DREDGE – úvodka

DREDGE – na vlnách podivna

30. 5. 2023
Zdroj náhledu: Black Salt Games

Opět musím pět chválu na nezávislé vývojáře, kteří se nebojí experimentovat a míchat různé žánry do netradičních spojení. Tento odvážný přístup zvolilo novozélandské studio Black Salt Games a přesvědčilo mě, že i rybářské simulátory mohou dnešním hráčům nabídnout něco víc než jen pouhé lovení ryb. Jejich vůbec první titul DREDGE je zářným příkladem toho, že ač se trh může zdát přesycený všemožným zbožím, stále existují skulinky pro vymyšlení něčeho originálního. Rovnou v úvodu mohu říct, že DREDGE rozhodně stojí za váš čas.

Strach z neznáma

V malém přístavním městečku Greater Marrow se ujmete uvolněné pracovní pozice rybáře, jehož úkolem je obyvatele zásobovat čerstvými rybami. Nebude to však trvat ani pár minut, aby do vás bylo zaseto semínko pochybností, že zde kromě hnijících ryb smrdí ještě něco dalšího. Místní nápadně tají informace a při rozhovorech začnete mít podezření, že zápletka celého příběhu bude sahat daleko hlouběji, takřka až na dno oceánu. Nechci vám z tragického příběhu mnohé prozradit, protože právě hledání odpovědí, objevování tohoto temného světa a skládání si vše dohromady je důležitou součástí celého titulu. Děj ve stylu lovecraftovského hororu vás dokáže velice dobře pohltit až do té míry, že budete hladoví po jakémkoliv zdroji vědění.

DREDGE v sobě spájí prvky rybářského simulátoru, survivalu, psychologického hororu, Tetrisu i RPG v drobném otevřeném světě. Tím asi už tušíte, že vám nic nebude jen tak naservírováno přímo pod nos. Titul skvěle pracuje s napětím, ještě lépe s celkovou atmosférou, která je umocněna střídáním dne a noci. Klíčovou roli zde hraje čas, který plyne pouze při plavbě a lovu. Je tedy velice vzácný, protože stmívání nastane dříve, než byste se nadáli. Pokud ještě nedisponujete dost silným vybavením na rychlý únik před nočními potvorami, je ve vašem zájmu před setměním zakotvit v bezpečí nejbližšího přístavu či mola.

Noc je temná a plná hrůz

Jestli i vás, stejně tak jako mě, děsí mořské hlubiny, připravte si dostatečné množství laudana, protože při proplouvání zrádnými vodami o halucinace nebude nouze. Pocity jako úzkost, neklid, paranoia, tíseň, nebo dokonce i drobné záškuby strachu budou na denním pořádku. Titul velmi chytře zakomponoval střídání dne a noci do vystavění napětí. Zatímco za dne vyplouváte na moře, rozhazujete sítě a objevujete svět, se západem slunce se pohodová idylka na moři začne měnit v noční můru. Čím déle jste mimo bezpečí přístavu za tmy, tím více rybáře začne chvátit panika a tím nebezpečnější jsou i jeho představy. Propadání šílenství se projevuje různými vidinami přicházejícími z mlhy husté tak, že by se dala krájet. Budou se před vámi zjevovat útesy tam, kde za normálních okolností nejsou. Budete mít pocit, že vás ze tmy něco pozoruje. Bude se vám svírat žaludek při zaslechnutí děsivých zvuků. Budete utíkat před různými mořskými potvorami. Budete odhánět hejno zuřivých vran obírajících vás o úlovek. Uslyšíte tajemné hlasy a zažijete mnoho dalších děsů pohrávajících si s vaší příčetností, kterou symbolizuje jakési Sauronovo oko v horní části obrazovky.

