Escape Simulator

Escape Simulator – hra, která tu skutečně chyběla

10. 3. 2024
Zdroj náhledu: Pine Studio

Logických her se na herním trhu v poslední době objevuje mnoho, nicméně logických únikových her, kde běháte z jedné místnosti do druhé, ty tu snad žádné, kromě Escape Room The Game, nejsou. Escape Simulator je příjemným kompromisem obou témat. Vývojářské nezávislé studio Pine, které má za sebou několik těchto žánrových her, se skutečně vyzná – ostatně už vytvořilo hry jako Cats in Time, Faraway nebo The Academy.

Zdroj: IGDB

Koncept hry je jednoduchý

Escape Simulator je prakticky virtuální únikovou hrou. Od začátku jste zavřeni v jedné z malých místností, ze které musíte uniknout, stejně jako v reálném escape roomu. Toho docílíte řešením různých hádanek, které na vás v místnosti čekají. Nemusíte se bát, že byste se ztratili. Escape Simulator dovedl skoro až k dokonalosti veškeré herní možnosti, od čtení z papírů a hledání klíčů až po psaní hesel, jež je občas natolik očividné, že chvilku i budete přemýšlet, jestli jste skutečně v nějaké únikovce.

Prostředí kolem vás sice není svým grafickým zpracováním nějakým vrcholným dílem, nicméně pokud zkoumáte jednotlivá místa dostatečně pozorně, vždycky nějaký ten předmět k postupu najdete. Do toho můžete skoro vše kombinovat, přenášet z jednoho místa na druhé a v některých případech si něco i rozbít. Naprostou většinu času ale můžete srovnat s realitou – všude něco taháte, posouváte a snažíte se za každou cenu pohnout jakýmkoliv způsobem dál, jen abyste se dostali do další místnosti.

Někdy jsem měl i pocit, že moje frustrace ze hry je stejně reálná jako ze skutečné únikovky. Tam se mi už několikrát stalo, že jsem se na jedno místo byl podívat desetkrát a přísahal bych, že tam nic nebylo, ale po jedenácté jsem si toho konečně všiml – přesně toto obsahuje i Escape Simulator. Dnes už hra nabízí oficiálně dvacet čtyři různých místností, naaranžovaných do různých balíčků. Jmenovitě vás čeká egyptský labyrint, útěk z vesmírné lodě, rozluštění viktoriánské hádanky na usedlosti Dr. Edgewooda nebo hledání přítele v korporaci Omega. Hra obsahuje i malé bonusovky, nejlepší je ale Santova dílna.

Zdroj: IGDB

Improvise, adapt, overcome

V každé místnosti můžete jako nováčci strávit klidně i dvacet minut. Zkušenější „únikáři“, kteří znají jejich mechanismy, si jednu místnost proběhnou během mrknutí oka. Dobrou zprávou je, že i ti zkušení hráči se jednou budou muset zastavit. Témat útěku je, jak jsem zmínil už výše, víc, a jak jsou od sebe odlišná, jsou i místnosti těžší. Jak se říká: „I mistr tesař se jednou utne“ a zde to platí dvojnásobně.

Překvapivě si Escape Simulator udržuje určitou rovnováhu v obtížnosti. Hra není natolik těžká, abyste půl hodiny koukali na jedno místo a vztekali se, není ale ani tak lehká, abyste si neužili pocit escape roomu. Bohužel, napříč pokusy se hra vůbec nemění. Jakmile titul projdete jednou, víckrát už to nemá smysl. Znovuhratelnost je téměř nulová, jediná možnost je zahrát si podruhé v kooperaci.

Escape Simulator můžete hrát v kooperaci klidně i s deseti dalšími kamarády. Je to divné? To rozhodně. Já jsem dal dohromady šestičlenné družstvo a bohužel, bylo to až moc rychlé. Ideální tým je tříčlenný, v něm si budete perfektně vyhovovat. Pokud se ale zaseknete, je tu stále jedna důležitá věc, kterou je systém nápovědy. Ten je sice až moc přímočarý, ale svůj účel plní perfektně a věřte mi, bude se hodit.

Zdroj: Pine Studios

V Escape Simulatoru si můžete vytvořit escape room

Nápověda a neomezený počet hráčů v jedné místnosti je nakonec i výhodou. Komunita sama může vytvářet další místnosti, a to pomocí obrovského editoru. Můžete v něm postavit obrovské místnosti, prokombinovat různá témata a pokusit se vytvořit jakoukoliv hádanku, co si zamanete, tedy pokud to má logiku a nevedete hráče do slepého bodu. V tomto případě se z Escape Simulator stává skutečně reálný simulátor, který zabaví na další hodiny hraní. S mým týmem jsme si tvořili místnosti navzájem a pak si je odehrávali s komentáři, jak je zároveň vylepšit nebo co nám přišlo zbytečně složité.

Možná se ptáte, nebyla to ztráta času? Možná trošku, ale vnitřní pocit, že budeme v realitě lepší hráči únikovek, byl silnější než my. Nejvíce mě při tvorbě ale baví ty skutečně neomezené možnosti. Například můžete vytvořit klíč nebo něco k postupu prakticky z čehokoliv, vaší fantazii se meze nekladou, a můžete dokonce vytvořit i úrovně, kde herní partu rozdělíte do dvou jiných místností. Koncept je ale stále velmi jednoduchý, tvorbu pochopí každý a je to určitá až magie celé hry.

Co mi ve hře doopravdy vadilo a způsobovalo tik v oku, byl bezpochyby soundtrack. Bože, jak ten mi začal lézt na nervy. Doslova jsem hudbu definoval jako nekonečný výtah. Prvních pět minut ji nevnímáte, pak je až moc přítomná, pak se kvůli ní začnete drbat za ušima a nakonec skončíte s prsty v uších a zpíváte si vlastní písničku, abyste to přehlušili. Je nevýrazná a otravná, až skutečně stresující, a to není vůbec, ale vůbec dobře.

Další vadou na kráse jsou občasné bugy. Občas se stalo, že jsem přesně věděl, co udělat, ale hra řekla, že nechci. Většinou stačilo udělat pár kravin s kamerou, ale je to něco, co by už ve hře přece jen nemuselo být. Stejně tak fyzika občas nefungovala, jak měla. Kupříkladu přesouváte kostičky v místnosti a jedna vám udělá letecký den na druhou stranu ničeho. Je to škoda, protože jinak musím říct, že snad jiná negativa ve hře Escape Simulator nenajdete.

Zdroj: PineStudios

Escape Simulator je obrovským překvapením a z jedné nenápadné hry se stala velmi příjemná zábava na několik hodin, ať už pro jednotlivce, nebo pro více hráčů. Skoro neomezená možnost zapojení fantazie je obdivuhodná a oficiální etapy mají své velké kouzlo. Bohužel, občas si s vámi pohraje fyzika, někdy se bugne celá hra a hlavně stále hraje ten protivný soundtrack. Pokud jste fanoušci únikovek, je tu hra přímo pro vás a řekl bych, že na hodně, hodně dlouho.

• fantazii se meze nekladou
  • kooperace s ostatními hráči
  • tvoření vlastních escape roomů