Eriksholm The Stolen Dream - úvodka

Eriksholm: The Stolen Dream – dokonale nalajnovaný stín

16. 10. 2025
Zdroj náhledu: IGDB.com

Žánr stealth her stojí na pomyslné křižovatce. Na jedné cestě leží svoboda. Obrovské pískoviště plné nástrojů, kde je jen na vaší kreativitě, jak dosáhnete cíle. Na té druhé je preciznost. Dokonale navržená hádanka, správný tanec, kde uspokojení pramení z nalezení a perfektního provedení choreografie tvůrců. Eriksholm: The Stolen Dream si s naprostou jistotou vybírá druhou cestu. Ačkoliv se na první pohled tváří jako taktická hra o volnosti, ve skutečnosti je to mistrovsky zpracovaný, lineární hlavolam, který vás ohromí svou dechberoucí krásou a strhujícím příběhem. Navíc tohle je debut studia, který se skrz nezávislé dílo vyrovnal AAA produkci, a to se mi dlouho nestalo. Jasně, Unreal Engine 5, ale chápejte. 

Bráško, chybíš mi

Příběh vás vtáhne do fiktivního severského města Eriksholm na přelomu 19. a 20. století. Ujímáte se role Hanny, mladé ženy, která se právě zotavila z nebezpečné nemoci, jen aby zjistila, že její mladší bratr Herman beze stopy zmizel, a to nejhorší, policie jde po ní. Zoufalá snaha najít bratra a odhalit pravdu roztáčí napínavý příběh plný záhad, konspirací a nečekaných spojenectví, který vás udrží v napětí po celou dobu přibližně deseti hodin. Jen dodám ihned na začátku, pokud jste podle názvu čekali vikingskou řežbu. Ne.

Přesto se severské kultury není nutné vzdát. Když opomenu nějaké to týrání dětí a klasickou surovost skandinávské literatury, tak titul kombinuje severskou architekturu s  estetikou parních strojů a visutých trolejí, a krásně tak zapadá do žánru steampunk. Navíc je zde propracovaná izometrická kamera, která dává vyniknout nádherným, malířsky stylizovaným lokacím, které díky mistrovské práci se světlem a stínem působí jako oživlé, detailní dioráma.

Je klíčové pochopit, že Eriksholm není stealth sandbox. Zapomeňte na kreativní řešení a improvizaci. Každá lokace je pečlivě navržený hlavolam s jedním, předem daným řešením. Vaším úkolem není vymyslet vlastní cestu, ale metodou pokus-omyl odhalit tu, kterou pro vás připravili vývojáři. Pro fanoušky open world her to asi bude trošku svazující, bože, jak já trpěl, ale musím říct, že jakmile jsem se naladil na správnou vlnu (pokus o vikingský vtip), neskutečně jsem si to užil. Jak řekl jeden moudrý robot: „Je mi to líto, mé možnosti jsou omezené, musíš se ptát správně”. A já se ptal.

Zdroj: IGDB.com

Eriksholm: The Stolen Dream  je o plížení

Základní mechaniky jsou jednoduché. Většinu času se budete krčit za překážkami, skrývat se ve stínech a pozorovat pravidelné trasy stráží. Pokud vás stráž spatří a její ukazatel podezření se naplní, hra končí. Naštěstí jsou checkpointy velmi velkorysé, takže neúspěch málokdy znamená velkou ztrátu postupu a hra tak aktivně podporuje experimentování. 

Navíc postupem hrou, která má krásnou hratelnost kolem deseti hodin, kdy věřím, že se dá projít i rychleji, pokud neděláte chyby jako já, přijdou k Hanně další dvě postavy. Alva, vedoucí sirotčince, kde Hanna vyrůstala, a Sebastian. Hloupá hora svalů. Nicméně během průchodů mezi jednotlivými misemi je kombinace jejich schopností často klíčová.

