Velice promyšlených strategií, které se zaměřují na objevování tajemných světů a budování je dle mého už přespříliš. Proto když se objeví nějaká další, nezbývá mi nic jiného, než si pustit samozřejmě další. Tím dnešním titulem, který uchvátil můj zrak, je počin Desynced od studia Stage Games, kde vedete svou posádku k přežití v novém světě. Není to samozřejmě jednoduché, jde o přežití a navíc v předběžném přístupu. Přichází tak otázka. Jak se vám to podaří?
Nový svět nový styl
Desynced vypráví příběh posádky, která po havárii kosmické lodi musí vybudovat novou kolonii na neznámé planetě. Veškeré poznání světa je nutné postupně odhalovat, a to jak skrze průzkum terénu, tak i prostřednictvím komunikace s palubní umělou inteligencí jménem ELAINE (slzu za každou slavnou Elaine). Prakticky si tak tvoříte svou legendu na novém světě, a myslím si, že právě ztráta šíleného příběhové narativu, ale zaměření na průzkum, bylo extrémně dobrou volbou.
Hra si klade za cíl propojit efektivní správu logistiky s promyšleným budováním kolonie, přičemž klíčovou roli hrají drony a modulární technologie. Už od prvních minut vás vtáhne atmosféra plná nejistoty a nutnosti přežít v nehostinném prostředí. Jádrem Desynced je automatizace výroby a správy zdrojů pomocí modulárních jednotek a dronů. Namísto klasických dopravních pásů jsou drony jádrem logistiky, což je takový velice zvláštní, ale vzhledem k dnešní době svěží přístup k budování základny. Máte možnost přizpůsobit jednotky různými moduly a optimalizovat jejich funkce podle aktuálních potřeb kolonie.
Mechaniky jsou dobře vysvětlené a ovládání je intuitivní, což snižuje frustraci i při složitějších úkolech. Výzvou je efektivně řídit logistickou síť a optimalizovat tok zdrojů. Hra je náročná, ale férová – postupně učí lépe organizovat základny a přizpůsobovat herní styl přímo vám na míru. V porovnání s jinými strategickými hrami ve stejném žánru se Desynced zaměřuje na vyšší míru automatizace a flexibilitu, což mě i u simulátoru překvapilo. Mikromanagement docela ustupuje a hra se snaží více automatizovat.
Zdroj: Stage Games
Desynced je neomezený a neohratelný
Počin nabízí vysokou znovuhratelnost díky variabilním herním strategiím a širokému spektru možných přístupů k budování základny. Technologický strom je bohatý a každý průchod hrou může přinést nové výzvy. Je to však hodně o hráči, jestli je ochotný se učit novým věcem a hledat ideální herní styl a budování. Já osobně jsem trpělivý mladý muž, takže mi nevadí desítky hodin strávit tím, že cvičím své schopnosti, ale nemá to tak každý.
Velice mě zaujalo prostředí, které je detailně zpracované a promyšlené. Nebudeme si asi k tomu nic nalhávat, kolik existuje her, jež vám nabídnou neomezené možnosti, ale reálně poté jsou omezené. V Desynced nejsou žádné chytáky a herní šikana, ale jde o efektivitu kolonie a na tom je počin postavený. Možnosti opětovného hraní jsou široké a přizpůsobení jednotek i taktik poskytuje dostatek prostoru pro kreativitu. Desynced zaujme především ty, kteří mají rádi komplexní simulace a ochotně investují čas do prozkoumání všech herních možností. Ano, opět se opakuji, ale cítím, že je to třeba zmiňovat.
Zdroj: Stage Games
To je ale fešanda
Grafická stránka Desynced je překvapivě detailní a precizně provedená. Prostředí působí živě a futuristicky, přičemž každá stavba a jednotka má svůj vlastní design. Samotné animace jsou plynulé a vykreslení terénu je čisté i při větším množství jednotek. Vizuální styl skvěle podporuje atmosféru sci-fi světa. Technické zpracování mě také překvapilo, především v pokročilejších fázích. Počin běží plynule a během hraní jsem nenarazil na žádné zásadní technické problémy nebo bugy, které by narušily herní zážitek. Vývojáři ze Stage Games si dali záležet na optimalizaci, a to já rád.
Hudební doprovod je tak zvláštně intergalaktický až skvěle zapadá do sci-fi prostředí hry. Ambientní skladby podkreslují napětí i pocit izolace, zatímco zvukové efekty zpracované s velkou pečlivostí dávají základně život. Všechny zvuky jsou čisté a dobře sladěné s vizuálním stylem hry. Nebije se, funguje a dovolím si říct, že je to právě ona, co vás bude držet v pozoru v onom novém neznámu.
Desynced mě osobně nadchla svou komplexností a možnostmi automatizace. Už od prvních kroků bylo jasné, že jde o titul, který jako stratég amatér budu milovat, a vy, kteří hledáte prostor pro kreaktivitu, se vyřádíte též. Bavilo mě objevovat nové moduly a hledat nejefektivnější cesty, jak spravovat zdroje a optimalizovat výrobu. Jenomže, jak to bývá, ten začátek je hrozně těžký. Mikromanagement v počátečních fázích není sice složitý, ale musíte se mu věnovat. Poté, jakmile se však základna rozroste a začnou fungovat pokročilé automatizační procesy, titul získává na dynamice a uspokojení z dobře provedené strategie.
Desynced je brilantně provedená strategická hra zaměřená na automatizaci a efektivní správu zdrojů, a to je prosím v předběžném přístupu. Vysoká míra přizpůsobitelnosti a bohatý obsah dělají z tohoto titulu jedinečný zážitek, který stojí za vyzkoušení. Počin dokáže skvěle vtáhnout a nabídnout hodiny promyšleného budování, které osloví především milovníky strategií a automatizace. Na druhou stranu může být pro nováčky obtížný, především kvůli komplexitě a nárokům na logistiku v počátečních fázích. Přesto se však vyplatí překonat počáteční výzvy a vydržet. Protože drazí vesmírní osadníci, ty možnosti!