Desková hra Velká čínská zeď – náhled

Desková hra Velká čínská zeď – síla obrany

27. 6. 2023

Sun-c’ ve svém legendárním traktátu Umění války pravil „Zorganizovat obranu je složitější než připravit útok“. V rámci zajištění obrany a zabránění nájezdům mongolských hord byla vybudována Velká čínská zeď. To se uskutečnilo za dynastie Ming v době od konce 15. do počátku 17. století. Stavba měla po své délce navíc důmyslný systém obranných mechanismů a prostor, který měl ještě více znepříjemnit pokus o případný útok. Zeď je tvořena několika různými strukturovanými rozestupy, v nichž byly i kasárny, na zdi se nacházelo přes 25 000 věží, k předávání zpráv mezi jednotlivými stanovištěmi se pak užívaly kouřové signály. Desková hra Velká čínská zeď vás zavede do období středověké Číny. Vaším úkolem je zorganizovat obranu a odrazit útočící mongolské hordy.

Celosvětový úspěch

Původní hra The Great Wall vyšla v roce 2021 pod taktovkou vydavatelství Awaken Realms. Za hrou stojí Piotr Gacek, kterého můžete například znát díky deskové hře Tainted Grail: The Fall of Avalon z roku 2019. Designéry jsou Kamil 'Sanex' Cieśla, Robert Plesowicz a Łukasz Włodarczyk. Hra se již krátce po svém vydání stala ve světě velmi oblíbenou, což mělo za následek i vylepšené zpracování. Hru si nyní můžete zahrát v kompletní české lokalizaci pod názvem Velká čínská zeď díky vydavatelství Albi.

Desková hra Velká čínská zeď nabízí možnost několika herních režimů a je pro 1–4 hráče, herní doba se pohybuje v plném obsazení zhruba kolem 120–150 minut. V základu zde naleznete sólový režim, kompetitivní režim a kooperativní režim. Herními mechanismy jsou osvědčené action selection a worker placement. Ujmete se role jednoho z klanů středověké Číny a budete se snažit ubránit před zmíněnou invazí mongolských hord. Musíte je nejen odrazit, ale také postupně budovat Velkou čínskou zeď, kterou nepřekonají. Každý klan je díky svému zvolenému vůdci asymetrický. Hraje se na vítězné body, které jsou zde znázorněny jako body cti, a vyhrává ten, kdo má na konci těchto bodů nejvíce.

Deskovka Velká čínská zeď je opravdu velká

Jak můžete usoudit i podle krabice a jejího následného vybalení, jedná se o poměrně velkou hru, na kterou potřebujete dost místa. Příprava vám rovněž zabere trochu toho času. Recenze deskových her tohoto formátu je tak o něco větším oříškem. Nejdříve si musíte ujasnit, jaký z režimů chcete hrát. Zda chcete hrát spolu, či proti sobě, a kolik hráčů bude hrát. Na základě toho budete používat dle popisku v návodu specifické komponenty. Volba režimu má také vliv na krásný herní plán, jenž je oboustranný a zároveň se skládá z několika polí, která budete dle zvoleného režimu a počtu hráčů používat.

Popis komponent, které potřebujete ke každému režimu, je poměrně dobře rozepsaný. Na kartách, kterých je přes 200, naleznete i různé symboly, mimo jiné také symbol pro podání rukou, což značí kooperativní variantu.

Na herním plánu naleznete prostor, kam postavíte zátarasy, prostor, ve kterém budete stavět Velkou čínskou zeď, která stojí uprostřed a půlí tento plán, a také pole pro karty hord, což je prostor, kde se bude válčit. Za prostorem, kde budete stavět zeď, naleznete produkční oblast, kde získáváte suroviny, tedy konkrétně dřevo, kámen, zlato a energii Či. Za tyto suroviny si můžete najmout jednotky v podobě lučištníků, kopiníků nebo jezdců. Lučištníky pak můžete umisťovat přímo na zeď, aby ji bránili. Zeď můžete samozřejmě také postupně rozšiřovat a zvyšovat tak obranu.

Jsou zde ale určitá pravidla, s kterými je nutno počítat. Pro jednotky například platí, že lučištníci jsou skvělí na střelbu z hradeb, ale nemáte z nich žádné odměny. Vojáci v poli jsou dobří na kontaktní boj, ale zároveň vám dávají odměny z políček, na kterých stojí na kartě hordy. Jízda je v tomto ohledu ještě lepší, protože zabírá rovnou dvě políčka, což se rovná dvěma odměnám. Zároveň může jet hlouběji do bojiště. Těchto menších pravidel je ve hře poměrně dost a z tohoto důvodu je škoda, že chybí nějaká stručná karta s podobnými pravidly i karta se stručným popisem hracího kola.