Tyto hrůzy na moři můžete zažít i ve dne, nebudete-li rybáři dopřávat pravidelný spánek ke zklidnění mysli. Z počátku hry se vám vyplouvat na moře za tmy moc nevyplatí, ale později budete nočním můrám muset čelit. Herní svět je členěn na samostatná souostroví, přičemž každý jeden z pěti pomyslných celků hráči nabízí trochu jiné prostředí i možnost, jaké druhy ryb ve vodách chytit. Některé se zdržují v mělčinách, pro jiné se naopak budete muset vydat na otevřené moře a tomu pochopitelně uzpůsobit i své vybavení.

Rybolov je nedílnou součástí zisku herní měny. Na vhodné místo pro lov vás upozorní zčeřená hladina. Rybky, poklady, materiál a další předměty z oceánu vylovíte pomocí několika možných miniher založených na postřehu. Bohužel jejich nepříliš rozmanitý repertoár během cca patnácti hodin hratelné doby začíná maličko ztrácet dech kvůli jejich častému opakování. Zajímavým druhem jakéhosi omezení je i fakt, že vaše loď má vytyčený nákladní prostor, do něhož veškerý úlovek musíte vměstnat. Pokud jste zdatní ve hře Tetris a máte bohaté zkušenosti s inventářem z her série Resident Evil, budete jako doma. Každá ryba i předmět zabírá určité množství políček. Budete muset často prioritizovat, co pro vás má větší hodnotu, protože vaše malá kocábka uveze striktně omezený náklad a ani o píď více. Situaci navíc komplikuje vyhrazený prostor pro rybářské vybavení, jako jsou udice, motory, sítě a světla. Při organizaci lodní paluby tak potrápíte mozkové závity, abyste s místem naložili co možná nejefektivněji.

Pospíchej pomalu

Za prodaný úlovek v přístavu získáte peníze k opravám utržených ran na moři, ale i k vylepšování vlastností lodi či k odemykání lepšího vybavení. Zvýšit odolnost kocábky, zvětšit nákladní prostor nebo získat více místa pro rybářské náčiní chce materiál vylovený z potopených vraků. Abyste se z počáteční oblasti mohli co nejdříve vydat dál, bude vaší prioritou na to svou loď co nejlépe připravit a vyzkoumat silnější motory i reflektory. Možná by nebylo od věci trochu vybalancovat ceny za různé předměty, protože za ryby kolikrát dostanete více peněz než za vylovený zlatý prsten. Odměny z vedlejších úkolů stejně tak nejsou dost lukrativní na to, aby vás přiměly zadání plnit, pokud nechcete achievement. Zde přichází můj první a asi ten největší problém se hrou DREDGE.

Herní smyčka první zhruba polovinu hry působí vážně skvěle. Bedlivě se snažíte nakládat s omezeným časem, penězi i úložištěm a každé jedno noční vyplutí ve vás zanechává ty kýžené pocity nervozity a nejistoty, zda se zpět dostanete v jednom kuse. Pečlivější hráči se s nešvarem, na nějž se pokouším poukázat, setkají mnohem dříve. Uvedu na příkladu: rybolov znamená peníze. Peníze znamenají lepší vybavení a vylepšení lodi. Vybavení a vylepšení lodi znamenají bezpečný převoz úlovku do přístavu, kde za něj dostanete další peníze, a takto stále dokola. Problém ovšem nastává ve slově „bezpečný“. Čím více úprav na své lodi provedete, tím více se vytrácí strach z neznámého, protože potenciální hrozbě snadno ujedete. Jednoduše řečeno, čím více budete prozkoumávat každý kousek herní mapy a poctivě sbírat materiály, tím dříve jich budete mít dost na to, abyste svou loď měli vytuněnou, co jen to jde. Tím hra nejenže ztrácí na té skvělé atmosféře, ale i na motivaci nadále prozkoumávat vraky lodí, nebo dokonce lovit ryby a hledat poklady, protože brzy máte více peněz, než kdy budete potřebovat. Z potřebných materiálů se stanou přebytečné předměty akorát tak blokující místo v nákladním prostoru s možností je prodat nebo zničit. Zkrátka a jednoduše se rychle vytrácí ten příjemný pocit strachu z neprobádaných vod.

