Dračí hrad nové výzvy – strategicky ztracený

22. 12. 2022

„Opředen tajemstvími, tyčí se nad krajinou jako zlověstná připomínka temných dob. Dračí hrad. V jeho síních se podle pověstí nachází poklady nesmírné ceny včetně legendárního panovnického žezla. Ale jen pravý dobrodruh může vstoupit do hradních chodeb. V jejich šeru totiž zlověstně svítí hladové oči příšer a kdesi v hradní věži prý skutečně spí obrovský rudý drak…“

Tímto předslovem nás uvítal návod deskové hry Dračí hrad nové výzvy, kterou pro vás můžeme recenzovat díky společnosti Dino Toys. Za tuto možnost jsme velmi rádi, protože Dračí hrad patří mezi deskové hry, které hned na první dojem zaujmou svojí velikostí a grafickým zpracováním. Dokáže práce Štěpána Peterky a grafičky Jany „Dragony“ Rybové udržet vysokou laťku prvního dojmu i během celé doby hraní? Pojďte se na to s námi podívat v naší recenzi deskové hry.

Co jsme našli ve velké zelené krabici?

V první řadě jsme se opravdu nemohli dočkat rozbalení hry. V hezké krabici se skrývala spousta, ale opravdu spousta materiálu. Nejprve nás čekala přibližně deseti- až dvacetiminutová úvodní příprava hry, protože obsah krabice je docela bohatý. Vytlačení všech žetonů z krabicových plátečků zanechalo také poměrně velké množství odpadu. Pojďme se ale postupně podívat na veškerý obsah balení. Začneme herním plánem, složeným ze dvou částí, které spolu tvoří poměrně velký čtverec s rozměry přibližně 44 x 44 cm. Na jeho zadní straně se vyjímá hezká malůvka Dračího hradu s pokladem na vrchu, v němž můžete vidět bájné žezlo. Dominantní postavení v ilustraci má nebezpečný drak, kterého ve hře ještě potkáte.

Ten samý design má i krabice a dodává hře tu správnou atmosféru. Pro hraní je ale důležitá přední strana hracího plánu, ta je rozdělená na tři části. První, obvodová část, je trochu vyvýšená a slouží na bojové rozehřátí vaší postavy. Pak tu naleznete obchody, v nichž můžete pro svého hrdinu nakoupit různé předměty. Druhá a třetí část herního plánu jsou snížené, aby se do nich mohlo podle čtverečkového vzoru poskládat 81 dílků Dračího hradu, a spolu tvoří první a druhé patro. Zmíněné dílky se také drží tradice hezkého grafického zpracování. Po obvodové části se umísťují žetony drobných předmětů a žetony vybavení. Téměř všechen herní obsah je zhotoven z kvalitního tvrzeného kartonu. Výjimkou jsou tradiční hrací kostky, které známe i z jiných her, a dřevěné kostičky představující životy.

V tomto bodě bych ještě jednou rád vyzdvihnul kreativitu a grafické zpracování v podání šikovných rukou Jany Rybové. Všechny ilustrace vypadají úchvatně a hráče snadno vtahují do prostředí Dračího hradu. Abych nebyl jenom pozitivní, musím negativně ohodnotit vnitřek krabice. Nejde ani tak o design, ale spíše o lehce nedomyšlené společné uskladnění 340 více i méně drobných částí Dračího hradu. Na takový počet dílů dostanete šest lehce uzavíratelných plastových pytlíčků. Problémem je, že pytlíčky se nejen lehce uzavřou, ale i lehce otevřou a jejich obsah se rozsype po celé krabici. Vytřídit potom takhle obsáhlou směsku dá zabrat. Dalším negativem tohoto nehezkého uskladnění je i estetická stránka, tedy jak to v krabici vypadá, když ji člověk otevře. Životnost plastových pytlíčků sice převyšuje životnost člověka, bohužel o jejich funkčnosti se to říct nedá. Pevně věřím, že takto propracovaná hra si nezaslouží podobně odfláklý způsob uskladnění veškerého herního materiálu.

