F.E.A.R. – úvodka

F.E.A.R. – šestnáctka, co nakopává modernější tituly

29. 11. 2021
Zdroj náhledu: Monolith Productions

Už jako malí kluci jsme většinou snili o tom, že budeme policisty, nebo dokonce vojáky. Zájemci o vojenskou službu si pak představovali, že budou členy super elitních jednotek a budou podnikat nejrůznější nebezpečné mise. Někteří však změnili názor na svou kariéru v roce 2005, během kterého jsme poprvé vyzkoušeli novou hru s názvem F.E.A.R. Snad každý z nás toužil stát se členem této jednotky a bojovat s nadpřirozenem… až do chvíle, než jsme zjistili, co to vlastně obnáší. Tento titul nám přináší duo Monolith Productions a Day 1 Studios.

Paxton Fettel na scénu

Při recenzování F.E.A.R. bylo velkou výzvou vyhnout se jakýmkoliv spoilerům. Přestože je hra už více než několik let stará, stále se jedná o úžasný kousek, který musíte zažít na vlastní kůži bez jakýchkoli prozrazení. Co však mohu prozradit, je, že hrajete za nového člena přísně tajné vojenské jednotky „First Encounter Assault Recon“, která má za úkol řešit paranormální situace. Z úvodního snímku se dozvíte, že vojenský velitel jménem Paxton Fettel zešílel a převzal velení nad tajnou armádou klonových vojáků, již jsou s ním telepaticky provázáni. Fettel se svou nemalou armádou pak začne řádit v nepopsaném americkém městě. Zdá se, že mají něco za lubem, i když jejich cíl je záhadou. Navíc se tato mise rozhodně počítá jako nadstandardní.

Vražedné orgie

Když jsem po několika letech znovu spustil F.E.A.R., bylo docela zábavné sledovat, jak tento šestnáct let starý titul ve všech ohledech překonává nejnovější počiny. Na této hře jsme si zamilovali nejen skvělou atmosféru (o té později), ale především zbraně a jejich super ničivou sílu. Akční sekvence byly a stále jsou skvělé. Při přestřelkách je to prostě nádhera. Projektily odstřelují kusy betonu a dřeva, vzduch plní oslepující oblaka prachu a trosek, těla jsou trhána na kusy nebo se sesouvají k zemi, přičemž následné smrtící ticho tak ostře kontrastuje s naprostým chaosem, který před okamžikem vypukl.

Kromě toho máte k dispozici poměrně velký výběr zbraní. Můžete si vybrat mezi standardními zbraněmi včetně pistole, samopalu, útočné pušky, brokovnice a raketometu. Dále jsou k dispozici i zbraně, z nichž jedna vystřeluje velké tyče, které můžete použít k přišpendlení nepřátel ke zdi. Druhou speciální zbraní je částicová hračka, s jejíž pomocí můžete nepřítele zcela svléknout z kůže a prozkoumat jeho kostru. I když si můžete užít likvidaci nepřátel různými způsoby, jedna věc vás může trochu zklamat.

Nemůžete u sebe nosit všechny zbraně, protože F.E.A.R. vás omezuje pouze na tři druhy najednou. Svým způsobem je to ale dobře, protože musíte zvážit výhody a nevýhody každého vybavení. Je zřejmé, že budete chtít zbraň pro boj zblízka a pořádnou na dálku nebo těžkou pro mimořádné střety. Stejně tak je lákavé, když vám hra najednou nabídne raketomet, opakovací dělo nebo jinou zábavnou hračku, jakou jste nečekali. Abyste ji však získali, musíte v danou chvíli něco obětovat. Zároveň je velmi frustrující, jakmile zjistíte, že stojíte proti velkému množství nepřátel a ve vašem arzenálu nezbývá téměř žádná munice. Proto máte ve svém repertoáru kromě zbraní také granáty: na rozdíl od většiny stříleček, ve kterých se jimi musíte vybavit zvlášť, než je použijete, ve F.E.A.R. můžete granáty házet pouhým stisknutím tlačítka.

Rychlejší než Superman

Jako člen týmu F.E.A.R. máte k dispozici speciální schopnosti. Například můžete nepřátele zabíjet rychlými kopy, což je docela zábavná mechanika. Všichni jsme určitě někdy chtěli někoho nakopnout a tady je geniální způsob, jak to udělat. Nicméně vaší nejdůležitější schopností jsou ultrarychlé reflexy, které můžete aktivovat v krátkých dávkách a zapnout tak bullet-time jako v Matrixu.

Bullet-time byl v posledních letech propracován téměř k dokonalosti, ale jeho implementace ve F.E.A.R. je stále brilantně provedená. Jakmile tyto reflexy aktivujete, vše ostatní se zpomalí a vy můžete vidět například víry vytvořené kulkami ve vzduchu. Tuto dovednost můžete aktivovat jen krátce, než se vyčerpá, ale naštěstí se dobíjí slušnou rychlostí, takže ji ve většině střetů obvykle můžete mít k dispozici. Zpomalení je téměř nezbytné pro přežití některých těžších soubojů – můžete ho použít k oslabení přesily.

