Empires of the Undergrowth AR1

Empires of the Undergrowth – ze světa mravenců

5. 8. 2023
Zdroj náhledu: Slug Disco

Příroda, a obzvláště zvířecí říše, je fascinující svět. Všichni se bez ohledu na druh nebo postavení v potravním řetězci snaží přežít za každou cenu. Nejinak je tomu v nebezpečné a divoké říši hmyzu, různých brouků, pavouků a mravenců. Empires of the Undergrowth vás zavede do agresivního světa mravenců, ve kterém přežijí jen ti nejschopnější.

Empires of the Undergrowth AR4

Hurá do světa mravenců – nic pro arachnofobiky

Jen o málokterém titulu se v dané herní kategorii dá říct, že se jedná o ambiciózní a zároveň originální projekt. Empires of the Undergrowth je realtimovou strategií, která spojuje právě výše zmíněné vlastnosti. Titul je od roku 2017 v předběžném přístupu a stojí za ním vývojářské studio Slug Disco, které je ve spolupráci s Hooded Horse také vydavatelem.

Hra vás zavede do podzemí, konkrétně do světa mravenců. Najdete zde tři herní režimy a tutorial. Samotný princip a ovládání hry jsou velmi jednoduché, najdou se zde však určité odlišnosti oproti zavedeným standardům, kvůli kterým doporučuji tutorial absolvovat. Nejedná se o žádné složitosti, spíše jde o pojetí a zpracování – přece jen nestavíte tanky a základny, ale jste v mravenčí říši.

Dále je zde klasická kampaň, která se odehrává ve světě „Formikárium“, což je základna, z níž můžete vyrazit na mise se scénářem. Úspěšným dokončením těchto misí získáte odměny, které vám umožní si ve formikáriu vylepšit svou kolonii. Dalším režimem je klasická volná hra, kde si vyberete mapu a nastavíte si její výchozí hodnoty, včetně podmínek vítězství, síly a typu nepřátel ovládaných AI a dalších klasických prvků. Nastavit můžete také denní dobu nebo velké bossy na mapě, třeba velká žába dokáže opravdu potrápit. Je zde i režim Arény. Zde sice nebojujete, zato můžete na každou stranu umístit různé typy hmyzu a dalších živočichů a poslat je následně proti sobě. Díky tomuto režimu se hodně naučíte, co se týká odolnosti a síly jednotlivých živočichů. Můžete vyslat stonožky či obrovské zelené pavouky proti žábám nebo i různé typy mravenců, aby se utkali v boji na život a na smrt. Je to trochu zvrácené, ale zároveň velmi zajímavé.

Empires of the Undergrowth není jenom o podzemí

Když se vrátím ke kampani, ta začíná pozvolna. Máte svou královnu a je potřeba, abyste zajistili pro ni zajistili dostatek potravy, ale zároveň expandovali vaše mravenčí impérium. To všechno zpočátku probíhá za doprovodu hlasů vědců, kteří sledují vaše tažení. Děj se pak odehrává ve dvou odlišných režimech, tedy při budování města a následně samotných misích. Ovládáte celou mravenčí kolonii, vytváříte nové komůrky a tunely, lovíte a rozšiřujete své mravenčí impérium, o které svádíte i tuhé souboje s predátory. Koncept a jeho originální provedení je fascinující, brutální a dokáže vám změnit pohled na tuto říši.

Postupně se dostanete k možnostem výběru z misí, které mají jasně stanovené cíle. Jakmile jednu z nich splníte, dostanete odměny a zpřístupní se další. Spolu s úspěšným dokončením dané mise se vám pro ni otevře i režim výzvy. Výběr odměny za její splnění je docela zásadní, protože dokáže ovlivnit následující průběh tažení, tedy jakým způsobem budete svou kolonii rozšiřovat.

Může se jednat o možnost hloubit patrové tunely, vytvářet nové komory, ve kterých budete skladovat zásoby jídla, hnízda pro dělnice, schopnost vytvářet mosty z mravenčích vojáků za důmyslného skládání jejich těl a další speciality typické pro tento živočišný druh. Navíc je potřeba se kolikrát opravdu pořádně zamyslet a najít logické řešení, protože neuvážené rozhodnutí může nejen celou kolonii oslabit, případně zbytečně spotřebujete cenné zásoby, ale také se může celý proces značně zpomalit, což třeba v zimním období dokáže opravdu zabolet.