„Podej mi prosím ta pravidla…“

Věta, která bude nesčetněkrát doprovázet hraní Dračího hradu. Pojďme ale pěkně postupně. Dračí hrad nové výzvy je komplikovaná strategie, která víc připomíná počítačové RPG než klasickou deskovku. Pochopit pravidla je poměrně náročné, protože herních variací je spousta. Prokousat se pravidly nám dělalo problémy hned od začátku. Na vícero nepochopených otázek nedokázal návod odpovědět nebo odpovídal jako čtyřkař na hodině dějepisu – mnoho věcí jsme si museli domýšlet. Ani po odehrání několika her jsme si jako celá parta nebyli pravidly úplně jistí. Z toho postupně usuzuji, že návod není napsán dostatečně srozumitelně. Také nechápu menší detail, proč je u komplikovanější hry český a slovenský návod v jednom sešitku, a ne ve dvou, jak to bývá zvykem jinde. Návod by tak mohli číst dva lidé zároveň a ušetřili by čas. Pochopení pravidel i kvůli tomu zabere nějakou dobu a chuť zahrát si znovu Dračí hrad se radikálně snižuje. Nezůstaňme však ztracení u návodu, pojďme na tyto trable zapomenout a posuňme se v recenzi dál.

Oficiální základní informace:

Hra je určena pro 1–4 hráče
Doba hraní je přibližně 90 minut
Hra je určena pro hráče od 8 let

Pozvedni zbraň vůči velké ještěrce

Jak už jsem zmínil, Dračí hrad nové výzvy se zařazuje mezi RPG strategie. To znamená, že hrajete za jednu ze šesti postav se specifickými schopnostmi (černokněžník, hraničář, mág, paladin, válečník, zloděj), které se ještě postupně vylepšují. Kromě schopností nesmí chybět ani specifická zbroj, lektvary, vzácné kameny nebo ukazatel života. Vaším úkolem je postupně postupovat hradem, objevovat chodby, hledat poklady, zabíjet příšerky a každým soubojem se zlepšovat. Finálním úkolem je najít legendární žezlo a porazit největšího soupeře v podobě draka. Právě zabitím draka a nalezením žezla hra končí.

Souboje s různými příšerkami jsou zajímavé a objevování temných a neprobádaných zákoutí Dračího hradu má svoje kouzlo. Souboje jsou prvotně zajímavé a jsou nejspíš to, na čem chce Dračí hrad stavět. Na 100 % se to hře nedaří, postupně se souboje začnou cyklit a některé duely jsou zbytečně zdlouhavé. Hra je doporučena pro 1–4 hráče, já si však v klidu umím představit, že ji může hrát i šest hráčů, je ovšem pravda, že s tolika lidmi jsem to nezkoušel. Problémem bude podle mě akorát to, že hra bude zdlouhavější. Když už jsme u toho času, oficiální informace tvrdí, že dohrání Dračího hradu bude trvat 90 minut. Podle mě se minimálně u prvních her tato doba určitě protáhne. Věkové doporučení by asi sedělo. Výhodou je i to, že hráči mohou hrát kooperativně a mohou si v Dračím hradě pomáhat.

Dračí hrad je RPG strategie, ve které narazíte na nádherné ilustrace a zajímavý koncept, ale velmi slabý návod. V krabici naleznete dohromady přes 340 větších i menších herních částí z kvalitního materiálu, které však bohužel nemáte jak pořádně uskladnit. Celkový dojem ze hry je dobrý, i když to jemné šimrání na zádech z ne úplně dokončené deskovky zůstává.

• nádherné grafické zpracování
  • zajímavý koncept
  • dokáže zaujmout
  • velká nabídka předmětů
  • kvalitní materiál
  • špatný návod
  • nedomyšlené uskladnění
  • zdlouhavá příprava hry
  • cyklické souboje
  • Autor Štěpán Peterka
  • Vydavatel Dino
0.0

Pavol Kunca

Pavol je typický vášnivý hráč, ktorý na hry nemá čas. K hernej stoličke ho posadila stará dobra 1.6, ktorej sa drží do dnešných dní. Akčné strieľačky sú jeho „domovské vody“ a preto nedá dopustiť na herné série ako Far Cry alebo Mafia. Nevyhýba sa ani stratégiám, športovým, či rôznym puzzle logickým hrám. Ako perfekcionista rád dohráva hry na 110%, kedy loví každý jeden možný achievement. Okrem hrania sa rád vzdeláva, veľa cestuje a ani šport či kniha mu nie sú cudzie pojmy. Rozhodne nejakým tým pivečkom s priateľmi nepohrdne.