RONE Races of New Era - Cover

Desková hra – RONE: Races of New Era

8. 2. 2022

RONE: Races of New Era je karetní hra českého vývojáře Štěpána Štefaníka, která dva (nebo čtyři) hráče postaví proti sobě v boji o nadvládu nad postapokalyptickou pustinou. A musíme uznat, že domácímu vývojáři se v tomto projektu povedlo něco opravdu skvělého. RONE: Races of New Era je perfektně balancovaná hra, cílená zejména na náročnější hráče, kteří touží po opravdové strategické výzvě. Herní balení je nabité obsahem a nabízí vám dvě stě komponentů, pět hratelných hrdinů a tři herní módy. Vzhledem k úspěchu hry vydal tvůrce již tři rozšíření, která zábavnost ještě zvyšují.

Mad Max hadr

Atmosféra hry, ať už se jedná o hrdiny, technologie, či útočné jednotky, jako by vypadla ze světa Falloutu nebo Mad Maxe. Setkáte se zde s obrovskými roboty, mutanty a hybridy, ale i s obyčejnými lidmi, kteří se zkrátka nějak snaží protlouct touto sci-fi apokalypsou, kde voda je vzácnější než zlato.

Designu hry se nedá nic vytknout. Všechny karty obsahují obrázky, které krásně vystihují atmosféru válčení v nukleární pustině. Materiál karet je velmi pevný a odolný vůči poškození, což častí hráči určitě ocení. Kromě karet obsahuje balení i pohyblivý ukazatel vody, takže můžete velmi pohodlně sledovat jak svůj, tak soupeřův stav surovin. Oproti původním verzím hry, kdy se k počítání vody užívaly kostky, jde rozhodně o krok vpřed.

Princip hry je velmi jednoduchý na pochopení, ale zároveň umožňuje překvapivě komplexní taktizování. Váš cíl? Zničit armádu nepřátelského hrdiny. Jak to udělat? Tady už se otevírá celá řada možností. Ve hře dvou hráčů oba začínají s balíčkem 24 karet. Tahle hromádka, složená z jednotek a karet efektů (taktik), zároveň představuje počet vašich životů. Nejen že vás tedy vyložení každé jednotky do útoku stojí váš vlastní život, ale musíte za její užití zaplatit i určitý počet vody (která je ve světě RONE čertovsky vzácná). Každý útok tak oslabí i útočícího hráče, a proto je třeba pečlivě plánovat, jestli se vám agrese vážně vyplatí, nebo jestli tohle kolo radši ještě budete sbírat síly. Proti podobným hrám se RONE vymezuje hned několika originálními herními mechanikami. Ostřílení hráči deskových her jistě znají pravidla, kdy musíte po zahrání jednotky tuto jednotku „vyčerpat“ a znovu ji lze aktivovat až v dalším herním kole.

Tvůrci RONE přišli s velmi zajímavou úpravou této mechaniky, kterou označují názvem „rychlost“. Rychlost se projevuje ve hře tak, že za útok jednotku vyčerpáte buďto 1x (otočení karty o 90 °), 2x (otočení karty o 180 °), anebo ty nejpomalejší dokonce 3x (otočení karty o 270 °). Nejrychlejšími kartami tedy můžete protihráči vyprášit kožich každé kolo, ty nejpomalejší se vám budou na stole válet až tři kola, než vám k něčemu zase budou. Druhá originální mechanika nese název „recyklace“. Ačkoli se jedná o českou hru, nejde o recyklaci lahváčů, ale jednotek a karet efektů. Pokaždé když vaše jednotka zemře (s čímž jí většinou pomůže váš soupeř), umístíte ji na svůj balíček hřbitova. Je však na vás, zda ji dáte na vršek, nebo na spodek balíčku. Recyklaci využijete tak, že první kartu ze hřbitova umístíte zpět do herního pole, a to za cenu několika karet, které se nacházejí pod ní. Existuje hned několik herních jednotek, které zcela spoléhají na využití recyklace a které dokážou soupeřovi pořádně zatopit.

Jak si to zahrajeme dneska?

Deskovou hru RONE: Races of New Era si můžete zahrát v několika různých variantách. První, ta je nejvhodnější pro začátečníky, je hra dvou hráčů, kteří si náhodně vylosují svých 24 karet. Ačkoli v podobných hrách by v této fázi budoucího vítěze již nyní určovala náhoda, u RONE se projevuje skvělá vyváženost karet, kde náhoda prakticky nehraje roli. I tak ale nastanou případy, kdy vám karty zkrátka nepřejí a soupeř vás kvůli tomu zadupe do země. Tento způsob využijete zřejmě nejčastěji, kdy obrovské množství herních karet zajistí, že žádná partie nebude stejná jako ta předchozí.

Druhou variantou je hra dvou hráčů, kteří si vytvoří vlastní balíčky karet. Tato verze je vhodná již pro ostřílené hráče a umožní vám naplno využívat schopnosti karet, které nejlépe fungují ve vzájemné spolupráci. Vzhledem k velkému počtu karet tak můžete vytvořit opravdu obrovský počet kombinací, které přinesou vítězství právě vašemu hrdinovi. Možných taktik přináší hra opravdu hodně a polovina zábavy je jejich testování na soupeři. Jestli tedy nepřítele zavalíte vlnou levných jednotek, jestli ho budete ostřelovat za pomocí neviditelných útočníků nebo jestli budete recyklovat úporněji než hippie domácnost, už je jenom na vás.

Posledním způsobem, jak si hru užít, je ve hře čtyř hráčů. Jako samostatný způsob hraní ji uvádíme, protože na rozdíl od obdobných her nebojuje každý hráč sám za sebe, ale jako spojenci se utkáte ve dvou týmech, kdy dva hráči sdílejí životy (v tomto případě 36). Tímto způsobem se významně mění tempo hry, protože hráči obou týmů hrají „na přeskáčku“ a zároveň se aplikují pasivní efekty všech čtyř hrdinů. Tento způsob zároveň umožňuje mnohem rychlejší a agresivnější hru.Vzhledem k úspěchu RONE vydal tvůrce již tři herní rozšíření – Rone: Probuzení, Rone: Nové síly a Rone: Poslední vzdor. Pokud se vám základní hra zalíbí, máte možnost rozšířit svůj herní balíček o další stovky karet, které přinášejí nové mechaniky a balancování karet.

RONE: Races of New Era je karetní hra pro fanoušky taktických deskovek, kterou si ale jako „party hru“ příliš nezahrajete. Taktizování a způsob hraní cílí zejména na dva hráče, kteří ji budou hrát opakovaně a budou zkoušet nové a nové způsoby, jak rozdrtit soupeře. V krabici najdete dvě stě komponentů, takže obsahu je s ohledem na relativně nižší cenu hry opravdu hodně. Pokud patříte mezi skupinu hráčů, kteří se vyžívají v taktizování a případně i ve skládání karetních balíčků, můžeme hru jedině doporučit. Ti z vás, kteří hledají něco jednoduššího pro večery u piva, zde zřejmě nenajdou to, co chtěli. RONE je český herní klenot, který si rozhodně zaslouží více pozornosti, než kolik se mu doposud dostávalo.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Marek Varmuža.

• znovuhratelnost
  • zajímavé herní mechaniky