Eriksholm: The Stolen Dream totiž naplno zazáří ve chvílích, kdy musíte koordinovat všechny tři postavy najednou. Tyto pasáže vyžadují pečlivé plánování a precizní načasování. Například Alva zhasne lampu z vyvýšené pozice, čímž vytvoří stín, ve kterém Sebastian zneškodní stráž, a Hanna se mezitím protáhne ventilací do střežené budovy. Zní to složitě, ale není, po první hodině hraní vám tohle přijde jako automatické řešení. A ty výše zmíněné kombinace? Hanna se umí protáhnout úzkými ventilacemi a používá foukačku s uspávacími šipkami. Alva dokáže šplhat po okapových rourách a prakem rozbíjet světla nebo odlákat pozornost. Sebastian zase umí plavat v kanálech a potichu zneškodnit stráže zezadu. Už jsme zase trošku dál, ale rozumíme ne? Funkční. 

Zdroj: IGDB.com

Když jsem začal hrát, byl jsem kluk, nyní jsem starší kluk

Jednou z mála výtek k samotné hratelnosti je tempo, jakým se vám otevírají možnosti. Hrajete téměř polovinu hry jen za Hannu a plný potenciál týmové spolupráce si užijete až v poslední třetině hry. Je škoda, že vás počin nenechá experimentovat s celým týmem dříve, protože právě v těchto momentech je nejsilnější. Nechci tím nic hanit, ale už jsem byl docela unaven, když jsem trpěl u vyzvedávání balíčku. Mimochodem, asi nejlepší mise.

Výše zmíněný příběh, byť je silnou stránkou hry, umí též klopýtnout. Původní, velmi osobní motivace Hanny, což byla záchrana bratra, se postupem času lehce ztratí v pozadí větší, celoměstské konspirace. Přechod mezi těmito dvěma rovinami není dle mého úplně plynulý a osobní drama tak lehce ustupuje obecnějšímu konfliktu. Chápu to, pro narativní, respektive i příběhovou složku hry je to důležité, ale celkově to trošku strhává. Byť to tedy počin kompenzuje i odhalováním spousty menších příběhů, jaké objevujete posloucháním rozhovorů stráží nebo čtením poznámek. 

Bohužel, a to neopomenu, je přímým důsledkem stylu postaveného na hádankách nízká znovuhratelnost. Jakmile jednou znáte řešení každé situace, není příliš důvodů se do hry vracet kromě sbírání zapomenutých poznámek. Aneb je tak naplněné pořekadlo, není důležité jestli je zážitek pozitivní či negativní, důležité je, že byl inzentivní.  Když se na závěr zavěnuji trošku designu, tak je to přesně, jak říkám trošku výš. Nádhera. Vývojáři vážně dokazali AAA vizuál v nezávislém studiu. Jak jsem říkal na začátku recenze, malířské stylizované lokace jsou neuvěřitelně povedené. Co je ale důležitější, tak je zde i vynikající soundtrack, jenž naprosto úžasně buduje napětí a tvoří tu atmosféru, jakou hra má. Na závěr ještě pochválím dabing, už ale stačí.

Zdroj: IGDB.com

Eriksholm: The Stolen Dream je nádherná a vypilovaná stealth hra, která exceluje jako precizně navržený hlavolam. Pokud hledáte kreativní svobodu a sandboxové možnosti, budete maximálně zklamání jen striktní linearitou. Pokud však chcete skvěle zpracovanou hru, příběh s hromadou dalších příběhů a skvělé puzzly, tady to máte. Na debut nového studia se jedná o nečekaně vyspělý a působivý titul a kdo ví, možná ten sever není jen o vikinzích

Klady
  • vizuální zpracování
  • dabing
  • kvalitně napsaný příběh
  • stealth plný hlavolamů
  • postavy a jejich schopnosti
  • skvělá technická optimalizace
  • rychle se naučíte, o co jde
  • ideální doba hraní
  • hodně checkpointů
Zápory
  • nízká znovuhratelnost
  • první polovina hry se táhne
  • hodněkrát musíte jít metodou pokus-omyl
Platforma PC
  • Datum vydání 15.07.2025
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Patrik Klicman

    Milovník her s pořádným příběhem už od prvního releasu Age of Mythology, ke kterému se dostal náhodou jako malý devítiletý kluk. Nyní je to spíš herní konzerva, která má dilema u každé nové hry, jestli ji vůbec má spustit. Jinak se jedná o vášnivého čtenáře knih a komiksů, hráče Dračího doupěte, duševního sběratele herních figurek a milovníka grilování.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.