Postapokalyptické scénáře zajímají lidstvo už od nepaměti. S mnohými otázkami se pracuje i v dnešní době – lidé se připravují na krizové situace, stavějí si různé bunkry, mají zásoby na půl roku, případně se mohou i modlit ke svým bohům. Tato hypotetická situace je zpravidla katastrofa nebo událost tak významná, že postihne celou lidskou civilizaci. To může být třeba dopad obřího asteroidu, výbuch výzkumného zařízení, který roznese toxické látky po celé planetě, anebo rozšíření smrtící choroby. Dustwind operuje se stvořením dokonalé AI – tedy umělé inteligence, která se pokusila vyhladit veškerý organický život na zemi.
Nastal rok 2075, uběhlo již 25 let od chvíle, kdy si umělá inteligence uvědomila sebe sama a pokusila se vyhladit veškerý organický život na zemi. Umělá inteligence se nacházela v každém přístroji, bojoví roboti vyzbrojení nejlepšími zbraněmi, satelity, odpalovače raket, dokonce i obyčejné automobily, všude byly čipy, které dokonalá verze AI propojila a začal masakr. Tato událost je známa jako „Probuzení“. Armády robotů byly sice poraženy, ale za vysokou cenu, přežilo pouhých 5 % lidstva a každý použitelný zdroj se nyní stal bitevním polem. Na rozdíl od strojů, lidé nejsou jednotní a válčí i mezi sebou. Bratr zabije bratra, otec syna, dcera matku, lidé jsou v tomto ohledu nepoučitelní a zkažení a umělá inteligence tak právem chtěla planetu od této nákazy očistit.
Mateřská láska – nejsilnější zbraň na světě
Původně byla hra čistě ve stylu tower defense s multiplayerem a co-op, bez kampaně. Kampaň byla přidána dodatečně. V kampani hrajete za bezejmennou hrdinku, která putuje světem se svou dcerou. Když již máte po celodenním putování hlad, rozhodnete se rozdělat si oheň a odpočinout. Nicméně potulní nájezdníci vás již delší dobu sledují a jen čekali, až polevíte v ostražitosti. Když padne soumrak tak vás napadnou, unesou vaši dceru a vás surově zbijí. Vzhledem k tomu, že si myslí, že jste mrtvá, tak vás nechají být. Těžko říci co zamýšlí s vaší dcerou, mohou ji chtít prodat do otroctví, nebo se s tenčími zásobami mohou rozhodnout ji sníst, protože z některých přeživších se stali lovci lebek, kanibalové.
Jedním takovým kanibalem jste však zachráněna. Kanibal je již starší nemocný chlapík, a ihned při vašem probuzení vám říká, že je čestný, a že vám dával nějaký čas, zda se proberete, než by vás spotřeboval. Vzhledem k tomu, že je již starý, tak nemá jinou možnost, než konzumovat „zbytky“ co zanechají jiní, mrchožrout. Příběh se tak prakticky točí o záchraně vaší dcery a je tak jednou velkou záchrannou misí.
Kampaň je pak tvořena šestnácti dílným příběhem, který zabere zhruba 8 – 10 hodin čistého herního času. Nicméně samozřejmě záleží na vašem herním stylu. Samotný gameplay se pak rozvíjí spíše pomalu, nejdříve se hraní skládá se sbírání surovin a souboji s lehčími nepřáteli. Následuje získávání spojenců, které můžete v misích přímo ovládat. Což někdy vede k chaosu, protože v tuhých bojích kolikrát nebudete adekvátně stíhat přepínat postavy, nicméně zde je to spíše o cviku a zvolení vhodné taktiky.
Po každé misi se pak vracíte do vašeho základního tábora, kde budete odolávat vlnám nepřátel ve stylu Tower defense. Celkově tento koncept, tak kombinuje dva různé herní styly, což je velmi příjemné a dobře to funguje. V základním táboře můžete také čas od času obchodovat s potulnými obchodníky, kde můžete nakoupit nové zbraně a lepší vybavení. Je také příjemné sledovat, jak se vaše táborová komunita rozrůstá, když zachraňujete ty, kteří jsou vydáni na milost a nemilost drsnému světu.
Vybavený = připravený
Jestli je v Dustwind něco opravdu důležité, tak je to vaše připravenost, tedy respektive vaše vybavení. Na vaší cestě za záchranou milované dcery budete muset prozkoumávat tábory nájezdníků a to pod neustálím rizikem přepadení cizí skupinou.
V jeden okamžik můžete být vybaveni dvěma zbraněmi, mezi kterými můžete přepínat. Ze začátku budete mít po většinou zbraně na blízko, nicméně postupem času můžete narazit na pestrou paletu zbraní včetně pistolí, samopalů, plamenometů nebo kuší. Do všech zbraní pak je samozřejmě nutnost mít dostatek munice. Roli hraje také vzdálenost, odstřelovací pušky či pulsní děla jsou poměrně velké zbraně, a tak není možné s nimi střílet na kontaktní vzdálenost.