Nepřátelé mají určitě vyšší vzdělání než základku

Všichni se shodneme na tom, že dostupný taktický arzenál je působivý po všech stránkách, ale když se k tomu přidá zpomalení času a různá devastace prostředí, začnete postupně pociťovat touhu po větší a větší akci. Ještě jsem nezmínil to nejlepší, co přidává na celkovém zážitku, a to je umělá inteligence nepřátel. Nebojím se tvrdit, že se jedná o nejchytřejší, nejagresivnější, nejpůsobivější a takticky nejorientovanější AI protivníků, s jakou jsme se kdy ve střílečce setkali.

Jejich umělá inteligence je neuvěřitelně chytrá a dělá věci, které byste od ní nečekali – například vás přišpendlí k zemi, zatímco vás jeden z nich obchází. Popřípadě vás skřípnou a položí vedle vás granát. Tito chlapíci se pohybují z krytu do krytu, komunikují mezi sebou, volají o posily, reagují na jakýkoliv zvuk nebo pohled na vás. Budou také reagovat, pokud uvidí blížící se paprsek vaší svítilny.

Nepřátelé používají stejné zbraně jako vy, a dokonce vám způsobují identické poškození. Proto se budete muset co nejvíce krýt a vyklánět zpoza rohů, protože stačí málo, aby se vaše brnění a zdraví roztříštilo na nulu. To může vyústit v situace, kdy budete zakleknutí u země a budete zoufale střílet, abyste nepřítele udrželi v krytí, zatímco se budete snažit přijít na způsob, jak se z aktuální situace dostat. Vaši protivníci mohou také využívat fyzikální systém a převracet předměty pro vytvoření krytu. Během hry utrpíte spoustu poškození, ale naštěstí je k dispozici nespočet balíčků zdraví a sad brnění, jež můžete sbírat.

Zběsilé mačkání F5

F.E.A.R. naštěstí využívá kombinaci kontrolních bodů a rychlého či automatického ukládání, které vám umožní sledovat váš postup. Díky tomu můžete během několika sekund automaticky obnovit poslední uložený bod nebo se vrátit k dřívějšímu uložení a vyzkoušet jinou taktiku. Je to rozhodně dobrý systém, ale jediné, co mu lze vytknout, je to, že máte k dispozici pouze deset slotů uložení, což je omezující, protože budete neustále ukládat.

Repetitivnost

Vzhledem k tomu, že máte co dočinění s armádou klonů, bojujete v podstatě stále se stejnou osobou. Uznávám, že v polovině hry se objeví několik nových nepřátel, aby se situace trochu změnila, ale klonovaní vojáci jsou těmi hlavními, s nimiž budete bojovat po většinu času. Jsou to solidní protivníci, ale uvítal bych větší rozmanitost, například více high-tech ninjů objevujících se v polovině hry. Tito ninjové se umí maskovat, aby byli neviditelní, umí šplhat po stěnách a mají stejné ultrarychlé schopnosti jako vy. Když se s nimi setkáte poprvé, může to být trochu šokující – zklamáním je, že se pak objevují jen zřídka.

Samotné prostředí se může časem také trochu opakovat. F.E.A.R. se v podstatě odehrává ve třech lokacích: v opuštěné průmyslové oblasti, v opuštěném kancelářském komplexu a ve zchátralém městském prostředí. Úrovně jsou navrženy tak, aby umožňovaly divoké a zběsilé přestřelky, přesto by si F.E.A.R. rozhodně zasloužil větší rozmanitost.

Kulervoucí atmosféra

F.E.A.R. je silně ovlivněn japonskými horory, zejména filmem The Ring. Navíc je zde použito mnoho podobných vizuálních triků, které vás při hraní vyděsí (a pravděpodobně jste je viděli i ve filmu), například duch se objeví ve zlomku vteřiny, když to nejméně čekáte. Vizuální stránka F.E.A.R. sice není úplně originální, ale je nadmíru účinná. Tvůrci jsou dostatečně chytří na to, aby si uvědomili, že méně je více, pokud jde o budování napětí. Ve F.E.A.R. jsou úseky, kde se nebojuje a jen se prohledávají opuštěné kancelářské budovy.

Jediné, co naleznete, jsou velké kaluže krve nebo hlasové zprávy zanechané rodinnými příslušníky, kteří se snaží kontaktovat své blízké. Zároveň jsou tu i oblasti, ve kterých očekáváte nějaký obří nájezd a připravujete se na boj, ale nic se neděje. Rozhodně však máte pocit, že jste neustále sledováni, protože vás vždy přivítá nějaký zvuk nebo chrastění předmětů, případně letmý obraz někoho v koutku oka. Uznávám, že některé z těchto vychytávek se časem stanou až příliš otřepanými, ale stále to stačí k tomu, abyste byli v napětí. Hra také obsahuje řadu momentů, díky kterým vyskočíte ze židle, viz takový slavný žebřík.

Toto všudypřítomné napětí v kombinaci se skvělými souboji dělá z F.E.A.R. vynikající hru, po níž ale můžete být po chvíli trochu emocionálně vyčerpaní. Pokud se více soustředíte na děj, F.E.A.R. vás pravděpodobně zklame. Obsahuje sice ucelený příběh i závěr, ale u něj se vám může zdát, že vás děj za vaše úsilí dostatečně neodmění.

• Datum vydání 17.10.2005
  • Michal Mráz