolíte startovací pozici, tedy začátek, odkud budete vyrážet po mapě Spojených států. Na své nelineární cestě se postupně utkáte v silničních bitvách s běžnými protivníky, i těžkými bossy s luxusními a tvrdě vyzbrojenými automobily. Kromě toho vás čekají také zastávky na vrakovištích, garáže, opravárenské stanice i náhodné události.

Na konci každé vítězné bitvy získáte odměnu v podobě dílů na výběr, šrotu a herní měny. Šrot lze použít k nákupu dílů a opravě vozu. Ty poté můžete zužitkovat v garážích či opravných stanicích. Nahodilé události na cestách jsou označovány otazníkem. Někdy se může jednat jen o další nebezpečné střetnutí, jindy můžete po cestě nalézt něco užitečného, případně na vás čeká událost, kde se musíte rozhodnout, jak se zachováte. Někdy to může mít následky v podobě utrženého poškození na vašem voze nebo třeba i zisku šrotu.

Pokud nějakou bitvu prohrajete, a tedy jste zabiti (zničí vám auto), v duchu rogue-lite hra končí a můžete začít znova. Postupně tak zvyšujete úroveň postav a odemykáte nová auta (včetně vybavení), která můžete použít při novém průchodu.

Ach, ta náhoda a karty

Obtížnost hry se plynule zvyšuje, od jednoduchých soubojů přecházíte po poměrně obtížné bitvy, kdy už se opravdu zapotíte a musíte dobře taktizovat a myslet dopředu. To přichází zhruba v poslední třetině vaší cesty.

Hratelnost je poměrně chytlavá, jednoduchá a rozhraní velmi intuitivní. Z pohledu z boku, tedy ve stylu klasických izometrických plošinovek, před sebou máte vaše auto (spolu s ostatními nepřátelskými vozy) a uživatelské rozhraní, kde máte na výběr z karet a předáváte tah soupeři, tedy AI. Rozhraní, kde jedete, tvoří široká mřížka, která představuje silnici s několika jízdními pruhy. Po nich se vy a vaši soupeři pohybujete a snažíte se jeden druhého vyřadit. Jízdní pruhy nejsou vždy krásný hladký asfalt, ale povrch se mění a ovlivňuje i jízdní vlastnosti, tedy vaši kontrolu nad vozem. Na soupeře útočíte stejně jako při hraní jakékoliv jiné základní karetní hry: dobíráním/používáním karet.

I když je hra poměrně chytlavá, zábavná a kupodivu nepůsobí strhaným dojmem, prvek náhody, který zde představuje los karet, může působit nepředvídatelný a následně frustrující pocit. Stejně jako u každé deskové deckbuildingové hry, váš osud závisí na losování karet a tvoření balíčku. Když vypotřebujete nejlepší karty hned ze začátku, musíte počkat nějakou dobu, než se vám opět dostanou pod ruku. Bitvy jsou rozděleny na jednotlivé tahy. V každém tahu máte k ruce 6 hlavních karet a 3 karty řidiče. Po 5–6 akcích vaše kolo končí a předáváte tah.

Jedná se tak o zaběhnutý systém, který v rámci deckbuildingových her může po čase působit trochu monotónně. Není toho zas tolik, z čeho byste mohli svůj balíček sestavit, ačkoliv máte možnost vylepšit auto a tím získat i nějaké nové karty. Ty se týkají hlavně jízdních vlastností a bonusových karet, které vám třeba zlepší manévry o více políček. Je však třeba mít na paměti, že se vychází z deskové karetní hry, a tudíž se dostanete do spirály, kdy se budete stále snažit vylepšovat své vozidlo a prokousávat se k vytouženému cíli.

Vizuál postapokalyptické budoucnosti je líbivý

Při pohledu na vizuální stránku hry je taktéž nutné brát v potaz, že se vychází z deskové hry s pohyblivými částmi, což u deckbuildingových her není nic neobvyklého. Silnice a prostředí jsou pohyblivé, stejně jako jízda auty, což dodává závodu fajn atmosféru. Animovaná grafika krásně doprovází pocit z akční karetní hry, animace výbuchů, střelby i cutscény působí dobře a skvěle do herního konceptu zapadají. Bohužel i při této krásné jednoduchosti dostanete pocit, že tomu přece jen něco málo chybí, jako byste jedli dobré jídlo, ale nevěděli, zda ještě trochu okořenit, nebo jen přidat sůl. V tomto smyslu je solí absence nějakých speciálních efektů, které by celé akci daly ještě větší grády.

Audio stránka vystihuje atmosféru z 80.–90. let, tedy doby, kdy vznikal Šílený Max a jiné podobně koncipované filmy. Není to rozhodně na škodu a spolu s výbuchy, střelbou i různými manévry vašeho vozu se jedná o fajn provedení.

Death Roads: Tournament je povedená deckbuildingová rogue-lite akční závodní hra, která vychází z deskovky Death Roads: All Stars a jejíž mechanismy jsou elegantně přeneseny na monitory. Herní svět, který by jako z oka vypadl univerzu Mad Maxe, dává hře šťávu a skvělá hratelnost vás spolu s konceptem hry dokáže zabavit na dlouhé hodiny. Souboje v podání akčních střetů vyzbrojených aut mají své kouzlo a v určitých fázích vás nutí i taktizovat a plánovat dopředu ve snaze promyslet si, kterou bojovou kartu na kterého protivníka použijete. Frustraci nicméně může navodit, stejně jako u jiných deckbuildingových karetních her, faktor náhody, když jste přenecháni osudu a doufáte, že dostanete zrovna tu kartu, kterou potřebujete.

• postapokalyptický dieselpunkový svět ve stylu Mad Maxe
  • aktivní přístup vývojářů a stálé přidávání obsahu
  • návyková hratelnost