Údělem každého, kdo se narodil do feudálního rodu, je, až nadejde čas, převzít svou roli vládce a samozřejmě i všechny strasti a starosti s touto rolí spjaté. Nejde jen o to, využívat své svrchované postavení a užívat si luxusu, ale i zabezpečit své království, budovat jej a umět odrazit případné narušitele. V ambiciózní hře Diplomacy is Not an Option se vám dostane obojího a vy musíte dokázat, že jste hodni být právem nazýváni vládcem hradu a území. Vyjednávat s agresory není na pořadu dne! S agresory se nevyjednává, agrese se ničí!
Zrod opravdového krále
Diplomacy is Not an Option vás postaví do role vládce nebo lorda v období středověku. I když jste se narodili jako feudál a váš život se skládal z radovánek s dívkami, lovu a bujarých hostin, všechno jednou zevšední a stane se stereotypním. Z onoho pohodlného stereotypu a sebezahleděnosti vás probudí povstání, díky kterému rázem procitnete. Nemáte tisíce vojáků a nekonečné zásoby zlata v kapse. Sotva se držíte na nohou a nikdy jste nevedli opravdovou válku.
Jak jsem již uvedl, hra se odehrává ve středověku. Jedná se o v poslední době velmi oblíbenou kombinaci žánrů RTS s budováním města, nebo spíše základny, a tower defense. Princip je tedy poměrně jednoduchý, vybudujete vaše středověké město a následně jej budete bránit před vlnami nepřátelských hord.
Můžete si vybrat mezi kampaní a klasickým sandbox modem. Režim kampaně dodává misím trochu charakteru a hloubky, umožňuje vám postavit se na stranu královské rodiny a poddaných a je prokládán nečekaně vtipnými scénkami a příběhovými liniemi, které spojují jinak velmi podobné mise dohromady. Sandboxový režim působí spíše jako skutečné jádro hry. Zatímco v misích kampaně se vám po každém vítězství resetuje postup, v sandboxovém režimu můžete budovat silnější opevnění tak dlouho, dokud vás nepřemůže obzvlášť houfný vpád nepřátel.
Pojďme se ale nyní vrátit k samotné podstatě Diplomacy is Not an Option, tedy konkrétně k jednomu z hlavních prvků, kterým je budování základny. Vaše soukromé sídlo, nebo spíše menší hrádek, je umístěn zpravidla ve středu mapy a zpočátku je odkrytý ze všech stran. Mohou se případně najít skály, lesy nebo jezera, každopádně z taktického hlediska je váš hrad ze všech stran zranitelný.
Lesy na rozdíl od hor a jezer nejsou pevnou strukturou, takže přes ně nepřátelé mohou celkem elegantně projít. Lesy jsou také zdrojem jednoho základního stavebního materiálu a tím je dřevo. Samotná obrana pak spočívá v získávání zdrojů, které vám pomohou získat a také zpracovat příslušní pracovníci.
Když nejsou zdroje, není obrana
Nejdříve tedy začínáte s vaším malým hrádkem a hrstkou počátečních pracovních sil. Všichni specialisté, tedy stavitelé a dřevorubci, mají své vlastní domky, a samozřejmě tu jsou i kasárny pro vojáky. K tomu potřebujete také opevnění. Když máte dostatek zdrojů a začnete ho stavět, nejenže se k danému bodu rozběhnou stavitelé, ale následně je vidět, jak pomocí kladiv staví vámi vybranou stavbu.
Když je opevnění hotové, můžete vybrat vaše vojáky, nejlépe lučištníky, a rozmístit je na ně. Zde jsem bohužel narazil hned na první bug, který způsoboval pády hry. Pokud vyberete všechny své lučištníky a vyšlete je najednou na hradby, hra padá. Je tedy momentálně nutné je vybírat a přemisťovat jednotlivě. Když máte základní obranu, je také načase posunout se s vývojem trochu dopředu, respektive můžete zkoumat různé technologie a postupy. Ve výzkumu, i když zatím není nijak extra rozsáhlý, si můžete v rámci budovy, kterou máte již postavenou, otevřít různé další prvky. Můžete tak mít vylepšení obranných zdí, nemocnici nebo třeba i větší domy pro vaše dělníky.
Domy jsou velmi důležité, protože rozšiřují maximální možnou populaci, kterou můžete mít k dispozici. Čím více domů, tím více můžete mít dělníků, vojáků apod. Zde se tedy jedná o již klasicky zaběhlý systém populačního limitu. Vaše obyvatelstvo potřebuje samozřejmě i potravu, takže musíte zajistit například lov zvěře nebo rybolov. Zdroje potravin jsou na rozdíl od dolů a lesa prakticky nekonečné.