Jdeme na to!

Samotné hraní probíhá formou několika tahů v sérii, které zde představují roky. Každý takový rok má čtyři roční období. S příchodem jara přichází před pole, kde stavíte svou zeď, mongolské hordy. Během léta se generálové připravují na útok a mobilizují své síly. Během podzimu nastává čas, kdy hráči řeší své karty příkazů, řeší efekty různých karet a aktivují různé lokace ve snaze získat co nejvíce bonusů a výhod. V zimě se aktivuje poslední vrstva obrany a následně se horda vydává do útoku.

Pokud se vám nepodaří postavit dostatečnou obranu, získáte žetony hanby. Každý takový žeton je na konci kola za minus pět bodů, pokud je tedy obratně nepoužijete na získané karty hord. To má za následek, že sice nedostanete minusové body, ale také žádné vítězné body z těchto karet. Poražené karty hord jsou právě nejlepším zdrojem vítězných bodů, taktéž boj s hordami sám o sobě. Vaším cílem je právě získat co nejvíce těchto bodů, každá ztráta vás tedy zamrzí a hlavně i citelně oslabí.

Body můžete získat také v rámci karet taktiky, které představují krátkodobé jednorázové úkoly. V rámci úkolů jsou zde pak karty artefaktů, které se vyhodnocují na konci hry. Velký vliv na celou hru má samozřejmě také váš osobitý generál, který má vždy nějakou tu schopnost a může ji za určitých situací slušně kombinovat s kartami (schopnostmi) rádců. Ze začátku máte rádce pouze jednoho, v průběhu hry si jich však můžete pořídit více. Je pak na vás, zda daným rádcem zvýšíte schopnosti generála, nebo získáte úplně nový efekt, tedy schopnost. Zde je potřeba zdůraznit, že existují některá opravdu silná komba, která dokáží prakticky rozhodnout hru. Zároveň se díky možnosti kombinací a reakcí karet mezi sebou tímto způsobem i dobře zvyšuje znovuhratelnost celé hry, protože hledání a zkoušení nových komb vás bude prostě bavit.

Karty sem, karty tam, karty, kam se podívám

Na začátku hry dostane každý hráč karty velení. Text je praktický stejný, rozdíly jsou v efektech, ale typově se jedná o shodné karty. Tyto karty jsou barevně rozlišeny pro každého hráče. Každý hráč poté dostane zcela náhodně kartu již zmíněného generála. Každý generál má jiný efekt, který je dobře a srozumitelně rozepsaný. Dole na kartě generála pak naleznete ikony, které znázorňují přípravu hry, tedy jaké suroviny a karty máte v jakém počtu dostat do začátku. Mezi ikonami či symboly na kartě naleznete i hodnotu čaje. Čím vyšší tato hodnota je, tím dříve budete se svým generálem na tahu. Například pokud máte generála Sung Cch´, který má hodnotu 81, budete s největší pravděpodobností na tahu jako první. Je to však vykompenzováno tím, že nedostanete do začátku žádnou kartu z balíčku karet s krátkodobými cíli.

Jistě vás napadne otázka, jak je to vlastně s hordou? Hordu ovládá AI, respektive vy na hordu nemáte prakticky žádný vliv. Při patřičné akci se prostě na bojová pole před zdí položí karty hordy, a to na specifická políčka, která jsou označena na rubu karty hordy. V případě, že hrajete v kooperativním režimu, je počet karet hord, které v rámci kola vyložíte, navýšen.

Tím se dostávám k pointě obrany a útoku. I když je hra o kartách, zaměřena je hlavně na obranu a útok. Vaším cílem je tedy vybudovat obranu, a to jak ve formě armády, kterou si můžete verbovat, tak hlavně ve formě zdi, kterou stavíte. Pokud v produkční oblasti rozmístíte své figurky na dané pole získávání zdrojů, můžete začít stavět Velkou čínskou zeď. Při získání patřičných zdrojů tak můžete postavit první nejnižší patro, umístění na herním plánu si můžete vybrat. Na každém patře pak vidíte číselnou hodnotu obrany. Naproti tomu na každé kartě hordy je číselná hodnota útoku v rámci zdi. Vaším cílem je zničit co nejrychleji kartu hordy, respektive obsadit políčka jednotkami, případně pomocí střelce políčka zaplnit – při tom však nedostanete z tohoto políčka žádnou odměnu. Je zde opravdu velký prostor pro strategii, a to jak v případě obrany, tak boje s hordami i produkce.

