Fall of Porcupine – úvodka

Fall of Porcupine – zranitelnost zdravotního systému

11. 8. 2023
Zdroj náhledu: Critical Rabbit

Zbožňuji videohry, které se snaží předat nějaké poselství a poukázat na určitý problém, s nímž se moderní společnost aktuálně potýká. Recenzovala jsem již několik her odkazujících na devastaci krajiny a vymírání živočišných druhů, ale až nyní jsem se vůbec poprvé mohla pozastavit nad otázkou zdravotnictví. Každý jsme ho už alespoň jednou kritizovali za vysoké ceny léků, dlouhé čekací doby nebo pochybné léčebné metody. Zdravotní systém rozhodně není dokonalý, ale vše má své světlé i stinné stránky. Přesně to se snaží demonstrovat příběhová adventura Fall of Porcupine. Bez ohledu na naše hodnoty je zdraví pro nás všechny nejcennější.

Boj o zdraví ve světě nerovnováhy

Fall of Porcupine má jasný cíl a ještě jasnější myšlenku, na kterou se snaží upozornit. Kvalifikovaní doktoři jsou laicky řečeno nedostatkovým zbožím, a i nepřiměřený plat zdravotních sester přispívá k tomu, že nemocnice nemají dostatek personálu. To vede k přesčasům a přepracování. Při vypuknutí pandemie, jako například té před třemi lety, při níž zahynuly stovky tisíc lidí, je nemožné vyhnout se ztrátám na životech. Titul se snaží poukázat na to, jakou daň si na lidech vybírá práce ve zdravotnictví, skrze příběh mladého doktora ve světě antropomorfních zvířat.

Hlavní hrdina příběhu Finley se po dokončení lékařské fakulty přestěhoval do poklidného městečka Porcupine, aby započal svou kariéru v místní nemocnici. Jak brzy pozná, ve zdravotnickém systému je cosi nekalého, protože někteří mají jiné záměry než chtít pro pacienty to nejlepší. Zároveň je pro něj ze začátku těžké se snažit o vyvážení společenského života mimo práci s povinnostmi lékaře a ještě těžší bude uvědomit si, že nemůže zachránit všechny. Příběh je strukturován do několika dnů, v rámci kterých Finley pracuje v nemocnici a volný čas tráví objevováním města nebo aktivitami s přáteli. Fall of Porcupine kombinuje prvky adventury se simulátorem chůze a občas připomíná vizuální román. To místy může vyvolat pocit nudy, protože tempo hry není konzistentní a chybí mu dostatečná stimulace. Zatímco první kapitola se někdy zdá příliš pomalá a přeplácaná dlouhými dialogy, ta poslední naopak působí uspěchaně a její konec přijde skutečně nečekaně.

Po sedmi letech studia medicíny si umím strhnout náplast, aniž by to bolelo

Finley během každé nemocniční směny musí obstarat potřeby tří pacientů. Protože je jednadvacáté století, veškeré pokyny dostává v praktické aplikaci svého chytrého telefonu. Ten je kromě toho nepotřebný. Nemůžete například odepisovat na zprávy či zařízení využívat jiným způsobem.

Péče o nemocné znamená rozhovory, diagnózy, výběr správných léků, poslech srdce, vpichování injekcí či další menší úkony. Ty jsou prováděny formou pěti miniher, které se neustále opakují a postupem času se stanou složitějšími. Některé bohužel mají nejednoznačné pokyny nebo neohrabané ovládání, což ztěžuje jejich provedení. Za každé ošetření sbíráte známky, jež vedou k celkovému hodnocení dané směny. Vypozorovala jsem však, že ať už úkony splníte na výbornou, nebo v nich pohoříte, neovlivní to příběh ani možnosti interakce s ostatními. Jednoduše řečeno, nemáte motivaci se snažit. Nemocniční sekvence se pro mě rychle staly nezáživnými. Jedinou výjimkou byla Irma, jejíž příběhy alespoň trochu vnesly světlo do už tak pochmurného prostředí.

Pravé dobrodružství začíná, jakmile opustíte brány nemocnice a máte možnost poznávat své okolí. Občas se naskytne příležitost vybrat si, s kým z kolegů chcete trávit svůj volný večer. Finley má možnost zapojit se do různých aktivit ve městě, jako je zimní koulovačka, hospodská bitka, návštěva strašidelného lesa, účast na tamním festivalu aj. Tyto aktivity jsou doprovázeny minihrami. Pomáhají zpříjemnit jinak monotónní pracovní rutinu doktora a budovat vztahy s vedlejšími postavami.

Jedním z nedostatků hry je mizivé množství hlubší interakce, která by hráče více vtáhla do příběhu. Po městě sice potkáte další postavy a můžete s nimi prohodit pár slov, ale rozhovory s většinou z nich jsou povrchní a nezajímavé. Finley dokonce u neživých objektů mluví dvojhlasně, tedy paroduje hlas automatu, květiny nebo sochy, což spíše než úsměvně působí přesně naopak. Kromě klábosení s obyvateli, pozorování jejich života a plnění pár miniher můžete jen běhat po městě a mluvit sám se sebou.

