Disciples Liberation - Cover

Disciples: Liberation – cesta za osvobozením

19. 12. 2021
Zdroj náhledu: Kalypso Media

Disciples: Liberation je konečně nový, návykový taktický titul. Jedná se o odvážnou fantasy strategickou hru na hrdiny se vzrušujícím příběhem, která si zaslouží vaší pozornost. Je to jedna z mých oblíbenějších sérií. Vzrušující mix strategie, tahové taktiky, velkého, volně prozkoumatelného herního světa a také herních prvků v ponurém fantasy scénáři je přesně to, co mě dokáže udržet před počítačem na dlouhé hodiny.

Žánr Disciples: Liberation

Jedná se o tahovou strategii smíchanou se hrou na hrdiny, zdobenou trochou správy armády a budování hlavního města. Hra se skládá ze tří hlavních částí. První z nich je naše hlavní město, kde můžeme rekrutovat jednotky, stavět budovy a zkoumat kouzla. Dále je zde mapa světa, na které provázíme naši hrdinku a její armádu při probádávání různých koutů země a nacházení nebo získávání různých zdrojů. Poslední částí je bitevní obrazovka, kde se provádí souboj v tahovém režimu, když se setkáme s nepřátelskými jednotkami na mapě nebo v dungeonech. Svět Nevendaaru je obrovský, má třináct regionů s téměř třiceti dungeony, které chceme prozkoumat a osvobodit. Po mapě cestujeme na koni a můžeme vstupovat do budov nebo se svobodně rozhodnout, zda chceme napadnout určité nepřátele. V dungeonech se pohybujeme pěšky a můžeme manipulovat s předměty v prostředí. Zde si nás nepřátelé mohou všimnout i na dálku a napadnout nás sami od sebe.

Tahové bitvy se odehrávají na šestiúhelníkových mapách. Naše postavy mají nad hlavami akční body – modré pro pohyb, červené pro využití jejich schopností a zlaté lze použít pro obojí. Ovládáme jednotlivé jednotky, nikoli skupiny více jednotek. Kromě pohybu a útočení lze samozřejmě využít i speciální schopnosti nebo prostředí jako úkryt. Útoky zezadu způsobují obzvláště vysoké poškození a speciální pole přinášejí bonusy pro prvního, kdo je přeběhne. Někdy hrají roli i jiné efekty, například blesk udeří do určitých polí během bouřky, což je indikováno o jedno kolo dříve a dává vám možnost se těmto polím vyhnout.
Mnozí poukazovali na to, ž

Zdroj: Kalypso Media

Mnozí poukazovali na to, že Disciples: Liberation je příliš snadné, a tak si ho neužívají. Podle mě problém není v obtížnosti, ale souboje jsou občas nudnější, než bych si přál. Abych to upřesnil – některé herní mechanismy nejsou dobře promyšlené. Ve hře se používají singulární jednotky místo stohování. Tímto způsobem nezáleží na tom, zda je vaše jednotka téměř mrtvá, nebo má plné zdraví – na konci boje ji stačí jen vyléčit. Pokud se přece jen nějaké jednotky podaří ztratit, je opravdu snadné naverbovat nové a rychle je vycvičit nazpět.

Mezi misemi se vracíme do našeho města Yllian, kde můžeme stavět budovy a upgradovat ty stávající, abychom zlepšili jejich efektivitu. To samozřejmě stojí určité zdroje (dřevo, železo) a také zlato. V závislosti na tom, se kterou frakcí (každá má 14 jedinečných jednotek) jsme spojeni, máme k dispozici určité budovy. Každá nová budova nám umožňuje rekrutovat nové jednotky. Každá armáda má svoje typy jednotek na dálku, boj zblízka, tanky a mnoho dalšího. Hra nevyžadovala, abych vymýšlel speciální zabijácké kombo. Není tu žádný tlak, abyste zahráli každý tah výborně. Také některé schopnosti jsou jasně lepší než jiné, i na stejných úrovních jednotek.

A když mluvím o jednotkách vyšších úrovní, dovolte mi říci něco k tempu. Jsem pomalý a metodický hráč, ale trvalo mi hodně dlouho, než jsem dokončil pátou mapu. Do té chvíle jsem zůstal u jednotek úrovně I a II, teprve po dokončení jsem mohl použít jednotky úrovně III. Jednotky úrovně III jsou skvělé a zajímavější, ale bylo těžké se k nim dostat. Brzy jsem si také uvědomil, že používání jednotek úrovně III není o tolik odlišné od úrovní I a II. Většina má více AoE útoků, ale v soubojích často musíte načasovat jejich použití pro maximální efekt. Umělá inteligence použije všechny schopnosti, jakmile jsou připraveny.

Zdroj: Kalypso Media

Zdroj: Kalypso MediaJe tu jedna věc, kterou si hardcore hráči mohou brzy všimnout, a sice to, jak jsou věci ve skutečnosti zjednodušené. Když zmíním zjednodušené, dívám se na bojové mechaniky, stromy dovedností a možnosti dané k dosažení nebo dokončení určitých cílů. Všechno je to docela přímočaré, nezahrnuje to složité strategie a nezdá se, že by to hráči někdy přineslo špatný výsledek, ať už udělá jakékoli rozhodnutí. Rozhodujeme se v i konverzacích, kde není možné jednoduše vybrat všechny možnosti. Pokud tedy zvolíme nějaké východisko konverzace, musíme žít s následky. Pozitivní je, že často existuje široká škála konverzačních možností. Můžeme tedy volit ze široké škály přístupů, od přátelských, upřímných a benevolentních až po prolhané šmejdy.

Hlavní postava

Hrajeme za hrdinku Avyannu. Pro ni existují různé zbraně a vybavení, měnící se statistiky, jako jsou síla, obratnost, výdrž nebo inteligence, a mocná kouzla. Během hry po každém levelování získáváme body schopností, které můžeme investovat do tří stromů dovedností. Vracíme se do Nevendaaru, kde jako vždy proti sobě stojí čtyři různé rasy jako nesmiřitelní protivníci. Avyanna, která si razí cestu rozervaným světem Nevendaar, verbuje společníky a jednotky, činí rozhodnutí, osvobozuje regiony od jejich utlačovatelů, přivádí zapomenuté starověké město Yllian zpět k životu a rozšiřuje jej jako své sídlo.

Zdroj: Kalypso Media

Pokud máte rádi tahové boje, správu armády, docela dost textu ke čtení a temný fantasy příběh, o tuto hru momentálně nemůžete přijít. Obrovské množství obsahu a dobrá technická i grafická implementace z ní dělají mistrovské dílo. Když se rychle podívám na grafické a hudební oddělení, mohu jen říci tolik, že na tom vývojáři odvedli slušnou práci. Každopádně jsem velice rád, že jsem si zahrál Disciples: Liberation, a s radostí to doporučím každému, kdo má rád klasické série Disciples a King's Bounty.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Daniel Korda.

• odlišné jednotky, kouzla a dovednosti
  • různorodé tahové bitvy