Encyklopedie - náhledovka

Desková hra Encyklopedie – expedice za zvířecími druhy

13. 1. 2023

Desková hra Encyklopedie vás přenese zpátky do historie, do 18. století, konkrétně roku 1739, kdy se hrabě Buffon stal správcem Královského kabinetu přírodní historie a začal sepisovat své velkolepé životní dílo – Histoire Naturelle. Vy, hráči, jste jako nejlepší přírodovědci a dobrodruzi své doby hrabětem Buffonem přizváni, abyste jeho Encyklopedii pomohli dokončit. Vaším úkolem bude organizovat různé expedice, zkoumat místní faunu a následně své poznatky o zvířatech z celého světa publikovat. Deskovku pro český trh zajistilo vydavatelství Blackfire.

Hrabě Buffon je skutečnou historickou postavou a Encyklopedie je jeho dílem inspirována. Jednalo se o francouzského přírodovědce, biologa, astronoma, matematika, filozofa a spisovatele. Během svého života sepsal 36 svazků a dalších osm bylo vydáno po jeho smrti. Jeho shromážděné poznatky ovlivnily a inspirovaly i další myslitele, například Charlese Darwina.

Vskutku obrovský herní plán

Desková hra Encyklopedie je určena pro jednoho až čtyři hráče, zabere vám průměrně půl hodiny za každého účastníka a hlavním mechanismem je dice placement. První věc, která vás pravděpodobně na začátku překvapí, je obrovský herní plán lemovaný stupnicí vítězných bodů. Dále na plánu najdete šest míst pro provedení akce, kam hráči přidělují kostky a která si představíme později. Nahoře jsou pak místa pro žetony kola, která vám mohou přinést pozitivní bonus. Kromě herního plánu, na nějž se na začátku hry umístí žetony kola, karty zvířat a karty odborníků, dostane každý hráč svou herní desku.

Všechny herní desky jsou identické. Z jedné strany jsou určené pro sólo hraní, z druhé pak pro klasickou hru o více hráčích. Jako další si můžete vybrat portrét svého výzkumníka. Jedná se o dodatečnou destičku, kterou můžete jako puzzle do hráčské desky zasunout. Z jedné strany je na portrétu vždy žena a z druhé muž. Bohužel vám portréty nic nepřidávají, a ani nejsou nijak vázány na barvu herních komponent, které si zvolíte. Což je škoda, protože to ve výsledku je jen zbytečná kartička navíc. Na hráčské desce najdete stupnici věhlasu, po které ve hře postupujete a která vám získává významné bonusy. Dále tu je místo pro kostky a místo pro aktivní karty odborníků. Každý hráč také dostane kostičky výzkumu, žeton věhlasu a bodovací žetony. Kostičky jsou dřevěné a veškeré žetony jsou z tlustého kartonu. Zpracování je kvalitní. Na žetony mincí, pečetí a expedic si z dalšího kartonu také sestavíte krabičky, kam je následně lze pohodlně umístit. Ilustrace a grafické zpracování jsou velmi povedené, vedené v duchu a prostředí 18. století. Barvy jsou živé a ilustrované karty zvířat s jednotlivými atributy ve vás opravdu vyvolávají pocit encyklopedie, kterou chcete listovat a kterou si chcete prohlížet.

Encyklopedie - herní plán
Encyklopedie - krabice
Encyklopedie - hráčské desky
Encyklopedie - kostky se sáčkem

Použij kostky soupeře

Celá Encyklopedie se točí kolem pěti různých barev. Každá symbolizuje svůj kontinent a označuje tak karty zvířat a odborníků, které pod něj spadají. Červená symbolizuje Ameriku, žlutá Afriku, růžová Asii, modrá Evropu a zelená Austrálii. Mimo ně se ve hře nachází také dvacet kostek, rozlišených právě v pěti barvách. Kostky se na začátku kola umístí do sáčku, každý hráč si čtyři kostky vylosuje a hodí s nimi. Následně je umístí na svou hráčskou desku do příslušných políček. Zde přichází zajímavá mechanika, protože v následujících tazích nemusíte použít pouze své kostky, ale můžete si vzít i libovolnou kostku od svého soupeře. Aby to však nebylo jen tak, pokud takto učiníte, váš soupeř dostane kompenzační odměnu v podobě mincí, bodů věhlasu či vítězných bodů, podle toho, z jakého políčka jste mu kostku sebrali. Osobně jsme pak ale tuto mechaniku vůbec nevyužívali a hráli si jen na svém písečku. Encyklopedie totiž nabízí dostatek jiných možností, jak si vystačit s jakýmikoli kostkami, které vám padnou, aniž byste museli přihrávat body svému soupeři.

Získej peníze, vydej se na expedici a publikuj

Nyní se konečně dostáváme k oněm šesti akčním polím na herním plánu, kam můžete vylosované kostky umisťovat. Prvním polem je Velvyslanectví, kde získáváte žetony expedice. Můžete sem umístit kostku jakékoliv barvy a záleží jen na hodnotě. Čím vyšší číslo, tím více žetonů dostanete. Expediční žetony slouží ke změně barvy vašich kostek, a věřte, že to budete často potřebovat, nebo je můžete využít ke zvýšení hozené hodnoty o dva body. Druhým polem je Banka, kde za jakoukoliv hodnotu a barvu kostky vždy získáte pět mincí. Za každou minci pak můžete navyšovat hozený počet bodů na kostce o jeden. Banka kromě toho prvnímu hráči v daném kole, který do ní vstoupí poskytne výhodu, že se automaticky pro další kolo stává hráčem prvním. To je příznivé především při hře více hráčů, kde má první hráč přednost při vybírání karet zvířat a odborníků. Dalším polem je Univerzita, zde si vybíráte karty odborníků, kteří se na začátku každého kola mění. Odborníci vám přidávají okamžité nebo dlouhodobé bonusy, případně pak bonusy na konci hry. Aktivní můžete mít pouze čtyři odborníky zároveň, ale určitě se vyplatí sbírat i další ve vámi zvolené preferované barvě kontinentu pro závěrečné sčítání. Tam se totiž započítávají úplně všichni. Z hlediska kostek je barva a hodnota opět v základu jedno, pouze pokud použijete kostku stejné barvy, jako má odborník, okamžitě získáváte žeton expedice navíc.

