Hororové hry vás obvykle staví do role obětí – zranitelných protagonistů, kteří se snaží přežít v nemilosrdném světě plném děsivých stvoření a nevysvětlitelných jevů. Co kdyby se ale role obrátily? Co kdybyste se stali samotnou entitou, která terorizuje ostatní? Přesně takový unikátní a zvráceně lákavý koncept nabízí titul Deck of Haunts od studia Mantis. Jedná se o strategickou karetní hru, kde se zhostíte neobvyklé role – stanete se malevolentním, prokletým domem. Jeho jediným cílem je šířit strach, lákat nic netušící lidi do svých útrob a vysávat z nich esenci, aby rostl a sílil. Připravte se vstoupit do světa, kde jste architekty hrůzy, režisérem šílenství a samotným dechem zlověstného sídla.
Vítejte ve vašem novém domově nočních můr
Deck of Haunts zvedá závoj nad zažitými konvencemi a zve vás k prožití hororu z opačné strany mince. Nejde o to přežít, ale o to terorizovat. Nejde o to utéct, ale o to uvěznit. Představte si, že zdi šeptají, stíny se pohybují samy od sebe a samotný vzduch je prodchnut strachem. Právě do takové role vás Deck of Haunts vtáhne. Jako zlověstný Dům duchů je vaším posláním omotat si kolem prstu odvážné průzkumníky, pohrávat si s jejich nejhlubšími obavami a vysávat jejich životní esenci, abyste rozšířili svůj temný vliv. Zní to lákavě? Pak se pojďme společně podívat, co tato neotřelá strategická perla nabízí.
Zdroj: Mantis
Zrození zla a touha po esenci
Deck of Haunts na první pohled nenabízí epický příběh s klasickým hrdinou a padouchem. Jeho narativ je mnohem přímočařejší a vychází přímo z jeho unikátního konceptu: vy jste padouch. Vy jste zlověstná entita, která obývá a ovládá starobylé sídlo. Dům není jen budovou, je to živoucí, dýchající organismus zla, a vy jste jeho myslí a jeho srdcem.
Vaše motivace je vcelku prostá, ale temná. Musíte sbírat esenci ze svých obětí. Tato esence není jen bodem na ukazateli, je to palivo, které živí vaši moc. Čím více esence se vám podaří získat, tím silnější se stanete, tím více hrůz se můžete naučit a tím rozlehlejší a děsivější se vaše sídlo stane. Titul přináší progresivní spirálu. S rostoucí infamií přitahujete stále odvážnější a nebezpečnější cíle, od obyčejných zvědavců, přes místní strážce zákona, až po kněze, kteří se vás snaží očistit. Tento systém funguje jako přirozený systém obtížnosti a odměn, nutící dům neustále inovovat své metody teroru.
Je zde také náznak hrozby v podobě zedníků, kteří přicházejí zastavit vaši vládu teroru. Zdá se, že nejste ve svém řádění úplně beztrestní a dříve či později se objeví síly, které se vás pokusí zničit. To dodává hře další rozměr.
Zdroj: Mantis
Architektura teroru a karetní symfonie strachu
Jádrem Deck of Haunts je rozdělená hratelnost, která se dělí na denní fázi plánování a noční fázi exekuce. Tento cyklus tvoří dynamický základ, který vás neustále nutí přemýšlet a adaptovat se.
Denní fáze - Stavba a design děsivého bludiště
Během dne se stáváte architektem zla. Vaším úkolem je pečlivě navrhnout labyrintické uspořádání svého sídla. Titul zdůrazňuje strategické umístění místností, které slouží k ochraně vaší klíčové takzvané Srdeční místnosti – jádra vaší zlovolné moci. Jednotlivé místnosti mají svůj účel a jedinečné vlastnosti, které mohou synergicky působit s jinými, aby vytvořily dokonalou past. Budování bludiště plného pastí, strašidel a unikátních zvratů je zásadní. Cílem není jen fyzicky zabránit obětem v útěku, ale především je dezorientovat, vyprovokovat klaustrofobii a připravit je na psychologický teror, který přijde. Tato fáze vyžaduje prostorové uvažování a předvídavost, neboť dobře navržené sídlo je základem úspěšného lovu.
Zdroj: Mantis
Noční fáze - lov a manipulace mysli skrze karty
Jakmile padne noc, vaše monstrum ožije. Do vašeho sídla vstupují nic netušící průzkumníci a vy si začínáte hrát s jejich myslí. Zde vstupuje do hry klíčový karetní systém. Využíváte svůj balík děsivých karet k vyvolávání duchů, posouvání chodeb, spouštění skřípajících podlah nebo rozpoutávání mrazivých hororů. Titul zdůrazňuje, že karty lze hrát přímo na lidi, ale také v různých místnostech, což otevírá široké možnosti pro různé kombinace a taktiky.
