Draci v práci – náhledovka

Draci v práci – roztomilá rodinná hra

9. 5. 2023

V deskové hře Draci v práci se stanete dračím mistrem, který bude své dráčky posílat do rozličných obchodů pro výrobu a zisk nejrůznějších zdrojů. Mimo jiné si budete dopomáhat i různým očarováváním a plněním přání dračích mazlíčků. Hlavními mechanismy jsou tedy umisťování pracovníka a správa zdrojů. Za své úkony a chytré kombinace získáváte pověst a ten, kdo jí má na konci hry nejvíce, vyhrává. O českou lokalizaci se postaralo vydavatelství REXhry, od kterého si u nás můžete přečíst i další recenze deskových her. Draci v práci jsou skvělým a roztomilým otvírákem pro přilákání nových hráčů ke stolu.

Draci v práci – draci
Draci v práci – krabice
Draci v práci – žetony
Draci v práci – figurky

Pohádkové ilustrace

Co vás jako první na této deskové hře zaujme, je jistě téma draků propojené s nádhernými ilustracemi, které jako by vypadly z pohádkové knížky. O roztomilé ztvárnění se postarala Sandara Tang a autorem hry je Manny Vega. Draci v práci jsou určeni pro jednoho až pět hráčů ve věkové kategorii od dvanácti let a herní doba by se měla pohybovat kolem jedné hodiny. Nicméně při hře pěti hráčů už mohou vznikat určité prostoje. Hráč, který nehraje, si nemůže moc plánovat svůj tah dopředu, protože se herní pole tahem ostatních dost mění.Přestože jsou nosným tématem draci, nejedná se o žádné krvelačné bojovníky či únosce princezen. Jsou to roztomilí řemeslníci, kteří pracují v obchodech. Rozdělují se do šesti tříd definovaných svou barvou, surovinou, kterou vyrábějí, a specifickou schopností. Tvůrci si opravdu vyhráli s krásným grafickým zpracováním. Za zmínku také stojí překlad, přeložená jména draků představují různé slovní hříčky. Setkat se tak můžete například se Špekáčkem, Kotletkou či Výpekem, kteří všichni pracují v masné výrobě. Hra je i interakčně pozitivně přátelsky naladěna, a to v podobě možnosti zisků pověsti za darování surovin ostatním hráčům.

Draci v práci – obchody
Draci v práci – buřtíkovi špekáčky

Herní plán je mapa města

Draci v práci se odehrávají v dračím městečku, které je předpřipraveno otevřít spoustu obchodů. Na začátku jich je otevřeno pouze šest, každý s jedním dračím řemeslníkem. Cestu mezi obchody tvoří stupnice pověsti, která představuje vítězné body. Nesmí chybět ani osvěžující fontána, která je určená pro mince, a také v neposlední řadě park, kde jsou umístěné karty dračích řemeslníků. Dále se na herním plánu, který je v podobě dlouhé úzké neoprenové podložky, nachází místo pro očarování a pro dračí mazlíčky.Každý hráč začíná s figurkou draka, třemi dračími řemeslníky a jedním mazlíčkem. Mazlíčci plní úlohu tajných úkolů, které dle druhu můžete vyhodnotit v průběhu, nebo až při závěrečném bodování na konci hry. Zpravidla čím více toho splníte, tím více máte bodů. Není tedy k zahození se během hry snažit mazlíčky získávat. Ve svém tahu vždy umístíte svou figurku do některého z otevřených obchodů. Obchod to musí být jiný než ve vašem předchozím tahu a v případě, že už je obchod obsazen jiným hráčem, mu musíte zaplatit. Následně si vyberete ze dvou možností, co udělat.

Draci v práci – příprava hry
Draci v práci – očarování na plánu
Draci v práci – fontána

Zase práce? Tak já teda jdu.

První možností je daný obchod navštívit, když tak učiníte, dostanete z obchodu a od místních řemeslníků příslušné zdroje. Poté do daného obchodu můžete umístit, pokud je to možné, nového řemeslníka. Každý obchod může mít až tři řemeslníky a jejich umístěním můžete získat zdroje, pověst nebo nové karty, jak řemeslníků, tak právě zmíněných mazlíčků. Následně můžete využít schopnost některého přítomného dráčka. Jak jsem předtím zmínila, existuje zde šest druhů, které vždy jednoduše rozlišíte podle barvy a symbolu. Daná schopnost je sice na kartě vždy napsána, ale hráči, kteří sedí na druhé straně plánu, ji pravděpodobně nebudou schopni přečíst. Poté ještě můžete využít schopnost obchodu. Zmíněná šestice počátečních obchodů sice žádné schopnosti nemá, ale jakmile zaplníte všechny tři sloty pro řemeslníky v některém z obchodů, otevírá se vám nový a s ním i přicházejí nové herní možnosti.

Karet obchodů je více, než využijete v jedné hře, a tak vám do nových partií přidávají dobrou variabilitu. Návštěvy obchodů tedy slouží primárně pro získávání surovin a následně vymýšlení komb, jak získat i nějakou tu pověst. Čím více draků je v obchodě, tím více surovin jejich navštívením získáte.Druhou možností při zvolení obchodu je jeho očarování. V tomto případě žádné suroviny nezískáte, ale naopak utratíte. Očarování totiž stojí určitou kombinaci zdrojů. Za očarovávání zas ale získáváte dost pověsti, což pravděpodobně bude váš hlavní cíl v druhé polovině hry. Výhodou očarování pak je, že můžete využít všechny schopnosti přítomných draků, a tak se vám může povést opravdu dobré kombo. Očarovat ale můžete jen obchod, který má stejný symbol jako karta očarování, a to pouze třikrát. Očarování, stejně jako dračí řemeslníci, přidává do obchodu další zdroj k získání při návštěvě.

Draci v práci – řemeslníci
Draci v práci – mazlíčci
Draci v práci – očarování

A to je vlastně všechno. Pravidla vás ze začátku mohou svou délkou vyděsit, ale vlastně to vůbec není složité. Draci v práci mají pouze dvě hlavní možnosti + úkoly. Důležité je hlavně zapojit své analyticko-strategické schopnosti, reagovat na vyvíjející se hru a utvářet ty nejlepší kombinace. A pokud by vám to ze začátku přece jen přišlo složité, jsou tu velmi pěkné přehledové kartičky. Hra končí, když dojde balíček řemeslných draků nebo karet očarování. Kromě různých karet obchodů existují také dva typy očarování, jedny pro jednodušší a druhé pro pokročilejší hru. To přidává něco navíc k variabilitě. Zároveň je součástí hry i minirozšíření v podobě pomocníků, kteří už od začátku hry každému hráči přináší určitou výhodu pro celou partii, což opět přidává na znovuhratelnosti.

Draci v práci jsou skvělou přístupnou rodinnou hrou, která vás jistojistě zaujme svým malebným grafickým zpracováním a jednoduchými pravidly, a přesto s dostatečnou herní hloubkou. Hru si tak užijí jak deskovkářští zelenáči či starší děti, tak i zkušenější hráči, kteří budou hledat co nejlepší strategii.

• malebné grafické zpracování
  • jednoduchá pravidla a přístupnost
  • variabilita
  • prostoj při hře pěti hráčů
0.0

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.