Nápomocné v boji proti zlu číhajícím pod hladinou oceánu jsou i různé ability lodi. K většině z nich se dostanete postupně při plnění hlavní dějové linky. Výrazně užitečné je například ochranné pole odhánějící každé nebezpečí, chvilkové zrychlení či teleport do počáteční lokace. Protože je herní mapa poměrně malá, žádné rychlé cestování z přístavu do přístavu nečekejte. Takřka do všech koutů světa doplujete během pár okamžiků a jediné, co vás může brzdit, je váš orientační smysl. Titul nenabízí možnost nastavit si kurz do cílové destinace, a tak se budete muset spolehnout na kompas a mapu, jako při skutečné mořeplavbě. Naštěstí si DREDGE dokáže získat vaši pozornost na svou stranu, z čehož pramení silná motivace k průzkumu.

Nebezpečí číhá všude

Na DREDGE mě už od prvního pohledu zaujal výtvarný styl, jehož jednoduché a minimalisticky pojaté zpracování se k tragickému příběhu na moři skvěle hodí a dává mu šanci vyniknout. Celý svět je stylizovaný do různých klimatických oblastí, které poskytují domov těm nejbizarnějším živočichům. V našem případě musím vyzdvihnout pestrou škálu ryb a ještě více pochválit jejich zdeformované/ zmutované varianty. Zaplnit rybářskou příručku všemi druhy tak pro mě bylo skutečnou výzvou. Líbila se mi i zvolená barevná paleta. Sledovat odlesky vynořujícího se slunce zpoza horizontu na vodní hladině, plout vedle skákajících delfínů nebo naopak v noci navštívit korálové útesy byl neskutečný vizuální zážitek. Už se těším, až do hry bude přidán photo mode a další vychytávky k obohacení celého prožitku. Ostrovům nechybělo dost kreativity k tomu, nemít jeden jako druhý. Pokud se svět rozhodnete prozkoumat do detailů, budete odměněni několika vedlejšími úkoly, zápisky doplňujícími příběh i poklady. Snad jediné, co mě na grafickém zpracování mrzí, jsou poslední dvě lokace, které mi přišly chudší… jako by byly bez nápadu. Je možná trošku škoda, že vývojáři ze hry nevyždímali ještě trochu více. Například bych uvítala možnost z lodě vystoupit a pohybovat se po pevnině.

Že DREDGE skvěle pracuje s atmosférou, už víte ze začátku recenze a velkou zásluhu na tom má i výborně zvládnutá práce se světly a stíny a hudební složka hry. Za dne vás ukolébá relaxační hudba, ale s příchodem západu slunce budete ponecháni napospas ambientním zvukům šplouchající vody, šelestění větru, šeptání ze záhrobí a ještě daleko děsivějšímu audiu. Ačkoliv hra není dabovaná, na kráse jí to nic neubírá. Postavy jsou oproti trojrozměrnému světu ponechány v tom dvourozměrném. Dynamická kresba jejich podob vypadá skvěle. Odtajňování malých příběhů každého z nich také velkou měrou přispívá ke snadnému ponoření se do příběhu. Vůbec bych se nezlobila, kdyby byl titul o kousek delší. Myslím však, že deset až patnáct hodin herní doby je přiměřený čas na to, abyste neztratili pozornost.

DREDGE si jakožto prvotina novozélandského studia dokázal získat srdce mnohých hráčů svým skvělým nakládáním s atmosférou, motivací prozkoumávat vizuálně zajímavý svět i pohlcujícím příběhem. Tento rybářský simulátor kombinující lovecraftovský horor, logické přemýšlení, pohotové jednání i relaxační zážitek potěší zejména náročnější hráče. I přes výborný první dojem však mám pocit, že vývojáři z titulu mohli vymáčknout ještě daleko více, protože jeho potenciálu zkrátka naplno nevyužili.

• unikátní vizuální zpracování
  • perfektně děsivá atmosféra
  • obohacující prozkoumávání