Cílem je budovat napětí a pomalu dohánět své hosty k šílenství. Každá zahraná karta a strašidelná událost přispívá k poklesu jejich příčetnosti. Jakmile jejich strach dosáhne kritické úrovně, je vaším úkolem použít ty správné strašidelné prvky, aby se dostali na pokraj šílenství. Otázka, zda je necháte uniknout, naznačuje, že máte kontrolu nad jejich osudem. Někdy se může zdát strategicky výhodnější nechat někoho uniknout s hrůzným příběhem, který přiláká další oběti. Jindy musíte nutně vysát esenci do poslední kapky.
Esence, kterou získáte, slouží jako hlavní zdroj pro růst vašeho sídla. Můžete ji použít k odemykání nových místností (s potenciálně unikátními schopnostmi), rozšiřování svých strašidelných schopností a přitahování nebezpečnějších a odměňujících cílů. Tento cyklus – stavba, strašení, sklizeň esence a expanze, tvoří návykové jádro hry, které vás pohání vpřed a neustále vám dává nové možnosti, jak zdokonalit své umění teroru.
Zdroj: Mantis
Atmosféra, která láká do temnoty
Vizuální styl titulu má temnou, gotickou a klaustrofobickou atmosféru. Stylizuje se s důrazem na detail, zvláště co se týče návrhu místností a vizualizace strašidelných jevů. Prezentace domu je z ptačí perspektivy, což je typické pro strategické hry s budováním základny. To proto, abyste měli přehled nad rozmístěním místností a pohybem vašich obětí. Modely lidí jsou dostatečně detailní, abyste měli zprostředkovaný jejich strach a šílenství.
Zvukový design v Deck of Haunts je naprosto klíčový pro budování atmosféry. Ambientní, temná hudba, která graduje s rostoucím napětím. Plná disonance, nízkých tónů a občasných, ostrých zvuků, které hráče zneklidní. Můžete se těšit i na děsivé zvuky, jako například: skřípění podlah, vrzání dveří, vzdálené sténání a náhlé, děsivé zvuky či tlukot srdce.
Čím se Deck of Haunts odlišuje od ostatních karetních her?
Deck of Haunts se vyděluje z davu hned několika klíčovými aspekty, které ho činí tak unikátním. Inverze rolí je zdaleka nejvýraznější odlišnost. Zatímco většina hororových her se snaží hráče vyděsit, Deck of Haunts ho vyzývá k tomu, aby se sám stal zdrojem děsu. Nejde o přežití, ale o aktivní šíření teroru. To přináší svěží perspektivu a umožňuje hráčům prozkoumat temnou stránku jejich kreativity. Titul také chytře propojuje strategické budování základny (simulátor domu/dungeonu) s karetními mechanismy. Není to jen karetní hra v klasickém slova smyslu (kde se primárně hraje na desce s kartami), ale spíše strategická hra, kde karet v balíku využíváte k interakci s prostředím a oběťmi ve vašem interaktivním dungeonu.
Namísto přímého boje nebo primárního zaměření na fyzické poškození obětí se Deck of Haunts soustředí na manipulaci s psychikou. Klíčové je snižování příčetnosti a dohánění k šílenství, což je v karetních hrách méně častým cílem. Samotný dům není jen statické pozadí. Je to dynamický organismus, kterým aktivně formujete a manipulujete. Možnost posouvat chodby nebo aktivovat pasti v konkrétních místnostech dodává titulu vrstvu interaktivity a uvěřitelnosti v roli „živého“ domu. Systém získávání esence a odemykání nových schopností a místností naznačuje silný progresivní prvek, který vás motivuje k neustálému zdokonalování vašich metod a k růstu vašeho prokletého panství.
Zdroj: Mantis
Deck of Haunts od Mantis je překvapivě poutavá a návyková karetní roguelite hra. Kombinace budování balíčku a strategického umisťování karet do bojového pole dává titulu hloubku, která vás udrží v pozornosti. Grafické zpracování je atmosférické a hudba skvěle doplňuje hororovou atmosféru. I přes občasnou repetitivnost a strmou křivku učení, Deck of Haunts nabízí originální herní zážitek, který uspokojí fanoušky karetních her i roguelite žánru. Určitě stojí za vyzkoušení.