Technické trable a jiné neduhy

Fall of Porcupine má malebné výtvarné zpracování s příjemnou atmosférou a snahou vyprávět o reálném problému společnosti s víceméně ucházejícím scénářem, ale doplácí na problémy s výkonem a nepříliš valný technický stav. Hra trpí hned několika výraznými neduhy, z nichž mi velká část znepříjemňovala herní zážitek. Večerní setkání s Karlem je nemožné provést, protože v baru chybí postavy a ani z něj nemůžete odejít. To není jediný bug, s nímž se setkáte. V takovém případě si kladu otázku, zda byla hra před vydáním dostatečně testována. Pomineme-li menší chybky jako zaseklé animace, textové překlepy a bubliny mimo viditelný obraz či nereagující interakce, titul provází časté záseky, padání a kolísavý zvukový design.

Fall of Porcupine celkově nabídne dost tichý průchod, protože kromě pár efektů a doprovodné melodie v pozadí neuslyšíte nic jiného. Rozhovory jsou prezentovány pouze textovou formou bez dabingu. Hudební a zvuková složka hry je vyvedena dobře, ale je buď příliš tichá, příliš hlasitá, nebo pro změnu není slyšet vůbec. Například během konání festivalu šla kvalita zvuku prudce dolů. Jeho záseky dokonce vedly k úplnému restartování hry přes správce úloh, protože ani osvědčené Alt-F4 nereagovalo. Když už podobné problémy neskončily vynuceným vypnutím, zvuk najednou utichl úplně. V jiném případě jsem málem přišla o ušní bubínky, když se Finley probudil uprostřed bouřky.

Dalším pro hry dnešní doby zásadním problémem je nemožnost ručního ukládání. Kvůli tomu se musíte spolehnout na nepředvídatelný systém, který to automaticky udělá za vás. Je nepříjemné titul vypínat s vědomím, že se pravděpodobně nevyhnete ztrátě postupu. Stejně tak se nelze vrátit k jednotlivým kapitolám, což na jednu stranu podporuje znovuhratelnost, ale zrovna v tomto případě bych to skutečně ocenila. Hratelná doba se totiž pohybuje od osmi a více hodin.

Vidět i to, co je očím neviditelné

Přes značný výčet negativ musím chválit roztomilé výtvarné zpracování, několik emocionálních scén a snahu tímto projektem hráčům prezentovat fungování – nebo nefungování – zdravotnictví i z toho druhého úhlu pohledu. Příběh dokáže citlivě přiblížit náročnou a často opomíjenou stránku práce ve zdravotnictví. Ukazuje, že i když se personál snaží sebevíc, kvalita zdravotní péče i pacientovy zkušenosti se mohou zhoršit především v této době orientované na zisk. Co je však ještě děsivější, je sledovat hrůzné scénáře ve hře, které se opírají o realitu.

Titul cílí na to si uvědomit, jakou nesmírnou pracovní zátěž s sebou nese povolání ve zdravotnickém sektoru, jak ovlivňuje psychické i fyzické zdraví a jak velké klade nároky na preciznost, přesnost, dobrý úsudek, znalosti i vytrvalost. Jak těžké je vědomí, že i když svou práci odvádíte skvěle, lidé i přesto umírají a vina za to i neprávem může padnout na vaši hlavu. To vše je velice emotivní a opomíjená stránka zdravotnictví, na něž nepohlížíme zrovna s respektem a uznáním, jaké by si lidé v něm pracující zasloužili.

Když mám na druhou stranu hodnotit hru jako celek, jejím hlavním problémem jsou bugy a technické chyby, které naštěstí lze zpětně opravit. Bohužel je jen tak v celkovém hodnocení nemohu přehlédnout, ale vývojáři již usilovně pracují na jejich odstranění. Fall of Porcupine rozhodně není dokonalá hra, ale dokáže zaujmout v mnoha ohledech. Prozatím bych vám s koupí doporučila posečkat, dokud nebudou vyřešeny ty nejzávažnější problémy. Budete-li trpěliví, dostane se vám poučného příběhu, který stojí za pár hodin vašeho času.

Fall of Porcupine se zdá mít zajímavé poselství a snaží se vykreslit určitý problém moderní společnosti prostřednictvím hratelného příběhu. Přestože má několik pozitivních aspektů, jako je výtvarné zpracování a emocionální scény, má také významné nedostatky technického rázu. Hratelnost se zdá být občas monotónní a chybí jí interakce či snaha motivovat hráče. Díky nevšednímu tématu by hra mohla být zajímavá, avšak momentálně je mým doporučením počkat na pár aktualizací a další vylepšení ze strany vývojářů.

• výtvarné zpracování
  • emocionální podtext
  • solidní postavy