80 Days – náhledovka

Desková hra 80 Days – cesta kolem světa

23. 2. 2023

Píše se rok 1872 a Phileas Fogg se právě vsadil, že za 80 dní objede celou zeměkouli. Je vám to povědomé? Ano, autor deskové hry 80 Days, Emanuele Briano, se inspiruje světoznámým románem Julese Verna a pravděpodobně také stejnojmennou mobilní a počítačovou hrou. Zvládnete tuto dobrodružnou cestu rychleji? S několika mincemi v kapse a prázdným kufrem začíná vaše putování z Londýna a zase zpátky východním směrem. Desková rodinná hra 80 Days je určena pro dva až čtyři hráče s doporučeným vědem od 10 let a vydává ji společnost Piatnik.

80 Days – herní plán
80 Days – krabice

Snažíte se maximálně vyjít s penězi

80 dní je ve hře zastoupeno pěti herními koly, během kterých přesouváte svou postavu z místa na místo, snažíte se plnit takzvaná dobrodružství a snažíte se dostat na druhou stranu mapy opět do Londýna. Stejně jako pan Fogg se svým sluhou Passepartoutem cestujete na východ. Jaké trasy si zvolíte, je na vašem rozhodnutí, které ale bude záviset na mnoha faktorech. Cesta kolem světa je především logistickým problémem. Mechanika 80 Days je založena na plánování a řízení finančních zdrojů. Na začátku každého kola otočíte kartu novin, která vám řekne, kolik mincí jednotliví hráči dostanou, a případně vám zadá nějakou další podmínku aktivní pro celé kolo. Po rozdělení minci hráči postupně provádí akce, dokud sami chtějí pokračovat nebo dokud jim nedojdou finance. Jednotlivá kola tak mohou být různě dlouhá. Na výběr je z následujících akcí.

První z nich je již zmíněný pohyb po herním plánu, na kterém najdeme přibližnou mapu světa s několika barevně odlišenými zastávkami ve známých městech. Tato města jsou spojena třemi různými trasami dle typu dostupné dopravy. První je klasická železnice v podobě pražců, druhým typem je plavba lodí znázorněná vlnkami a poslední je speciální trasa zastupující extravagantní výlety z Foggova příběhu v podobě horkovzdušného balonu či jízdy na slonu. Vaší snahou je volit ty nejjednodušší a nejlevnější trasy. Skoro všechny akce jsou totiž v 80 Days dynamicky zpoplatněny. Platíte vždy o jednu minci více, než platil ten před vámi. Je tedy potřeba flexibilně na nastalé situace v průběhu hry reagovat. Například v případě, kdy jeli už oba vaši soupeři vlakem, se vám může více vyplatit váš plán upravit a jet místo toho lodí. Interakce mezi hráči je opravdu vysoká. Navzájem se každým svým tahem významně ovlivňujete.

Pokud si zvolíte speciální trasu, nejenže musíte zaplatit odpovídající cenu, ale musíte vlastnit i jeden ze specifických předmětů. Tyto předměty si můžete zakoupit na tržištích, která jsou dostupná jako další akce. 80 Days rozlišuje butik, ve kterém jsou dostupné boty, klobouk a plášť, dále pak bazar, kde můžete zakoupit boty, revolver a deštník. Speciálním případem je černý trh, ve kterém si své zboží napřímo nevyberete, ale hodíte kostkou a budete doufat, že vám váš chtěný předmět padne. Za všechna tři tržiště opět dynamicky platíte počet mincí o jednu vyšší než ti před vámi. Navíc v butiku můžete nakupovat jen z modře označených měst a v bazaru z těch červených.