Encyklopedie - krabičky s žetony
Encyklopedie - zásoba žlutého hráče

Čtvrtým polem je Akademie, zde získáváte karty zvířat, která následně můžete zkoumat. Vaše kostka musí mít stejnou barvu jako zvíře, které chcete. Podle hodnoty na kostce pak dodatečně obdržíte body věhlasu. Karty zvířat se na začátku každého kola také mění. Předposledním polem je Expedice, zde najdete znázorněné kontinenty, kam se můžete vydat, abyste svoje zvířata zkoumali. Zvířata mají čtyři úrovně výzkumu. Úrovní jedna je třída (savec, pták, plaz). Druhou úrovní je typ potravy (masožravec, všežravec, býložravec). Třetí úrovní je prostředí (suchozemské, stromové, vodní) a nejvyšší úrovní pak klima (horké, chladné, mírné). Čím vyšší úroveň se rozhodnete vyzkoumat, tím dražší výzkum pro vás bude, ale také o to více vítězných bodů dostanete. Kostka musí odpovídat barvě kontinentu a hodnotu chcete mít co nejvyšší. Tady totiž přichází čas na zužitkování vašich nasbíraných mincí a žetonů expedic tak, abyste si zvýšili hodnotu hodu na vámi požadované potřebné výzkumné body. Provedený výzkum si na kartě zvířete poznačíte umístěním dřevěné kostičky a přičtením vítězných bodů.

Poslední částí je pak publikování. Opět musíte mít shodnou barvu a dostatečný počet bodů pro úroveň publikace. Při publikování si volíte své referenční zvíře, podle kterého pak posbíráte kostičky výzkumu i ze zvířat ostatních. Můžete zvolit například všechny ptáky, masožravce, suchozemce a ty, kteří jsou z horkého klimatu. Dané kostičky seberete, umístíte je do políček publikace na herním plánu a přidáte si vítězné body. Karty zvířat z vašeho referenčního světadílu si uschováte, ostatní, z kterých jste použili nějaké kostičky, odhodíte. Za publikaci ještě získáte žeton pečetě, díky kterému můžete změnit barvu kostky a zároveň zvýšit její hodnotu o pět při nějakém dalším tahu. A to je vše! Na konci hry si pak počítáte body za počty kostiček v jednotlivých kategoriích publikovaného výzkumu a počty karet stejného světadílu, tedy zvířat a odborníků dohromady.

Ve výsledku je celá Encyklopedie poměrně přímočará. Snažíte se sbírat co nejpodobnější zvířata, a to ideálně ze stejného kontinentu, tak, abyste naplno využili sílu referenčního zvířete. Do tohoto cíle vám může dost kopat náhoda, jaké karty se zrovna vyloží – přece jen jich je 75 a za jednu hru se nestačí všechny vystřídat. Nesmíte také zapomenout na vaše soupeře, kteří se mohou rozhodnout vám vypálit rybník jako první. Ideální je pro sebrání zvířete využívat vyšší hodnoty kostek, protože získáte dost bodů věhlasu, který vám sekundárně přihraje ještě více karet. Pokud zrovna není žádné vhodné zvíře k sebrání, je dobré se zaměřit na vysbírávání odborníků v barvě svého hlavního kontinentu a ostatní kostky pro sbírání peněz a žetonů tak, abyste v posledním kole provedli co nejepičtější publikaci. Pokud se vám to povede, budou vás svítit očka, jak moc bodů se vám najednou podařilo urvat. Sice můžete dělat dílčí publikace kdykoliv, ale většinou se to moc nevyplatí. Ačkoliv získáte velmi silný žeton pečetě, přijde mi, že nevyváží vynaložené úsilí.

Hru Encyklopedie můžete zakoupit například zde.

Encyklopedie je jednodušší eurohrou se snadno pochopitelnými pravidly a mechanikami. Je tak vhodná pro méně zkušené a svátečnější deskové hráče. Zajímavým mechanismem přítomného sbírání karet a dice placementu je možnost použití kostek jiného hráče, přestože vás k tomu hra moc nenutí. Důležitou herní součástí je budování věhlasu, který vám přihrává výhodné věci navíc, a jinak záleží i na náhodě, jaká zvířata se odhalí a co se rozhodnete se svými soupeři sbírat. Jedná se tak spíše o oddychovější deskovou hru bez hlubší strategie.

• ilustrace
  • faktografické údaje
  • krabičky na žetony
  • skvělé dobové zasazení
  • příjemná herní doba na jednoho hráče
  • vhodné i pro sváteční hráče
  • zbytečně obrovský herní plán
  • nevyužitelné karty portrétů
  • nepraktický insert
  • Autoři Eric Dubus, Olivier Melison
  • Vydavatel Blackfire
0.0

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.