V závislosti na vaší strategii a herním stylu můžete zvolit, zda budete používat granáty, miny nebo se budete držet při zemi, případně můžete zapnout i režim stealth. Můžete rovněž nastražit výbušné pasti a nepřátele do nich nalákat, což působí velmi povedení a dá vám to i určitý pocit uspokojení.
Ve hře je poměrně pestrá škála předmětů od brnění, různých vest až po léčivé předměty, jako jsou obvazy a plnohodnotné lékárničky. Léčení je velmi důležitý prvek hry. Během boje můžete utrpět různá zranění, krvácení a také zlomeniny kostí. Každé zranění pak ovlivňuje vaše schopnosti pohybu, obrany a samozřejmě i útoku.
Krom toho, že ve hře narazíte na různé charaktery, tak jsou zde i psi, které taktéž můžete ovládat. Psi plní funkci podpůrných jednotek a hodí se spíše jako healeři nebo nosiči munice. Nicméně i takové pořádné kousnutí od bojového psiska udělá svou práci. Samozřejmě tedy proti lidským protivníkům, proti mechanickým nepřátelům vám kousnutí nepomůže. Později ve hře narazíte na vozidla, která mohou být pro nepřátele zničující.
Boj na život a na smrt, aneb zásah do hlavy je jistota.
Souboj se může z počátku zdát poněkud chaotický, taktéž samotné ovládání postav. Je proto na místě si poctivě projít tutoriál, který vás seznámí s herními mechanikami a prvky. Co se rozhodně sluší zmínit je možnost vybrat část těla, kam bude váš hrdina útočit nebo mířit, v případě vybavení střelnou zbraní. Můžete tedy vybrat hlavu, trup nebo končetiny.
Během hraní získáváte body, které následně můžete využít k vylepšování schopností a dovedností. Jedná se však o pasivní atributy, které přidávají procenta k zdraví, regeneraci zdraví, ale také k rychlosti útoku, přesnost střelby, maximální nosnost, ale také třeba rychlejší přebíjení zbraní nebo lepší plížení apod. Nejedná se o žádný strom, spíše o tabulkové schopnosti, rozdělené do čtyř kategorií. Spektrum je opravdu velmi pestré. Každý si tak najde atributy, které odpovídají jeho hernímu stylu, ať už budete hrát na blízko, na dálku nebo budete mistr přes výbušniny.
Kromě příběhové kampaně je však hlavním prvkem hry multriplayer a kooperace. Hra nabízí šest základních multiplayerových prvků, které můžete hrát proti jiným hráčům, ale také s kamarády v kooperaci proti silným botům.
Grafika a ozvučení
Dustwind je izometrická realtimová strategie s RPG prvky a silným důrazem na souboje. Respektive na boj v reálném čase a také styl tower defense. Grafika je pak povedená a poměrně plná detailů i stínů. To oceníte zejména, když si přiblížíte kameru a můžete vidět různé detaily postav, nepřátel, ale také prostředí. Detailně je také znázorněna brutalita hry, kdy můžete vidět kusy odlétajících končetin při výbuchu, zakrvácené zraněné postavy a kaluže krve.
Bohužel, i když je hra poměrně plná detailů a barev, tak se ve hře nachází bugy. Kolikrát se vám stane, že se některá z vašich postav zasekne o neviditelnou texturu. Případně, v případě, kdy se bráníte vlnám nepřátel se poměrně často objevují z některých nepřátel šmouhy. Naštěstí tyto šmouhy zmizí, jak nepřítel padne k zemi.
Po zvukové stránce je hra na příjemné úrovni. Zvuky prostředí, výstřely a destrukce jsou takové, jaké by se dali očekávat. Soundtrack je velmi líbivý a nabízí kombinace rychlého tempa s uklidňujícími pasážemi. Rozhovory jsou pak formou textových oken bez dabingu.
Dustwind je příjemná postapokalyptická RTS hra, která nabízí široké spektrum zbraní, předmětů a vybavení. Příběhová kampaň se však točí stále kolem stejného principu, nicméně i tak zabaví. Díky možnosti hrát multiplayer, kooperaci anebo i proti botům se zábava značně prodlužuje. Řekl bych, že to je jeden z největších aspektů hry, tedy vybrat si herní mód, nastavit boty a pustit se do akční řežby. K tomuto faktu nahrává i možnost vytvořit vlastní mapy a scénáře. Hru bohužel táhnou dolu technické nedostatky v podobě grafických bugů. Hra má českou lokalizaci.