Endzone - intro

Endzone - A World Apart

1. 5. 2022

V roce 2021 byla doba míru a celosvětové prosperity nadobro narušena katastrofou, která miliony lidí stála život. Masivní teroristický útok na největší jaderné elektrárny po světě si vyžádal krutou daň. Nikdo již neví, o co přesně těmto fanatikům šlo a co bylo jejich záměrem. Faktem však je, že uvrhli svět do chaosu a prázdnoty. Pouze malému procentu populace se podařilo přežít a uchýlit se do podzemních zařízení, která vešla ve známost jako „Endzone“.

Endzone central

Za svitem slunce v Endzone - A World Apart

Po více než 150 letech se lidstvo rozhodne opustit své podzemní úkryty a vrátit se na povrch ve snaze spatřit opět svit slunce a postavit se opět na nohy. Zem však již není tak hostinným místem, jakým byla před katastrofou. Z místa radosti a života se stalo extrémně nepřátelské prostředí, které je plné radioaktivity, kontaminovaného deště a extrémních klimatických změn. Aby toho nebylo málo, našly se i skupiny, které přepadávají mírumilovné osady snažíce se v tomto prostředí přežít.

Endzone - A World Apart vás postaví do role vůdce právě takovéto začínající osady. Je na vás, jak se svého úkolu zhostíte a kam až povedete svůj lid.

Jak můžete vidět, úvod do hry je prakticky totožný jako ve většině postapokalyptických her. Proto se vůbec tento žánr nazývá postapokalyptický – stane se nějaká událost, která ovlivní celou zemi, a následně je na vás se s tím v rámci kategorie hry nějak poprat. Endzone - A World Apart je budovatelská strategie a váš úkol je tedy postavit novou soběstačnou osadu navzdory nepříznivým podmínkám okolního světa, a to včetně agresivních nájezdníků.

Endzone woods

Každý si přijde na své

Hra nabízí hned ze začátku možnost vybrat si ze tří různých možností startu vaší cesty za zábavou. Pro méně zkušené hráče je zde tutoriál, který vás provede všemi herními principy a mechanismy. V něm se důkladně seznámíte se správou a získáváním zdrojů a jejich následnou přeměnou na další materiál. Samozřejmostí je také představení jednotlivých budov, obrany a také nejdůležitějšího prvku hry, kterým je bezpochyby správa lidských zdrojů. Tím se rozumí přidělování osadníků do určitého pracovního zaměření, které může být otázkou života a smrti, a to zejména při obraně.

Druhou možností je survival mód, ve kterém si můžete nastavit požadovanou obtížnost a upravit herní prvky, jako například velikost mapy, množství jezer, ruin a množství zdrojů. Nechybí samozřejmě možnost si svou osadu pojmenovat.

Třetí možnosti jsou scénáře, které zahrnují nejrůznější výzvy a úkoly, s nimiž se musíte vypořádat na pozadí příběhu. Zde máte již něco přednastaveno, někdy i nashromážděné určité zdroje, a v rámci zadání musí splnit, co je potřeba. Jedná se tedy spíše o variantu pro zkušenější hráče, kteří mají za sebou minimálně plnohodnotné projití tutoriálu.

Endzone lets start

Autobus na věčné časy

Svou cestu za lepším životem pro vaši osadu začnete zpravidla s postarším autobusem a pár osadníky. Tento hippie autobus slouží jako počáteční základna, skladiště a také přístřeší pro první osadníky a jejich potomky. Nicméně se nejedná o řešení z dlouhodobého hlediska. Nejdříve musíte zajistit dostatek čisté vody a jídla. Ze začátku nebude žádná ze surovin bez přídechu radiace, nicméně v tu chvíli a z krátkodobého hlediska se to dá zvládnout. Musíte tak začít budovat nejen příbytky pro osadníky, kteří se snaží rozšířit své rodiny, a nově příchozí přeživší, ale také budovy, jejichž pracovníci jsou školeni na ošetření zdrojů od radiace.

To přináší ruku v ruce nutnost sledovat zdraví a spokojenost vašich osadníků. Z malé osady se brzy může stát poměrně slušně prosperující městečko, které je soběstačné, ba co víc, může obchodovat s „poletujícími“ obchodníky. Tito obchodníci přilétají pomocí svých vzducholodí a balonů do vašeho města ke speciálnímu obchodnímu portu a přináší mnoho zajímavých komodit. Některé obchody jsou více než důležité a je dobré je využít. Nicméně i zde musíte dbát na to, zda jsou obchody výhodné pro vás, pro „vykutáleného“ obchodníka, nebo uspokojí obě strany. Různí obchodníci vás navštěvují opakovaně a udržování dobrých vztahů hraje nejen roli v tom, co vám nabídnou, ale také na jaký poměr obchodu přistoupí. Obchod je zde formou výměny „něco za něco“, což dodává i určité kouzlo a více zapadá do postapokalyptické situace Endzone - A World Apart, kde peníze již dávno nemají svou cenu.