Hra však nabízí několik zajímavých prvků a mechanik, díky kterým se odlišuje od ostatních ve své kategorii. Obrana města je před stále silnějšími vlnami nepřátel po čase poměrně obtížná. Krom nepřátel a získávání zdrojů budete také muset svádět boj i s nemocemi.
Raději spálit než pochovat do země
Vaši padlí vojáci, šermíři, lučištníci apod. položili život, za obranu vašeho města a za vás. Rozhodně si tedy zaslouží alespoň skromný pohřeb, nebo minimálně odklizení těl. Pokud těla vašich padlých zůstanou ležet příliš dlouho, mohou způsobit, že vaši lidé onemocní, nebo se z nich stanou zombie, které zaútočí na vaše budovy a jednotky. I když se bude jednat o jednotky do počtu deseti zombie a bitvu nakonec vyhrajete, její následky vám nakonec mohou způsobit spoustu problémů.
Těla mrtvých však nejsou jedinou starostí, která vám bude způsobovat vrásky na čele. Ve hře také záleží na viditelnosti. Nepřátelé se mohou přesunout za budovy či zdi, kde je vaši lučištníci nebo obléhací stroje nemohou zasáhnout, protože je prostě nevidí. Zde je opět bohužel znát, že se jedná o hru v předběžném přístupu, protože se sem tam stalo, že i když vojáci nepřítele byli ukryti za zdí, moje balista je prostě sundala.
Útoky rozzuřených sedláků a rolníků, kteří třímají v rukou i specifické zbraně, jako vidle, cepy a kladiva, můžete elegantně předpovídat díky ukazateli na mapě. Pomocí něho vidíte, ze které strany aktuální vlna přijde.
Velmi otravné však je, že vás hra například neupozorní, když se přece jen jednomu nepřátelskému vojákovi podaří zdolat vaší obranu a ten vám následně seká do budovy. Pokud si toho sami nevšimnete, může se stát, že vám jeden tento sabotér zničí třeba tři budovy, než ho dokážete lokalizovat.
Diplomacy is Not an Option pracuje s fyzikou
Vývojáři ve svém popisku ke hře vyzdvihují zejména fyzikální zákony a modely ve hře. Fyzikální poškození, nahrazující tradiční hitboxy, funguje již v této fázi hry povedeně. Šípy vašich lučištníků sledují správné trajektorie, taktéž balista i další obléhací či válečné stroje, a to ať už míří k zamýšlenému cíli nebo k rozpadající se věži.
Vaši lučištníci a válečné stroje pracují s jasnými trajektoriemi. Dokonce hraje i roli, zda se nacházejí na vyvýšených pozicích, kde mají výhodu. Tisíce nepřátelských vojáků budou postupovat na vaše hradby a lučištníci umístění za nimi musí střílet nahoru a nad ně. Stejně tak balista nebo balvan hozený katapultem nebudou k ničemu, pokud se v polovině letu zřítí na skálu. Počítání a odhadování trajektorie projektilů tak při obraně hraje opravdu zásadní roli.
Hra má osobitou jednoduchou kreslenou grafiku, která nemusí plně vyhovovat každému. Nenajdete zde tedy žádné high-tech efekty, nicméně v tomto případě se jednoznačně potvrzuje, že v jednoduchosti je síla. Ostatně, pokud na vás budou útočit tisíce rozzuřených sedláků, v případě vysoké a detailní grafiky by byly nároky na HW opravdu značné. Nemusíte se však bát, že by ve hře nebylo násilí nebo mohutné exploze.Ozvučení hry je velmi příjemné, exploze, zvuky řinčení mečů, svištění šípů, vše si užijete.
Hra je momentálně ve fázi předběžného přístupu. Z tohoto důvodu se mohou některé prvky a mechanismy ve finální verzi ještě značně lišit. Hru můžete sledovat zde.
Diplomacy is Not an Option od vývojářského studia Door 407 je bezesporu velmi ambiciózní projekt, který má našlápnuto stát se skvělou hrou ve své kategorii. Nicméně se zároveň jedná o hru s jednotvárnou, i když skvělou hratelností, která bude spíše pro fanoušky tohoto žánru a milovníky kombinace tower defense, base builder a RTS. Obrana vaší základny se po čase stane opravdovou výzvou a nebudete vědět, kam dřív skočit, příjemné uživatelské rozhraní však odvádí svoji práci. V této fázi ve hře zůstávají ještě bugy, které bude potřeba odstranit, a je patrné, že vývojáři mají před sebou ještě mnoho práce, aby dovedli své dílo k dokonalosti.