Inovativní worker-placement

Mechanismus worker placementu, jaký desková hra Velká čínská zeď nabízí, je poměrně inovativní. Není to pouze o tom, někam si stoupnout a hned dostat surovinu, s kterou můžete počítat. Důležité je zde načasování, a to jak v produkční fázi, tak i při zmíněném plnění jednorázových úkolů. Pokud se tedy vrátím k worker placementu a produkci, některé lokality se nespouští ihned, ale až při jejich zaplnění, aby bylo možné splnit požadované podmínky na produkci. Suroviny pak dostanou všichni podle toho, kolik máte na daném poli figurek. Pokud tedy tento prvek a figurky nejsou podpořeny efekty z karet nebo rádců. V tomto ohledu se právě projevuje, že i když budete hrát proti sobě, musíte se nakonec snažit domluvit, abyste zavčas zaplnili políčka pro produkci nějaké suroviny a mohli posílit zeď. Pokud se totiž neubráníte, budete na tom biti všichni. Pokud navíc daná produkční lokalita není zaplněna, nedostanete své figurky zpět, abyste je mohli umístit jinam.

A zde je opět možnost, jak pěkně pozdržet vašeho protihráče v rámci produkce. I když by se vám to hodilo, můžete vaše figurky neumístit na dané políčko, a to jen proto, abyste pozdrželi v manipulaci s figurkami protihráče. Tohle je pouze špička ledovce, jak můžete taktizovat a vyhrávat. Někdy se však stane, že toto pozdržení figurky a nezískání materiálů pro obranu může bolet i vás.

Krása spočívá právě v tom, že i když soutěžíte mezi sebou a hrajete na vítězné body, je ve vašem vlastním zájmu se podílet na obraně, a to jak aktivně, formou protiútoků, tak pasivně, formou výstavby zdi.

Když je plast lepší než dřevo

Zpracování hry je opravdu povedené. Nahrazení již dřevěných figurek pěkným pevným plastem se opravdu povedlo. Figurky jsou plné detailů a zcela jistě se naleznou i hráči, kteří si je ještě vybarví, jak se jim to bude líbit. Jako bonus má každý klan své figurky trošku jiné, což opět svádí k tomu si je nabarvit, protože je stejně dokážete rozeznat i podle tvaru nebo způsobu, jak daná jednotka stojí nebo míří s lukem.

Za zmínku stojí skvělé ilustrace karet a popisky. Obrázky generálů či úředníků i karty hordy a úkolů jsou prostě líbivé. Jedná se o jednu z těch her, kde se nejdříve na všechny karty budete chtít podívat, a až pak hrát. V rámci karet je zde zmíněný zádrhel se symboly, který lehce znepřehledňuje hru, hlavně pro začátečníky, k tomu se přidává absence rychlé karty s vysvětlivkami nebo stručného přehledu ze zadní stránky pravidel.

Herní plán je přehledný, pole pro umístění různých karet jsou dobře znázorněna a ilustrace je taktéž na velmi hezké úrovni. Rozdělení plánu zdí na bojovou a produkční část dobře zapadá do celkového konceptu bránění vašeho území a boje před hradbami. Hradeb, které na sebe vrstvíte, jsou z tvrdého papíru, stejně jako zátarasy nebo, spíše, barikády s kůly.

Desková hra Velká čínská zeď nebo The Great Wall je bezpochyby perfektní strategická hra, která skvěle kombinuje mechanismy action selection a worker placement. Ze začátku může být hraní lehce kostrbaté a je vyžadováno stále koukat do pravidel, protože zde není žádná lama karta. Možnost hrát sólo, v kooperaci nebo v kompetitivním režimu je fajn. Největší zážitek ze hry je pak ve třech hráčích v kompetitivním režimu, protože i když jste v zásadě proti sobě a může vyhrát jen jeden, je vaším hlavním cílem postavit funkční obranu a zeď. Je zde velký prostor pro taktizování a volbu strategie. Znovuhratelnost pak dodává prvek vytváření komb mezi generály a rádci. To s sebou nese i problém, že zkušení hráči budou vědět, jak generály s některými kartami správně využít, protože určité kombinace jsou v rámci hry prostě neporazitelné.

• povedené zasazení hry do období středověké Číny
  • možnost kombinace generálů a poradců za účelem vytváření komb
  • nádherné ilustrace