Endzone herbs

V chatrči, nebo komunitním domku?

Hra nabízí opravdu pestré množství budov, které jsou přehledně rozděleny do různých sekcí. Naleznete tak sekci pro jídlo, vodu, ubytování, ale také pro získávání surovin, komunitní sekci a další. V komunitní sekci můžete nalézt i vývěsnou tabuli sloužící pro vydávání různých ediktů, které se zaměřují na různé aktivity v rámci celé komunity. Můžete se zaměřit třeba na omezení reprodukce, větší konzumaci bylin pro posílení imunity nebo vyhnání starých obyvatel. Všechny edikty s sebou nesou následky, a to jak kladné, tak záporné. Například zmíněné „zapovězení stáří“ se negativně odrazí na celkové náladě a spokojenosti celé komunity. No, komu by se líbilo vyhnat své rodiče a prarodiče, kteří stáli u zbudování vaší osady.

Je zde také možnost výzkumu a vzdělání. Vzdělání přináší řadu výhod a je vhodné mít dostatek škol a učitelů. Efektivita vašich osadníků se zvýší i v rámci jejich vzdělání, které můžete také vhodně využít například při vyslání speciálního týmu do různých ruin. Pokud vyšlete expedici na průzkum starého kostela, jistě se vám bude hodit někdo, kdo se v tomto oboru vyzná, taktéž pokud se rozhodnete prozkoumat starou elektrárnu, nepošlete na expedici farmáře. Tedy samozřejmě můžete, ale jeho přínos pro tým nebude takový, jaký nabídne třeba vyslání fyzika nebo technologického pracovníka. Díky těmto průzkumům naleznete také mnoho užitečných materiálů, nebo rovnou znalosti, které využijete ve výzkumu.

Endzone market

Chabý strom výzkumu a technologií

Výzkum je zde poměrně slabý. Rozdělen je do pěti sekcí, jmenovitě „jídlo a ubytování“, „produkce“, „logistika“, „elektřina“ a „technologie a obrana“. Jednotlivé technologické stromy jsou však poměrně strohé a krom zpřístupnění některých budov, jako například větrných elektráren nebo obranných věží, odemykají spíše pasivní bonusy. Výzkum vám také zpřístupní různá vylepšení budov, bohužel taktéž velmi pomálu.

Nejvíce tak krom obranných mechanismů oceníte zejména možnost větrných elektráren a následně lepší logistiku. Logistika, tedy lépe řečeno zásobování a přenášení materiálu, hraje velmi důležitou roli, protože pokud zvolíte nevhodně umístěné sklady zásob, tržiště a následné přemisťování materiálu do výroben a dalších zařízení, ztratíte nejen čas, ale i efektivnost. To se například v rámci zásobování municí může stát fatální.

Obrana probíhá víceméně automaticky bez vašeho většího zainteresování. To spočívá pouze ve vhodném rozestavění obranných věží, případně nějaké barikády, a následné výrobě a distribuce munice.

Písečné bouře a radioaktivní sucho

Ve hře je nejen střídání dne a noci, ve kterém hezky vyniknou ohniště u některých chatrčí nebo žár komunitního táboráku, ale také různé přírodní neduhy. Setkáte se s úmorným suchem, vytrvalými radioaktivními dešti nebo také písečnou bouří, která se přežene přes krajinu a vy máte plné ruce písku, abyste situaci ustáli.

Graficky je na tom hra v porovnání se svými konkurenty v této kategorii poměrně povedeně. Naleznete mnoho stínů, světel od ohnišť nebo i různých detailů budov. Bohužel hra neunikla občasným menším bugům, v tom smyslu, že se některé postavy lehce zaseknou jedna o druhou.

Samotná výstavba a získávání surovin je však poměrně zdlouhavá. Na štěstí je ve hře možnost zvýšit rychlost, protože čekat pět minut v reálném čase na možnost vystavit malou chatrč je opravdu zdlouhavé.

Co však rozhodně ztrácí svůj význam, jsou cesty. Osadníci si bez ohledu na ně zvolí stejně nejkratší vzdálenost, aby se dostali z bodu A do bodu B, a je jedno, zda půjdou přes pole, těžiště šrotu nebo kolem pobíhajících prasátek. Výstavba cest tak prakticky nemá smysl a mnoho hráčů od ní dle informací prostě upustilo.

Endzone city 1

Endzone - A World Apart je sympatická postapokalyptická budovatelská strategie, která vás dokáže upoutat k monitoru na dlouhé hodiny. Zejména pak zaujme líbivé a poměrně originální zpracování některých budov a mechanismů. Díky měnícím se podmínkám, které definují zejména nestabilní počasí, radiace a možnost vysílání průzkumníků do ruin, se jedná o fajn zábavu. Obrana osady by však mohla být trochu hlubší, taktéž by neuškodilo mít více možností vylepšení budov, případně větší strom výzkumu. I přesto se však jedná o velmi povedenou hru v rámci své kategorie.

• měnící se počasí
  • časově omezené edikty
  • pestrost budov