80 Days – přeprava
80 Days – žetony
80 Days – detail herního plánu

Téměř vše má dvě strany

Získaných předmětů ale nemůžete mít nekonečně mnoho. Všechny se vám musí vejít do kufru, který představuje destička o rozměrech 5 x 3 políček. Předměty v něm můžete jakkoliv převracet, nesmí vám ale vyčuhovat. Zde se hodí zmínit, že všechny věci včetně kufru mají dvě strany, jedna představuje ženské postavy a dámské boty, kabátky atd., druhá pak představuje mužský protipól. Dvě strany má dokonce i herní plán. Z druhé strany si můžete zahrát lehce obměněnou variantu hry. Chybí zde akce žongléře a přidávají se postupové žetony s okamžitými efekty. Pokud si zvolíte akci žongléře, můžete si vybrat ze tří hromádek s mincemi. Jedna obsahuje dvě mince a zbylé pak už jen jednu. Pokud nechcete provést žádnou akci, odpočíváte. Jestliže jste se pro odpočinek rozhodli v daném kole jako první, získáváte startovní značku a příští kolo začínáte, případně si v druhé variantě berete zmíněný postupový žeton a provádíte jeho efekt. Do hry si ještě také můžete přidat modul asistentů. Asistenti jsou postavy se specifickými schopnostmi a bonusy přidělené každému hráči a do hry přidávají další rozmanitost

80 Days – postavy s kufrem
80 Days – postupové žetony
80 Days – figurky a kostka
80 Days – asistenti
80 Days – figurky na mapě

Londýnem to nekončí

Aby cestování nebylo jen tak a mělo nějakou další náplň než se jen jakkoliv dostat z bodu A do bodu B, existují zde takzvaná dobrodružství. Dobrodružství představují úkoly k plnění, které vás odmění body na konci hry a případně dodatečným efektem. Nejdůležitější ale je, že než budete moci vstoupit do cílového Londýna, musíte mít splněna nejméně čtyři dobrodružství. Ne vždy jsou jednoduchá, nenechávejte je tedy na poslední chvíli. Úkolem zpravidla je být na určitém místě a zároveň ze své zásoby zaplatit kombinaci předmětů z vašeho kufru nebo jejich kombinaci s mincemi. Věřte tedy, že trhy budou pěkně drahé, protože se každý bude snažit získat to, co potřebuje. Poté, co dorazíte do Londýna, ihned získáváte bonusové body dle pořadí, v jakém jste přijeli. Vaše hra ale nekončí, stále můžete až do konce plnit jiná londýnská dobrodružství a získávat další body. Neexistuje zde žádná bodová stupnice, po které byste se pohybovali, a tak kdo nakonec zvítězí, se dozvíte až na úplném konci.

Tomu, kdo do Londýna nestihl dojít, se body dle vzdálenosti odečítají. Je to poměrně přísné, protože už tak daný hráč nezískal body za to, že dorazil.Většina karet a celý herní plán jsou jazykově nezávislé. Na kartách jsou vždy zobrazeny symboly. Počítejte tedy, že zpočátku budete neustále listovat v návodu a hledat správný význam. Neobvyklou záležitostí, kterou odhaduji také, je, že Piatnik vydává jednu verzi hry jak pro český a slovenský trh, tak i pro maďarský a polský. Z tohoto důvodu pravděpodobně není přeložen ani název hry a v balení naleznete maďarské a polské kartičky dobrodružství navíc, které nevyužijete. Stejně tak ani samostatné návody. V balení také najdete pouze pár sáčků pro rozdělení žetonů a karet. Není tu žádný praktičtější inzert

80 Days je příjemnou hrou pro všechny, kteří milují dobrodružství a cestování. Je dobrou volbou jak pro rodiny s dětmi (10+), tak pro skupiny přátel, kteří hledají zábavu a napětí. Mechanika hry je jednoduchá a snadno se učí, přesto ale může nabídnout dostatečné vyžití i pro zkušenější hráče. Dynamické prvky, vysoká interakce s hráči a různé karty vám zajistí, že žádná partie nebude zcela identická s tou předchozí.

• významná interakce mezi hráči
  • oboustranné žetony
  • flexibilní taktický přístup
  • relativně vysoké bodové odpočty
  • nepřítomnost inzertu
0.0

Mozkovar index

Téma

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.