Pohybovat se nebudete pouze pod zemí, ale i na povrchu. Zde budete moci budovat typická mraveniště, hledat potravu a snažit se odolávat útokům jak jiných mravenců, tak dalších typických zvířátek a predátorů. Výčet zvířat z této říše je opravdu pestrý a ubránit se velkému skokanu volskému, vážkám či různým plazům vyžaduje už opravdu nutnou dávku strategie.

Dostatek zásob a početná armáda jako klíč k úspěchu

Empires of the Undergrowth je RTS, v níž jde hlavně o plánování a myšlení dopředu. Kde jinde než v živočišné říši mravenců a hmyzu záleží na jednotlivci stejně tak jako na kolonii? Pro přežití kolonie je lepší obětovat pár jedinců, kolonie však může přežít pouze díky životaschopnosti svých jedinců. Musíte využít každou ze svých jednotek ke splnění konkrétních úkolů a zároveň dosáhnout vítězství.

Zásoby jídla jsou nezbytné k tomu, aby se vám líhla vajíčka a vaše armáda se tak neustále obnovovala. Potraviny získáváte klasicky sbíráním různých plodů či mrtvých těl hmyzu, ale také si můžete i nějakou tu dobrůtku ulovit. K tomu slouží samozřejmě vaši bojovníci a také dělnice, které poté zásoby zanesou do určených komor. Je tu i mateří kašička, důležitý článek mezi vylepšováním a nákupem nových jednotek. Díky této vzácné surovině můžete zlepšit schopnosti vašich mravenců. Vylepšovat lze rychlost, zdraví, útok, obranu a další typické vlastnosti.

Postupem času budete své bojovníky posílat do útoku na nepřátele, jejichž mrtvá těla budou vaši druzi nosit do hnízda a ukládat do potravinových komor, ze kterých budete živit nejen svou kolonii, ale hlavně královnu. Celý koncept je opravdu velmi promyšlený a povedený. Titul jednoznačně odráží fakt, že zvířecí říše je fascinující a opravdu brutální. Zde není žádné vyjednávání, žádný pokus a omyl. Tady každý omyl znamená smrt.

Klasické pojetí v neklasickém zpracování

Jak jsem již nastínil, hratelnost a uživatelské rozhraní se neliší od klasických RTS titulů. Je pouze uspořádané do principu hry, tedy živočišné říše. Máte zde stavby ve formě líhní pro vojáky a dělnice, zásoby jídla, jen to nejsou klasické budovy, které se v řadě RTS her objevují. Orientace je však velmi příjemná a kupodivu rychlá.

Své jednotky poté dáváte do různých skupin, které navádíte skrze feromonové stopy, a tak určujete trasu. V konečném důsledku je zde však poměrně malý prostor pro taktické operace, které jsou jednoduše omezené. Pokud se v okolí vyskytne nějaký nepřítel, mravenci automaticky zaútočí. Vaším úkolem je pouze směřovat pohyb skupin mravenců skrze feromonové stopy a zajistit, aby se nejslabší jednotky držely zpátky.

Po vizuální stránce se jedná o pozoruhodné dílo, protože hra je opravdu hezká. Hmyz, obojživelníci a další živočichové jsou zde skvěle zpracovaní. Onu dramatičnost z bitvy a celkové živočišné říše, v níž se hra odehrává, doplňují také zvukové efekty. Vše doprovází soundtrack, který ještě více prohlubuje atmosféru. Mohu vás ujistit, že pokud na vaši kolonii zaútočí zmíněný skokan volský, jedná se opravdu o nervy drásající podívanou.

Během hraní jsem nezaznamenal ani velké množství chyb. Jednalo se spíše o drobnosti a „klasické“ překrývání jednotek či jejich stuckování při různých situacích, ale to je více méně v RTS žánru běžné. Navíc je třeba zdůraznit, že titul je stále v předběžném přístupu. Hratelnost zlepšuje i fakt, že hra má českou lokalizaci.

Empires of the Undergrowth AR2

Empires of the Undergrowth je originální a ambiciózní RTS projekt, který vám dává nahlédnout do brutální živočišné říše. Hra vyžaduje důkladné plánování a logické myšlení. Musíte zabezpečit královnu a postarat se o expanzi vaší kolonie. Modely živočichů a různého hmyzu jsou povedené a v kombinaci se zvukovými efekty a hudbou dokáží navodit skvělý pocit. V rámci RTS zde jsou však omezené taktické prvky, které byste od klasických strategií mohli čekat.

• unikátní zasazení hry
  • grafika a modely živočichů
  • hratelnost a koncept hry